tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 20.02.18 07:58:34

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 08:24:18 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Meillä muuten oli ennen remmirähinän alkamista tuo himohinku vastaantulevien koirien luokse.. Meidän tapauksessa tämä oli vain ensimerkki siitä, ettei luottoa remmin toiseen päähän ollut tarpeeksi, koska koira otti itse asiakseen ottaa selvää onko vastaantuleva hyvällä vai pahalla asialla. Murkkuikien tullessa sitten tuo vastaantulevien into muuttui urosten kohdalla murinaksi ja pöhinäksi ja lopulta kunnon remmirähinäksi.

Rakkaissa muistoissa:
Euro Power Bora Bora "Bora" (26012007-25092011)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 08:28:21 
Poissa

Minä en tiedä missä olen tehnyt sitten väärin, kun kanta on noin sitkeästi se, että vika on pennun kasvattamisessa. Olen kasvattanut dogin pennun aivan samalla tavalla kuin nöffin pennusta saakka, nöffi täyttää elokuussa 11v. Eikä se ole koskaan ollut minkäänlainen ongelmakoira. Se on tullut aina hyvin toimeen kaikenlaisten koirien kanssa, urosten, narttujen, isojen ja pienten. Koirapuistossa se haistelee toiset koirat, vähän leikkii, mut suurimman osan ajasta se haistelee hajuja ja puuhailee omiaan. Se ei välitä ihmisistä yhtään sen erikoisemmin mitään, käy katsomassa, että ai tuollasia tyyppejä, ja sit asia ok, menen pois. Nöffini on oikea unelma, ei vedä, ei pauhaa hihnassa, leppoisa kaveri. Ja kuten sanoin, kaiken olen tehnyt samalla tavalla dogin pennun tullessa taloon. On sosiaalistettu, on vietetty paljon aikaa pennun kanssa, on paijattu ja pidetty hyvänä, on koulutettu sekä kotona että kouluissa. Vuosikkaaksi saakka koira oli ok, kunnes alkoi tulla näitä ongelmia. Minä en oikeasti tiedä missä on mennyt vikaan, mitä on tapahtunut, missä mättää. Mutta itse en ole voinut pentuaikoina nähdä mitenkään että koirastani on kasvamassa hirmuinen remmiräyhääjä joka haluaa haastaa kaikki koirat taisteluun. Enkä usko että kasvattajakaan on sitä huomannut. Doggini on kotona edelleen varsinainen löllykkä. Eikä yritä pomottaa kotona millään lailla.

Minua oikeasti alkaa vähän ahdistaa jo se, että koko ajan osoitetaan kasvatuskeinoja ja sitä että "vika on siellä remmin toisessa päässä". Voi kun joskus saisitte kokea tämmöistä itsekin, että kaikki on kokeiltu ja tehty.. Ja on yritetty määrätietoisesti kasvattaa pienestä saakka, eikä ole ensimmäinen iso koira talossa. Toki nöffi ja doggi eroaa toisistaan, mutta siihen suuntaan, että doggi kuuntelee, nöffi ei.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 08:30:48 
Poissa
Kuola poskella

itseasiassa kun oikeen rupesin miettimään, niin jos ite olen rento ohituksessa enkä keskity yhtään vastaantulijan ohitukseen, niin ohi mennään ihan sukkana. Eli reagoihan se cassukin voimakkaammin mun kautta. Toivottavasti en ole ite tekemässä siitä mitää remmirähjää :( Onko hyvää ideaa, miten pystyn ennalta ehkäiseen ettei mennä ojasta allikkoon?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 08:42:55 
Poissa

Ei mun mielestä vika tartte olla pennun kasvattamisessa. Kaiken voit tehdä oikein, mutta silti jotain murkkuiässä tapahtuu, johon et ymmärräkkään reagoida.
Itte oon itkeny polvet ruvella murkkuikäsen kans, et mitä keinoja meillä on jäljellä, kun en itse pärjää tän kans. Koskaan ei käyny mielessä luovuttaa, luojan kiitos. Muuten tästäkin vanhemmasta olis tullu mitä suurimmalla todennäkösyydellä kiertolaiskoira, joka olis lopulta varmaan viety piikille.
Oli kova pala kuulla ulkopuolisen tarkkasilmäisen arvoijan kommentit, että 1) koirasi ei kunnioita sinua 2) koirasi on pomosi 3) teet suunnilleen kaiken väärin juuri tämänluonteisen koiran kanssa. Siinä vaiheessa, kun tosiaan kaikki perus kaimiolaisuudet oli käytetty, niin ei auttanu ku uskoa ja kokeilla, josko joku samperin keino toimis.
Ne metodit, mitä me käytettiin ekat 1,5 vuotta, eli positiivinen vahvistaminen, shaping, kontaktin ottamisesta aina palkkaaminen jne., puhkaisi tämän uroksen egon niin kukkaan kun olla ja saattaa ja siinä sitten kapsahdettiin metsään.
Ja nuo metodit olis toisen koiran kohdalla saattanu johtaa uskomattoman hienoon koira-omistajasuhteeseen.
Tätä hain takaa sillä, että ne metodit valitaan sen koiran ominaisuuksien mukaan, eikä omistajan mieltymyksen mukaan.
Ja sitten kun koira oli hanskassa, niin oli hauska käydä luonnetestissä toteamassa, että samperi soikoon, ne ominaisuudethan olikin noiden tuomareiden mielestä just nää. Että meidän kohdalla onneks lähdettiin rönsyilemään johtajuusajattelun puolelle... ;)
Toisella toimii toinen juttu ja toisella toinen. Mut oman koiran luonteen arvioiminen objektiivisesti on todella vaikeaa, ellet ole huikea koirien elekielen guru.

Rakkaissa muistoissa:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 08:57:53 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

:hakkaa_päätään:

Anna mun kaikki kestää.. ja sitten vielä ihmetellään miksi doggien luonteet menevät koko ajan huonompaan suuntaan.. vika saattaa todellakin on siellä narun toisessa päässä. :BLAH:

"Miellyttämisenhalu" pakkasella varmasti tuolla ajattelutyylillä.

Haluaisin vielä muistuttaa että suurin osa käytösongelmista, varsinkin yllättäen ilmaantuvista johtuu kivusta!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 09:06:20 
Poissa
Kuola poskella

No ite olen rehellisesti sitä mieltä että meillä todellakin on remmin tässäpäässä korvienvälissä ja omassa reagoimisessa on se ongelma. Cassu lukee mua todella voimakkaasti. Ja jos mua jännittää, niin koirakin on jäykkä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 09:31:50 
Poissa
Kuola poskella

Mie oon jonnekkin osastolle kertonutkin tästä omasta kokemuksestani remmirähjäyksestä, mut kerrataan silti:

Eli Kamun ( tään miun nartun ) nenään kiinni hyökkäs ohi kulkeva koira, ihan yllättäin kun myö istuttiin nätisti ja ootettiin et se menee ohi.
- > Mulla oli sellanen tapa toimia, kun kahden dogin kanssa kävelin keskustan katuja ( normi kaulapannoilla varustettuja molemmat: yht. 120 kg ja miulla varressa pituutta hurjat 159cm ). Eikä tämä tapa sen takia ettenkö olis saanu pidettyä koiriani kurissa, vaan siks ettei toisten tartennu pelätä niin paljoo. Huomattavasti väheni porukka joka vaihto koiransa kanssa kadunpuolta vastaan tullessaan :?

Tää miun (nyt jo edesmennyt) uros sit siitä hyökkäyksestä suivaantui, menetti varmaan luottamuksensa minuun johtajana, et mie en suojele niitä vastaan tulevilta koirilta. Ja rupes räyhäämään jokaiselle koiralle, ja erityisen ärhäkästi saman värisille kuin se hyökänny koira oli. Ja Kamu taas peljästyi siitä räyhäämistä ja pakitti häntä koipien välis (erittäin kaunista katsottavaa siis)!

Minä neuvottomana ja jo luulin et miun pitää ruveta käyttämään niitä lenkillä aina erikseen!
Sit kerran lenkillä, kun yks koira tuli vastaan, mie ohjasin omat koirani tien toiselle puolelle: istutin ne sinne kauas ja siinä myö jöpötettiin kattoen, et sieltä se tulee -> ja sinne se menee. Eli yksi onnistunu ohitus ilman rähinöitä, ja kehut päälle siitä hyvästä käyttäytymisestä. Ne meidän rähinät jäi sinne tien toiselle puolelle :) Ja pärjättiin taas lenkillä kolmistaan :)

Nyt sit en tarkota et kaikki koirat toimis näin tai et kaikki ongelmat on helppo korjata, vaan kerron vaan oman kokemukseni: et jos jollekkin on tästä hyötyä.

Tällähetkellä elämässäni on mudi uros 2 v. (tuli miulle vuoden vaihteessa), jonka kanssa nyt taistellaan kans mm. ohitustilanteiden kanssa :) Se on luonteeltaan hyvin terävä, "kiipijä-luonne" ja ihan erilainen kuin doggini. Kyseessä siis koira, joka on ( oman käsitykseni mukaan ) edellisessä kodissa päässyt perheen pääksi, ja suojellut sitä kaikelta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että tässä on minulla kasvamisen paikka ja minun täytyy ansaita hänen 100% luottamuksensa. Otan sen haasteena itselleni! Ollaan mielestäni jo edistyttykin paljon! Toki sen tempoilu hihnassa on vähän eriluokkaa kuin dogin, kun painoa on 50kg vähemmän, mut minusta koiran pitäis kulkea nätisti hihnassa olipa se iso tai pieni!

* muoks. kirotusvirhe korjattu *

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 10:05:02 
Poissa

Jos Piia yritit viitata siihen, että koirallani olisi miellyttämisenhalu pakkasella johtajuusmetodien käytön takia, niin korjaan tätä käsitystä ehkä nyt hieman.
Eli koirallani on ollut aina heikko miellyttämisenhalu, ja se ei ainakaan parantunut shapingin / positiivisen vahvistamisen myötä.
Tokossa sitä nykyisin silloin tällöin pilkahtelee, mutta sekin alkoi tulla esiin vasta, kun oma suhteemme oli kunnossa, eikä ukon tarvinnut koko ajan keskittyä minun suojelemiseen, kun sitä omilla signaaleillani tietämättömyyttäni jatkuvasti ruokin.
Ja en nyt ole kirjoittanut näitä asioita tänne mollatakseni positiivista vahvistamista, vaan kertoakseni meidän tarinan siitä, etten voinut itse valita mieluista metodia koirani korjaamiseen, vaan minun piti muuttaa omaa toimintaa ja ajattelua koiran ominaisten ominaisuuksien vuoksi (jotka on siis koiralle, joka on eläin siinä missä muutkin eläimet, ihan normaalia). Positiivinen vahvistaminen on mun mielestä varmastikin just nappi juttu niille koirille, joille se niiden koirien ominaisuuksien puolesta sopii, koska sen avulla voidaan saavuttaa erilaisten tutkimustenkin kautta aivan ainutlaatuinen, symbioosimainen, koira-omistajasuhde (tuttu ilmiö esim. kilpailevien koirien puolella, vaikkapa agilityssä)!

Voin sanoa, että jos en olisi alkanut korjaamaan asiaa niin kuin näin parhaaksi, niin vanhempi doggini olisi tällä hetkellä yksi näistä parjatuista tilastokoirista 99 %:n todennäköisyydellä, vaikka sen luonteessa ei (todistettavastikaan) ole mitään vikaa, ja se on nykyään mitä ihanin doggi, todellinen rakas ensimmäiseni, jota ilman elämää on vaikea kuvitella. (Kipuja ei ole tietääkseni koskaan ollut, koska on säännöllisesti käyty eläinlääkärissä ja osteopaatilla, lisäksi käyty aktiivisesti näyttelyissä, joissa esim. liikettä arvioidaan kriittisesti, luulis näkyneen jos koira on ihan paskana, ja koiran käytös ei äkillisesti muuttunut, vaan pikkuhiljaa.)

Eihän sillä ole loppupeleissä mitään väliä mitä "metodeja" tai gurutuksia me omien koirien kanssa käytetään, jos homma toimii, koirat on onnellisia, koira-omistaja-suhde on kunnossa ja kaikilla on kivaa ja noudatetaan lakeja. Kunhan joskus otettais ne vaaleenpunaset tai mustavalkoset lasit pois päästä ja katseltais asioita eri kanteilta ja lopetettais ihme hysteerisyys tässä koirankasvatuksen viidakossa. Mitä sitten, jos joku on eri mieltä kuin sinä? Kyllä tulee maailmastakin mielenkiintosempi paikka elää kun mielipiteitä riittää ja niistä pystytään keskustelemaan. Mun puolesta ainakin antaa kaikkien kukkien kukkia, hyvää kesää vaan kaikille! :vilkuti:

p.s kiva Kamujen tarina tuossa yläpuolella! Tuohan on melko tavallinen käytännön esimerkki tästä luottamuksen menettämisestä. Hienoa, että olette saanet sen takaisin! :ihku:

Rakkaissa muistoissa:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 10:12:09 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Koirahan ei omaa minkäänlaista miellyttämisenhalua, ainakaan mitään minkälaisena ihminen sen ymmärtää. Koira tekee ainoastaan asioita joita kokee kannattavaksi, tai jättää tekemättä jos kokee asian kannattamattomaksi.

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 11:00:19 
Poissa

Itse koulutan pelkästään Soramoto-menetelmällä:
http://smoto.vuodatus.net/

( :wink: Juu, anteeksi, jatkakaa järkevää keskustelua.)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 11:09:35 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

sinikallo kirjoitti:
Jos Piia yritit viitata siihen, että koirallani olisi miellyttämisenhalu pakkasella johtajuusmetodien käytön takia, niin korjaan tätä käsitystä ehkä nyt hieman.
Eli koirallani on ollut aina heikko miellyttämisenhalu, ja se ei ainakaan parantunut shapingin / positiivisen vahvistamisen myötä.
Tokossa sitä nykyisin silloin tällöin pilkahtelee, mutta sekin alkoi tulla esiin vasta, kun oma suhteemme oli kunnossa, eikä ukon tarvinnut koko ajan keskittyä minun suojelemiseen, kun sitä omilla signaaleillani tietämättömyyttäni jatkuvasti ruokin.
Ja en nyt ole kirjoittanut näitä asioita tänne mollatakseni positiivista vahvistamista, vaan kertoakseni meidän tarinan siitä, etten voinut itse valita mieluista metodia koirani korjaamiseen, vaan minun piti muuttaa omaa toimintaa ja ajattelua koiran ominaisten ominaisuuksien vuoksi (jotka on siis koiralle, joka on eläin siinä missä muutkin eläimet, ihan normaalia). Positiivinen vahvistaminen on mun mielestä varmastikin just nappi juttu niille koirille, joille se niiden koirien ominaisuuksien puolesta sopii, koska sen avulla voidaan saavuttaa erilaisten tutkimustenkin kautta aivan ainutlaatuinen, symbioosimainen, koira-omistajasuhde (tuttu ilmiö esim. kilpailevien koirien puolella, vaikkapa agilityssä)!

Voin sanoa, että jos en olisi alkanut korjaamaan asiaa niin kuin näin parhaaksi, niin vanhempi doggini olisi tällä hetkellä yksi näistä parjatuista tilastokoirista 99 %:n todennäköisyydellä, vaikka sen luonteessa ei (todistettavastikaan) ole mitään vikaa, ja se on nykyään mitä ihanin doggi, todellinen rakas ensimmäiseni, jota ilman elämää on vaikea kuvitella. (Kipuja ei ole tietääkseni koskaan ollut, koska on säännöllisesti käyty eläinlääkärissä ja osteopaatilla, lisäksi käyty aktiivisesti näyttelyissä, joissa esim. liikettä arvioidaan kriittisesti, luulis näkyneen jos koira on ihan paskana, ja koiran käytös ei äkillisesti muuttunut, vaan pikkuhiljaa.)

Eihän sillä ole loppupeleissä mitään väliä mitä "metodeja" tai gurutuksia me omien koirien kanssa käytetään, jos homma toimii, koirat on onnellisia, koira-omistaja-suhde on kunnossa ja kaikilla on kivaa ja noudatetaan lakeja. Kunhan joskus otettais ne vaaleenpunaset tai mustavalkoset lasit pois päästä ja katseltais asioita eri kanteilta ja lopetettais ihme hysteerisyys tässä koirankasvatuksen viidakossa. Mitä sitten, jos joku on eri mieltä kuin sinä? Kyllä tulee maailmastakin mielenkiintosempi paikka elää kun mielipiteitä riittää ja niistä pystytään keskustelemaan. Mun puolesta ainakin antaa kaikkien kukkien kukkia, hyvää kesää vaan kaikille! :vilkuti:

p.s kiva Kamujen tarina tuossa yläpuolella! Tuohan on melko tavallinen käytännön esimerkki tästä luottamuksen menettämisestä. Hienoa, että olette saanet sen takaisin! :ihku:

Kannatta miettiä myös onko vika metodissa vai käyttäjässä. Jos samalla metodilla pystyy kouluttamaan kaikkia eläinlajeja, miksi muutama koira olisi poikkeus?
On niin valitettavaa, mutta totta että pelolla on hyvin helppo hallita ja sen varmasti jokainen osaa. Mielestäni vaan järkevämpää olisi opetella itse kouluttamaan ja oikeasti perehtyä koirien kieleen ja käyttäytymiseen.
En tarkoita nyt sitten mitenkää vaan sinikallo:a vaan yleisesti kaikkia. Moni turvautuu herkästi voimakeinoihin sensijaan että keskittyisi itse käytökseen ja sen muokkaamiseen.
Jokainen koira on ruokittava, miksei ihminen tekisi sitäkin niin että siitä on itselle hyötyä?
On paljon keinoja rakentaa koiralle "miellyttämisenhalua".
Koirat oppivat koko ajan ja mielestäni tämä kannattaa käyttää hyödyksi.

On ihan totta että ihan sama mitä kukakin koiralleen tekee kunhan kaikki ovat onnellisia. Toivoisin vaan että joskus ihmiset pysähtyisivät hetkeksi miettimään mitä tekevät ja miksi. Mitä hyötyä siitä on ja mitä seurauksia. (Kaikella on seurauksensa)
Itse henk.koht koen helpommaksi kulkea lenkillä pari kuivanappulaa taskussa (Jos satun jostain palkitsemaan koirani) kuin olkalaukullinen kolinapurkkeja.

Ok, tämä taas tästä :wink:
Jokainen tyylillään ja näistä asiaoista voisi vääntää vaikka kuinka kauan. Taidanpa nyt kuitenkin käyttää aikani huomattavasti hyödyllisemmin ja mahdollistaa koirilleni oikein hauskan treenituokion.. kyllä, kouluttaminen voi olla myös todella hauskaa ja virheitäkin saa tehdä! :hymyä:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 11:35:52 
Poissa
Kuola poskella

Mie nyt vielä puutun tähän keskusteluun: vaikken mitään mistään tiedätään :kopukopu:

Onko yleensäkin pakko erottaa tuo positiivinen vahvistaminen ja johtajuus-metodia toisistaan noin rajusti?

Mie oon ihan vaan omaa maalaisjärkeä kuunnellen:

1) YRITTÄNY osoittaa johtajuutta koirilleni
2) palkinnut ja vahvistanut oikeita tekoja ja haluttua käytöstä
(mm. naksutin koulutuksen tukena)

Oonkos nyt tehnyt teidän mielestä ihan tosi väärin, kun oon menny sotkemaan nää näin sekasin?
:ironiaa:

Niinkuin tuossa tuli jo esille aijemminkin: ei kai maailma välttämättä ole musta-valkoinen, vaan ehkä siellä on myös erilaisia harmaan sävyjä :valomiekkaa:

*muoks. taas kirotusvirheitä pois*

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 12:01:44 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Jos haluat mielipiteen, kysy eläimeltä. Jos taas haluat sata eriävää mielipidettä, kysy keskustelufoorumilla :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 12:07:05 
Poissa

Se joka kokee olevansa koirakuiskaaja ja taikovansa esiin mallikkaasti käyttäytyvän nuoren uroon tästä meidän luupäästä, niin saa tulla koittamaan.

Meidän pitäis Katja varmaan keksiä tälle kasvatus-muodolle joku oma nimi, kun ei kerta kuulu johtajuuteen palkata koiraa onnistuneista teoista ja silti toimia määrätietoisena johtajana...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.05.11 12:19:08 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Koirakuiskaajista tai taikureista nyt tuskin löytyy apua, mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin niin www.elaintenkouluttajat.com auttaa varmasti löytämään ammattilaisen jos sellaisen apua tarvitaan.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia