tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 20.02.18 05:50:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mamman pienet paskiaiset..:)
ViestiLähetetty: 04.04.08 13:56:53 
Poissa
Pentulaatikossa

Koirani ovat perustottelevaisia, mutta......
Nykyään pihalla ollessa ja leikin yltyessä kaksi koiraani saavat hepulin ja lähtevät.. Siinä ei auta huuto, ei vihellys ei itku eikä mikään.. :eip:
Onneksi juoksevat vaan tuonne läheiselle pellolle, eikä tielle päin..
Mutta siis kertokaa ihmiset miten "rankaisen" koiriani kun tulevat takaisin, että oppi menisi perille? Siis aivan pennuista ei kyl oo kysymys, iitallaki ikää jo 9kk.
Kaikista vastauksista iso kiitos... :palvoo:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 17:25:04 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Sama juttu täällä vaikka on vaan yksinään liikkeellä vapaana - joukossahan tunnetusti tyhmyys tuplaantuu, mutta nähtävästi Myrsky pystyy tuplaamaan sen yksinkin :wink: , ja on vielä vanhempi kuin sinun koirasi. Korvat putoavat jos on mielenkiintoista nähtävää, sorsia jahdattavaksi pellolla tms. Olen miettinyt samaa, että mitä tekisi kun koira tulee
takaisin vasta kun tahtoo. Tietysti olisin voinut paljon paremmin kouluttaa koiraa silloin kun se oli vielä pentuiässä, mutta jälkeenpäin on suht turhaa jossitella :?
Itse olen tehnyt niin että jos ei koira tule kun kutsun, menen hakemaan sen (jos saan kiinni :kuumah: ) ja otan taluttimeen, eli siihen tottelemattomuuteen loppuu myös sillä kertaa vapaana olon riemut. Eipä tuokaan auta taas seuraavalla kerralla välttämättä, dogin muisti kun tuntuu olevan hyvin rajallinen, mutta olen orjallisesti vaan yrittänyt noudattaa sitä että koiraa ei rankaista kun se tulee luokse, vaikka palaisi vasta kolmen tunnin päästä :en_tiiä: Täällä myös odotellaan vinkkejä.

Atrayente Apollonia "Huisku"

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 17:44:32 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Hmmph.. Tuolla Vilanderin luennolla sanottiin, että jos koira karkaa täytys ite vaan jatkaa matkaansa ja kun koira yrittää päästä taas takaisin "laumaan" ajettaisiin se pois todella vihaisesti ja heitettäisiin räminäpurkilla kohti. Tää täytys toistaa uudelleen, niin mont kertaa ku koira oikeesti on epävärmana. Sitte vasta päästää takaisin luokse ja tietenkin vain tämän ainoan kerran.. :wink:

Niin varmasti juu.. mä oon ite tätä harrastanu jo vähän aikaa, mut meijän luu päähän ei oo ainakaa viel menny, että ei karkailis... mutta eiköhän se pikku huiljaa.. :BLAH:

Muistoissamme Greit-Golden´s La Donna
http://sites.google.com/site/hannasdanes/

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 18:04:47 
Poissa
Kuola poskella

Ha-ni on aivan oikeassa tuosta menetelmästä MUTTA häätö ei toimi, ellei koira ensin ole sitä mieltä että omistaja on johtajan asemassa. Pitäisi myös ensin tietää minkä luonteinen koira on jotta ei tee liian vahvasti tai liian laimeasti. Siinä on monta juttua joka tulee ottaa huomioon.

Jos vähänkään epävarmuutta asiasta on, kannattaa mennä kouluttajan puheille. Vilanderin lisäksi täällä uudellamaalla suosittelen lämpimästi Kirsi Aaltoa http://www.kitiska.com

EN suosittele käyttämään purkkia tai häätöä ennenkun olette varmoja koiran luonteesta ja suhteestanne koiraan. Siinä on enemmän haittaa kun hyötyä. :BLAH:

Viimeksi muokannut vöntti päivämäärä 05.03.10 22:06:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 18:16:11 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Luukaksella ei kans ole korvia sen jälkeen, kun sen on päästänyt hihnasta irti! Ei se varsinaisesti karkaa mihinkään, mutta ei myöskään tule kutsusta luokse. Tuossa koirassa on tässä tapauksessa se hyvä juttu, että on melko kiintynyt ja siksi ei häviä kovin kauas.

Mä oon tehny niin, että kun kutsun sitä ja se ei korvaansa lotkauta, vaihdan suuntaa ja kohta se sitten juoksee perässä. Teen tuota säännöllisin väliajoin, mutta en tiedä onko sitä tulosta vielä tullut! Missään tapauksessa en mene hakemaan sitä eli en juokse perässä, vaan jos ei kerta kuuntele niin lähen kävelemään :D

Mulla ideana tässä on, että sen pitäis olla tietoinen missä meen ja mukailla mun liikkeitä. Joskus metsässä menen myös piiloon, jos ei kuuntele. Sen kun toistaa muutaman kerran, niin ainakin tuo on kiltisti mamman kannoilla!!!

Meniköhän aiheen vierestä...?!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 18:28:55 
Poissa
Kuola poskella

Yhdellä tutulla oli aikoinaan kolme x-rotuista koiraa, aikuiset uros ja narttu ja sit pentu. Kun he olivat lenkillä nää aikuiset oli remmissä kiinni ja pentu vapaana. Jonkun kerran pentu sitten lähti hiukkasen kauemmas, en enää tarkkaan muista mutta tyyliin jotain vierasta koiraa kattomaan sen vieraan koiran pihaan välittämättä mitään omistajan huuteluista. No, kun pentu tuli takas tää aikuinen narttu höykytti sen. Sitä me ihmeteltiin joo kun itellä oli päähän iskostunu se että kun koira tulee luokse sitä ei koskaan rangaista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 19:35:38 
Poissa
Kuola poskella

Morritort: Tuo on siis juuri samaa logiikkaa kun mitä häädössä käytetään - eli täsmälleen koiran omaa logiikkaa. Tyyliin: Jos et tottele niin ei oo tulemista takasin.

On totta, että ns. "pehmeät" menetelmät suosivat sitä ettei koiraa koskaan rangaista. Ja toki se on tottakin sillä tavalla, että jos koira tulee kutsusta luokse ja sitä rangaistaan (jos se vaikka tuli hieman "venyen ja vanuen") niin se on ehdottomasti pahasta. Mutta jos on kutsuttu ja kutsu on mennyt kuuroille korville ja on jo käännetty selkä ja jatkettu toiseen suuntaan, niin sitten. Ja korostan sitä, että jos tällaisen tempun meinaa tehdä on oltava varma siitä että on laumahierarkiassa ylempänä, ja KÄYTTÄÄ MENETELMÄÄ OIKEIN muuten mennään männikköön monestakin syystä.

Viimeksi muokannut vöntti päivämäärä 05.03.10 22:07:40, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 20:13:17 
Poissa
Sisäpiirissä

Mulla on myös lauman vanhin narttu, kiinanharjakoira, kova myyräkoira ja se jahtailee niitä myyriä tossa vieressä olevalla pellolla, siinä jahtauksen melskeessä sitten korvat putoavat ties minne matkan varrelle ja koira ei todellakaan kuuntelee mitään mitä huudan. Kerran menetin hermot ja päätin hakea sen koiran sieltä ja kirosin samalla kun hihnaan laitoin. Koira on hyvin pehmeä ja herkästi alistuva, joten viesti meni perille ja seuraavilla kerroilla taas totteli kun kutsuin.

Ennen kuin päätin hakea koiran sieltä mutaisen pellon keskeltä, niin olin jo useamman viikon komentanut koiraa luokse mutta se tuli aina sitten kun viitsi ja tässä vaiheessa urokseni sitten hyppäsi sen niskaan kiinni ja rähisi. Uros myös saattaa lähteä "hakemaan" narttua jos se ei useista kutsuistani huolimatta tule. Eli uros juoksee nartun luokse ja ottaa narttua niskasta kiinni. Tässä vaiheessa narttu juoksee jalkoihiní :wink: Eli viesti menee myös perille näin. Aiemmin olin kuvitellut että narttu on koirista ylimpänä, mutta ilmeisesti ei olekaan, tai sitten uros vain kuvittelee olevansa niiden boss :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 20:31:56 
Poissa
Sisäpiirissä

Mä oon opettanut Merlinin pienestä pitäen siihen, että jos Merlin päättää lähteä esim. metsässä kovinkin kauas, niin itse lähden joko piiloon tai vastakkaiseen suuntaan. Mamma siis vaan "katoaa". Tässä on tietenkin omat riskinsä, mikäli koira olisi hyvin itsenäinen, mutta meillä ei ongelmaa. Merlin siis joutuu tekemään töitä, eli seuraamaan oman laumansa liikkeitä, ettei lauma katoa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 22:43:15 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä siis koirat eivät ole vielä ikinä karanneet muualta kun omasta pihasta.. Meillä on tapana lenkin jälkeen vähän leikkiä tossa pihalla. Ja nyt kun meillä on myös pieni vauva, en edes oikein pysty tuonne pelloille lähteä koirien perään, että huutelen aikani ja menen sitten sisään. Tänään kaverit oli kaksi tuntia reissussa, mikä taitaa olla ennätys...
Taitaa olla varmaan aika tilata joku koirapsykologi tänne et saan jotain tolkkua noista..... :hakkaa_päätään:
Niin ja vielä se että jos joku koiristani on yksin mun kans, ni mitään ongelmaa ei ole, kaikki pelaa ku ajatus.
Oiskohan uhmaa vai johtuukohan siitä että ovat huomanneet kaksijalkaisen vauvan vievän huomion... :en_tiiä:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.04.08 22:58:29 
Poissa
Sisäsiisti

Meillä kans tuo Bruno on aika monesti ottanu tassut alleen ja häippässy ja kaks kertaa niin että tuo roomaki lähti matkaan..!!Ei siinä mitään jos sen ite laskee irti niin se tottelee ja antaa ottaa kiinni heti kun pyytää,mutta auta armias jos se ite karkaa niin sitä ei kans vaikuta huudella.Mutta onneksi se ei koskaan ole ollu kuin korkeintaan 15min pois jos edes sitäkään.!Yritin muutaman kerran tuota kolina/räminä purkki hommaa mutta meillä ei ole vielä ainakaan toiminu!ja nyt olen ollu muutenki TODELLA TARKKA siitä ettei se pääse oven raosta livahtaan karkuun :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.04.08 21:14:24 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Rontin hepulit on kans sellaisia, ettei ainakaan alkuvaiheessa niihin pysty puuttumaan. Se ei tosin lähde/jää mihinkään hepulin jälkeen, vaan hepuli loppuu aina aika lähelle mua. En ole edes yrittäny jarrutella sitä alkukierroksilla, mut jotenkin olen lopulta saanut sen rauhoitettua nostamalla sormen pystyyn ja sanomalla "riittää". Sehän tosin on ainoa doggi talossa, eikä nuo nahkat hepuloi ollenkaan sillai kuin doggi. Toki nekin vetää sitä "munaravia", mut dogin menossa on sitä tyyliä:) Jos doggeja olis kaks/useampi, hepulit saattais olla jo ongelma. Rontilla oli narttudoggi kaverina muutama vuosi sitten, ja se hepulointi oli jo aika raakaa menoa. Silloinkin Rontti kyllä tuli aina luokse kiihdyttelyjen jälkeen. En tiedä onko sillä vaikutusta, että olen eri tilanteissa pyytänyt sitä luokse ja antanut jotain herkkuja. Sana "napero" toimii aika hyvin. Kesken juoksemisenkin se tulee luokse (kunhan saa jarrutettua) kuullessaan maagisen sanan. Tuo onkin yliperso ruoalle. :)
Niin joo, kyse on siis jo vanhasta papasta, eli kaippa se vaatii aikaakin, että saa koiran päähän taottua jotain..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.08 16:59:56 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

just äsken tuossa ulos mennessä (omakotitalo, rajoittuu metsään, tien puoli aidattu) (aita keskeneräinen) päästin koirat ulos, metsässä oli nainen koiransa kanssa, koira oli tullut meidän pihaan, ja Apollo lähti niiden perään, huusin perseeni pohjasta ja Apollo vaan jatkoi matkaa. Lopulta poikakaveri haki sen pois metsästä..Mutta esim. jos olis lähdetty toiseen suuntaan, niin ei Apollo ois ees nähny et me pingotaan toiseen suuntaan. Eikä kehdattu/haluttu jättää sitä sen naisen ja koiran riesaks, eihän tiedetty miten koira
käyttäytyy. Nyt ainakin tiedetään ettei se nainen tule enää tuohon metsään..sanoi vaan että en olisi tullut jos olisin tiennyt :(
Miten tuollaisissa tilanteissa pitää tehdä? Apollo kyllä tulee luokse, mutta ei kuule mitään jos toinen koira tms on maisemissa. :? :hakkaa_päätään:

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.08 19:20:06 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Meillä tilanne on niin, että en palkitse luoksetulosta enkä rankaisekaan. Olen vaan loppupäivän hyvin viileä ja välinpitämätön koiria kohtaan. Yrittävät sitten koko illan mielistellä mua ja saada mua paremmalle tuulelle.

www.facebook.com/tellus.danes

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.04.08 23:55:20 
Poissa
Kuola poskella

Meillä näin...
Kutsun tiukkaan äänensävyyn,ja tiedän että koira kuulee sen vaikkei
tulisikkaan luokse.
En missään nimessä lähde juoksemaan koiran perään,vaan odotan että koira tulee luokseni.(kärsivällisyys on valttia)
Kyllä koira tuossa vaiheessa tietää tehneensä väärin.
En anna kehuja kun tulee luokse,vaan osoitan olevani pettynyt.
En siis rankaise mitenkään fyysisesti.
Odotan tilanteesta riippuen,koska koira tulee "pyytämään anteeksi"
kyllä meillä ainakin tullaan,ja ollaan niin papan vauvaa kun olla ja voi.
Vasta silloin annan sitä rakastavaa huomiota,sitä ennen en juurikaan huomioi.
Mutta eipä meillä paljon muuten tuota tapahdu,kuin juoksujen lähetessä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia