tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 19.02.18 15:45:34

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hampaiden näyttäminen
ViestiLähetetty: 15.07.08 10:31:34 
Poissa
Pentulaatikossa

Miten te olette opettaneet pennun näyttämään hampaita, siis näyttelyä varten? Emil ryntää täysillä taaksepäin kun joku vieras yrittää sen suuhun koskea. Makupaloilla ja muilla on yritetty, mut makupala ei ole niin kiinnostava kuin vieras ihminen pelottava. Itse kun avaan suun ei mitään ongelmaa ole. Alan olla jo epätoivoinen, viikonloppuna olis eka näyttely ja luin jostain, et ei voida arvostella ollenkaan, jos hampaita ei saa katsottua.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.07.08 11:23:37 
Poissa
Pentulaatikossa

Mulle on annettu ohjeeksi, että hieman jauhelihaa sormiin ja sillai sitte yritäis kun sitten koira oppii et ei se ole niin kamalaa kun ei makukaan ole hullumpi sen jälkeen.... Voit vaikka itse muutaman kerran tehdä niin ja sitten vasta antaa jonkun vieramman yrittää..

itse en ole kyllä koittanut kun meillä on ollut tapana että aina kun tulee vieraita niin se on kierros koiran hampaita katsellen ja kyllä se nyt jotenkin menee vaikka ei mukavaa varmastikaan Pojusta ole.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.07.08 12:16:50 
Poissa
Sisäpiirissä

Pentunäyttelyssä voi kyllä ihan suoraan sanoa, että me ei osata näyttää hampaita ja jos on viksu ja mukava tuomari, joka tajuaa oman toimintansa seuraukset, niin osaa olla mukava. Ja hampaat voi näyttää itsekin. Katsotaan niistä se etupurenta (eli huulia nostetaan niin että ne etuhampaat näkyy) ja sivuilta tsekataan et kaikki hampaat on. Meillä oli hampaidennäyttämisessä ongelmia, joihin kaikista parhaiten auttaa se, että pidät koirasta niin hyvin kiinni ettei se pääse pakittamaan ja sekoittamaan sun pasmoja. Asennolla ei siinä kohtaa ole niin hirmusti väliä...

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.11.08 11:01:19 
Poissa
Pentulaatikossa

Vastaanpa tähänkin, jos jollakulla muullakin on moisia ongelmia :)

Tämä ei varmasti ainoa ja oikea tapa ole, mutta on toiminut meillä.

Aloitin sillä, että koskettelin koiran kirsua ja palkitsin herkulla siitä, että antoi kosketella. Kun tätä oli tehty muutama kerta, aloin hieman nostella huulia. jne. Tärkeää on nostaa kriteeriä nopeasti, ettei koira opi, että muuta ei tarvitse kuin antaa sipaista kuonoa ;)

Lopulta seurasi se, että kun annoin koiralle ruokaa, aina ensin sen oli seistävä ja annettava mun nostella sen huulia ja katella suuhun. Aluksi tietenkin aika nopeasti (ensin vaan etuhampaat)ja pikkuhiljaa lisäsin siihen kestoa, eli kiersin ja kaarsin huulia nostellen ja halpaita katsellen. Sen on myös annettava mun katsoa sen suuhun sisälle mukisematta - siis ihan käytännön vuoksi.
Kupin kanssa harjoittelu oli aika helppoa sitten kun alkutyö oli tehty hyvin. Liitin myös tähän sanan "hampaat" jota käytän näyttelyssä jos tarvis.

Sitten tietenkin kun otetaan vieraat ihmiset mukaan niin aloitetaan taas helpommasta, eli siitä että vieras koskettelee ja vähän nostelee huulia - ja pikkuhiljaa vaikeutetaan :) Tässä pitää tietenkin hieman koirakohtaisesti katsoa, missä menee oman koiran ns. "rajat" ja kuinka voi edetä.

Koiran ei tarvii näin rypistellä eikä räpistellä vastaan vaan hyvästä käytöksestä seuraa positiivinen palkkio.
Oma koirani on ahne kaikenlaisille herkuille, joten myös sen vuoksi helppo palkita ruualla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.11.08 14:16:15 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

^Kaapolla toimi toi tyyli hyvin ku hampaiden hiplausta treenailtiin :wink: Kipeen suun takia ei mielellään antanut hampaita/suuta pahemmin kurkkia, mutta nopeesti alkoi sujumaan, ku hiljaa aloiteltiin just Mellun kertomalla tyylillä :nyökyti: Jos olisin väkiste pitänyt päästä kii ja ronklannut, niin en usko että oltais pitkälle päästy...Nykyään antaa ihan nätisti kattoo, jahka vaan pusuiltansa malttaa pään pitää paikoillaan :lol:

Great Gladiolus Dude Of Dreams "Urpo" 1.11.2012-12.3.2015

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hampaiden näyttäminen
ViestiLähetetty: 27.11.13 14:26:37 
Poissa
Pentulaatikossa

Minä olen opettanut niin, että katson hampaat juuri ennen kuin saa luvan syödä. Meillä siis pentu on alusta asti opetettu siihen, että pitää istua odottamaan ja katsoa silmiin kun on ruokakuppi laitettu paikoilleen. Syömään ei rynnätä ennen, kuin on lupa annettu. Tuossa odottaessa on ollut hyvä katsoa hampaat, kun se tietää, että saa ruuan heti kun ne on katsottu :)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia