tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 23.05.18 13:08:15

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Arka doggipentu
ViestiLähetetty: 18.10.07 17:00:06 
Poissa
Pentulaatikossa

Oon huomannu että mein pikku doggi on tosi arka ja ujo. Varsinkin pimeällä tosi varovainen. Ymmärrettävää sinäänsä joo, mutta miten sais vähän rohkeammaksi? Onko kenelläkään hyviä ideoita? :) Esim. Leikkejä, tms. joilla saisi vähän kohotettua itsevarmuutta ja sillai. Ollaan yritetty ottaa mukaan mahdollisimman paljon erilaisiin tilanteisiin ym, mutta tuntuu että heti kun alkaa vähäkin jännittää, ruvetaan hyppimään kylkeen tai selkään ikäänkuin haluis turvaan. Haluaisin siitä tavasta eroon ennenku on tosiaan iso :) :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.07 17:21:58 
Poissa
Kuola poskella

melkeen kaikilla pennuilla tulee toi vaihe. mun mielestä ei kannata kiinnittää arkailuun sen suurempaa huomiota, ettei toimintamalli vahvistu. kehuja ja palkkaa sit jos on rohkea. yleensä tuo vaihe menee itsellään ohi ku vanhenee. ja se erilaisiin tilanteisiin vieminen on hyvä juttu. mulla nyt 7kk narttu ja nyt ei enää vieraat ihmiset yms jännitä. :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.07 20:54:08 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Mäkin olen samaa mieltä, tämä vaihe menee ohi !!

Meil nyt pentu 4 kk. Pimeellä haukutaan nurmikonleikkurista lähtien kaikki. Varmuuden vuoksi muristaan pissatessakin :wink: Mä koitan olla kiinnittämättä tähän ollenkaan huomiota. Otan ja kävelen edeltä pimeään metsään joka alkaa tontin reunalta ja pentu tulee perässä. Välillä menee yksin ulkoilut ilman toista koiraa hyvin ilman tärinöitä, haukkumista, murinaa....

Ihmisten kanssa sama juttu, ensin jännittää ja sit ollaan ylimpiä ystäviä. Pentu kyl hurmaa olemuksellaan kaikki kunhan pääsee alkujännityksen yli. Mut uskon et tämäkin menee aikanaan ohi.

Todellakin erinlaisiin tilanteisiin vieminen on hyvä juttu. Vaikka seurailee aluksi ihan sivusta ja sit pennun halujen mukaan menee jututtaan ihmisiä ja koiria. Me on käyty katselemassa koirakerhon näyttelytreenejä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.07 22:22:20 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Riippuu pennun iästä. Hampien vaihtumisen aikoihin eli siinä noin 4-5 kk iässä voi olla ns. mörköiän oireita, vähän vierastetaan uusia ja oudon näköisiä ihmisiä ja isoja epämääräisen näköisiä kohteita, etenkin hämärällä. Mörköilyt menevät ohi ajallaan, kun niihin ei ihmeemmin kiinnitä huomiota ja vie pentua rohkeasti uusiin paikkoihin ja tapaamaan uusia ihmisiä mieluusti useamman kerran viikossa, jos pentua pelottaa kovin niin sitten lyhyehköjä aikoja kerrallaan ja pois lähdetään sitten kun pentu on hieman rentoutunut. Mörköikä on ihan normaali ilmiö, lopputulos riippuu siitä kuinka pennun kanssa jaksetaan touhuta ja totuttaa erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin sekä hulinaan ja hälinään. Joku paikallisen koirakerhon pentukurssi voisi olla todella hyvä paikka harjoitella, koulutusohjaajaltakin saisi varmasti hyviä vinkkejä. Kannattaa varmaan kysyä neuvoja myös pennun kasvattajalta, hän tuntee pentunsa sekä sen suvun parhaiten.

"People have been asking me if I was going to have kids, and I had puppies instead."
-Kate Jackson-

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.10.07 09:48:17 
Poissa
Pentulaatikossa

Kiitos vaan neuvoista, itseasiassa mein doggi onkin juuri siinä hampaiden vaihdon iässä eli kai se vain ohimenevää on, toivottavasti. :) Seuraillaan tilannetta. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.03.08 21:49:09 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

..Meillä oli myös joskus nuorempana aika voimakastakin arkailu, nykyäänkin vaikka on 9kk on suoraan kohti tuleville ihmiselle arka..peruuntuu heti.. :? liekkö rodun omaista vai mitä...

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.03.08 22:01:26 
Poissa
Sisäpiirissä

Voi myös olla että pentu ihan aikuisten oikeesti on arka, ei sitä turhaan vissiin huudella luonteiden huonontumisen puolesta. Jos penneli on ihan oikeesti arka, sen kanssa kannattaa tehdä nyt eniten töitä. Taisteluleikit omistajan kanssa, pennun saadessa voittaa lelu, saa kantaa ylpeänä ja kehutaan samalla...nämä perusleikit vahvistavat kenen tahansa pennun itsetuntoa, mutta arka pentu ennen kaikkea kaipaa niitä.

Uudet oudot paikat ja jutut kantsii reissata pennun ehdoilla. Ei kannata suin päin rynnätä rautatieasemalle jos pentu friikkaa jo kaupan pihassa, eli pennun ehdoilla. Ja kuten Johanna tuolla ylempänä sanoin, pois lähdetään vasta sitten kun on rentouduttu, tilanteista ei pääse panikoimalla pois, tämä on mielestäni ehdottoman tärkeää huomioida ja puntaroida samalla sitä paikkaa mistä pennun kanssa lähdetään kehittymään. Kotona jo opetettu "leikkiä" tarkoittava sana auttaa pentua siellä pelottavassa paikassa rentoutumaan... Eli kotona kun aloitetaan leikki hoetaan jotain tiettyä sanaa, jolloin pentu oppii ehdollistumaan sanaan, sanaa voi käyttää sitten aikuisena innostamiseen taikka yhdessä tekemisen keskittymiseen. ja samoin uusissa vieraissa paikoissa pennun huomion hakemiseen sekä rentoutuksen helpottamiseen...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.08.08 19:45:56 
Poissa

En nyt tiedä kuuluuko tämä nyt tänne vai minne, mutta..
Minusta Apollo on aika arka, ikää nyt siis 14kk..Vai onko johtajuus propleema syynä, kertokaa te viisaampana.
Varsinkin iltaisin pimeän tullen Apollo alkaa sykyillä, haukkuu, murisee ja luimistelee sisällä. Ulkona haukkuu jos kuulee pienemmänkin äänen. Tässä nyt ollaan nukuttu pätkä unta pari yötä ja näköjään ensikin yö, kun nyt jo alkaa tuo vosahtelu.. :(
Myös päivällä haukkuu kaikkia ääniä..sisällä ollessakin Apollo kulkee korvat luimussa..
Asutaan metsän keskellä missä ei juuri ihmisiä ole, mitä nyt autoja ohi ajaa..Yöllä kun sammutetaan valot, Apollo seisoo makkarin ovella eikä uskalla mennä muualle taloon ellei käske.. :?

Mitkä rajat teillä on koiralle sisällä ollessa, tukemassa johtajuutta? esim. ei saa olla sängyllä, millon koiraan kiinnitetaan huomiota ja millon ei jne..saako koira nukkua makkarissa?

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.08.08 20:00:07 
Poissa
Pentulaatikossa

TD88 liikkuisko lähistöllä susia tai karhuja.. :?:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.08.08 20:29:20 
Poissa

Sitäkään en ihmettele, tuossa muutamien km päässä asuu karhu ja tuossa 20km säteellä on susilauma, jotka ikäväkyllä käy nappaamassa koiria ulkoa.Tässä niitä ei ole näkyny.. :shock: toivottavasti ei tulekaan!! meikä nimittäin ei ulos enää mene pimeellä..
Meillä on kesken vielä piha aita, joka on tarkoitus tehdä pihan ympärille, ettei noita elukoita tulisi ja minäkin uskaltautuisin ulos pimeellä..

Mutta kerokaa mitä rajoja teillä on koiralle sisällä?miten pidätte johtajuutta yllä? (vaikka ei tänne varmaan kuuluisikaan)

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.08.08 07:43:56 
Poissa
Sisäpiirissä

Meidän rajat koiralle sisällä:
-sen ei ole lupa tulla sänkyyn / sohvalle, kuin pyynnöstä. Alas mennään, kun käsketään. Myös lasten aamuherätykseen kuuluu kainaloon puksahtava doggi, vaikkei sitä erikoisesti sänkyn silloin pyydetäkään. Tehokas esiteinien herättäjä :twisted:
-se väistää jos se on mun kulkureitillä (kävelen lyhyillä askelilla koiran "läpi") :BLAH:
-minä en mene koiran luo sitä lällyttämään, vaan kutsun sen minun luo lällytettäväksi, leikkimään tai whatever ja kun olen valmis leikkini kanssa, niin koira joko lähtee lompsimaan poispäin tai jää jalkoihin retkottamaan, muttei enää (periaatteessa, hih) saa huomiota 8)
-koira ei saa seurailla mua sisällä. Siis kyse nonstop-seurailusta, saa se tietenkin tulla samaan tilaan mun kanssa nukkumaan tai katsomaan että mihin se mamma jäi kuppaamaan, muttei sellaista hai-laiva-meininkiä
:wink:
-kotona ei öffäillä ja vieraiden tullessä koira ei ole eteisessä pyörimässä vaan lasioven takana olohuoneessa ja pääsee vieraita haistelemaan vasta kun me ollaan ensin vieraat moikattu ja koira on lakannut haukkumasta / muulla tavoin vouhottamasta, tää on meillä se ehdottoman vaikein, edelleen on ihan sekopäinen meininkin, tervetuloa vaan kylään, juuuh...

nk perushuomioimattomuus yrittää meillä olla käytössä, koska mitä vähemmän minä huomioin koiraa, sitä enemmän se pitää minua silmällä eli ottaa kontaktia minuun. :töktök:

Mutta se tärkein, jos sinä pelkäät, sun koirasi pelkää. Sen tietenkin tiesitkin jo... Johtajuuden olen tajunnut sellaiseksi "ugh, minä suuri ja mahtava johtaja suojelen sinua kaikelta"- tyyppiseksi ja siinä joskus tarvitaan näyttelijän taitoja, kun tekisi mieli sanoa koiralle et "hoida sä tää homma, kun sulla on noi hampaat ja oot noin isokin", muttei auta, esitettävä on vahvaa ja varmaa johtajaa... Ja muistettava, että hyvä johtaja on sellainen, joka vaikka sen karhun kohdatessaan kylmänviileesti pelastaa laumansa kääntymällä ja kävelemällä rauhassa pois. Helpommin sanottu kuin tehty, T:etelä-suomalainen, joka näkee karhuja vain Korkeasaaressa

ps. ja nää ollaan sitten opittu kantapään kautta, käytiin remmirähjän, vetämisen, huonostitoimineen luoksetulon ja sellaisten pikkujuttujen (not!) takia korjaajalla ja noilla ohjeilla elämä on ihanaa. Helppoa. Ja koirakin on erittäin relax-henkinen, kun ei sen pää kestä olla pomona vaan se tarvitsee johtajaa, joka toimii koirajohtajan tavoin

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia