tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 20.02.18 05:43:15

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Avunhuuto remmirähisijälle
ViestiLähetetty: 22.05.11 21:21:34 
Poissa
Pentulaatikossa

Raskain mielin kirjoitan tänne ja toivon apuanne. Meidän 9kk poika on kaikesta sosiaalistamisesta, hihnakoulutuksesta, tokosta ja agilitystä huolimatta ryhtynyt nyt remmirähisijäksi ja äsken kävi sellainen tilanne, että olen vieläkin ihan shokissa, itken ja tärisen. Mieheni loukkasi polvensa ja tulin jalkapallotreeneistä kotiin ja lähdin nappulat jalassa käyttämään tätä meidän poikaa ulkona, koska sillä tulee pissa innostuksesta heti kun kotiin saavumme, eli nopsaan halusin viedä sen ulos. Herkkupalat oli taskussa ja opetin samalla seuraamista, kuten yleensä teen ja aluksi menikin hienosti. Sitten naapurin koira tuli vastaan ja aluksi poika seurasikin makupalat mielessään ihan ok sivulla, kunnes yhtäkkiä se vaan päätti lähteä. Koska kengissäni ei ollut mitään pitoa asfaltilla, niin menin tietysti suttina perässä ja koirat pääsivät kosketuksiin. Meidän koira olisi halunnut aluksi varmaan vaan haistella ja leikkiä, mutta naapuri alkoi huutaa, hakata sitä remmillä ja potkia. No, en ihmettele, kun iso musta "peto" hyökkää yhtäkkiä siihen riekkumaan, kyllä varmasti säikähtää ja minä huudan kuin palosireeni siinä omaa koiraa pois. Siinä vaiheessa meidän poikakin rupesi ärisemään ja hyökkimään entistä enemmän, mutta ei purrut.
Koira ei tietenkään kuunnellut minua ensin vähääkään, mutta tuli sitten kuitenkin luokse ja tilanne raukesi, tosin sain kyllä toivotukset, että lopettamaan pitäisi koira lähteä...

Olen ihan paskana. Kaikesta koulutuksesta huolimatta kävi näin, vaikka pennusta asti olen koettanut opettaa hihnakäyttäytymistä. Ostin eilen sille kuonopannan, koska nyt kun olen pari päivää sitä yksin ulkoiluttanut, huomasin, että noissa tilanteissa ei välttämättä voimat riitä. Ollaan sitä myös eilen ja tänään totuteltu käyttämään makupalojen kanssa, juuri sen takia, että vaikka se kulkee muuten ihan kauniisti, niin sitten se toisia koiria kohtaan hyökkii ja räyhää.

Hävettää, ahdistaa ja tunnen niin syvää epäonnistumista, että en ikinä. Ja pelkään, että mitä jos emme pärjääkään. Seuraava ulkoilureissu ahdistaa jo valmiiksi. Ja hävettää myös se, että taas saadaan yksi parjattu esimerkki dogista.

Onko teillä mitään vinkkejä, että miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Toisten sivuuttamisen harjoittelua on tokossa reenattu ja siellä hallilla se meneekin hyvin. Vissiin pitäisi alkaa harjoittelemaan sitä myös kävelyillä.

Huh, periaatteessa ehkä siis tiedänkin mitä voisi koettaa, mutta meni vähän kyllä usko itseenkin nyt. Miten mulle voi käydä näin, kaikesta huolimatta, vaikka juuri tätä varten olen koettanut tehdä kaikkea, ettei näin kävisi. No, jotakin olen selvästi väärin tehnyt ja asialle pitää nyt tehdä jotain.

Ootteko te selvinneet tämmösistä kriiseistä? Voiko tuosta saada vielä mallikelpoisen koiran? Oletteko käyttäneet ammattilaista apuna ja tiedättekö Oulusta ketään hyvää.

Kiitos jo valmiiksi vastauksistanne.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.05.11 22:22:52 
Poissa
Sisäsiisti

Älä nyt toivoasi menetä :)
Meillä poika rähisee myös remmissä toisille koirille, onneksi nykyään yhä harvemmin. Me ollaan saatu kitkettyä sitä toistaiseksi pois ihan omin voimin, eli ohitetaan toiset koirat riittävän kaukaa (mennään esim. reilusti tien toiselle puolelle kävelemään kun koira tulee vastaan). Kehutaan heti kun kääntää katseen pois toisesta koirasta. Provosoituu kyllä yhä herkästi jos toinen aloittaa rähisemään, mutta kun on tarpeeksi välimatkaa, niin ei tule liikaa paineita rähinöintiin.
En nyt muista missä iässä tuo rähinöinti alkoi, mutta arvelisin se olleen siinä vuoden kieppeillä(teini-ikä pukkaa päälle) :D Meillä yksi suuri syy rähinöinnin alkamiseen oli se, että muutama koira pääsi nappaamaan kiinni. Pahiten varmaan silloin kun oltiin koirapuistossa ja toinen koira kävi kuonoon kiinni puiston aidanraon kautta.
Meillä on myös kuonopanta käytössä, mutta nykyään se on käytössä vain ohitus tilanteissa ja siinä ei siis ole remmiä kiinni, vaan nappaan sen poskiremmin käteen ja saan koiran pidettyä lähellä ja hyvin hallinnassa.

Muistoissa, pitkän matkan rinnallani kulkeneena Kissamuori Vette 22.4.1994-9.10.2012
Jättiläisen Xalmiakki"Cossu"7.5.2009-28.8.2014

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.05.11 23:23:33 
Poissa
Pentulaatikossa

Kiitos. Olen saanut myös pari pitkää yksityisviestiä ihanilta ihmisiltä, jotka halusivat tarjota apuaan. Olen tosi kiitollinen ja alkaa jo tuntumaan, että kyllä tästä vielä selvitään. :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 02:17:22 
Poissa
Kuola poskella

Ai kamala ja uhma vasta edessä 8)

Sanoisin että namit kuuseen. Koulutettu koira osaa
ilman namejakin, tai ellei osaa niin pyydetään enempi.

Omat refleksit ja hermot kuntoon, sekä nuo hallintavälineet.

Myös jos tulossa ilopissa ja valmiiksi kierroksia sata niin miksi lähteä
ottamaan lisää kierroksia? Pissa olisi tullut lähitolppaan, sit takas kotio
emännälle kahvit. Koiralle malttia ja sitten vasta matkaan =).

Jos kyse olisi ponista /hevosvarsasta, niin en lähtisi
sokeria tarjoamaan kun on lähdössä käsistä :BLAH:

Tsemppiä ! :tirp: :piiskaa:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 07:20:41 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Teillä mennään samaa rataa ku täällä. On käyty ihan pikkupennusta saakka pentukurssit, pennun jatkokoulutukset, arkitokot, tokon alkeet ja näyttelyjä ja mätsejä ja koirapuistoja ja on omalla pihalla leikitty toisten koirien kanssa. Mut annas olla.. hihnassa ihan älytön. Kyllä se nätisti kulkee JOS ei ketään tule mistään. Koirakkoja jos kulkee, niin tää on kaikki lihakset jäykkänä ponnistamassa ihan sama mihin ilmansuuntaan, kunhan vaan pääsee ärisemään. Olen ottanu aikalisän kaikissa koirakontakteissa, en tiedä onko siitä ollu mitään apua vai ei, mutta sen jälkeen kun paria koiraa pääsi puremaan, niin oli PAKKO tehdä raja, että nyt ei enää mitää kosketuksia toisiin koiriin pitkään aikaan. Nyt on tutustuttu tauon jälkeen naapurin bichoniin, joka on uros, kuten Rambokin, ja vielä saman ikäinen, eli aikapommi-tilanne suorastaan.. ja tämä oli hännänheilutuksineen täysin valmis leikkiin! Samoin koirapuistoiluja on aloiteltu tauon jälkeen taas, mutta vain narttujen kanssa. Hyvin sujuu. Jos tulee koira vastaan, niin meillä vaihtuu suunta heti, tai sit koira on tiukassa kontaktissa, kylki kylkeä vasten ja "seuraa"-käsky jatkuvassa huudossa. Pikkuhiljaa parempaan suuntaan.. Mut onhan tämä ärsyttävää, voin kertoa. Ei voi ajatellakaan lähtevänsä mihinkään näyttelyihin jne jne. Kehässä ollaan kuitenkin urokset ihan nenä toisen pyllyssä siellä, ja soppa on keitetty samantien.

Ei voi muuta sanoa, ku jatkuvaa treeniä ulkona, sisällä kontaktia ja johtajuutta, AINA, joka tilanteessa sinä ensin, koira sitten, huolehdi että esim. ruokakupin saa ottaa pois kesken syönnin jne jne. Vaikka tuntuu ettei liity toisiinsa nämä jutut, mutta jotenkin sillä koiralla on nyt sellanen epävarma olo, että pitää paikata rähinällä. Varmuus tulee siitä jos se voi luottaa siihen, että sinä määräät ja tiedät kyllä mitä tapahtuu, eikä koiran tarvii puolustaa tai pelotella muita pois teidän läheltä.

..helpommin sanottu kuin tehty..itselläkin työ pahasti kesken täällä vielä.. :BLAH:

TSEMPPIÄ!!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 09:14:31 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Johtajuus-teoria joutaa romukoppaan, tervetuloa nykyaikaan hei :wink:

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 09:16:42 
Poissa

Just.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 09:38:28 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Ida, eikai se nyt ihan noinkaan :D jos ei johtajuutta kukaan pidä yllä niin mitä näistä koirista tulee, sekopäistä sakkia :D siis jos johtajuusteoria joutaa romukoppaan niin eikös se sit samalla oo niin että annetaan sessejen kasvaa pellossa kukkaseppeleetpäässä hippi meiningillä, jos niillä ei ole minkään laista johtajaa niin kyllähän ne paikan ite ottaa...

ap, sanoit että uros on 9kk, nuori siis ja varsinkin jos on innoissaan menossa moikkaa, ei siis tappomeiningillä, niin kyllä minäki nostasin hampaat irvessä metelin jos mua alettas huitoa remmillä ja huutamaan :O eli en nyt ihan hirveesti huolestus, toki jos normaalilenkillä rulee vatsaan koira ja alkaa räyhää niin tuossa vaiheessahan se paras on saada pois, nimim. 2 räyhä urosta :D mut ei meidänkää pojat nartuille metelöi, eivät vaan siedä uroksia reviirillään mikä käsittääkseni taas on aika yleistä, näyttelyissähän yms ne ei taas sano mitään kenellekkään ellei nyt ihan nenäkkäin uroon kanssa pistä!

tsemppiä :)
[/b]

-----------------------------------------------------------
Enkeleinä sateenkaarisillalla Mandy 26.11.2003 - 5.7.2007 ja Uuno 11.12.2006-22.8.2007

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 09:52:48 
Poissa

Positiivinen koulutus EI tarkoita sallivaa :wink:
Kyllä koiraa saa kieltää, mutta jos se elämä on ainaista kieltoa ja harvoin palkitaan, sen lisäksi että koko ajan pitää miettiä että nyt meillä varmaan tulee johtajuus-ongelmia ja tää koira ei nyt kunnioita mua yhtään niin ei se kovin rentoa eloa ole kummallekaan osapuolelle.
Mä en itse henk. koht. pystyisi elämään niin, että pitäisi jatkuvasti miettiä, menetänkö nyt johtaja-statukseni koiran silmissä, jos halailen sitä tai jopa otan sen sänkyyn nukkumaan? Mitä iloa on koiran kanssa elosta, kun sitä ei saa huomioida juurikaan, vaan koira on "ilmaa"?? Saatika en todellakaan jaksa kantaa huolta siitä, kuka menee ovista ensin tms. Jos koira menee ovesta ensin, se menee ovesta ensin, sillä ei ole mitään sen suurempaa merkitystä kuin jos ihminen menisikin edeltä.
Mä en halua koiraa, joka tekee jonkun asian siksi, että sen on pakko "tai muuten..".

Susitutkija joka aikoinaan toi johtajuus-teorian kaiken kansan tietoon, on sittemmin perunut sanansa ja kumonnut johtajuuden olemassaolon.

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 10:59:33 
Poissa
Kuola poskella

Johtaja. Eikö oltaisi kasvattajia, ohjaavia vanhempia.

Kerrotaan koiralle mitä puolta tiestä kuljetaan, napataan
kiinni jos syöksymässä auton alle. Sanotaan ei käy kun pyytää
kaverin kanssa väärässä kohdassa leikkimään. Liikutaan luontevasti
ja rennosti, ilman et koko ajan pidåt kiinni.

Ihmislapsikin oppii ilman karkkia tai alistamista. Jos
lapsi lyö muita, niin hmm. Ilmotetaan se balettiin oppimaan
kuria? Eiku sanotaan naapurille et se halus vain leikkiä!

Ole reilu omistaja koirallesi, älä inhimillistä koiraasi vaan itsesi.

Menkää katsomaan ohikulkioita. Koira puuhun kii itselle viltti mukaan
rentoudu. Katso mitä tapahtuu. Ohjeista koiraasi jos tarvitsee
kehu kun aihetta.

Remmiräyhä voi olla aina remmiräyhä joten lue koiraasi
opasta harjoita refleksejäsi. Rauhoitu! Oma kireys on heti kireä
koira x 10. Oma innostus sama. Jne..

Yritä päästä lenkille muiden koirien kanssa. Ei haisteluja, ei leikkejä
vaan kävelette nenät samaan suuntaan koirat vain käsilaukkuina
saisi näin toisen koiran mallia

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.05.11 11:09:49 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Iso D kirjoitti:
Toisten sivuuttamisen harjoittelua on tokossa reenattu ja siellä hallilla se meneekin hyvin. Vissiin pitäisi alkaa harjoittelemaan sitä myös kävelyillä.

Ootteko te selvinneet tämmösistä kriiseistä? Voiko tuosta saada vielä mallikelpoisen koiran? Oletteko käyttäneet ammattilaista apuna ja tiedättekö Oulusta ketään hyvää.

Kiitos jo valmiiksi vastauksistanne.

Ehdottomasti harjoittelua myös kävelyillä. Pelkästään treenit tokossa ei auta vaan harjoitella pitää muuallakin.

Apua ammattilaisen löytämiseen alueellasi antaa www.elaintenkouluttajat.com , rohkeasti vaan yhteyttä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 11:20:46 
Poissa

Jos ajattelen itseäni ihmisiä johtamassa, niin en minä niillekään huuda ja räyhää tai aja pois luotani tai komenna kielteiseen sävyyn. En tiedä mistä se kumpuaa, että johtajuudesta kun puhutaan, niin ihmisillä on selkäkarvat pystyssä ja heti negatiivinen sävy äänessä. Johtaja voi päästää koiran ihan hyvin halailuun ja mennä välillä itse, tai antaa halia kun koira tulee luo, mutta johtaja on se, joka päättää missä vaiheessa mikäkin tilanne loppuu tai vastaavasti alkaa. Ei johtajuus tarkota sitä että piiska kädessä, naama punaisena huudetaan eitä joka käänteessä. Jokaisella toki on omat näkemyksensä kaikessa, mut itse kannatan positiivisten asioiden korostamista ja hyvästä palkkaamista.

Oikeasti toivon, että kukaan ei ala noudattaa vapaan kasvatuksen sääntöjä doggien kanssa, ja antaa koirien tehdä niinku haluaa, kyllä ne paikkansa etsii. Ja aivan varmasti pakan päällimäiseksi löytävät tiensä, varsinkin jos on yhtään vahvemmasta dogista kyse.

"Rajat on rakkautta" tässäkin asiassa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 13:38:23 
Poissa
Sisäpiirissä

Joo. Onhan näitä rähjiä ja rähjiä.

Ensinnäkin sanon sen että a) monikaan uros ei ihan oikeesti tule toimeen nykypäivänä toisten urosten kanssa hupsis tosta noin vaan. Toiset sanoo näitä doggeja vitipäiksi. Tiedä sitten mitä se on kakskyt vuotta sitten ollu, onko jalostus tuonut sen tähän pisteeseen vai onko ihmiset ihan käsiä nykyisin vai onko se osuus vain rähjistä näkyvämpi koirakannan lisäännyttyä. Sitä en tiijä enkä lähe arvailee mutta mun henk.koht. mielipide on se että ei ne luonnevikasia purijoita kuitenkaan oo jotka ei tuu toimeen kaikkien kanssa.

Remmirähjäys, juu valitettava ongelma. Toisilla kitkettävissä herkemmin, toisilla vähemmän. Hihnan päässä on aina korjattavaa.

Jos ei joka uroksen naama miellytä niin onko se sitten ihan vatipääkoira, vai tarviiko sitä mennä joka uroksen nenän eteen väkisin työntämään? Ikuisuuskysymys, olishan se kivaa jos kaikki tulis toimeen kaikkien kanssa.. Mut se vaan ei ole niin. Oonko mä ite luonnevikanen jos naapurin akka on niin vitun ärsyttävä et mun ei tee mieli kommunikoida sen kanssa yhtään ja kertaalleen tehnyt mieli työntää mokoma rappusia alas? Vai vaan jotakin toista ihmistä äkkipikasempi jos käydään vittuilemaan..

Lyhyt tarina Rontista. Joka on siis remmirähjä valikoidusti ja ei tosiaan tule tosta noin vaan toimeen vieraiden aikuisten (yleensä koko määrää paljon) urosten kanssa. Mie sosiaalistin ja sosiaalistin sitä ja koirapuisto oli ihan ykköspaikka minne mennä, mut sieltä se oikeestaan sitten pikkuhiljaa lähti kun teinit alko pikkuhiljaa pullistelee keskenään. Rähinä tuli mukaan lenkeille ja alkuun lenkkeily ahdisti, suorastaan pelotti ja vitutti. Ja vaikka sitä miten koitti kitkee pois niin tässä sitä ollaan yhä edelleen 6v remmirähjän kanssa. Mm. sakemannin näkeminen kadulla aiheuttaa sellasen metakan että oksat pois, siellä se "hullu doggi" taas menee. Joku toinen koira saattaa olla taas et no mitäs näistä. Taas sitten joku pikkukoira saattaakin yllättäen aiheuttaa räksyttämisellään närkästystä ja Rontti säikäyttää sen rähähtämällä ihan kunnolla vaikka pienet koirat suurimmalta osalta sietääkin.

Miten meillä on sit onnistuttu tulemaan siihen tuon eläimen kanssa että lenkkeily on oikeesti kiva ja mukava tapahtuma, myös lenkittäjälle eikä oteta turhia paineita? Sopeutumalla. Minä en tarjoo joka tilannetta Rontille jossa se vetää kuumat, mutta Rontin tulee sit kans sietää ne tilanteet joihin mie sanon että nyt tää on vaan "kestettävä" ja koitettava käyttäytyä. Eli ikäänkuin kompromissi, ja meillä ihan aidosti lenkkeily ei oo mitään helvettiä, vaikka mulla onkin jonkunnäkönen rähjä käsissä. On se joskus helvettiäkin ollut ennen ku aika korjas meidät ikäänkuin meidät molemmat tähän pisteeseen missä nyt ollaan.

Ja toivosta ei kannata missään nimessä luopua. Rontti kuitenkin on elänyt kolmen muun uroksen kanssa samassa laumassa, 2x whippet ja 1x teinigrey, ja kaikki suju tosi hyvin. Ihan ekan kerran kun Rontti näki nää whiput se ryntäs semmosella rähinällä kohti että siinä välissä lähti parkkipaikan vieraspaikkakyltit tolppineen päivineen irti. Eli ihan sekopäämeiningillä. Ei tarvinnu ku pari kertaa totuttaa niitä toisiinsa niin yhtäkkiä oltiinkin kun paitaa ja persettä. Joten toivoa on aina, mitkä keinot sopii ja kelle.

Ja monesti sanotaan että se ihminen omalta osaltaan pahentaa tilannetta. Totta, mut kuten jo sanottua niin ei ne aina siltikään tule toimeen vaikka miten oot ressaamatta ja puuttumatta tilanteeseen. Viime viikonloppuna Rontti otti tuttavan leonbergiuroksen kanssa monta kertaa yhteen, lopettivat tosin käskystä molemmat joten sen verran oli ymmärrystä molempien korvien välissä että ihminen on se joka viime kädessä määrää. Kaikki koirat ajettiin ikäänkuin ihmislaumasta pois ettei siinä ole "ihmisiä" välissä sotkemassa, mutta ei se paljon asiaa auttanut. Siinä mielessä tietysti auttoi etteivät toistensa päälle käyneet, mutta kyräilivät kyllä mökin laidoilta ja toinen jos tuli vähänkään katseen alle niin murinalla jo varotettiin että kohta tulee turpaan.

Eli summasummarum, meillä ainakin se vaan on niin et jotkut menee ja toiset ei, hihnassa tai ei. Eletään sen mukaan ja that's it.

Tsemit sinne ja kyllä se siitä aina helepottaa, tavalla tai toisella.

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 14:20:03 
Poissa

Ensinnäkin tuo tilanne on ollut aika kaaottinen,joka omiaan lisäämään kierroksia koiralla. Alkuun mennyt vaan pikkusen kohonneella innolla haistelemaan mutta kun olet kaatunut ja säikähtänyt,korottanut ääntä on koirakin nostanut vastaavasti kierroksia.. Ja säikähtänyt myös se! Tuo nyt ei varsinaisesti niin hirmu vakavalta muuten kuulosta kuin siltä osin että omistajan pitää pystyä pitämään koira hallinnassa myös fyysisesti,vaikka tietty oli yllättävä nykäisy ja tasapaino meni..Mutta muuten kun kävelee kadulla,koira pitää pystyä ohittamaan toisen koiran kiinni ollen omin voimin eikä niin että on pakko pysähtyä ja esim. vetää koira puuhun kiinni..kuten joskus näkee.. :? Se miten sitten saadaan se kontaktissa ohittamaan onkin jo toinen asia mutta ennen sitä fyysinen hallinta on ehdoton!! Etenkin uros doggi on vahva mutta omistajan on oltava vahvempi!
Ilman muuta sinulla on koira josta saa vaikka kuinka hyvän ja tottelevaisen,menisin itse vaan sekaan erilaisiin koulutuksiin ja tapahtumiin,esim. johonkin peruskoulutus kurssille vaikka olisitte käyneetkin,lisä ei tee pahaa sillä murkkuikä nousee pian ja sitten johtajuus taas testataan..
Fyysinen johtajuus nyt kuntoon !! Mies vie ulos nyt ettei pääse uusia tilanteita nyt syntymään ..eikä tule lisää traumoja jotka taas osaltaan ruokkivat hyökkimistä.
Agressiota tuo ei ole eikä toiv.tulekaan,seuraamisen täydellisestä onnistumisesta ei kannata nyt huolehtia,se tulee aikanaan ja vaatii tosi paljon aikaa että häiriön alla koira seuraa..!Tsempit!!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.05.11 14:37:02 
Poissa

Niin, sanomattakin lienee selvää, että tärkeintä on pitää huolta siitä ettei näitä tilanteita pääse syntymään eikä vahvistu koiran ei-toivottu käytös yhtään.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia