tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 28.05.18 02:57:28

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.09 10:24:40 
Poissa
Pentulaatikossa

Tämä nyt vähän liittyy aiheeseen..eli miten te olette opettaneet pennun (3,5kk) tulemaan luokse. Meillä kun neiti karkailee vähän väliä läheiselle pellolle ja korvien toiminta näyttää loppuvan samantien :mailaa: Olen koittanut lähes kaikkea..olen hakenut koiran, palkinnut raksulla, kun sattuu tulemaan luokse ja myös pois menemistä, mutta siinä on riskinsä, kun on tie ihan talon vieressä, vaikka siitä ei aja kuin yhdet naapurit ohi. Elikkä mikä on teidän mielestä paras keino toimia pennun kanssa tässä tilanteessa?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.09 11:25:05 
Poissa
Pentulaatikossa

Tanskandogin luoksetuloa kannattaa osittaa. Olen sovitellut kursseilta opittua tietoa aina koiran luonteen mukaan. Yksi yhteinen piirre on ollut minun dogeissani: paljon toistoja kys. asiasta siis joka lenkkikerralla pikku harjoitus. Osioita voisivat olla esim.:

-paikalle jättäminen lenkin alussa ja vapautus, aloitus lyhyellä ajalla(joka kerta sama aluksi ,aikaa ja vapauttamismatkaa lisäten vähitellen)
-pitkän taluttimen avulla harjoitusluoksetuloja, joka kerta palkintaherkku ja kehuminen
kun on edistytty niin:
-monta luoksetuloharjoitusta vapaana lyhyen etäisyyden päästä lenkillä + palkinta (voi olla myös pelkkä reilu kehu)
-kotona esitellään palkintaherkut, muttei anneta, paikallaolo palkitaan, pikku luoksetulot palkitaan, lisätään matkaa luoksetulossa ja palkitaan herkuilla (toistot!)
-herkut lenkillä aina mukana, tarkkuutta käskytykseen: kun koira on etäällä ja kutsut luokse, niin seuraa sen päätä. Jos se kääntää päänsä kutsua kohti ala jo kehua vuolaasti. Itse alan huutaa jihuuta tai muuta vast. hölmöä piittaamatta ohikulkijoista (ja maineesta).Kuonon suunta alkaa pikkuhiljaa vetää koiraa luoksesi. Katse väärässä suunnassa aiheuttaa napakan kiellon : EI MENE ! Oikea suunta:HYVÄ HYVÄ!TÄNNE!Hyvä poika jee......!! Huuda näin koko matkan kun se tulee luokse, näin ohjaat äänellä sen liikesuuntaa
-onnistunut luoksetulo etäältä: valtavat kehut ja palkkiot!
-Toitoja toistoja jne
-luoksetuloa ei saa koskaan rankaista! Vaikka tulisi luvattomalta reissulta. Voi olla ettei seuraavaksi anneta kiinni lainkaan jos siitä voi seurata myös rangaistus.
Tällaisia olen käyttänyt ja vanha koira toimii aika mukavasti. UUden kera vielä paljon työtä. Leena sinisine pirteine poikineen

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.09 15:57:02 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Mila kirjoitti:
Tämä nyt vähän liittyy aiheeseen..eli miten te olette opettaneet pennun (3,5kk) tulemaan luokse. Meillä kun neiti karkailee vähän väliä läheiselle pellolle ja korvien toiminta näyttää loppuvan samantien :mailaa: Olen koittanut lähes kaikkea..olen hakenut koiran, palkinnut raksulla, kun sattuu tulemaan luokse ja myös pois menemistä, mutta siinä on riskinsä, kun on tie ihan talon vieressä, vaikka siitä ei aja kuin yhdet naapurit ohi. Elikkä mikä on teidän mielestä paras keino toimia pennun kanssa tässä tilanteessa?

En tie auttaako teillä, mutta ootko kokeillut kun neiti karkaa et kännäät selkäs ja lähet toiseen suuntaan?
Meillä meinaan herra hätääntyy heti kun huomaa että mamma vaihtaa suuntaa ja pinkasee salamana luokse, ja toki palkihen että tulee luokse.. :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.09 20:03:41 
Poissa
Pentulaatikossa

Olen kokeillut että lähen pois, pari ekaa kertaa neiti juoksi salamana luokse, mutta tajus sitten aika pian, että ei mamma mihinkään katoa, että sisältä löytyy. Menen aina tuulikaappiin "piiloon", jätän oven kyllä auki. Nykyään kun koitan tuota niin neiti tulee kun viitsii :hakkaa_päätään:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.09 20:15:43 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Mitäpä jos et jättäisikään ovea auki? Kävisit huutelemassa uudemman kerran,'kun koira on huomannut, että ei pääsekään heti luoksesi kun itse haluaa?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.03.09 20:32:34 
Poissa

Meilläkin hieman sama juttu sillointällöin, vanhempi tulee kyllä sisälle kutsuttaessa mutta Merri-poika (5½kk) päättääkin välillä että huudelkaa te vaan siellä, meikä poika jää tänne hankeen riehumaan! Kutsun max. 2kertaa luokse, _iloisella_ äänellä. Jos ei suosiolla tule, niin sanon "hei hei Merri!" ja menen sisälle, sulkien oven perästä. Ulko-oven viereisestä ikkunasta näkee aina mitä poika touhuaa pihalla, ja hauska onkin seurata Merriä, kun ensin lähtee oven sulkeuduttua vetämään varsaloikkaa ympäri pihaa "lälläslää, enpäs tulekaan sisälle, nyt saa mamma "jahdata" mua ympäriinsä!" mutta kohta huomaa että ei hitto, ei sieltä ovesta kukaan tulekaan mua jahtaamaan, ja rupeaa epäröimään että noinkohan kannatti tämä temppu taaskaan :BLAH: silloin yleensä avaan oven ja kutsun normaalilla äänellä poikaa luokse, ja silloin normaalisti onkin jo kiire sisälle mamman luokse :lol:

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.03.09 12:17:04 
Poissa
Pentulaatikossa

Tänään laitoin oven kiinni ja seurailin ikkunasta mitä Mila touhuaa. Huomattavasti meni vähemmän aikaa sisälle tuloon kuin siinä että huutelisin neitiä puoli tuntia :hmph: Mutta siinä on vaan se pelko, että jos päättää lähteä tielle, vaikka sen näkisin ikkunasta, mutta siinä vaiheessa ei taas auta jos menen sinne komentamaan tai vaikka huutaisin iloisella äänellä. Naapurit jo varmaan pitää mua ihan kahelina, kun huutelen Milaa välillä, kun yritän saada sisälle :vilkuti: No täytyypi yrittää tuota oven sulkemista, tänään max. menny 10min niin on tultu.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.03.09 07:20:48 
Poissa

Mila: Elä välitä mitä muut sannoo!
En miehkään välitä mitä muut musta aattelee kun tuolle rohnakkeelle välillä huutelen ilosella sävyllä ''tuuppas tänne vauva nyt'' :lol: :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.03.09 18:25:50 
Poissa
Pentulaatikossa

se on pakko olla välittämättä tai muuten neiti ei pääsis pissalle :lol: Nuo meidän naapurit nyt muutenkin on semmosia "kyyliä"... Eilen onnistui sisälle tulo hyvin, kun oli niin kylmä tuuli ettei neiti hienohelma viihtynyt ulkona :söpöstely: :söpöstely:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31.03.09 00:08:18 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Huh mä en edes uskalla miettiä mitä meidän naapurit musta ajattelee :sekasikiö: Sen verran on tullut tehtyä kaikkea hullua koirien takia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.04.09 20:16:50 
Poissa
Pentulaatikossa

Nyt neiti on päättänyt aina karata naapuriin, jossa on mäyräkoiravauva :oops: No en usko, että nämä naapurit on moksiskaan (tosin minä pelkään sen pikkuisen puolesta ettei jää jalkoihin :D ), mutta he ovat muuttamassa pois ja tiedä sitten millaisia ne uudet naapurit on?! Alkaa keinot loppua millä sen saisi uskomaan, kun tuntuu, että lähes kaikkea on kokeiltu :evil: Isäntää uskoo JOSKUS hieman paremmin minua ei juuri lainkaan :hakkaa_päätään: Onko jollain ollut kyseistä ongelmaa ja millä se on hoitunut? Vai pitääkö aidata koko piha :apua:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.04.09 22:01:46 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

*valmistautuu ottamaan paskaa niskaan*
Meillä otettiin sähköaita (http://www.maitti.fi/page08.htm) käyttöön noin vuosi sitten kun Hilma ei ruvennut pysymään pihassa. Ei auttanut luoksetuloharjoitukset, haku ja naruun kiinni eikä rajojen opettelu. Tuolla kun on todella vähän sitä miellyttämishalua varsinkin siinä vaiheessa kun on jotain kivempaa tiedossa. Kahden "tällin" jälkeen meillä on pihassa pysyvä koira vaikka ilman pantaa. Rajojen ulkopuolelle mennään vain narussa.

Sivuoireena meillä on vain ylimääräinen koira aika ajoin pihassa :) Nyt kun Hilma ei pääse naapuriin, tulee naapurin Tara meidän pihaan. Nuo kaks on parhaita kavereita eikä meitä haittaa Taran vierailut. Taralla on kuitenkin korvat tallella siinä vaiheessa kun sitä kutsutaan, toisin kun Hilmalla samassa tilanteessa. Kaikille ei voi suositella, on koirasta kiinni kuinka tuohon reagoi. Itsellä oli alkuun aivan kamalat "eläinrääkkääjän" tunnontuskat mutta meidän pihaa ei voi aidata enkä halua kokeilla sattuuko Hilma ja ne kolmei autoa, jotka tuota meidän tietä meidän lisäksi kulkee, samaan aikaan tielle. Kokeilin ensin omaan käteen ja kyllä se ikävältä tuntuu, ei kuitenkaan tee kipeetä. Nykyään ei läheskään aina ole tuo panta kaulassa ulkona ja välillä oli sähkötkin aidasta pimeenä eikä Hilma kadonnut pihasta mihinkään.

Ainoa harjoitus josta meillä oli jonkinlaista vastetta havaittavissa oli rajojen opettelu. Tietystä pisteestä huudettiin kotiin ja heti vähänkään kääntyi namia. Muutaman treenikerran jälkeen Hilma rupesi jo ennen rajaa katselemaan kotia kohti namin toivossa ja siitä tietty palkattiin. Tosi tilanteessa toimi sitten ehkä kerran kymmenestä :x

Ens kesänä ajattelin rajata kasvimaan tällä. Hepulin sattuessa kun piski ei muista että kasvimaa ei ole salllittua aluetta koiralle. Siellä kun olis ihanaa vetää rallia, rapa roiskuu helposti :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.04.09 22:44:34 
Poissa
Kuola poskella

Minä olen meidän Sandran opettanut silloin 8 viikon ikäisenä siihen että olen päästänyt takapihalle vapaana ja kun asiansa tehnyt/hommannut vihellys
ja minä kehunut tytön maasta taivaisiin,tulee varmasti luokse,eikä mitään makupaloja.Tänäpäivänä aidan takana kulkee koiria,vihellys ja neiti on äiskän luona salamana.Halusin neuvoa yksinkertaisella jutulla,ei siihen tarvita sen monimutkaisempia asioita.Tärkeintä kuitenkin,että pentu opetetaan pienestä pitäen luokse tuloon,olkoon se sitten tänne käsky,vihellys
... :tsemii:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.09 10:23:02 
Poissa
Pentulaatikossa

Tuntuu olevan hieman hinnakas tuo sähköaita :shock: Meilläkin kun on iso tontti ja muutenkin olisi hankala ruveta aitamaan aluetta.

Minä olen meidän Sandran opettanut silloin 8 viikon ikäisenä siihen että olen päästänyt takapihalle vapaana ja kun asiansa tehnyt/hommannut vihellys
ja minä kehunut tytön maasta taivaisiin,tulee varmasti luokse,eikä mitään makupaloja.Tänäpäivänä aidan takana kulkee koiria,vihellys ja neiti on äiskän luona salamana.Halusin neuvoa yksinkertaisella jutulla,ei siihen tarvita sen monimutkaisempia asioita.Tärkeintä kuitenkin,että pentu opetetaan pienestä pitäen luokse tuloon,olkoon se sitten tänne käsky,vihellys
... Peukutuksia!

Meilläkin tämä toimi ensi alkuun, mutta ei enää. Eikä muuten ole mitään "ongelmia" Milan kanssa perustottelevaisuudessa, ainoastaan tämä ulkona karkailu :tuli_boing: Olen muutaman kerran neidin hakenut tuolta naapurin pihasta ja torunut ja ollut muutaman tunnin kuin koiraa ei olisikaan, mutta ei ole auttanut.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia