tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 28.05.18 02:54:35

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 20.03.12 17:20:00 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä siis 10viikkoinen doggi uros pentu.
Koiralla on uhmakausi, yrittää paljon pureskella käsiä+ jalkoja. Olen tähän mennessä kieltänyt HYI sanalla ja vaihtanut käden esim puruluuhun.
Jos en anna käsiä pureskeltavaksi, pentu murisee/haukkuu tai hyökkii käsiä päin kun ei niitä saa. Yrittää napsia ärhäkästi ja villiintyy lisää.
Olen laittanut myös pelin poikki, lähtemällä tilanteesta, mutta sama asia toistuu melkein aina uudelleen.
Miten komentaa että pelisäännöt tulisivat selväksi ? Mielessä juolahtaa se, että kun kyseessä on jättirotu en välttämättä halua että koira aikuisenakin "uhkailee" samallalailla.

Toinen ongelma on ulos lähteminen.
Tyyppi tykkää jumia paikoilleen, on iso saavutus että päästään etuovelta eteenpäin.
Olen tähänasti vain odottanut, kutsunut koiraa jotta lähtisi mukaan.
Saattaa keskenkaiken istahtaa jos suunta ei miellytä. Eilen odottelin tovin etten anna periksi lähteä pennun haluamaan suuntaan niin pentu sitten närkästyi kun ei päässyt sinne minne halusi niin rupesi
huutamaan kuin sikaa pistettäisi. :shock:

Miten tehdä tästä ulos lähtemisestäkin sellainen hyvä, mukava juttu.

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.03.12 20:00:42 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Toi pureminen on ihan normia (mun mielestä pennuilla, etenkin tuon ikäisellä), kaks doggia mulla ja molemmilla mennyt ohi kun hampaat vaihtuu, eikä ole jäänyt päälle kummallakaan. Ei meillä auttanu kiellot, lelujen vaihto tai puruluut, jos siltä tuntui et kädet on kivemmat.. :P
Aina kun pentu järsii käsiä tms, lähden pois mitään sanomatta, en kiinnitä mitään huomiota haukkumiseen tms. huomion hakuisuuteen ko. tilanteessa.

Tuon nuorimmaisen kans, jos ulkona sää ei esim miellyttäny tuli kuistilla stoppi, kannoin pennun pissa paikalle, ja tää juoksee takas kuistille.. toistettiin tätä niin kauan et pissat tuli, sit vasta pääs takas sisälle.. joskus jopa 10 kertaa :) Pointtina se että olet johdonmukainen, kun päätät et näin tehdään niin sitten tehdään. Tarvitaan paaaaljon kärsivällisyyttä, älä hermostu tai hermoile tilanteissa, ole rauhallinen ja päättäväinen.
toki tapoja on yhtämonta kun koiran omistajaa, mutta tässä esim miten meillä :)
Kotona siis 5v uros ja 1v narttu :)

Jenni :vilkuti:

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.03.12 21:03:43 
Poissa
Pentulaatikossa

Rauhallisuudella ja kärsivällisyydellä tuo vaihe ohitettiin. Eleettömästi kädet pois, kun pentu villiintyi ja tilalle riepoteltava pehmolelu. Johtoajatuksena meillä on ollut kertoa pennulle onnistumisista vahvistamalla toivottua käytöstä, ei niinkään mitään "luulot pois" -koulutusta. Tämä ei suinkaan tarkoita vapaata kasvatusta, vaan ohjaamista toivottuun käytökseen palkitsemalla ja jättällä ei toivottu käytös huomiotta. Tietysti se ei -sanakin kuuluu pennun sanavarastoon.

Alussa nappasin pennun kainaloon, jos lenkille lähtiessä tuli jumi. Nyt pentu (7kk) odottaa innolla ulos lähtöä, ja ulkoilun ihanuus on keksitty ihan itse rohkeuden kasvaessa.

Eli kyllä se siitä :D

Terv. Terhi ja Viivi-riiviö

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.03.12 21:51:27 
Poissa
Pentulaatikossa

"Pelottaa" että koira tekee tuota isompanakin ja ettei ota minua "johtajakseen".
Puree kovaa. Kun kiellän/laitan kädet piiloon pentu innostuu enemmän ja alkaa näykkimään/puremaan lisää murinan ja haukunnan kera.
Tekee tätä usein silloin kun istun esim lattialla ja pentu haluaa syliin. Silitän tai annan lelun niin haluaa kädet suuhunsa. Torun
jolloin innostuu sitten enemmän ja lopputulos onkin jo selvä. :?

Ulos päästiin tänään todella hienosti! Oikein innoissaan lähti mukaan ulkoilemaan. :nyökyti:
Uskon että ulkoilu ongelma on hallussa, jes !

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.03.12 05:38:10 
Poissa
Kuola poskella

Jos olet nähnyt kuinka pentusi loukkaantuu ja uikahtaa kun kuolema tulisi, ihan vaikka pienestä nipistyksestä tai toisen koiranpennun liian kovasta puremasta.

Tee samoin, sellainen itkuinen loukkaantunut auuu, sattuu, jne heti kävelet pois tai kipuat sohvalle ja jätät koiran huomioimatta. Ei mitään lelujen tarjoamista tai huomiota jos oikeasti kohdistaa käsiin. Ei taida tajuta että käsissäsi on tunto :? . Meillä tehos kai kolmannella kerralla ja sen jälkeen hampaat osuivat vaan vahingossa käsiin tai naamaan ja pennun kanssa leikkiminenkin oli mukavaa. Tosin mulla onkin ihan pehmo narttu kotona.

Myös kaikki muun rotuiset pennut ovat oppineet samalla lailla ettei purra ketään koskaan ja ihminen tuntee hampaat saman lailla kun toinen koirakin, se vaan on kerrottava pennulle koiraksi :nyökyti:

Tanskalaisen kanssa ulkoilu onkin sitten hyvin liikuntarajoitteista. Tuulee, sataa, kylmä, märkää, kuuluu ääniä, ei kuulu ääniä jne.. se on ihan oma kärsivällisyydenlaji. Hitaasti paras tulee :sekasin:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia