tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 19.02.18 15:39:33

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: pennun reuhuajan pituudet..
ViestiLähetetty: 19.04.12 12:43:40 
Poissa
Pentulaatikossa

Heips!
En yhtäkkiseltään löytänyt täältä topicia aiheesta, mutta kysymys kuuluu kauanko suurinpiirtein junnunne reuhaa koirakaveriensa kanssa?
Oltiin kylässä ja tuli siinä niiden reuhaamista katsellessa mieleen moinen kysymys :BLAH:
Meillä kun tuntuu et se virta ei lopu ollenkaa ellei vähän rauhoiteta ja sit ku päästään kotia ni nukahdetaan melkein pystyyn :wink:

Ja toisekseen minkälaisia aivojumppaleikkejä ootta koiralle keksinyt?Niistä tunnutaan nauttivan paaaljon enemmän kuin leluista ja toimivat ideat on enemmän kun tervetulleita! :tsemii:

Kiitos jos joku tähän vaivautuu vastaamaan :vilkuti:

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.04.12 15:03:40 
Poissa
Sisäpiirissä

Se on niin yksilöllistä.. Ronttia ei oo koskaan kiinnostanut leikkiminen kovinkaan pitkiä aikoja, Lurjus taas ei muuta tekiskään.
Noi pikkupennut on vielä niin pölhöjä että ne ei oikeen osaakaan rauhoittua niin pitkään kun siellä kaverin luona ollaan kylässä. :)

Aivojumpasta, riippuu toki minkälaista aivojumppaa nyt haetaan. Monesti ehdotetaan aktivointileluja, mitkä on toki ihan kivoja (tungetaan nameja jonkin lelun sisään ja niitä sitten voi pyöritellä ym). Sopii erityisesti hetkiin jolloin koira on sisätiloissa virtaisalla tuulella, ja hetken haluaisi vaikka itse olla ihan rauhassa. :lol:

Jos koira motivoituu leikeistä ja/tai nameista, niin parasta aivojumppaa mitä voin suositella on tokoilu. Ei välttämättä tarvitse ottaa harrastukseen mitään kisatavoitteita, mutta ihan perustottiksenkin harrastaminen ja siitä vaikka sitten vaativampiin tokojuttuihin eteneminen on a) loistavaa aivojumppaa ja väsyttää koiraa b) parantaa sinun ja koiran välistä suhdetta ja c) helpottaa koiran arkitottelevaisuuskoulutuksessa huomattavasti.

Yksi mihin voi myös jo pienen pennun kanssa opetella on jälki. (Googlettamalla löytyy paljon tietoa jäljestä yleensä, itse olen pienimuotoisesti harrastanut omaksi ja koirien iloksi verijälkeä.) Siinä koiran luontaiset aistit pääsevät tekemään töitä, ja on myös parasta aivojumppaa ja työtä mitä koiralle voi tarjota. Se pääsee siinä harjoittamaan alkukantaisia taitojaan ja jälkeä voi harrastaa koira kuin koira jolla vain nenä löytyy päästä. :) Alkuun pienelle pennulle voi jotain makkarajälkeä tehdä ihan hyvin vaikka oman pihan reunaan pienen pätkän.

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.04.12 16:20:01 
Poissa
Pentulaatikossa

Mun saksanseisojan penikka oppi muutamasa viikosa omat rajansa, ei riehunu liikaa. Toiset ei osaa asettaa rajoja, niitä voi joutua vähä rajottaan. Yksinkertanen aktivoimiskeino on piilottaa koiran nappuloita (mikäli kuivamuonaa syö) ympäri ämpäri asuntoa, siinä menee etsiesä koiralla mukavasti aikaa ja saa käyttää nenäänsä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.04.12 19:06:15 
Poissa
Pentulaatikossa

Mua just kiinnostaaki et miten muiden pennut reuhaa ja kauanko niiden annetaan reuhata, eli kiitos jo tulleista vastauksista ja lisääki saa tulla :D
Joo eipä tuolta pennulta voi mitään rauhoittumista odottaakaan jos mukulat melskaa vieres ja koirakaverit käy hakemas leikkimään, mä sit jossain vaihees katon että alkaa vaikuttaa sen verran väsyneeltä et josko olis aika kotiin ja sitte tulee uni :nyökyti:

Ja tohon aivojumppaan, eli tarkotin oikeestaan kaikkee mitä noin pennun kans voi tehä markiilla ja sisällä, millä saa sitä `väsytettyä` ja joka olis molemmille mielekästä tekemistä (säästyy vaatteet ja kengät kun ei tartte pennun ise keksiä aivojumppaa itelleen :twisted: )

Kaikkia hyväksi koettuja ideoita ja leikkejä vastaanottavaisin mielin luetaan ja kokeillaan :vilkuti:

...tää lähtee googletteleen jälkee.... :sättäilee:

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.04.12 19:56:54 
Poissa
Pentulaatikossa

Mä kans suosittelen josain harrastuksesa käymistä, niitä juttuja voi sitte kotonaki harjotella ja saa kaikkia uusia vinkkejä. Toisen koiran kans leikkiminen on koiralle parasta liikuntaa ja aivojumppaa, misään ei väsy yhtä tehokkaasti!

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.04.12 20:09:20 
Poissa
Pentulaatikossa

Juu olis tarkotus mennä, joku kurssi alko mut taidettiin olla vähä myöhäs eli odotellaan seuraavaa kurssia alkavaksi :oops: Ja sitte mennään oikein koko perheen voimin näyttämään kuinka hieno ja rauhallinen pentu meillä on :ironiaa: (ei kai sellaista olekaan ainakaan terveissä pennuissa?)

Meillä on koirakamujen etsintä facebookin kaverien kautta menos, yllättävän monella tutulla on koiru joka myös kaipaa reuhuseuraa!
Kaiki koirut ei vaan vielä passaa ku on niin kovakouraset leikit (ja hiukan ylisuojelevainen mamma) , esimerkiksi yks bokseri on vallan hyvää leikkiseuraa sit kun tää on vähä isompi nytten tulee vielä kipeetä kun se tassulla niin kovasti lyö :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.04.12 11:29:29 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Mulla nyt vasta toinen doggi, mutta molemmat on vetänyt ihan reikä päässä loppuun asti kaveriseurassa; eivät siis ole osanneet lopettaa itse. Tämä vaatii sitten hieman pelisilmää omistajalta, mutta itse en ole koskaan lasikaapissa kumpaakaan pitänyt. Kultainen keskitie on varmaan mitä tässä olen yrittänyt hakea..

Luiden kaluaminen on meillä hyvää ajanvietettä (eri eläinten luut, raakoina pakkasesta - tosin sopii ruokavalioon siksi, kun meillä barffataan).

Kuulemma hyvä ajanvietekeino on myös kongilelu, johon tuupataan tuoretta jauhelihaa sisälle ja pakastetaan. Annetaan touhuttavaksi pakkasesta sitten.. Osa nappularuuan syöttäjistä tekee kuulemma myös jauheliha-riisi-seoksia tai jauheliha-puuro-seoksia (pennulle tai nuorelle varsinkin kätevä, ettei tule liikaa proteiinia kerralla). Tosin kalsium-fosforisuhteeseenhan nuo kaikki extrat vaikuttaa, että en nyt ihan joka päivä antaisi jos koira on siis nappularavinnolla..

Liikunnasta pyöräily on meillä ykkönen, kun en itse jaksa juosta pitkiä matkoja. Vanhempi rakasti pyöräilyä, ja nuoremman kanssa on kokeiltu pikku pätkä kerran. Neito on vasta 1v 3 kk, niin ei ole vielä pyörälenkkien aika meillä, mutta sopii siis hienosti aikuiselle dogille.. tosin kannattaa muistaa ehkä ettei vedä joka päivä asvaltilla älypitkiä lenkkejä, ja muistais venyttelyt ja palauttavat lenkit.. Ettei käy luustolle tai lihaksistolle hassusti.

Komppaan Ronttia tokoilusta; äärimmäisen hyvää ajanvietettä ja se purkaa koiraa uskomattoman paljon. Siinäkin joutuu usein yhdistämään aivot ja liikkeen. Jälkihommat on meillä vielä aloittamatta, mutta kyllä mä vielä joskus otan siitäkin selvää.. :winkuti:
Agility on doggien parissa myös hyvin suosittu harrastus, mutta sekä doggien että muidenkin rotujen parissa agility ei ole ehkä paras harrastusvaihtoehto, jos peruspaketti ei ole hyvin hallinnassa - siis IMHO. Sitäkin aion nykyisen sirpsakan tytön kanssa kokeilla, mutta mun mielestä se(kään) ei ole junnukoiralle ihan paras harrastus rasittavuutensa vuoksi.

Myös hyvä keino ottaa tavaksi (toimi ainakin oman uroksen kanssa) oli rituaaliaamulenkki, jossa poika sai haistella niin paljon kuin lystäsi. Aamulenkit on ollu meillä rauhoitettuja; eli en koskaan hoputa, joten päivä on lähtenyt käyntiin "paikallisuutisten lukemisella".

Rakkaissa muistoissa:
Euro Power Bora Bora "Bora" (26012007-25092011)

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.04.12 14:49:35 
Poissa
Pentulaatikossa

kiitos sinikallollekin vastauksesta :vilkuti: yhä edelleen kiinnostaa pentuiän reuhuamiset, onko pentu osannut itse lopettaa ja jos ei niin kauanko on annettu reuhata?
Remusta kyllä huomaa kun se rupee väsymään niin sitte mamma lopettaa ja lähdetään kotiin..

Onko teillä sinikallo doggi irti vai meetkö hihnalenkkiä aamuisin?
Meillä on suhteellisen suuri piha niin remu on yleensä irti ellei lähdetä postin hakuun ja jos ei tuu kovin suuria rakeita niin saa touhata pihalla niin paljo ku huvittaa, remu kun ei oo tehty sokerista mut mä vähä oon :oops:

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.12 17:50:25 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Meidän neitonen on niin aamu-uninen, että käy vaan pihalla (irti) aamutoimilla (ja kampeaa haukotellen takaisin sänkyyn mulkoilemaan, että antakaa mun nukkua :mrgreen: ) , mutta silloin kun uros oli vielä, niin sen kanssa oli ihan pakko käydä (ei tehnyt pihaan) ja kesäisin irti, tuollainen 15-20 min. metsälenkki ja talvella remmilenkki (koska metsään en mene aamuyöstä pimeällä :lol: ) ..

Mä olen antanut pennun kuormittua vaihtelevasti. Ylipäätään riehumaleikkejä ei ole ollut joka päivä, mutta jos on ollut ja yli tuntikin kerrallaan, niin sitten on otettu pari päivää rauhallisemmin. Nää on varmaan aika koirariippuvaisia, mutta musta tuntuu että aika monesta koirasta näkee, kun ne vetää vaan vielä, vaikkei jaksaiskaan. Sitten olen siinä vaiheessa itse päättänyt, että nyt on raja vastassa.

Niin ja vielä sellainen, että tosiaan lasikaapissa ei pidetä ja vapaata liikuntaa nämä on molemmat saaneet aina joka päivä, mutta vastenpystyynhyppimisiä en ole hyväksynyt, eli olen kieltänyt jos sellainen korskunta on alkanut.

Rakkaissa muistoissa:
Euro Power Bora Bora "Bora" (26012007-25092011)

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.04.12 23:34:46 
Poissa
Pentulaatikossa

Taitaa olla melko doggimainen vika tuo hitaasti herääminen :D Meillä isäntä lähtee 6deks töihin ja remu nukkuu ekan pihalla käynnin jälkeen mut sit ku ite herään nii onki jo kivasti kerätty energiaa ja alkaa se `ylikierroksilla` meneminen jos ei het päästä pihalle päästeleen höyryjä!
Ei se lasikaappi meillekään sovi, vaikka välillä tekiski mieli semmoseen laittaa ettei VAAN satu mitää, kasvattajaa oon pommittanu monen monituiset kerrat kaikista pikkujutuista, mutta nyt jo toivottavasti mäki oon vähä rauhottunu :lol:

PS. keskiviikkona alkaa pentutokokurssi ja me mahduttiin mukaan!! :vilkuti:

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.04.12 10:35:01 
Poissa
Sisäpiirissä

muumimyy kirjoitti:
PS. keskiviikkona alkaa pentutokokurssi ja me mahduttiin mukaan!! :vilkuti:

Mahtavaa! :tsemii:

Ja tuosta riehumisesta, ite en näe syytä rajoittaa pennun riehumista jos se ei osaa siellä kyläilyreissulla rauhottua, ei ne siitä rikki mene. Eri asia jos toinen ärtyy kun jo vähän väsyttää ja alkaa tulla riitoja sen takia, mutta noin muuten. Rikki ne eivät siitä mene. Toki jos kylässä ollaan vaikka yötäkin, että jossain välissä pitää osata rauhoittua, niin homma taas eri. Mutta kylään kun mennään leikkimään niin antaa kavereiden temuta. :)

rottweiler

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.04.12 15:10:13 
Poissa
Pentulaatikossa

Tähän mennes meidän kyläilyt on ollu n.1,5 h mittasia, se kaverikoira on kans sellanen virtapiikki et ei varmaan nuku ikinä :shock:
Sitä oonki miettiny et onko se sitte vaarallista sydämelle tms. jos se jonku kaks kolme tuntia juoksee ku hullu,vai pitäskö mun oottaa ja kattoa et rupeeko ne jossain vaihees ite lopettaan ja nukkuun? :D
Aikusen dogin kans oli jotenki niin erilaista ku se jo omat rajansa tiesi, eikä muutenkaa turhista hötkyilly niin tuntuu et ton pennun perään koko ajan murehtii että kai sillä nyt on kaikki kunnos :BLAH:

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.04.12 16:41:24 
Poissa
Sisäpiirissä

muumimyy kirjoitti:
Sitä oonki miettiny et onko se sitte vaarallista sydämelle tms. jos se jonku kaks kolme tuntia juoksee ku hullu,

Ihan turhaa huolehdit. :D Pitää olla sairas koira ettäkö se vaarallista olisi, niin pennulle kuin aikuisellekin.

rottweiler

Profiili  

ViestiLähetetty: 24.04.12 17:14:41 
Poissa
Pentulaatikossa

Liikunta on yks mikä auttaa rakentaan terveen luuston!

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.04.12 20:08:47 
Poissa
Pentulaatikossa

Olen iloinen!penturssi meni hyvin ja remu luultavasti nukkuu huomenna pitkään jee :lol:
Ainut vaan et on itekki niin väsyksis ettei kerkee nauttia tästä rauhallisesta illasta ku nukahtaaa iteki pystyyn 8)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia