tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 24.05.18 02:00:21

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Luonnetesti
ViestiLähetetty: 22.05.06 20:07:03 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Tyty,aka Tytsy aka Genedda X-Tra Terrestial kävi eilen
luonnetestissä huvin ja harrastuksen vuoksi.

Testi meni niinkuin oletinkin ja pitikin:
kaikki muut plussalla,paitsi Taistelutahto, jota Tytyllä ei ole
laisinkaan,josta sitten ropisi niitä miinuksia.
Tuomari jopa nauroi,että "rouvaa lähes hävetti,että aikuiset ihmiset
tossa viittii kepin kanssa heilua noin, ja vielä pallolla heittivät
mua päin!, HYH!" :o)

Lopputuloksena hyväksytty +109 pistettä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.06 20:14:06 
Poissa
Sisäpiirissä

Jättiläisen Esikko aka Lilli kävi tänään Savon aluejaoston järjestämässä luonnetestissä tuloksena oli 172p. Kaikki pisteet oli plussalla, mistään ei tullut miinuksia. Tuomari totesi että pisteitä on sen verran että Lillistä voi koulutella ihan mitä vaan itse haluaa 8)

Tiina

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.06 20:32:27 
Poissa
Sisäpiirissä

Bonel Nikita myös luonnetestattu tänään ja tulos oli muistaakseni 108p. Tiina laittanee mahdollisesti osa-aluesysteemit tänne "Rinsessasta" :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.06 20:41:08 
Poissa
Sisäpiirissä

Eli osa-alueet oli

Toimintakyky (15x) +1, kohtuullinen
Tervävyys (1x) +1, pieni ilman jälj.jäävää hyök.halua
Puollustushalu (1x) +3, kohtuullinen hillitty
Taisteluhalu (10x) +2, kohtuullinen
Hermorakenne (35x) +1, hieman rauhaton
Temperamentti (15x) +3, vilkas
Kovuus (8x) +1, hieman pehmeä
Luoksepäästävyys (15x) +3, hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottpmuus +, laukausvarma
yht.172p

Ja illanpäätteeksi :D

Ruokahalu (50x) +3, hyvä, ilman jäljelle jäävää kylläisyyden tunnetta

Tiina

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.06 20:48:54 
Poissa

Arttu testattiin myös tänään

Jorma Kerkkä, Lea Kilpeläinen
I Toimintakyky +1 Kohtuullinen
II Terävyys +3 Kohtuullinen, ilman jäljelle jäävää
III Puolustushalu +3 Kohtuullinen, hillitty
IV Taisteluhalu -1 Pieni
V Hermorakenne +1 Hieman rauhaton
VI Temperamentti +3 Vilkas
VII Kovuus +1 Hieman pehmeä
VIII Luoksepäästävyys +3 Hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus + Laukausvarma
Hyväksytty Loppupisteet 144

Jotain se tuomari höpötti jostain ettei tartte kumivasaralla hakata päähän et tottelee tms? Muuta en juuri muista, mutta terve iso pää tolla Ardella on :roll:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.06 20:48:57 
Poissa

Siinäpä ne osa-alueet tulikin edellisessä viestissä...
Mitkä ne olisi sitten ihanteelliset tanskandogin pisteet/arvostelu :?:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.06 20:56:46 
Poissa
Sisäpiirissä

Tämä on vain henkilökohtainen mielipide, mutta itse haluaisin ainakin että koirallani olisi terävyys ainakin plussapisteillä, mieluummin pienillä sellaisilla, hermorakenne plussanpuolella ja kovuus mielellään pienellä plussalla...Taisteluhalua henk.koht. haluaisin että olisi plussalla, ihan harrastusajatuksella... Luoksepäästävyys mielestäni olisi suotavaa olla siellä +3 korvilla

Tiina
P.S. Siis vain minun mielipide....

En kyllä tiedä onko jossain sellaset ihan oikeet pistetaulukot dogeille, rotumääritelmässä löytyy luonnekuvaus ainakin....

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.06 09:49:00 
Poissa
Melkein sisäsiisti

ulpukka kirjoitti:
Bonel Nikita myös luonnetestattu tänään ja tulos oli muistaakseni 108p. Tiina laittanee mahdollisesti osa-aluesysteemit tänne "Rinsessasta" :wink:

No niin! Tässäpä nämä Nikita prinsessan tulokset. :lol:

I Toimintakyky -1 Pieni

II Terävyys +1 Pieni ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua

III Puolustushalu -1 Haluton <----- :lol:

IV Taisteluhalu -1 Pieni

V Hermorakenne +1 Hieman rauhaton

VI Temperamentti +3 Vilkas

VIII Luoksepäästävyys +3 Hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin

Laukauspelottomuus + Laukausvarma

Tulos +134 -26

+-

Loppupisteet 108

Tuomarin sanoja lyhyesti lainaten: Äitin prinsessa. Rohkeutta ei kovin ole. Palautui aina hyvin nopeasti.

Nikita ei siis millään tavoin puolustanut siinä vaiheessa kun "hyökkääjä" tuli kepin kanssa huitomaan. Peruutti reippaasti ja haukkui. Eli oma nahka piti tietysti pelastaa. :lol:

Pimeässä huoneessa Nikita ei viitsinyt ruveta edes etsimään. Siinä se tuijotteli minua vähän matkan päässä sellasella ilmeellä että "Mitä helkuttia sinä siinä istut, nouse jo niin päästään lähtemään!". Kunnes se sitten tuli ihan lähelle niin meinas ruveta vieressä olevaa heinäpaalin tuppoa syömään. Nikita rupeaa syömään silloin heinää tms. kun sillä on todella todella todella tylsää. :lol: Siellä se yritti välillä järsiä testin aikana muutenkin kaikki lähimmät tupot ja sitten piti välillä ihan istahtaakkin. :D Tuomari sanoikin että siinä sulla on puolikas lehmä. :lol:

Niin ja siinä alussa kun tuomari yritti leikittää niin vähän aikaa Nikita innostui mutta sitten kahtoi minua ja tuomaria että mitä hittoa työ tuommosta kepin kapukkata yritätte minulle työntää leikittäväksi. Sitten vaihettiin lelua ja sama juttu. Ruohotupot ja istuminen oli paljon kivempaa. :oops:

Taitaa yleensä tanskandoggit olla semmosella vähän e.v.v.k asenteella tuolla luonnetestissä. :lol: Siis just semmosilla ilmeillä ja asenteilla että "Joo mitähän toikin nyt tuossa yrittää, luuleeko se että mä meen tohon lankaan. PYH! Ruppeempa tästä maaten" :lol: :lol: :lol: Että hyvinkin lunkisti ottaavat. :D Tai eikös sen pitäisi ainakin olla noin? Aika vaikea olisi elää semmosen jättiläisen kanssa joka ei kuuntele mitään eikä usko yhtään. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.06 11:52:43 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Meidän Peppi ja Venla kävivät myös testissä, laitan nuo osa-alueet myöhemmin esille, nyt en muista kaikkia.
Peppi oli selkeästi liian vanha, täyttää tänään 7 vuotta... ja Venla oli just passelissa iässä himpun vajaana 5 vuotiaana. Ehkä jo 4 vuotiaana sen olisi voinut testata, muttei yhtään aiemmin.

Peppi sai 169-31=138 p.
ja Venla puhtaasti plussalla 194p.
Venlan tulos oli pikkuylläri. Mamman päälle ei tarvii hyökkääjien tulla ja itseäänkin osataan puolustaa. Eli oikeastaan Venlassa oli kaikki se mitä koirastani haluankin (maininnalla kohtuullisen vilkas taisi olla temperamentti ja tuomarin kommentti oli, että oikeammin hieman hidas... ;) )
Peppi ei enää jaksanut välittää, Kerkka sanoikin, että koiran mielestä näillä aamuilla on ihan sama, hyökätkää vaan vaikka päälle... Itse uskon, että 2-3 vuotta aiemmin testattuna Peppi olisi ollut ehkä hieman innokkaampi puolustaja (koska se on miestäni puolustanut nuorempana tositilanteessa), mutta eipä tuolla sinänsä väliä ole, tyytyväinen olen tulokseen.

Kuvia on nähtävillä http://www.elisanet.fi/ruotsal/album/
Valitettavasti meidän kameran numeroinnit meni vähän hassusti, eli tuolla kuvat on ihan sekaisin, eivätkä aikajärjestyksessä... Mutta kuitenkin Peppi, Venla, Arttu ja Lilli on kuvattuina.

Tällä kokemuksella suosittelen lämpimästi käyttämään koiran testissä, eikä tarvitse pelätä että koiralle tulisi tuosta mitään henkisiä vammoja, sillä tuomarit todella lopettavat kuormituksen heti, kun näkevät haluamansa, ettei koira kestäkään esim. tuota hyökkäystä seinässä ollessa.

Ja kun doggien luonteet on menossa kaikkea muuta kuin hyvään suuntaan, niin hus hus testeihin jalostuskoirat varsinkin...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.06 14:49:08 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Johanna kirjoitti:
Ja kun doggien luonteet on menossa kaikkea muuta kuin hyvään suuntaan, niin hus hus testeihin jalostuskoirat varsinkin...

Tuo on aivan totta!!! :? Kyllä ei olisi huono juttu laisinkaan jos tulisi vaikka jopa pakolliseksi niin voitaisiin puhua sitten todellakin "lempeistä jättiläisistä". :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.06 16:09:35 
Poissa

Sanna kirjoitti:
Jotain se tuomari höpötti jostain ettei tartte kumivasaralla hakata päähän et tottelee tms? Muuta en juuri muista, mutta terve iso pää tolla Ardella on :roll:

Hih, kuuntelin ne kommentit ja mun mielestä se oli niin, että on hyvä kun koirassa löytyy pehmeyttä, koska jos sulla olisi käsissä yhtään kovempi koira, saisit hakata kumivasaralla päähän ennenkuin käskyt menee perille. Eli vaikka koirassa on terävyyttä tarvittaessa, se ei ole turhan kova, eikä dogin kyllä pidäkään olla!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.06 10:37:02 
Poissa

Minäpä jatkan tähän ketjuun...

Olen tässä tuumaillut kun testissä on esim. se rämisevä tynnyri ja moni koira näytti pyrkivän karkuun niin että omistajat sai ihan tosissaan toppuutella. Että kuinkas doggi pysyy hanskassa kokeessa? Vai mennäänkö siellä perässä?
Käskeä kun koiraa ei ymmärtääkseni saa ollenkaan...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.06 14:19:20 
Poissa
Melkein sisäsiisti

retja1 kirjoitti:
Minäpä jatkan tähän ketjuun...

Olen tässä tuumaillut kun testissä on esim. se rämisevä tynnyri ja moni koira näytti pyrkivän karkuun niin että omistajat sai ihan tosissaan toppuutella. Että kuinkas doggi pysyy hanskassa kokeessa? Vai mennäänkö siellä perässä?
Käskeä kun koiraa ei ymmärtääkseni saa ollenkaan...

Minulle sanottiin näin kun esitin samaisen kysymyksen itse tuomareille.
"Pidät vaikka kynsin ja hampain kiinni, irti et päästä etkä päälle anna tulla jos koira pyrkii." :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.06 14:49:37 
Poissa

Maria kirjoitti:
"Pidät vaikka kynsin ja hampain kiinni, irti et päästä etkä päälle anna tulla jos koira pyrkii." :D

Sanoiko muuten siinä osiossa missä tulee hyökkääjä, vai tuossa tynnyriosiossa?
Mulle samassa testissä sanottiin, että "täällä ei kätilöksi ruveta, lasket koiran irti jos lähtee" kun olin matkalla haalareille ja tynnyrille. Vaan sattuneesta syystä tämäkin. ;)
Ei tuolla kyllä kukaan pahasti pompannut doggien osalta, yksi bokseri juoksutti omistajaansa tuomarin mukaan Kaaville asti... ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.09.06 15:09:20 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Johanna kirjoitti:
Maria kirjoitti:

Sanoiko muuten siinä osiossa missä tulee hyökkääjä, vai tuossa tynnyriosiossa?
Mulle samassa testissä sanottiin, että "täällä ei kätilöksi ruveta, lasket koiran irti jos lähtee" kun olin matkalla haalareille ja tynnyrille. Vaan sattuneesta syystä tämäkin. ;)
Ei tuolla kyllä kukaan pahasti pompannut doggien osalta, yksi bokseri juoksutti omistajaansa tuomarin mukaan Kaaville asti... ;)

Näin yleisesti sanoi sen. :D Sinulle sanoi eri lailla koska taisit hitusen erota meidän muiden olotilasta :lol:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia