tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 25.05.18 03:04:36

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 253 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 09:46:20 
Poissa
Pentulaatikossa

sinikallo kirjoitti:
Herranjumala, missään nimessä ei saa syöttää pelkkää lihaa ja päälle kalkkia purkista. :shock: Kalsium-fosforisuhde on se tärkein suhde, mitä koiran ruokinnassa joutuu kyttäämään, ja se menee tuolla tavalla kyllä päin honkia.

BARFin PÄÄIDEA on lihaisat luut, joita pitäisi syöttää min. 60 % kokonaisruokintamäärästä. Jotkut syöttävät jopa 75 % silloin, kun koiralle ei kaivata tippaakaan enemmän massaa.

Hieman mustavalkoista ajattelua, mutta tästä sitä on varoiteltukin...
Enkä puhunut vain barffista, vaan raakaruokinnasta yleensä.

*Prints seropi Virosta s. -05
*Kasmir seropi Virosta s. -00
+akvaarioita

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 10:05:26 
Poissa
Sisäpiirissä

Meillä vaihtelee hurjasti koirien into syödä lihoja ja luita, mutten ikinä jättäisi lihaisia luita antamatta. Toki jos jaksaa (ja osaa) laskea kalkki-fosforin imeytymisen purkkikamasta, niiden määrän käyttämissään lihoissa ja muissa. Itse en viitsi edes yrittää, vaan pyrin ajattelemaan, miten se susi on luonnossa syönyt, niin kai se edelleen popsii puput ja lampaat luineen päivineen eikä pelkkiä lihoja. Niin sillä logiikalla tää toiminee koirillakin, myös näillä pitkälle jalostetuilla doggeilla. Toki olen alouttanut vasta vuonna 2007, mutta toisaalta vamman seurauksena syntynyt Milan polvien nivelrikko on diagnoosin saamisesta joulukuussa 2009 alkaen pysynyt sikäli kivuttomana, että koira mulla vielä on. Ja ihan selvästi sitä kiinnostaa syödä niveliä, nimenomaan niitä nivelpintoja, joissa on nivelapuaineet luonnon muodossa. Kai se jollain omituisella tavalla tietää mitä sen kroppa kaipaa. Ennen polvien kosahtamista nivelet ei koiraa kiinnostaneet tipan vertaa.

Lihaisten luiden lisäksi ne hammasluut on myös tärkeitä - pelkillä rustoilla, kauloilla ja lihalla tuskin saadaan aikaan Kristiinan ja Sinin kuvailemia hammasvaikutuksia. Se on se hampaiden käyttö, mikä ne puhdistaa... Ja kuten Kristiina sanoi, niin luita ja rustoja saa aika monipuolisesti murskana, mutta murskakaan ei hampaisiin vaikuta.

Barffaajan massa on musta jännä juttu. Meidän Mila oli sterilisoinnin jälkeen melkoinen tursas ja poistin siltä rasvan ruokavaliosta minimiin ilman vaikutusta. Kun sitten yritin uudelleen niin, että se sai rasvaa, mutta annosten totaalikoko pieneni ja liikuntaa lisättiin, niin a-vot sen pläskin tilalle tuli lihasta ja se näyttää taas sportti-dogilta, eikä plösöltä. Eli kuten Kristiina aiemmin sanoi, barffaamisen lisäksi liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa. Auttaa sulatusongelmiin, mutta myös auttaa niiden lihasten kasvattamisessa. Ja lihakset on mun mielestä tavoiteltavaa massaa, ei fläbä (eli se höllyvä massa). Ja barffieläin pitää massan myös vaikka paastoaisi useamman päivän, siksipä en enää stressaa koiran syömisestä. Ja jännää kyllä, entinen ruoalla pelleilijä onkin alkanut syödä, kun muona on kipassa max 5 min, jos ei kiinnosta, se menee siskontytön suihin tai jääkaappiin. Kummasti on alkanut reagoimaan "syömään" - kutsuun. Jopa niin, että kun käskin lapset syömään, niin kaksi koiraa oli tikkana kipoillaan... 8)

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 12:50:52 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Kiinnostava keskustelu! :wink:

Minä en lähtisi sanomaan, että Sinin ajattelu olisi erityisen mustavalkoista (no, tietenkin olen jo aiemmin lukenut kuinka vaihtelevaa hänen ruokintatyylinsä on ja miten spontaanisti/monimuotoisesti hän tekee esimerkiksi kasvismössöt - hatun noston arvoista minusta!) Enemmänkin kyse on aidosta huolesta, ettei tähän ruokintatyyliin siirtyvä tee vahingossa vahinkoa koiralleen. Itse en ole vuosien varrella fanaatikkoihin edes törmännyt vaan ihmisiin, jotka aidosti tietävät ruokinnan karikot ja sen hyvät puolet. Päinvastoin, minusta olisi kurjaa, jos kukaan ei kommentoisi ja antaisi ajatuksia vaan ruokkisin koirani väärin aiheuttaen sille ongelmia!

Mitä on raakaruokinta? Miten se eroaa barffista? vai onko kyseessä sekaruokinta jossa koira saa sekä teollista valmista ja raakaa-lihaa?

Itselleni tärkeitä asioita ovat kalkki, vitamiinit ja hivenaineet, proteiinit ja sitä kautta koiran hyvinvointi. Meillä koirilta katosi täydelle barffille siirryttyämme se kummallinen hyllyvä rasva/neste (hiilarit?) kehosta ja koirat kiinteytyivät..tosin eipä meillä koirilla tuota paino-ongelmaa ole koskaan ollut enemmälti, mutta ero oli huomattava.

Itse en hyväksy lihottamalla koiralle tuotettua rasvaa, koska koira ei silloin ole massassa vaan se on minusta vain yksinkertaisesti lihava. Hyvä massa on minusta vahvat lihakset (jotka tarvitsevat sitä proteiinia ja liikuntaa) ja sen kautta tuleva terve rasvakerros, joka jokaisella eläimellä kuuluukin olla. Hyllyvä koira ei minusta ole se oikeasti hyvinvoiva, terve koira, tämä toki siis on oma henkilökohtainen mielipiteeni. Tänäpäivänä näyttelyissä tuomarit ajoittain hakevat nuoriltakin koirilta aikuisen massaa ja minusta siihen ei pitäisi lähteä mukaan. Tanskandoggi on hitaasti kehittyvä rotu eikä mikään broileri. :x Massa tulee viimeiseksi kunhan muu kasvu on tapahtunut ja kaikista ei edes tule valtavan massakkaita vaan ovat enemmän "sporttiversioita" koko ikänsä.

Ja itselleni muuten yksi merkki oikeasta ruokintavalinnasta on se, että kun olen kokeillut laittaa lihaa toiseen kippoon ja tuttuja nappuloita toiseen, ei yksikään koiristamme syö niitä nappuloita vaan haistamisen jälkeen siirtyvät heti pois :lol:

Aurinkoisin terkuin,
Kristiina

www.valtoset.com

BastionKing´s kennel
http://www.valtoset.com

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 13:40:16 
Poissa
Pentulaatikossa

Massa oli näköjään väärä sana. Tahdon siis että koirani pysyy painossaan?

Ei täällä näköjään saa avata suutaan kun heti ollaan kimpussa. Jatkan siis lueskellen ja mietiskellen itsekseni...

+akvaarioita

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 13:51:24 
Poissa
Melkein sisäsiisti

En minä ainakaan ole ollut kimpussasi :?

Käsittääkseni olemme keskustelleet liha/luuruokinnasta ja sen ominaisuuksista ihan asialinjalla :D Innostuin kirjoittamaan, koska asia kiinnostaa/ on aina kiinnostanut itseäni kovasti.

Massa tarkoittaa minusta nimenomaan painoa ja kerroin vain omista kokemuksistani ja toin ilmi ajatuksia omien koirieni painosta ja sen kehityksestä/muutoksista ja näkemystäni yleisestä trendistä.

Olen todella kovin pahoillani, jos sinua loukkasin ja koit että olen ollut jotenkin kimpussasi! Ymmärsin siis itse väärin yleisen keskustelupalstan hengen.

Kristiina siis vaikenee :ei_sanaakaan:

BastionKing´s kennel
http://www.valtoset.com

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 15:11:20 
Poissa
Sisäpiirissä

sippan kirjoitti:
Mitä on raakaruokinta? Miten se eroaa barffista? vai onko kyseessä sekaruokinta jossa koira saa sekä teollista valmista ja raakaa-lihaa?

Mitä olen tuolta muualta lueskellut, niin taitaa tämä termi "raakaruokinta" olla käytetty ruokintamallissa jossa ei ole nappulaa mutta ei ole lihaisia luitakaan, eli ilmeisesti lihoja, kait kasviksia?, kotiruuan jämiä? ja sit purkista tavaraa. Vissiin aika "laaja" käsite tuo termin käyttö, mutta mitä minä olen ymmärtänyt niin tätä termiä käyttävät barffaavat mutteivat kuitenkaan sit barffaa, eli tuo luiden järsiminen on pois siitä ruokintamallista. Entisenä barffaajana oli vähän kummallista tuon termin käyttö itsellekin.

sippan kirjoitti:
Kristiina siis vaikenee
Höpöhöpö! Mielenkiintoista luettavaa! Ja täytyy sanoa että en nyt kyllä itsekään löydä tästä keskustelusta piirteitä jossa kenenkään kimppuun olis ns hyökätty.. :?

Oma mielipiteeni on se että kyllä jos "raakaruokinnalle" meinaa niin sitten oikeasti opiskelee barffin ja barffailee tai sitten on barffaamatta kokonaan. Ja tämäkin ihan hyvässä hengessä sanottu, ja ainoastaan minun henk.koht. mielipide, kukin tekee sitten miten parhaaksi näkee. Koska vaikka kyseessä olisikin jo vähän vanhempi koira, niin minun mielestäni näin jättirodun ollessa kyseessä asiat kannattaa silti tehdä mahdollisimman hyvin, eikä vain sinnepäin. Sitä joskus itsekin ajatteli että kun on aikuinen koira jo kyseessä niin eihän se ole niin nökönuukaa. Eikä se olekaan niin pilkun tarkkaa, se on ihan totta, mutta sitten kun nää rotumme edustajat vanhemmalla iällä "romuuntuu" äkkiä, niin kyllä sitä siinä vaiheessa miettii et hitto, olisinko voinu vaikka ruokkia sitä niin tai näin. Vähän vaikeasti ja pintaa raapaisten selitetty, mutta ehkä tämän mun pointin ymmärtää vasta siinä vaiheessa kun sillä koiralla rupeekin olemaan jo vähän enemmän ikää.

Nimimerkille zirppu ehdottaisin tuohon painon ylläpitoon sekaruokintaa, oletko sitä kokeillut? Meillä siis barffailtiin ennen, mutta vanhemman dogin ollessa tosi nirso koin että ruokavalio jää liian yksipuoliseksi. Toinen syy oli sitten se että kun tietyt lihat/ luut ei ollutkaan niin hyviä, niin niiden säilöminen uudelleen ei onnistukaan samalla tavalla kuin nappulan heittäminen takaisin säkkiin, joten euroja meni hukkaan. Löysin sitten nappulan mikä meille sopii, Taste of the Wildin (viljaton), ja jossa on vielä prot/rasva- arvotkin ihan kohillaan. Pienemmän dogin tullessa taloon vakiinnutin tuon sekaruokintamallin, eli meillä syödään joka aterialla 30-40% monipuolisesti lihoja ja eläinkunnan rasvoja, joitain öljyjä lisäilen myös. Kuituja sitten jossain muodossa lisäilen säännöllisen epäsäännöllisesti. Syyt tähän ruokintamalliin oli se, että a) vanhemmalle maistuu ainakin se sapuska näin parhaiten eikä laihdu, b) kasvavalle urokselle syötän noin kolmasosan vähemmän ruokaa kuin jos syöttäisin pelkkää nappulaa ja on hienossa kunnossa silti, c) mulla itselläni on parempi mieli koirien ruokinnasta koska tahtoisin barffata mutta se ei meillä onnistu ja d) mun ei oikeesti tarvitse huolehtia saako se koira kaiken tarvitsemansa. Ja onhan barffaus paljon työläämpääkin. :lol:

Toivottavasti löydät itsellesi sen sopivan ruokintamallin.

Ja tuosta nappulasta vielä, nykyään on niiiiiin paljon eri nappulavaihtoehtoja, että uskoisin varmasti että löytäisit myös sellaisen nappulan mistä ei töhni korvat saati koira piereskele. Rontti kun oli nuori me etsittiin sopivaa nappulaa tuloksetta, nyt noita kaikennäkösiä viljattomia nappuloita on sen kun valkkailee vaan. Ja tuosta hammaskivestä vielä, meillä sitä oli barffausaikanakin enempi vähempi. Taitaa olla vähän yksilöllistäkin mutta suurin syy oli se että tuo oli huono syömään luita, kuten sanoit zirppu sinunkin koirasi olevan. Minä teen niin että puhdistan itse hammaskivet ja muun hampaisiin kerääntyneen paskan säännöllisin väliajoin, näin hampaat pysyvät puhtaampina eikä hengityskään löyhkää (kovin :lol: ) pahalle.

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 19:13:16 
Poissa
Pentulaatikossa

No joo, ehkä tuo sinikallon viesti sai vähän niskakarvat pystyyn ja sitten otin itseeni muittenkin kirjoitukset. Kaiken lisäksi mun ulosanti on aina ollut huono. :kuumah:

Olen lueskellut mm. Jagsterin blogia, en tiedä onko se teille tuttu. Siellä on paljon hyviä pohdintoja ja pointteja liittyen koiran ruokintaan.
Ca/P
Proteiinit tekevät vahvemman luuston
Nälkä barffin jälkeen
Jagsterin ruokintateesit 1
Kaalikeittoa ja nokkosta
Parsaa ja kanankauloja

Raakaruokinnalla tarkoitan siis juuri sitä mitä Rontti kirjoitti. Pääasiassa lihaa, sisäelimiä ja tietenkin jonkin verran luita ja mahdollisesti kasviksia.

Sekaruokintaa yritetty, nappulat jää kuppiin. Kikka oppii nopeasti että kun toinen ateria on lihaa, niin se syö sit vain kerran päivässä. Viljattomiin nappuloihin meinasinkin siirtyä, mutta tiedän ettei Kikka niitä suostu syömään. Sen verran montaa nappulaa tuli kokeiltua aikoinaan, kun etsin sille nappuloita joita se syö ja kakka pysyy kasassa.

Joten, aloitin jo eilen nimenomaan barffilla.

+akvaarioita

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.09.11 20:56:12 
Poissa
Pentulaatikossa

Itse en halua ottaa kantaa siihen mikä on oikea tapa ruokkia koiraa, mielestäni oikeita tapoja ovat kaikki ne joilla koira voi hyvin, toisin sanoen suolisto toimii, korvat ja hampaat ovat puhtaat, karva on kiiltävää ja koira on sopivassa lihavuuskunnossa.

Ensimmäisen doggini kanssa aloitin barffauksen kun se oli 3-vuotias. Nappulalla (kokeiltiin useita merkkejä) kakka oli aina löysää ja tuntui, että mikään ei imeytynyt ja koira oli todella hoikka. Barffilla se sai jonkin verran lisää massaa ja sillä jatkoin noin pari vuotta kunnes totesin, että se tarvii enemmän rasvaa kuin mitä suurella luumäärällä on mahdolllista päivän aikana saada (koiran kylkiluut ja selkärangan nikamat oli vain tarkoitus saada suurimmaksi osaksi piiloon). Silloin aloin toteuttaa ruokintatapaa, jota olen toteuttanut myös nykyisten doggieni kanssa. Meidän koirat siis raakaruokitaan ilman viljoja.

Meillä syödään noin 3-4 eri eläintä/ viikko, sisäelimiä kerran viikossa ja samoin lohta. Luitakin syödään, mutta lähinnä isompia ydinluita, joita annan siksi että hampaat pysyisivät kunnossa. Lihaisia luita syödään silloin tällöin, mutta päivinä joina annan lihaisia luita, en anna kalkkia purkista ja muutenkin sen pv annos mennään oikeaoppisen barffin mukaan. Kasviksia annan satunnaisesti niinä päivinä kun saavat lihaisia luita. Päivinä, joina annan vain lihoja/kalaa/sisäelimiä annan lisäravinteina kalkkiseosta (jossa ei fosforia, sitä saa tarpeeksi lihasta), merilevää, pellavansiemenöljyä/ helokkiöljytabletteja/ rypsiöljyä (vaihdellen eri öljyjä), BE-vitamiinia, MSM, Glukosamiini + kondroitiinisulfaattivalmistetta. Näillä meidän koirat on voinut hyvin. Olen joskus jopa ollut niin viitseliäs, että olen laskenut Ca/P suhteen, määrän jne, jotta ruokinta ei menisi ihan metsään, mutta tosiasiassa on liene melko vaikea sanoa tarkkaa määrää kuinka paljon elimistöön imeytyy. Pennulla asia on toki tarkempaa ja itse olen suurimman kasvun aikana antanut nappulaa, eli pennun barffauksesta/ raakaruokinnasta ei ole kokemuksia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.09.11 09:07:35 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Yleensä en näihin ruokakeskusteluihin sekaannu enkä paljon muuhunkaan ... jokainen taaplaa tylillään, mutta nyt näyttää tämä keskustelu etenevän ihan hyvässä ja kehittävässä hengessa niin voinen muutaman kommentin omasta elämästä heittää myös tähän kehään :)

Sini: meillä on kokemusta tuosta kasvismössöstä. Se on hyvää, kun ei laita sitä liikaa niin kuin allekirjoittanut on tehnyt ;) -> tässä siis hyvä esimerkki että kokeilemalla löytää sen hyvän tien koiriensa ruokinnan kanssa.

Meillä minun päähänpinttymän johdosta ei ole noita lihaisia luita syöty vaan Muschin jauhettua lihaluuseosta kylläkin, tätäkin taisin laittaa Elmolle liikaa, kun sitä ei enää suostunut syömään. Nyt kuitenkin meillä syödään ilolla noita luita ei kuitenkaan niin paljon, että voisin sanoa et ruokavaliosta 60 % tulee noista luista.

Eihän tästä ruokinnasta mitään stressiä kannata ottaa, en minä ainakaan ota. Meillä syödään välillä lihan lisänä laadukasta papanaa -> kun minua laiskottaa :BLAH: Pidän vaan muutaman päivän väliä ennen kuin siirryn syöttämään lihaluurouhetta ettei tule mahan kanssa ongelmia. Meidän herkkua on Muchin underdog mix (jossa sikaa, nautaa, lohta ja broileria) tätä voin suositella muillekin !! Elmon herkkua on naudanmaha, tällä pysyy karva hyvässä kunnossa. Tilaan siis lihat tuolta Muchilta ja luut haen Kotivaran lihatiskistä :)

Sinille ja Kristiinalle suuri kiitos avusta, tuesta ja neuvoista ruokinnan suhteen !! Minäkin olen uskaltautunut kaapista ulos :wink: Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia kenelläkään koiralla syömisen suhteen ei edes pentuna, koska meillä on aina ollut lisänä lihaa :D Oliskohan tämä pitänyt jättää sanomatta :wink: :BLAH: Puolustuksena, että koiransa pitää tuntea ja osata katsoa sen kehittymistä ja kasvua, jotta kasvualusta on mahdollisimman hyvä (ruokinta ja liikunta), jos itseenäsä ei luota niin ei kannata kasvavan pennun kanssa alkaa "pelleilemään" ruokinnan suhteen.

- Hanna

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.09.11 09:07:51 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Innoissani kirjoittelen niin tuli tuplana :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.09.11 13:54:57 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Ei ollut tarkoitus provosoida. Pahoittelut tästä.

Kerron nyt vaan pahimman painajaiseni "barffin hyväntahdonlähettiläänä":
keskustelupalstoilta ja netistä luetaan ne itselle parhaalta tuntuvat jutut, käsissä on kiihkeimmässä kasvuvaiheessa oleva doggi, jonka ruokinta valitettavasti on siinä vaiheessa tarkkaa (toki yksilöllisiä eroja on, toiset kasvaa terveiksi ja upeiksi vaikka pieniä kiviä syöttämällä..), aletaan syöttää pelkkää lihaa, ja sit itketään jälkikäteen kun koira on ihan p*skana ja syy heitetään barfin niskoille. Tai jos ei ole paskana, niin koira kuolee sisäiseen verenvuotoon, kun luita ja nappuloita (tai viljoja tai puristeluita tai mitä tahansa missä on vehnää) on syötetty iloisessa sekamelskassa keskenään luiden kanssa.

Tätä siis pelkään, ja siksi siis asiasta tuli nopskasti (paskassa elämäntilanteessa, joka osin selittyy tuolta in memoriam osastolta paremmin, pitäis varmaan olla lukematta tätä palstaa :lol: ) ja kieltämättä kipakasti ilmaistua. Barf ei ole minun mielestäni todellakaan minkäänlaista rakettitiedettä, vaan hyvin rentoa ja maanläheistä koiranruokintaa, mutta barfin suhteen alkuvaiheessa eli opetteluvaiheessa ei kannata ottaa turhinkaan rennoin rantein. Oma vankka mielipiteeni on, että barfia pitää toteuttaa oikein, jotta koirien kanssa ei tule ongelmia, mutta jokainenhan saa syöttää koiransa miten haluaa :!:

Ja toinen juttu on, että jokaisen on syytä erottaa toisistaan BARF = Bones And Raw Food sekä kotiruoka, joka voi siis koostua hiilareista (ohra, tattari, hirssi, riisi, kaurapuuro jne.), vihanneksista, marjoista, jauhetuista lihoista ja sisäelimistä tai nappulasta näihin sekoitettuna tai melkein ihan mistä vaan maan ja taivaan väliltä, mutta poislukien ne luut. Tai sitten voi tehdä kuten Rita (nick Zorro), joka antaa kalkin purkista ja laskee suhteet oikeiksi. :rispektii: Sehän on myös yksi tapa, tosin kalkkijauheen imeytymismäärän joutuu arvaamaan, niin kuin Rita laittoikin.

Ja toisaalta jos haluaa ulkopuolisen rehellisen mielipiteen koiransa kunnosta ja ulkomuodosta, niin vie koiran koiranäyttelyyn. Jos sitä ei saa tuomarilta, niin sen kuulee kyllä muuten kehien laidalta! heh heh :ironiaa:

Ja turha kuvitella että täällä päässä kirjoittaisi itse joku barffiguru :lol: ; yhden koiran olen aikuisiällä syöttänyt (hyvin tuloksin tosin) ja toinen (eli pentuiästään hiljalleen nuoreksi aikuiseksi kasvava neitokainen) on ollut epämääräisellä sekaruokintasysteemillä pennusta saakka (lihaa ja nappulaa pääosin) ja iiihan kohta siirrytään kunnon barffiin.
Eiköhän ne asiantuntijat ole siellä, kenellä on vuosikymmenten kokemus, mutta eihän se estä meitä keltanokkia jakamasta mielipiteitämme.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.09.11 17:22:25 
Poissa
Pentulaatikossa

Huomasinkin Sinin viestin in memoriam palstalta eilen illalla. Osanotto minultakin. :(

Tunnen kyllä eri ruokinta tavat, ainakin Suomessa käytetyt, mutta kaikkeen en ole perehtynyt sen tarkemmin. Toki tiedän että miten esim. kotiruoka ja barf eroaa toisistaan. Ja aloittelijana menen aikalailla barffin suositusten mukaisesti. Viljoja en syötä kun kerta niistä eroon halusinkin.

Koirat on nyt olleet barffilla pari pvää ja Kikkaa en eilen saanut kakkimaan lenkillä enkä pissityksillä. Yöllä se sitten pöksäytti kaksi luukakkakasaa ja yhden raadolle haisevan löysän ruskean lihaläjän. Pojilla menee maha helposti kovalle ja niin nytkin. Oon antanut muschin kasvissosetta enemmän, mutta ei tahdo auttaa. Tykkäävät luista niin kovasti, että vaikeeta olla antamatta.

+akvaarioita

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.09.11 20:20:15 
Poissa
Kuola poskella

Näin ihan välikommenttina ottamatta sen enempää kantaa niin;
suosittelen kaikille lämpimästi Malin Ekblomin kirjaa "koiran luonnollinen ruokavalio", on nopeasti läpilukaistu, selkeä ja siitä saa barffin perusajatuksesta kiinni. Ja auttaa barffausta pohtivaa ja muutenkin vähän selkeyttämään asiaa.

Nyt on aika paljon ollut myös erilaisia luentoja aiheesta, itsekkin menossa just viikon päästä jokioisiin "aktiivisen harrastuskoiran barffaus" - luennolle.
Olin keväällä myös Heidi Rubinin barf- luennolla.
Suosittelen myös luentoja lämpimästi, saa lisää tietoa, tapaa aiheesta kiinnostuneita ihmisiä ja voi kysellä mieltä askarruttavia kysymyksiä :-)

Tietoa kun ei voi koskaan olla liikaa :) :idea: :kahvetta:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.10.11 19:20:24 
Poissa
Pentulaatikossa

Kannattaa aina suhtautua varauksella kaikkeen lukemaansa/kuulemaansa, oli kyseessä sitten koiran ruokinta, koulutus tms. Siihen olen oppinut vuosien varrella, eikä sitä tapaa saa karistettua. Jos omaa hyvän maalaisjärjen, sillä pääsee pitkälle, mutta ilman tietoa vaikeata sitä maalaisjärkeäkään on käyttää.
Taas pistän linkkiä Jagsterin blogiin... Koiran luonnollinen ruokinta.

Meillä syödään siis 2,5% painosta, 60/40 luuta&lihaa. Toistaiseksi luina toimii pääasiassa kanan/kalkkunankaulat, jauhettu kanankaula. Pakastimesta löytyy myös sikanauta luumursketta. Tänään annoin naudan häntä pätkiä. Saas nähdä tuleeko nikamat kokonaisina etupäästä ulos niinkuin joskus. Kunhan Vauhtiraksu tulee tänne suuntaan reilun viikon päästä, pääsee hurtat maistelemaan possun ja lampaanluita. Lihoina possu, kana, kalkkuna ja lohi. Tosiaan "perusbarffilla" mennään näin alkuun kun tutustun raakaruokintaan ja koirien reagointeihin.

+akvaarioita

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.11.11 10:42:28 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Meillä on Martta-neitokainen siirretty nyt kokonaan barfiin. Ikää on 10 kk, painoa 54 kg ja säkää... hmm, arviolta jonkun verran päälle 80.

Tässä meidän tämänhetkinen aloitteluruokavalio:
600 gr aamuruoka lihaa (+ 1-2 krt vko kertaalleen pakastettu kasvismössö)
900 gr iltaruoka lihaisia luita

Aamuisin lihasatsin joukkoon aina loraus kylmäpuristettua öljyä
(joko pellavansiemenöljyä, lohiöljyä, kylmäpuristettua rypsiöljyä tai kylmäpuristettua oliiviöljyä) ja lisäksi kalanmaksaöljyä talvikaudella.

AAMULIHAT:
naudan maha
jauhettu lohi
kurkkutorvet
hevosjauheliha
lampaan jauheliha

ILTALUUT:
broilerin siipiä
broilerin kauloja
possun kylkiluutikkuja tai selkärankoja

VIHANNESMÖSSÖT:
Vihannesmössö sekoitetaan 1-2 kertaa viikossa (á 350 gr) aamuruoan ja siihen kuuluvien öljyjen joukkoon.

MA maha + mössö - kaulat
TI lohi - siivet
KE torvet (+ mössö) - kaulat
TO heppa - tikut tai rangat
PE lammas - kaulat
LA maha - kaulat
SU torvet - tikut tai siivet

Esimerkkimössö:
2-3 erilaista vihreää salaattia n. 2 kg
2 banaania
tölkki ananasmurskaa
0,5 kg kesäkurpitsaa
0,5 kg kurkkua
1 kg varsiselleriä
1 kpl kukkakaaleja
0,5 kg omenaa (mielellään puolet happamia ja puolet makeampia)
2 kpl parsakaaleja (n. 0,5 kg)
1 kg porkkanaa
n. 200 gr pinaattia
n. 200 gr marjoja
4 valkosipulia
nippu/puntti tilliä ja persiljaa

Barfista löytyy hyvin tietoa mm. Muschin sivuilta:
http://www.musch.fi/barffaus

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 253 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia