tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 22.05.18 06:18:35

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Juokseminen dogin kanssa
ViestiLähetetty: 20.03.12 19:17:36 
Poissa
Pentulaatikossa

Heip!

Kevät saapuu ja haluaisin aloittaa taas juoksemisen mutta Joren kanssa päivittäisen lenkkeilyn jälkeen
ei paljoo ole enää aikaa lähteä itsekseen juoksemaan tai ei edes enää huvita :) Siksi pyydänkin että antakaa koulutusvinkkejä
miten saan opetettua Joren juoksemaan mun vieressä? Ollaan jo vähän kokeiltukin mutta ei tahdota löytää yhteistä rytmiä..
Jore ei tykkää herkuista, joten niiden ottaminen koulutukseen ei auta. Olen kokeillut muunkin koulutuksen kanssa mutta
jätkä sylkee kaiken pois suusta eikä ne edes kiinnosta... Toinen ongelma on muille koirille (satunnaisesti) urpoileminen ja uhoominen.
Ja täällä Matinkylässä niitä toisia koiria tulee vastaan jokaisen kulman takaa..
Ulkona ollessa Jore keskittyis vaan haisteluun ja vauhti on niin hidas että jos mentäs vielä hitaampaa ni me mentäs taaksepäin :)

Kiitos etukäteen kaikista vinkeistä! Kaikkea kokeillaan!

-Pipsa-

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Juokseminen dogin kanssa
ViestiLähetetty: 21.03.12 07:01:17 
Poissa
Kuola poskella

Auttaisiko jos yhdistäisit juoksulenkkeihin jonkin eri asian, esim valjaat ja tekisit alkuun vain lyhyitä totuttelulenkkejä vaik joku lelu tai kapula viel koiral kantamuksena jos auttaa koiraa keskittymään. Aloitat samal taval ku kuvittelet et opettaisit koiraa pyörän vieres juokseen. Koita keksiä et juoksette matkan johonkin kivaan paikkaan josta saa jonkun herkun ja tee tosta rutiini. Samas suunnas ei käydä sit muuten..

Onhan noit vaihtoehtoja. Täytyy vaan löytää se teidän oma juttu. Usein se et unohtaa sen päämäärän hetkeksi ja tekee pieniä etappeja, ni auttaa jo.. .

Jos mahdollista ni juokse kun vähän ihmisiä. Eli yö on ollu aina paras aika käydä opettelee mitä vaan ja lisätä sit vasta hälinää.
Erikseen höpöhöpöhätälenkit sit vaik eri kaulapannalla. Eli juosteski valjaiden lisäksi panta tietty hallittavuuden vuoksi.

Täälä ainakin motivointina se et koira tietää jo välineistä mitä tehdään, vaikkei paljo tehdäkään.
Makupaloina muuten supernirsolle ni keitettyjä lämpimiä broilerinsydämiä taskuun. :tsemii:

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.03.12 08:02:44 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Noihin nenävetoisen koiran ongelmiin olen ottanut linjan, että matka jatkuu aina joko ´eteen´ käskyllä kun huomaa että penkka meinaa vetää liikaa puoleensa tai sitten itse vaan jatkamalla matkaa samaa vauhtia eteenpäin. Meillä opetettiin myös käsky ´lähellä´ joka tarkottaa että on pysyttävä liki mutta ei tarvitse ottaa kontaktia. Tarpeen tullen sitten pannasta kiinni ja matka jatkuu ihan kun mitään ei oliskaan.

Hilma on ainakin oppinut erottamaan mun kamppeista ja omistansa minkälaiselle lenkille ollaan menossa. Tietyt valjaat on käytössä vaan juoksulenkenkeillä. Näin talviaikaan mun nastalenkkarit aiheuttaa lähtötohinan :pörr:

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.05.12 22:27:46 
Poissa
Pentulaatikossa

Peruskoulutus, jos koira seuraa sinuu sivulla,ohittamatta, se seuraa sinuu myös juostessa sivulla. Ja koiranhan tulis tulla pää sun vieressä,vyötärön tienoolla,ei rinnus sun askelia edellä taikka pään mitan edellä, tässä asetelmassa koiraa on helppo korjata,nykäsy tai pysähdyt ja 2-5 sek jalka rinnan eteen,koira kyllä taluaa et tässä on raja.Innokkuus on sellanen mitä ite huomasin, juostessa, eli pitäis yrittää vaan korjauksella palauttaa rauhalliseen mielentilaan.Nykäsy. Vaatii tuo juoksuttaminen keskittymistä , kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta ja päättäväisyyttä, hihnan päältä.Täyttä tilanteen hallintaa :lol: . Sain yli-innostuneen doggini juoksemaan mun ehdoilla, joten oivallat varmasti kuinka hoitaa homma kotiin :tsemii: . Rauhallisuutta ja päättäväisyyttä. Ja olis hyvä olla asteen yläpuolella,dominoinnissa, taikka jos koira yrittää PÄÄTTÄÄ et nytpä vedän tonne hajulle, taikka pyrkii eteen, taikka jää taakse,Heti kun huomaa pienenkii eleen koirasta, niin päättäväinen, dominoiva nykäsy , et tänne päin ja kohta jo nautitte siitä juoksusta yhdessä täysin rinnoin :nyökyti: . Tuohon urpoiluun en osaa sanoo mitään :lol: . Täälläkii sataa koiria ja ollaan kylän kauhu.. Eli Meillä kans, pitää käydä kovistelee, kaikille. Puudelit, Pienet koiruudet on sellasia et oksat pois ja hiki valuu, mulla ainakii. Nyt on pari viikkoo taas suosiolla kierrelty koirat sivumpaan oottelee tai tien toiselle puolelle ja se on auttanut niin et koira suostuu kattomaan jopa paikallaan, taikka seuraa minuu ilman rähjäys meininkiä. Mut toisaalta mausteen tuo soppaan se toinenkii osapuoli,ohittava koira,ainakin ite huomannu et tasapainoinen vastaantuleva koira menee muutamalla korjauksella taikka ilman, mut rähjäävä, pullisteleva,dominoiva vastaantuleva koira niin käännyn mieluummin kannoillani kun otan polviluisua :vilkuti: .....

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia