tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 20.02.18 05:46:02

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 19.11.08 16:38:38 
Poissa
Pentulaatikossa

Eli tuo mun n. 11 kk ikäinen narttu doggi on ruennu tekeen lenkkeilystä yhtä hel*ettiä! Yhtäkkiä se vaan rupee hyppiin päälle eikä lopeta ja nyt se on vielä alottanu puremisenki! Tänään se esimerkiksi alotti ensin hyppimisen ja ku otin sen vähä lyhyemmälle remmille, ettei pääis hyppiin se rupes repiin hiasta ja puras vahingossa käteen :x mitä te tekisitte tässä tilanteessa? :?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 16:56:57 
Poissa
Sisäpiirissä

Paha sanoa mikä toimii just siun koiralle kun en tapausta tunne, onko koira miten herkkä jne jaadijaa. Todennäkösesti miulla palais proppu samantien tollaselle käytökselle että otettais pieni painimatsi koiruuden kanssa jota mie en häviäis.

Tässä kätevä apu pysäyttämään koiran ei toivottu- puuhastelu, Pet Corrector. On siis paineilmasuihke josta tulee ainoastaan siis paineilmaa pihalle mutta painalluksen yhteydessä päästää sen verran kovan äänen että koira reagoi siihen. Löytyy varmasti useista eläintarvikeliikkeistä.

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 18:53:32 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

No minä nyt tässä koirattomana neuvomaan...

Itse näkisin tilanteen siinä, että koira yrittää päästä johtajan asemeen. Mitä
luultavimmin onkin sitä. Neuvoisin pitämään pientä jääkauden tyylistä aikaa,
eli ei välttämättä täysillä vedetä jääkautta, ellet nää tarpeelliseksi.

Jääkauden ohjeita.

Ja jos toi juttu ei tunnu omalta, niin sitten ohita vaan tämä viesti. :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 18:57:45 
Poissa
Pentulaatikossa

Perushuomioimattomuus meillä kyllä on aina ollut käytössä ja en viitsisi jääkautta lähtä pitämään ilman että kävisin jossain pätevällä kouluttajalla, ja täällä päin niitä ei ole (jotka jääkaudesta jotain tietäisivät)..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 20:25:51 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Ootkos kokeillut ihan vaan kieltää ja komentaa... Kyllä koiraa saa ja pitää kieltää ja sille saa suuttua. Ja kun suutut niin osoita se selvästi koiralle. En tällä tarkoita, että pitää huutaa ku hullu tms. vaan äänensävyt ja henkinen fiilis vihainen. Lisäapuna voi käyttää vesisuihketta tai edellä mainittua paineilmajuttua tms. Kyllä meilläkin koirat välillä törppöilee, mutta lopettavat kun teen selväksi, että en salli moista hölmöilyä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 21:12:47 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Meillä etenkin Vilma aikoinaan teki tuota samaista hyppimistä ja puremista. Sitä ei kitketty muulla pois kuin kieltämällä. Pahimmalla kerralla selätin koiran lopulta maahan ja nökötin sen päällä kunnes se rauhoittu ja lakkasi näykkimästä. Mutta monesti auttoi paha ärjäisy ja kun nappasi poskinahasta kiinni. Se vaan pitää muistaa, että kun ärjäisee niin myöskin rauhoittaa tilanteen sen jälkeen. Eli heti kun kielto menee perille niin rauhoittaa koiraa esim pitkin rauhallisin silityksin. Ettei koira ala paineistumaan.

Great-Golden's Öinen Laulu 1.7.1999-27.12.2005
FI MVA Great-Golden's Brilliant "Vilma" s. 26.12.2000-31.10.2011

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 21:19:38 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Joo komppaan todellakin retjaa. Mun mielestä kuulostaa ihan normaaliarjelta murkkuikäsen dogin kanssa.

Ollaan remmilenkillä ja koira täynnä virtaa ja murkkuiän fiiliksiä, ja tekee mieli riekkua, "mä haluan riekkua ,mä haluan riekkua,hyppiä, pomppia, tehä jotain ,tehä jotain! "
Mietitään tsänssit mitä on riekkua remmissä ollessa, "hei joo, mä voin hyppiä tota vasten, mä voin repiä sitä hihasta , tai repiä remmiä, pakko tehä jotain, pakko tehä jotain! "

Mitä jos komentaisit koiraa kovalla matalalla vihasella äänellä (et huuda)et NYT JUMALISTE LOPPU TOI RIEKKUMINEN, YMMÄRRÄTKÖ! Jos ei auta, ni otat vaikka koiraa molemmista poskista kiinni, ja tuot koiran nenän lähelle sun omaa, ja pidät siinä kiinni ja lujalla matalalla vihasella äänellä sanot samat sanat ja tuijotat tiiviisti koiraa silmiin.

Jos edelleen jatkaa ton jälkeen, niin teet saman ja vaikka väännät vähän korvasta. En tarkota että revitään korva koiralta irti, vaan pieni korvapuusti vahvistamaan sun sanomaa, että olet tosissas ja nyt on paree kuunneella.

Eli mun mielestä ihan perus tapakasvatus on nyt tässä se mitä tarvitaan. Ja sitä tarvitaan joka koiralla.

En sitten tiedä että oletko yrittänyt tehdä sitä, ja niin että koiraa komentaessasi olet ollut niin vakuuttava ja johtajamainen kun osaat olla ?

Jos olet, ja silti tunnet että koirasi ei kunnioita sua, tai sun käskyjäsi pätkän vertaa, ja että teillä on todellinen ongelma, niin sitten en valitettavasti osaa auttaa.. eikä varmaan kukaan täällä suoraan osaa ,näkemättä sua ja sun koiraa yhdessä, että millanen sun koira on luonteeltaan, miten te toimitte yhdessä, mikä teidän suhde on.. ja niinkuin puhetta on ollut, jos hommaat ammattiapua, eli esim ongelmakoira kouluttajan tms, ja omasta mielestäsi tuntuu että menetelmä ei sovi teille, niin kysy toista mielipidettä, ja vaikka kolmatta..

Itse en nyt kuitenkaan heti olisi toitottamassa tota muoti ilmiötä "jääkautta" asiaan joka vaikuttaa kertomasi perusteella ihan normaali tahtojen taistolta murkkuikäsen koiran kanssa...

Mutta joo, minen tosiaan ole mikään kouluttaja, enkä koirien koulutuksesta sen koommin tiedä :lol: tapakasvatus on vaan se joka mulle on tullut tutuksi tässä useamman koiran kanssa eläneenä :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 22:03:26 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

ei muuta ku kaulapannasta kiinni ja kintut maantasalle, sekä
tiukka komento EI HYPI/LOPETA/RIITTÄÄ tms.

kyllä tuo munkin kohta 2v hurtta vieläki joskus harvoin intoutuu hihnassa
riekkumaan, mutta tiputan sen kyl heti takasin maanpinnalle :wink:

Rakkaissa muistoissani :ihku:
Grandinas Karmela, ke 1.11-87-2.5-00
Good Works Stunning Gift, mu 15.4-92-27.2-98
Everybody´s Love Dekeleia, ha 13.1-98-28.11-06

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 22:17:58 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Minen mistään mitään tiedä, mutta samankaltaisen tilanteen läpikäyneenä.
Ystäväni (jolla sitä tietoa on enemmän kun mulla), sanoi että toiminta on lopetettava jos käsky ei mene perille. Meillä se tehtiin niin että astuin hihnan päälle niin, ettei Hilma päässyt hyppimään. Eli kielto ja jos ei tapahdu mitään, aivan ilman mitään kiehumisia narun päälle jolloin pompinta loppuu ja sitten kun koira on rauhoittunut otetaan rauhassa kontaktia ja jos kaikki ok, jatketaan lenkkiä. Toinen apuväline on ollut pieni Bodyshopin pullo jossa vettä. Pieni ruiskaus meillä toimii siinä että rillunta loppuu ja on jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaa koiraan. Nykyään ei tosin tartte kun laittaa käsi taskuun ja ravistaa nyrkkiä ilmassa jos riekkumakohtaus iskee...

Mutta kuten aiemmin jo mainittu, kaikille ei sovi samat konstit. Kokeilemalla sen sitten vaan oppii. Meillä ei muuten se jääkausi kauheen hyvin pelittänyt, kun tolla ei muutenkaan ole tarvetta niin kamalasti miellyttää mua... Kovasti voimia ja tsemppiä asian työstämiseen, tuo tapa on todella raivostuttava!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 22:52:41 
Poissa
Pentulaatikossa

On aika ikävä todeta, että ensimmäiset "neuvot" aina ovat jotain sellaisia, jotka ovat jollain tavalla väkivaltaisia koiria kohtaan. Mitäs jos miettis ensin, että mistä käytös voi johtua ja oikeasti vaikka soitella jollekin pätevälle kouluttajalle - pyytää käymään tai lähteä itse koiran kanssa ajelulle kouluttajan luo saamaan apua.

En huomannu kattoa mistä päin alkuperäisen viestin kirjoittaja on, mutta esim. tuossa keskisuomessa on erittäin pätevä kouluttaja, joka varmasti osaa auttaa asiassa - ilman koiran kuristamista pannasta, suihkuttamista millään pullosta tai pannasta tms.

Auttaako se "ei hypi" tms. toistamminen koiralle huutamalla, matalalla äänellä tai muulla tavalla jos koira ei vielä edes tiedä mitä ihmettä sillä tarkoitetaan?

Tällaista tuli vaan mieleen....

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 23:30:50 
Poissa
Pentulaatikossa

^olen samaa mieltä Mellun kanssa. :?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 23:39:31 
Poissa

Minä en ole suihkutellut koiriani millään kun olen kieltänyt jonkin epätoivotun käytöksen tekemisen, mutta en näe sitä huonona lisänä jos siltä tuntuu että tarvii. Tämähän ei ole väkivaltaa kun koiraa ei todellakaan satu, ainoa on että asiasta tulee epämiellyttävä.

Ja minä en ole erikseen opettanut ei -sanaa, ehkä pitäisi, mutta hyvin on mennyt ilmankin. Enkä aina edes sano "ei" kun haluan että koira lopettaa epätoivotun käytöksen, jopa pelkkä murahtaminen riittää. Koirathan ovat hyviä tulkitsemaan äänensävyjä. Se vain, että on oltava tosissaan jotta koirakin ottaa tosissaan. Ja auktoriteettia tietenkin on myös löydyttävä.

Minusta koiran ikä kertoo aika paljon mistä käytös johtuu... ei mitenkään salamyhkäinen arvoitus. Tästä ainakin lähtisin liikkeelle.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.11.08 23:46:43 
Poissa
Pentulaatikossa

Kiellot ei tässä tilanteessa tehoa, siitä innostuu vaan entistä enemmän. Oon myös yrittäny ottaa sitä sillain kiinni, että se ei pääse hyppimään ja rauhottuu, rauhottumisen jälkeen mennään askel tai kaks ja sama homma! ärsyttävää, ja tää on alkanu ihan vasta, itseasiassa tällä viikolla on pahentunu ja tullu tuo pureminen ja että sitä pitää tehä koko ajan uudestaan. hyppimistä on kyllä ollu aikasemminki esim. koirapuistossa jos tekee vähänkään väärään liikkeen (ottaa vahingossa juoksuaskeleen tms) ni hirveetä kyytiä hyppää päälle, joka on tietenki ihan ymmärrettävää ku pentu on, mutta silti. ja toko reeneissä se on nyt ruennu kans hyppiin jos en käske sen tehä mitään, ni vahtaa mua koko ajan silmiin ja jos ei pihviä tuu (en anna sitä tässä tilanteessa!) ni hyppiminen alkaa.. kouluttaja sano että pitäis olla huomioimatta, 50 kiloa niskassa ei ole kiva olla huomioimatta kun sillä se ei todellakaan lopu! Ja voihan se tosiaan olla et testaa mua, murkkuikä ja alkanu kotiutuun kunnolla (ollu mulla n. 4kk). lohdutti ees vähä etttä muillaki on ollu samoja ongelmia :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.11.08 02:01:50 
Poissa
Pentulaatikossa

itse luen ton vaan ihan kettuiluna koiralta. Miksi se tekee sen? Koska se pystyy siihen! Jos kiellot ei tehoa, se ei ota niitä tosissaan. Ilmeisesti pennulle ei ole näytetty kuka määrää. Ja se ei tarkoita jumalatonta selkäsaunaa, mutta tämän kokoluokan koirissa ei vaan oikein ole varaa kerta toisensa jälkeen pyytää kauniisti. Peli on pian menetetty, kun koira huomaa että se tosiaan voi tehdä mitä huvittaa. Ensin pelkkä hyppiminen, sitten pureminen, mitä seuraavaksi? Siinä ollaan aika viettävällä rinteellä, jos ei riittävän mustavalkoisesti puutu ajoissa noihin.
Miksi pennun on sallittua kiihtyä parista juoksuaskeleesta koirapuistossa? Ajatteleeko se sitten muutaman kuukauden päästä, että "nyt sitä ei enää saa tehdä koska olen aikuinen.." ? Sitä se tekee mitä sille on opetettu ja mitä se aina on saanut tehdä, siksi pitäisikin osata olla määrätietoinen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.11.08 08:25:53 
Poissa

Meillä teki seisoja aikanaan tuota niin että olin tulla hulluksi. Isännälle ei ryppyillyt mut aina kun minä läksin sen kanssa lenkille niin eikö tuo pirulainen alkanut hyökkiä päin ja kävi kiinni kalvosimiin. Kaikenlaista kokeilin, käänsin selkää ja koetin olla huomioimatta, selätin ja painin koiran kanssa välillä ojassakin, rähinän alettua raahasin takas kotiin ja laitoin tarhaan vähäksi aikaa, mikään ei tuntunut auttavan. Meillä seisoja on vähän sellainen "yhden miehen koira", eli musta ei ole ikinä tullut sille kunnon pomoa, ensimmäinen koira vielä ja pennusta asti h***tin kovapäinen, niin kärsin siinä sitten tappion. Hyviä neuvoja en osaa antaa, mutta toivottavasti saat tuon asian kuntoon, tiedän kyllä ettei taatusti tunnu kivalta. Meillä tuo meni aikanaan kyllä ohi, nyttemmin karvanaama tottelee jo minuakin, ja jos tulee kinaa jostakin niin napakka vesisuihku nenille auttaa. Ja vaikken missään nimessä hyväksy eläimen hakkaamista tms., niin pieni korvatukistus tai poskista kiinni nappaaminen ei mielestäni ole vielä mitenkään väkivaltaista, kun ajattelee mikä on vaihtoehto jos koirasi jatkaa tuota ja pääsee niskan päälle.

Atrayente Apollonia "Huisku"

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia