tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 19.02.18 15:38:55

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.02.09 23:12:26 
Poissa
Sisäpiirissä

Älä Mia sano... sä tänään esimerkillisesti suojelit sun Pontusta, vaikkei Mila ollut edes vaarallinen, mutta estit sen punkemisen Pontuksen luo, kun sitä jänskätti. Monen muun olen sun asemassasi nähnyt työntävän koiransa "tutustumaantulevan" kitaan :? Monelle dogille ihan tollainenkin voi riittää. Mä itse kuulun niihin pälliäisiin, jotka sitä pentua kuvitteli rohkaisevansa "mennä leikkimään muiden kanssa", kun se pyöri jaloissa. Siperia opetti... Ja mä uskon, että moni sinin arvostelijoista tajuamattaan toimii hyvän johtajan tavoin. Jos vaan dogin tilalle vaihdettaisiin joku rajumpi, itsenäisempi, kovempi koira, niin voisi olla erilaisia mielipiteitä hyvinkin nopeasti ?

Milalla (ja vilanderilaisittain oikeasti kasvatetuilla koirilla) on se oma tahto, joillain aika voimakaskin. Mun ei tarvitse sitä koko ajan kontrolloida tai käskyttää, se mennä pööhöttää valtaosan ajastaan ihan omissa hommissa ja nenän käyttö on sille ihan oma tieteenlajinsa. Se saa elää koirana, mutta lauman ulkopolitiikkaa se ei saa hoitaa. Milalla kuitenkin ulkoministerin hommaan kova pyrky on, eli sitä pitää välillä vähän tarkkailla, ettei homma lähde käsistä. Mutta valtaosan ajasta se on mun höpöliini, jonka mä kainaloseuraa toivoessani kutsun sohvalle, jonka kanssa leikitään nenäleikkejä, mutta myös vetoleikkejä (eikä se aina häviä) ja jopa hippaa. Kesällä se on meidän perheen kanssa pelaamassa pesäpalloa ja saa juosta omia kunnareitaan pallo suussa pitkin kenttää... Ei me natsit kielletä kuin pari asiaa: remmirähjäys, karkailu, remmissä vetäminen, omistajan komentaminen ja päättäminen siitä kuka meitä lähestyy / meille kotiin tulee ja kuka ei. Meidät tuntevat voi sitten kertoilla kauhutarinoita meidän villikosta, mutta sen kanssa on 99% ajasta erittäin kivaa ja hauskaa. Ei ollut reilu vuosi sitten...

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.02.09 23:32:21 
Poissa
Kuola poskella

katjusha kirjoitti:
Ja mä uskon, että moni sinin arvostelijoista tajuamattaan toimii hyvän johtajan tavoin.

Mäkin uskon että moni tähän keskusteluun osallistunut ja siniäkin arvostellut on oikeasti koiralleen oikein hyvä oma ihminen, omistaja ja johtaja. Ja myös tietää olevansa sitä. Mutta vilanderilainen johtajuusmalli ja toimintatapa ei ole se ainoa oikea ;)

Edit. Tarkennan sen verran, että musta on oikein hyvä, että ihmiset on saaneet apua ongelmiinsa vaikkapa vilanderilaisesta tyylistä. Pääasia että apu on löytynyt, kutsutaan sitä tyylisuuntaa sitten miksi vaan. Mutta se on sitten ihan kokonaan toinen juttu, miten hyvä johtajuus määritellään. Siis onko se niitä asioita joita vilanderilaisittain on suoritettava, jotta ansaitsee tulla kutsutuksi hyväksi johtajaksi? Vai onko se jotain ihan muuta? Jokaisella tästä on toki oma mielipiteensä. Minusta johtajuus ei ole tiettyjen kaavamaisten juttujen suorittamista tai suorittamatta jättämistä. Johtajuus on olotila, se on asennetta, jämäkkyyttä, johdonmukaisuutta, oikeudenmukaisuutta, rajoja ja rakkautta.

Viimeksi muokannut hannam päivämäärä 03.02.09 00:07:20, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 00:02:40 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

Mä sain eilen "valaistumisen", johon kylläkin eräs todella pitkän linja kasvattaja minut jollakin tapaa johdatteli. Kiitos Miljalle Mil-dog´s kenneliin :lol: Tästä saattaa virtä sitten oikeen runsastakin vääntöä ja keskustelua, mutta ainakin minä henkilökohtaisesti tulen tätä aihetta vielä kovastikin pohtimaan.
Nostan tähän yhden ns. esimerkin, josta jo olen aiemminkin maininnut: todella monen ns. pitkänlinjan doggikasvattajan (mainitsen muutaman C´mon, Mil-dog´s, Halle, Kaarina M ym) omat koirat käyttäytyvät esimerkillisesti esim. näyttelyissä. Ne eivät rähise, ne eivät riuhdo remmeissä, ne eivät härvää/hästää/hypi 2:n metrin kenguruloikkia ylös-alas ja sivulle-eteen. Tästä hienona esimerkkinä taas kerran Miljan Pekka ja Lumi Turun näyttelyssä. Ja Lumi on sentään vasta 1 v. Toki poikkeuksia on, mutta harvakseen, siksi on turha alkaa "huutelemaan", että kun silloin ja silloin senkin ja senkin kasvatti teki sitä ja tätä.
Kysyin Miljalta, että mikä on se "suuri salaisuus", millä hän saa koiransa käyttäytymään noin esimerkillisesti (makoilivat tyytyväisinä ja täysin rauhassa omalla pedillään keskellä kaikkea näyttelytouhua ja olen aiemminkin nähnyt Miljan koirien toimivan vastaavalla tavalla). Tokaisin vielä hänelle, että hän tuskin laukkaa kaiken maailman toko-kursseilla alvariinsa kouluttamassa koiriaan. Hän sanoin ns. kaksi suurinta pointtia: sosiaalistaminen ja reilu yhdessäolo (paljon rakkautta) pennusta lähtien.
Aloin todella pohtimaan tätä (ja joo, blondikin osaa pohtia välillä). Aikoinaan osaa dogeista on käytetty suuren riistan metsällä, osa on ollut ylhäisten lemmikkinä. Historiaa selatessa, kasvattajat vuosikymmenten takaa, ovat kuitenkin määrätietoisesti jalostaneet dogista seurakoiraa. Miettikää mikä on seurakoiran määritelmä: onko se jalostettu palveluskoiraksi->ei, entä paimeneksi->ei jne. Sitten tulee meidän sukupolvi, itseni mukaan lukien, joka ehdoin tahdoin alkaa, välillä jopa väenväkisin, harrastamaan jos jotakin lajia dogginsa kanssa. Yrittäen epätoivoisesti tehdä siitä palveluskoiran, jota doggi EI OLE! Samalla osa kasvattajista on mennyt metsään pistäen yhä uudestaan ja uudestaan yhteen ns. ADHD-doggeja eli vilkkaita, huonon hermorakenteen ym. omaavia koiria. Seurakoira-dogin pää, joka on vielä varustettu ADHD-luonteella, ei välttämättä kestä jatkuvaa harrastamista ja menoa ja meininkiä sinne sun tänne vaan on jatkuvassa stressitilassa. Ja sitten lähdetäänkin taas jos jonkinlaisiin korjaamoihin ym. kouluihin hakemaan taas jos jonkinlaisia neuvoja, ohjeita, temppuja ym. Lukekaas mitä sanoo rotumääritelmä tanskandoggien luonteesta: ylväs, rauhallinen ym. Kuinka monta näette enää ympärillä sen kaltaista? Määritelkää itsellenne dogin luonne, mitä Te ajattelette sen olevan ja onko oma koiranne sellainen: rauhallinen, hieman pidättyväinen, omaa korkean ärsytyskynnyksen jne. Niitä on valitettavasti todella harvassa. Kuinka monta pitkänlinjan doggikasvattajaa kävelee räminäpurkit taskuissa??? Ja hyppää doggipentujensa kanssa ipanakurssilta aina seniorikurssille asti kaiken maailman lajeissa. Hei haloo->ne nauraa meille. No me "superharrastajat" näytimme kuitenkin maailmalle, että dogista on harrastukseen, kuin harrastukseen, jopa hyvinkin korkeille sijoille, mutta.....kerran eräs doggikasvattaja kommentoi, että hänelle riittää se rauhallinen sohvaperuna, joka omaa tavalliset käytöstavat ja valitettavasti minä nauroin hänelle silloin. Mielestäni hän ei "ymmärtänyt" kuinka hieno harrastuskoira doggi on. On joitakin yksilöitä joiden pää oikeasti kestää sekä harrastamisen, että normaali elon, on siis doggi isolla D:llä. Mainitsen tässä kuitenkin vain yhden ja se on nimim. Jatan Peppi, koska sen dogin tunnen vuosien takaa ja olen nähnyt kyseistä mummukoiraa usein.
Ajattelin hetken, että ilmoitan Vapun alkeistokoon, vaikka onkin jo 4,5 v, kun hän ei "osaa mitään". Mut sit välähti: Vappuhan osaa olla rauhallinen, Vappuhan osaa kävellä remmissä nätisti jne. eli Vappuhan osaa vaikka kuinka paljon.
Tästä lähtien doggi on minulle enää vain ja ainoastaan seurakoira, joksi se on jalostettukin. Jos haluan hypätä kaiken maailman harrastuksissa, otan itselleni palveluskoiran. Tällä kirjoituksella en halua mitätöidä kenenkään harrastuksia dogginsa kanssa ja kunnioitan oikeasti todella paljon esim. tokossa jopa voittajaluokassa dogginsa kanssa kilpailleita (vilkutus Tiinalle). Tiedän kuinka paljon työtä moinen saavutus on vaatinut. Mulle riittää, että voin käydä joskus yhteislenkeillä, näyttelyissä ym doggieni kanssa. Mun ei tarvitse todistella kenellekään, että doggi on osaava ja etevä seurakoira. Se mitä toivoisin, niin kunnioittakaa myös sitten niitä esim. näyttelyissä käyviä, jotka haluavat viettää koiransa kanssa mukavan ja leppoisan näyttelypäivän, ilman, että siinä hyppii kenguruloikkia 2 m ilmaan tekevä naapuri doggi ym. rähinää, härväämistä jne. Mut tää onkin sitten jo oma osionsa, että miten tulisi näyttelypaikalla doggien mielestäni käyttäytyä :wink: Tässä taas pähkinää purtavaksi ja vain oma hlö.kohtainen mielipiteeni.

C´mon Pretty Woman eli Vappu 27.5.04-6.4.13

Menossa mukana:
Jättiläisen Jägermeister "D´won" eli Markku
C´mon Expected Choice eli Lola
personal.inet.fi/koti/dalton

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 00:45:20 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

...

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Viimeksi muokannut Ipana päivämäärä 22.01.15 19:02:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 08:50:13 
Poissa
Sisäpiirissä

Dape sä puhut asiaa... Tästä syystä olen viimeset vuodet jo odotellut sitä PK oikeuksista koiraa, mutta ku niitä ei ole vielä syntynyt...Dogit ovat olleet "sijaiskärsijöitä" tästä syystä, mutta tänä vuonna taas toivo elää, jos saatais pentuja tähän suomen kamaralle kans :D

Mä olen huomannut tuon saman sudenkuopan. Eli usein ADHD koiralla ei kutienkaan ole sitä toistapuolta siinä vaakakupissa tukemassa, eli vauhtia ja häsellystä kyllä riittää mutta koiralle itselleen tulee jo paha olo tästä härväämisestä, ns. niitä jotka eivät osaa rauhoitttua mihinkään, vaan kiertävät valvovat ja piipaavat...stressitaso nousee kuin nostosillan kansi ja koira itse ruokkii jo itseään ja omaa stressiään. Sitten ihminen vielä lisää stressiä harrastamalla ja touhuamalla kovasti...ikävä kyllä tämä ei päde ainoastaan doggiin, agilityn tiimoilta tämä stressiasia liittyy vahvasti myös muihin rotuihin. Stressi itsessäänhän ei ole paha, se on hyväksi, mutta siitä pitäisi pystyä palautumaan, ja se vie aikaa. Toki pitää huomata myös se seikka että stressitaso ei nouse ensimäisen kerran jälkeen enää samalla ärsykkeellä niin ylös kuin aikaisemmin yleensä, mutta sitten taas joillakin koirilla se taas sitten jopa lisää stressiä se seuraava kerta... Eli se pelkkä eloisuus ja ADHD piirre ei riitä eikä ole hyväksi koiralle jos siltä puuttuu olennaisesti muita luonteen osa-alueita että se pysyisi se paketti kasassa kunnolla.

Kuitenkin siinä minä erotan mielipiteeni Dapen mielipiteestä, että mieluummin minä ainakin ohjaan toiminnan ja häseltämisen, minun kanssa yhdessä häseltämiseen kuin että koira olisi suljetussa tarhassa tai kotona porttien takana, melkein alastomaksi riisutuissa huoneissa :? Mieluusti minä käyn lenkillä ja kentällä koirieni kanssa, tai noh, kävin....Pipa ei osaa melekeestä muuta kuin pissata käskystä :BLAH: Mutta osaa se kotona rauhoittua jo, kyllä sekin touhuaa aika paljon mutta en minä sille ole mitään käskyjä juurikaan opettanut... Ja sen kyllä huomaa :winkuti: Meillä tää kaikki touhuaminen menee ihan tapakasvatuksen piikkiin. Koultuskentällä ollaan sen kanssa käyty varmaan yhteensä kahden käden verran. Ja mä tykkään elää sen kaa ihan täysillä, se on aivan mainio tapaus...Mutta se on ihan erilainen koira kuin taas esim mitä Myrna oli, sen koiran luonteen kun saisi pulloon tai vielä kerran elmässään semmoisella luonteella olevan koiran, helppo kotona ja vieraissa :( Ja hyvin pienellä vaivalla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 10:03:24 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Tämä menee vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta sivuhuomautuksena:

dape kirjoitti:
Ja hyppää doggipentujensa kanssa ipanakurssilta aina seniorikurssille asti kaiken maailman lajeissa. Hei haloo->ne nauraa meille.

Minä hyppään kyllä yhdellä sun toisella kurssilla, ja tulen varmasti jatkossakin hyppäämään sen kun kunto kestää ja aikaa on. Hyvähän se jos jollekulle siitä irtoaa hymy, oli se sitten kuinka vino hyväänsä. :wink:
En minä kursseilla siksi käy että näyttäisin tai todistaisin jollekin jotain. Minä käyn siellä siksi että minusta on kiva hommailla erilaisia asioita koiran kanssa, ja koirasta on kiva puuhata yhtä sun toista minun kanssani. Samalla saattaa välillä aina ehkä jopa oppiakin jotain, jos ei muuta niin tajuttua oma rajallisuutensa. Ihmisiäkin on kiva nähdä, missäs teihin muuten tutustuisi. Aika lailla samanlaisilla stressittömillä motiiveilla olen ollut huomaavinani muittenkin siellä kursseilla olevan. Harvalla taitaa mikään maailmanvalloitussuunnitelmia olla, harrastaja voi olla myös ilman kisakuvitelmia. Tämä on just sitä arjessa olemista ja tekemistä mistä Slurps tuolla ylhäällä puhui. Kukin koiransa rajoissa ja kykyjensä ja käytettävissä olevan aikansa mukaan. Jos joku vielä innostuu oikeasti kilpailemaankin jossain lajissa, niin kyllä vain karvalakkiani hälle nostan.
Enkä ymmärrä miksi jonkun pitäisi tälle nauraa?

Ps. Kiitos dapelle meidän Pepin ylistyksestä. Täysin puolueellinen ja höpsähtänyt mielipiteeni on että se on kultahippunen ja mikään laatusana ei riitä kuvaamaan sen ihanuutta, mutta vähän neutraalimmin pitää kyllä sanoa että ihan tavallinen koira se kuitenkin silti edelleen on.

t. mummourheilijat

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 12:34:55 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Jatan kanssa samoilla linjoilla... käyty kursseilla sun muissa kissanristiäisissä ja tullaan käymään jatkossakin. Ensimmäinen doggini ei ainakaan luonnetestin mukaan mukaan kärsinyt näistä mun hömpötyksistä, hermot rautaa. Toisen kanssa kilpaillaan ja meillä on jopa tavoitteita lajissamme. En myöskään usko tekeväni hallaa seurakoirarodulle kilpailemalla silla metsästykoira-kokeessa.

Uskon että jalustusvalinnoilla on enemmän tekemistä luonteen kanssa kuin pentuajan harrastuksilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 13:27:38 
Poissa
lähempänä kuin luuletkaan

Ja jatketaan ihan pikkuisen vielä OT:na - mun pitänee kohta moderoida myös itseäni ja tehdä tästä oma ketjunsa. :mrgreen:

Erinomaisen hyvin kirjoitettu teksti Jatalla. :tsemii: Täältä löytyy myös yksi samanmielinen otuksineen. "Seurakoiruutta" ei minusta saa mieltää harrastuksia ja kaikenlaisia koulutuksia/kursseja poissulkevaksi titteliksi. Toisaalta aivan yhtälailla: eivät kurssit ole mikään itseisarvo tai pakko, jotta olisi "hyväksyttävä" koiranomistaja. Yhdessä kaikenlaisten juttujen tekeminen, olivat sitten kursseja, koulutuksia, metsälenkkejä tai kimppakävelyitä, on ainakin meillä ihan parasta. Haluaisinpa tietää H:n ja L:n mielipiteen, jos osaisivat puhua ja ehdottaisin agin, haun, jäljen, raunioiden, yms. treenien lopettamista. Olisivat varmaan melkoisen :hmph: ja :nyyhkis: . Tokoilun Hessu varmaan voisi lopettaakin ainakin muutamaa treenikertaa lukuunottamatta :P , mutta Loltsu taas pistäisi siinäkin vastaan. Pitää vain juurikin puuhastella koiran / yksilön kykyjen ja rajoitusten/mahdollisuuksien mukaan. Ja aivan yhtä hienoa on se, että puuhastelee koiransa kanssa ihan mitä tahansa, ilman "virallisia" koulutuksia tai kursseja. Haen tällä takaa sitä, että seurakoira ei ole sama kuin sohvaperuna. Ja en siis uskokaan, että täällä kirjoittaneet sitä tarkoittavatkaan. :D

Minusta sitten taas aivan eri asia on, minkä koirarodun edustajan kanssa voit harrastaa tosissaan ja "verenmaku suussa". Itselle ei tulisi mieleenkään hankkia pk-rotuista siksi, että minusta on kivaa harrastaa eri lajeja kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla kursseilla. Minä kun haluan juuri näiden rakkaiden otusteni kanssa puuhailla ja on aivan ihanaa, kun ne ovat innoissaan hommassa mukana. Ja ne jotka kisaavat näiden luppakorviemme kanssa: mikäs sen upeampaa, että myös doggien kanssa tulee hienoja tuloksia!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 14:33:33 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

Jatalle ja Nipalle: Huom! teilläpä on juuri niitä täyspäisiä doggeja, joiden päät nuo harrastamiset kestää :lol: 8)

C´mon Pretty Woman eli Vappu 27.5.04-6.4.13

Menossa mukana:
Jättiläisen Jägermeister "D´won" eli Markku
C´mon Expected Choice eli Lola
personal.inet.fi/koti/dalton

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.02.09 17:26:33 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

miukulainen kirjoitti:
sini, sinulle saattaa tulla yllättäviä ongelmia doggisi kanssa, sitten kun ensimmäisen koirasi hankit ja olet kuvitellut valmiiksi täydellisen koulutuksen/käyttäytymisen sille... :BLAH:

Enpä ole kovin huolissani, kasvatus vastaa aina koiran luonnetta. :P
Että näätätyttö kiittää ja kuittaa.

Viimeksi muokannut sini. päivämäärä 22.02.09 20:15:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.02.09 00:53:12 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/02/ ... 56188.html

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.02.09 00:53:29 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/02/ ... 56188.html

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.02.09 10:22:06 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

"Haastatelluista 43 prosenttia oli lyönyt tai potkaissut koiraansa rangaistukseksi huonosta käytöksestä" .. Ei oo todellista! :cry:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.04.09 18:54:20 
Poissa
Kuola poskella

tietääko joku viisaampi, että onko suomessa kouluttajaa, joka käyttää koulutuksessa pelkästään rauhoittavia signaaleja...? eli kouluttaa arkoja,agressiivisia,vilkkaita ym... koiria vain rauhoittavien signaalien avulla... :BLAH:

Megappon Lakagigar *20.7.2006
Kastanjan Tiernapoika (slku)*23.10.2011
Tellus Danes Yessica *26.12.2006-19.9.2011

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia