tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 24.05.18 01:59:46

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 27.03.10 13:55:35 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

http://www.apbc.org.uk/APBC_Continues_t ... sar_Millan

APBC Continues to Challenge Cesar Millan
Date Released:
01/03/2010

The APBC has joined with national and international behaviour and welfare organisations in condemning some of the techniques used by Cesar Millan, the self-styled “Dog Whisperer”.

APBC Chair, David Ryan says, “It is only right that people are made aware of the adverse effects that some of these training methods can have on their pets and the relationship they have with them.”

Concerns over aversive dog training techniques
UK animal welfare, behaviour, training, canine and veterinary organisations1 are again warning of the possible dangers of using techniques for training dogs that can cause pain and fear, such as some of those seen used by Cesar Millan, who starts his UK tour this week.

The organisations have joined forces to voice their serious concerns about techniques which pose potential welfare problems for dogs and significant risk to owners who may copy them. These concerns are shared, and the statement supported, by similar organisations around the world2 and in continental Europe3.

Aversive training techniques, which have been seen to be used by Cesar Millan, are based on the principle of applying an unpleasant stimulus to inhibit behaviour. This kind of training technique can include the use of prong collars, electric shock collars, restricting dogs’ air supply using nooses/leads or pinning them to the ground, which can cause pain and distress. The use of such techniques may compromise the welfare of dogs and may worsen the behavioural problems they aim to address, potentially placing owners at considerable risk. A number of scientific studies have found an association between the use of aversive training techniques and the occurrence of undesired behaviours in dogs.

The organisations believe that the use of such training techniques is not only unacceptable from a welfare perspective, but that this type of approach is not necessary for the modification of dog behaviour. Dog trainers all over the UK use reward-based methods to train dogs very effectively. Where dogs have behaviours which owners find unacceptable, such as aggression or destruction, qualified behaviourists achieve long term changes in behaviour through the use of established and validated techniques of behaviour modification without subjecting dogs to training techniques which may cause pain or distress.

We urge dog owners to carefully consider the help they choose to train their dogs or tackle behavioural problems, in particular to ensure that the trainer does not use any techniques which may put the welfare of the dogs at risk.

Further information on:
• the misconceptions which underlie the use of aversive training techniques
• the development of behaviour in dogs
• the problems associated with the use of aversive training techniques
• finding a suitable trainer or behaviourist
can be found at: www.dogwelfarecampaign.org

-ends-

[1] Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB) Accreditation Ltd., Association of Pet Behaviour Counsellors (APBC), Association of Pet Dog Trainers UK (APDT,UK), Companion Animal Behaviour Therapy Study Group (CABTSG), Dogs Trust, Raystede Centre for Animal Welfare, Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA), The Blue Dog Trust, UK Registry of Canine Behaviourists (UKRCB), Wood Green Animal Shelters and the World Society for the Protection of Animals (WSPA).
[2] American Veterinary Society of Animal Behaviour (AVSAB).
[3] European College of Veterinary Behavioural Medicine - Companion Animals (ECVBM-CA), European Society of Clinical Veterinary Ethology (ESCVE), Norwegian Association for Pet Behaviour

Täällä myös aiheesta;

http://elainkoulutus.wordpress.com/2010 ... korjaajia/

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.03.10 21:25:00 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

No huh huh!!!
Noh.. asiasta voi olla montaa eri mieltä, sanotaan vaikka näin!!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.03.10 23:45:19 
Poissa
Sisäpiirissä

:? Joitakin Milanin teeveejaksoja oon nähny ja kirjasenkin lukenu...missään niistä ei muistaakseni ollu mitään noin dramaattista kuin tuossa kirjoituksessa annetaan ymmärtää. Onko mulla menny taas vaihteeks jotain ohi?

Ite en ymmärrä näitä äärimmäisen monimutkaisiksi tehtyjä koirankoulutusmenetelmiä...kerrattain olin semmosella koulutusluennolla enkä tjunnu mistään mitään...puhuja vaan hoki "kohta laiva kääntyy...kohta se laiva kääntyy". Mun paatti tais upota kun meni kovasti yli hilseen.

Pointtina siis että niin on montaa koulukuntaa kuin ihmistäkin ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 15:54:42 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Niinpä!
Minun mielestä Cesarin kasvatusmenetelmä on kaikista järkevin!
Ainakin niistä mitä mä tiedän. Se perustuu niinkin yksinkertaiseen
asiaan kuin laumakäyttäytyminen, eli hän kouluttaa samalla "tekniikalla"
kuin villissä susilaumassakin käyttäydytään.
Mun mielestä siinä on vain järkeä, eikä hän satuta koiria!
:rillit:
:wink: Emmä mikään hullu fani oo :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 18:13:32 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Olen kuullut kaverista aiemmin ja juur satuin katsomaan Liviltä hänen koulutusohjelmansa. Suoraan sanottuna olin hieman järkyttynyt :shock: Teräviä nyppäisyjä koularista ja sillä pitäs koiran oppia olemaan tekemättä epätoivottua toimintaa. Lopettaahan se varmaan joo mutta mun mielestä kipu ei oo koulutusmenetelmä eikä pelko ei ole johtajuutta. Takana oleva idea on varmaan ok ja johtajuusjutut on mun mielestä ihan perushuttua. Monessa koiraperheessä siinä mennään aika lailla metsään ja sen takia on yhtä ja toista ongelmaa. Näiden asioiden korjaamiseen on kuitenkin muitakin koiraystävällisempiä keinoja.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 18:35:19 
Poissa
Sisäpiirissä

Kuten Nadja jo tossa kirjottikin, menetelmä perustuu LAUMAKÄYTTÄYTYMISEEN eli siihen miten mm. susilaumassa toimitaan. Ei siellä hilluta pomon silmille ;) Nyppäsyllä on siis merkitys...just se sama kuin mm. susilaumassa. Kannattaa tutustua susien käyttäytymiseen niin ymmärtää asian. Kyse ei todellakaan ole mistään suoranaisesta kivun tuottamisesta. Milanhan käyttää sitä suhahdusääntä ja koskee kädellä tai jalalla koiraan (riippuu koiran koosta)...
Onhan Peetsankin menetelmät kyseenalaistettu vaikka moni on apunsa saanut ongelmiin. Kolinapurkkikin on joittenkin mielestä eläinrääkkäystä ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 19:38:24 
Poissa

Pakko kommentoida tähän sen verta faktatietoa että;

" Susilauman arvohierarkia on asia, josta vallitsee yleisesti vääriä käsityksiä. Ensimmäiset susien käyttäytymistutkimukset tehtiin pienissä eläintarha-aitauksissa, ja niissä susien välillä havaitut agressiot ja alistumiset tulkittiin susien normaaliksi käyttäytymiseksi, vaikka ne tosiasiassa olivat enimmäkseen reaktiota liian pienen aitauksen aiheuttamaan stressiin. Vasta viime vuosikymmeninä aloitettu susien käyttäytymistutkimus luonnossa on antanut monipuolisemman kuvan susien elämästä.

Johtajasuden asema luonnonvaraisessa susilaumassa perustuu ennen kaikkea siihen, että se on muiden isä tai äiti, eli muilla on siitä hoivakokemuksia. Lisäksi johtajasuden aseman säilyminen perustuu myös siihen, että muita kokeneempana se kykenee tekemään sellaisia aloitteia (esimerkiksi metsästyksen yhteydessä), joiden seuraamisen lauman muut sudet huomaavat johtavan usein hyviin tuloksiin. "

Teksti lainattu Helena Telkänrannan luentomateriaalista..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 20:16:28 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Niinkun todettu, johtajuus lienee tietyllä tavalla joka metodissa taustalla. Se mihin mun kritiikki kohdistuu on nuo rankimmat menetelmät. Kenen mielestä koulari on hyvä asia ja samalla viivalla kolinapurkin kanssa? Mä haluan että mun koira kunnioittaa mua, mutten siksi että mä tuotan sille kipua.
Onneksi on menetelmiä mistä valita itselle ja koiralle sopivin :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 21:31:53 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Anna mun kaikki kestää.. Valitettavan usein se vaan menee niin että kun taidot loppuu niin väkivalta alkaa. :evil: ehkä meillä pian ruvetaan kouluissakin opettamaan lapset lukemaan tukkapöllyillä eikä pikkuhiljaa aakkosissa edeten. :? Todella hyvä että asioille yritetään tehdä jotain!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 21:56:52 
Poissa
Sisäpiirissä

:? Nyt oon entistä enemmän pihalla tästä keskustelusta...minä en ole koskaan käyttänyt piikkipantaa tahi sähköpantaa enkä missään nimessä suosi sellaisia. Nehän ovat kiellettyjä jo eläinsuojelulaissakin. Tiedän kyllä että PK-puolella niitä käytetään...jos Milan käyttää tämmösiä niin se on kyllä valitettavaa.

Hihnasta nykäisy tai sormella kaulaan koskeminen ei mun mielestä ole rääkkäystä...

Alistaminen ei myöskään kuulu mun sanavarastoon...tiedän kyllä immeisiä doggipuolellakin jotka opettavat jopa lapsilleen että koira tulee aina alistaa! :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.03.10 22:27:35 
Poissa

Jep, juuri näin. Päätin etten lähde mukaan tähän keskusteluun koska sotahan siitä syntyy kun on vahvoja mielipiteitä ihmisten kesken. Mutta pakko nyt kommentoida vielä sen verran, että olen hyvinkin noviisi vielä koirien etologian suhteen, mutta se tieto mitä ole kerännyt tässä alkuvaiheessa panee ajattelemaan sitä että ihminenhän on erittäin hyvä eläinten alistamisessa. Ihminen eläinlajina on alusta asti älykkyytensä ja muistinsa ansiosta ollut kyvykäs ja halukas hallitsemaan eläinkuntaa rajoittamalla, alistamalla ja eristämällä. Saaden eläimet pakottamalla toimimaan kuten ihminen tahtoo. Mutta kun mietitään mitä saavutetaan eläimen ja ihmisen välisellä yhteistyöllä ja keskinäisellä luottamuksella, niin se kantaa paljon hedelmällisempään lopputulokseen.

Koira on eläin, ihminen on eläin. Koira ja ihminen on kuitenkin täysin eri lajia. Koira ja ihminen eivät muodosta laumaa, koska koira on koira ja ihminen on ihminen. Kaksi eri lajin edustajaa eivät tieteellisten tutkimusten valossa voi muodostaa laumaa.

Koira on myös opportunisti. Koira toimii kaikissa tilanteissa niin kuin se kokee toiminnan palkisevimmaksi. Koiralla on tunteita, kuten suru, ilo, pelko, epävarmuus. Koiran käyttäytyminen johtuu aina tietystä tunne/ajatusilasta. Jotta ihminen voisi saavuttaa KOIRAN kannalta parhaan lopputuloksen, tulee ihmisen ymmärtää koiran toimintaa. Alistamalla, purkittamalla, kivun tuottamisella tai pelottelemalla saadaan koira varmaan tietyissä asioissa lopettamaan toiminta ihmisen tuottaman pelkotilan takia, ja koska koira on opportunisti se ymmärtää että tämä toiminta tässä tilanteessa ei tuottanut hyvää lopputulosta. Mutta saadaanko tällä aikaan koiran luottamus ihmistä kohden? Opettaako tämä koiralle että miten ihminen toivoo koiran käyttäytyvän tietysttä tilanteessa? Tekeekö tämä kenties koirasta passiivisen muissa koulutustilanteissa? Uskaltaako koira enää tarjota oikeaksi näkemäänsä toimintaa jatkossa erilaisissa koulutustilanteissa, vai onko mieluummin tarjoamatta mitään toimintaa sen pelossa että hänen tarjoama toiminta onkin ihmisen mielestä väärä ja tästä seuraa rangaistus ?

Koska edelleenkin koira on opportunisti, niin se toimii niinkuin sille on palkitsevinta. Esimerkkinä, jos IHMISELLÄ on ongelma koiran käyttäytymisen suhteen vaikka ohitustilanteissa kun koira räyhää toisille lajitovereilleen johtuen vaikkapa koira epävarmuudesta. Saavutettaisiinko parempia tuloksia sillä että koiralle opetetaan ja näytetään että koiran ei tarvitse pelätä? Opetetaan ja kerrotaan koiralle se toimintamalli millä IHMINEN toivoo koiran käyttäytyvän ko tilanteessa ja tehdään se koiralle palkitsevammaksi. Paneutuen myös syyhyn mikä aiheutti koiralla alunperin ko ongelman. Eli jos koira on esim. epävarma toisten lajitovereiden kohtaustilanteessä, niin opetetaan koira luottamaan siihen että luottamalla omaan ihmiseen ja oman ihmisen tarjoamaan toimintamalliin, ei koiralle tapahdu mitään ikävää. Ja jos nyt vielä halutaan verrata LUONNONVARAISEN susilauman toimintamalliin, niin näytetään siis koiralle että alfa naaraan tahi alfa uroksen (ihminen tässä tilanteessa) tarjoama toimintamalli johti loppupeleissä parempaan lopputulokseen, jolloin koira aidosti haluaa seurata sitä ja ehkä muitakin ihmisen tarjotamia käyttäytymismalleja jatkossakin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.03.10 09:44:00 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Aika raskaista asioista syytetään... käsittääkseni hänellä ei ole keinoissa todellakaan mitään piikkipantoja tai sähköpantoja, ja hänen kirjoissaankin lukee, ettei hyväksy eläimelle fyysisen kivun tuottamista. Kirjassa myös selitetään hänen käyttämä nyppäisytekniikka, joka perustellaan sillä, että refleksi vastaa koiraemon pennulle tekemää kurmuutusta tai susilauman välillä tapahtumaa ojentamista, ja se on ainoa fyysinen asia mitä väittää tekevän. Tuosta on kyllä oikeasti ihan todella pitkä matka piikki- tai sähköpannan käyttämiseen... HUHHUH! Vaikea uskoa!! :eip:

Välillä ihmetyttää eräs juttu, ja tää menee nyt aika ot:ksi, mutta itsekin monet kerrat näin keltanokkana päätä seinään hakatessa oon huomannu, että oma koiraYKSILÖNI vaikuttaisi kaipaavan niitä yksilöllisiä kasvatusmetodeja. Ja vaihtoehtojahan riittää... Ja se metodihan pitäis kai valita sen koiran käyttäytymisen taustalla olevien syiden tai laumassa olevien koirien käyttäytymisen taustalla olevien syiden mukaisesti? Mulle on ainakin tuon taivaallisen sama, käyttääkö joku nameja, naksutinta, purkkia, käskyjä yms. jotta pysyy omistajansa hanskassa kun kävelee vastaan tuolla maailman turuilla. Mua ainakin kiinnostaa vaan ne omaa koiraa koskevat toimivat ja toimimattomat keinot ja nimenomaan ne, millä ei sitä koiraa satuteta, koska olen omistajana isosta koirasta isossa vastuussa.

Ja oikeastaan ei kiinnosta, vaikka ne vastaantulevat ulkopuoliset ei pysyis hanskassakaan, pysyis edes vaikka hihnan päässä, nimittäin mua kiinnostaa se, miten oman koiran toiminnan saa pysymään yhteiskuntakelvollisena tapahtuu ympärillä vaikka mitä. Kun kukaan meistä ei sitä kristallipalloa tuolla ulkoillessaan omista ja kaikille meille varmasti tapahtuu yllättäviä juttuja. :risua:

Ja toisin päin kääntäen, mun mielestä yhtä tuomittavaa on, että eläintä kohdellaan kaltoin siten, että eläin elää jatkuvassa stressissä eikä luota omistajaansa, eikä omistaja halua tehdä asian eteen mitään tai käyttää koiralle täysin sopimattomia keinoja, jotka eivät auta alkuperäiseen syyhyn, joka aiheuttaa sopimatonta käytöstä. Yksikään koira ei saisi kuolla stressiin! Ja tässä luottamusasiassa olen luullut Cesar Millanin olevan aikamoinen mestari.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.03.10 10:38:51 
Poissa

Milan ja sähköpanta..

http://www.youtube.com/watch?v=bi3ve9sWslI :eip:

Viimeksi muokannut mary päivämäärä 29.03.10 10:46:58, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.03.10 10:46:31 
Poissa

Tässä taas koiralla on ensin piikki panta . Ja luoja miten se repii koiraa sen piikkipannan kanssa..

http://www.youtube.com/watch?v=eQUegRGo0kw :eip:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.03.10 11:11:51 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Katsoin muutaman muunkin pätkän k.o miehestä ja olen todella järkyttynyt! :leuka_tipahti:

Voi vaan kuvitella mitä näistä on aiheutunut koirille pidemmällä tähtäimellä :eip:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia