tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 28.05.18 02:58:51

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.02.09 18:33:22 
Poissa
Sisäpiirissä

TaraTella: Entä jos kokeilisit konkreettisesti kääntyä toiseen suuntaan, kun alkaa kiskomaan menosuuntaan? Meillä ainakin on auttanut tämä. Vähän sahaamistahan se on aluksi, mutta kyllä kannattaa. Ja ne hetket, kun kulkee nätisti, niin kehua kannattaa tai ainakin palkita oikea käytös jollakin. En tarkoita, että jatkuvasti pitää kehua/palkita, mutta edes silloin, kun on alkuun kiskonut -> vaihdat suuntaa ja koira kääntyy mukanasi -> kiskominen lakkaa -> käännyt takaisin menosuuntaan -> kulkee nätisti -> kehu/palkkio. Joillekin koirille palkkiona voi toimia myös pelkästään se, että käännytte takaisin menosuuntaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.02.09 19:42:47 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

TaraTella kirjoitti:
Napputin/kolina tölkki ei auta, kerran vilasee ja meno senko jatkuun :shock:

Kolinapurkista ei ole paljoakaan apua, jos koira ei ole hanskassa. :(
Tarkoittaen siis, että koira ei luule olevansa johtajan roolissa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.02.09 15:12:38 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

sini. kirjoitti:
TaraTella kirjoitti:
Napputin/kolina tölkki ei auta, kerran vilasee ja meno senko jatkuun :shock:

Kolinapurkista ei ole paljoakaan apua, jos koira ei ole hanskassa. :(
Tarkoittaen siis, että koira ei luule olevansa johtajan roolissa.

Siis muuten kyllä menee nätisti. Esim. jos mennään vieraalle paikkakunnalle. Mutta täällä omalla paikkakunnalla rupee kaikki reitit oleen koluttuja..

Josu: Nameja on taskut pulpollaan yleensä aina kun lähetään lenkille. Hetken kyllä voi kulkee nätisti, mutta heti kun kehut ja annat namin niin lähtee vitosvaihde silmään :lol:
Mutta mieh kokeilen tuota seuraavaksi.. :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.02.09 16:15:31 
Poissa
Kuola poskella

Hihnassa vetämisen tai siis vetämättömyyden opettaminen voi olla todella hidasta puuhaa ja vaatii siis omistajalta pitkää pinnaa! Tämä etenkin silloin kun koira on saanut aluksi mielin määrin hihnassa vedellä, ennen kuin omistaja herää todellisuuteen ja päättää lopettaa kyseisen toiminnan! :lol:

Meillä siis kohta nelivuotias pienikokoinen koira, joka nuorempana sai vetää hihnassa, ennen kuin kyllästyin siihen ainaiseen kiskomiseen... Nykyään mennään hihnassa pääasiassa nätisti, mutta edelleen noita muistuksia tarvitaan, päivittäin, että minun meno tyssää siihen kun hihna kiristyy. Meillä ollaan siis opeteltu tätä vetämättömyyttä sillä, että minä pysähdyn kun hihna kiristyy ja opeteltu on jo kohta kaksi vuotta...idean tuo pieni mies hoksasi hyvin pian, mutta välillä se edelleen kokeilee, että josko kuitenkin hieman saisin vetää! :BLAH: Ja heti kyllä osaa käyttää tilanteita hyväksi, joissa huomaa, että minun huomio on jossain muualla kuin siinä hihnan kireydessä. Monesti meillä siis hihna tuppaa kiristymään esim. kun olen kavereiden kanssa lenkillä ja keskityn niin höpöttelemään kavereille jotakin, etten edes hoksaa hihnan kiristyvän. :lol: Meillä kun tuo hihnan kiristyminen ei kamalasti missään tunnu kun hihnan päässä on viisikiloinen veturi! :winkuti:

Mutta siis pitkää pinnaa omistajalle! Jos koira tuntuu yhtään hoksaavan mikä juju siinä pysähtymisessä tai toiseen suuntaan kääntymisessä on, niin uskon sen pikku hiljaa lopettavan vetämisen! :nyökyti: Koiralta minusta tällä menetelmällä evätään jotakin mitä se kovasti haluaa, eli mennä eteen päin. Ja kun koira toimii kuten haluat sen toimivan, eli lopettaa vetämisen, se pääsee taas eteenpäin, eli saa sen mitä se sillä hetkellä eniten haluaa. Toimimallaan oikein, koira saa siis palkan...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09.02.09 15:29:41 
Poissa

No ei se niinkään ongelma ole jos on pieni koira hihnan päässä mutta sittenko onki semmonen 60-80kg aikuinen koira hihnan päässä, niin sitten on hymy kaukana, kun se kiskasee nurin :? :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04.03.11 13:44:33 
Poissa
Kuola poskella

TaraTella kirjoitti:
No ei se niinkään ongelma ole jos on pieni koira hihnan päässä mutta sittenko onki semmonen 60-80kg aikuinen koira hihnan päässä, niin sitten on hymy kaukana, kun se kiskasee nurin :? :shock:

Joo, ihan samaa mieltä olen ..
Täällä nykii ja kiskoo sellainen 2,5wee "hernarin" omistaja, meinasin sitoa koiran tänä aamuna tolppaan ja ripustaa narun kaulaan, jossa lukee: "annetaan hyvään kotiin tai vaihdetaan polkupyörään" ... :kiroaa:
Kahdestaan kun ollaan, niin kävelyssä ei ole mitään ongelmia, mutta anna olla kun vanhempi uros on mukana.. voi venäjä, herra tekee kyllä kaikki temput mitkä vaan on "ei sallitujen listalla". Argh! :hakkaa_päätään: :eip: Hemmetin uhma-kakara..
Ainut positiivinen puoli tässä asiassa on, että haba kasvaa ainakin, kyllä tuollaisen 70kg koiran "nykimisessä" saa jo voimaa käyttää :wink: ..

Profiili  

Viestin otsikko: Nyt se alko..
ViestiLähetetty: 05.04.11 19:43:55 
Poissa
Pentulaatikossa

Nyt se on sitten alkanu, meidän tuore harlekiini-neiti on alkanut vetämään ulkona. MMMM :) 20-kiloa tuntuu tämmösen 165senttisen likan kätösissä aika hyvin. Nöyryytin itseäni niin polttamalla päreeni, aloin huutaa asemalla koiralle pää punaisena ja koira "Ai, mitä, minä vai, ai kato auto!" - ei mitään kontaktia enää ulkona.. okei, mulla on vielä pieni kakara, sitä on helppo muovata. Mutta miten? (Huom, kakara on 13vko, ja musta tuntuu että oon pulassa??!) Viime viikkoina on mennyt loistavasti, mutta jotenkin viime viikko ja alkanut viikko tuntuu menevän päin seiniä.. Alan vain pelätä, että jos mä teenkin jotain pieleen?

Mulla on menneisyydessäni ollut vain pehmeitä koiria, ja tämä on ensimmäinen doggini. MIELETTÖMÄN voimakastahtoinen lapseksi, ja olen suorastaan hämilläni, kun asiat ei meekkään ihan niinkuin pitäis. Tiedän - se on pentu, mutta.. MUTTA!! :D

Kyllä me istutaan, annetaan tassua, noudetaan, odotetaan ja muuta, mutta ulkona "Tillullinlallinleii.." ja vedetään ihan hirveästi. Olen itse luonnoltani vielä herkkähermoinen, eli on vaikea olla rauhallinen, kun en saa kakaraan kontaktia.

Miten ihmeessä dogille opetetaan kontakti? Ei tunnu löytyvän mitään tarpeeksi miellyttävää palkintoa, tai mitään, millä koiran saisi keskittymään. Alan epäillä ettei kakara kunnioita meitä yhtään, koska sisälläkin tapahtuva kiukkuilu alkaa käydä hermoille. Ei uskota ei sitten millään! Makupalat toimivat vain sisällä, ja niidenkin antamista aletaan rajoittaa riehaantumisen takia.. .___. help.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05.04.11 21:45:47 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Mä vaihtaisin aina kulkusuuntaa, kun alkaa vetämään. Sä määrät suunnan, ei koira.

www.facebook.com/tellus.danes

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 13:03:31 
Poissa
Pentulaatikossa

täss on varmaan opeteltu sitä vetämättömyyttä ainakin kk( 5-6krt/vk) ja tuntuu loputtomalle urakalle.... :?
Muutanan normaalin pannan kanssa kävelyn jälkeen otin kuonopannan käyttöön. Helpottaa mutta ei tee onnelliseksi. 98% ajasta remmi on tuntumalla, siinä ja siinä etteikö voisi jo sanoa sen vetävän, koska käteni ei riipu rentona maata kohti. Muutamana harvinaisena hetkenä malttaa kulke, jos ei pää reiteni kohdalla niin ainakin lapa siinä, eikä vedä. Kiitosta annan ja vielä toisinaan namin josta seuraa yleensä että alkaa vetämään.
Jos pysähdyn ja veto remmissä on melko pinkee, niin kyllä se korjaa sen toisinaan heti, toisinaan kolmen sekunnin viiveellä, astumalla askeleen taaksepäin tai kääntämällä pään minua kohti. Kiitos ja taas mennään, joskus vain muutaman askeleen eteenpäin kun homman opetus pääsi "livistämään pennun päästä ties minne...Rasittavaa meille kummallekin.
Tämä on noin puolivuotias uros ja mietinkin vaadinko liikoja? Tunnin lenkkejä tehdään. Ja saa kyllä monen monta haistelutaukoa kävelyn aikana.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 13:33:15 
Poissa
Pentulaatikossa

Ei koira ymmärrä pysähtymistekniikkaa... Koira saattaa pysähtyä ihmettelemään että "mikäs hemmetti tolle mammalle tuli kun se koko ajan pysähtyy" "okei mä odotan hetken ni sit taas mennään, JEE!" ja meno jatkuu entisellään... loputon kierre..

jo 8-9 viikkoisen pennun voi opettaa kävelemään hihnassa vetämättä, ja kannattaakin, sillä jo vetämään tottunut koira yleensä tulee kokeilemaan onneaan tulevaisuudessa vaikka se opetettaisiinkin kävelemään hihan löysällä.

mun ensimmäinen koira oppi hihnakävelyn 15minuutissa ongelmakoirakouluttajan luona (oli vetänyt ensimmäisen vuoden remmissä) ja seuraavat 2 koiraa opetin vetämättömäksi kun ensimmäisen kerran laitoin ne hihnaan. nykyään näitä kahta hyvin harvoin tarvitsee muistuttaa asiasta, toisin kuin tuota ensimmäistä joka on saanut elämästään vuoden vetää, saa ainakin kerran lenkissä muistuttaa (sekin on koiran luonteesta kiinni kuinka "sitkeä" on).

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 15:31:32 
Poissa
Pentulaatikossa

muuli; miten se ongelmakouluttaja ratkaisi asian?
Luin kyllä alun tästäkin topikista, mtteen ihan kaikkea jaksanut, joten jos jolla kulla ois joitain kokeilemisen arvoisia niksejä, niin otan ilolla vastaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 16:56:06 
Poissa

Olisko muulilla käytössä ns. nyppäsytekniikka? Olettaen että korjaajana toimi Kitiska :BLAH:

Pysähtymistekniikoitakin on monenlaisia. Itse käytän kouluttamisessa/arkielämässä naksutinta (+nameja tottakai) merkitsemään oikean käytöksen. Eli jos hihna kiristyy, pysähdyn niille jalansijoilleni (joo, tämä voi olla hankalaa tämän kokoluokan koirien kanssa :P ) enkä kiinnitä koiraan mitään huomiota. Kun koira vilkaisee minuun, en edelleenkään noteeraa sitä. Kun koira sitten tulee luokse niin lähden kävelemään ja koiran seuratessa nätisti sivulla naksautan ja palkitsen. Saatan myös kehua rauhallisesti, mutta esim. "hyvä!" iloisesti sanottuna vain villitsee koiran ja hihna saattaa kiristyä, joten mieluummin käytän vaikka "hieno ***" (koiran nimi) rauhallisella äänenpainolla sanottuna. :) Jos hihna taas kuitenkin kiristyy, niin sama juttu. Omilleni ei kovin montaa toistoa tarvinnut opettamisvaiheessa tehdä kun homma jo tuotti hedelmää, tosin mainittakoon että vain keskimmäisellä koiralla on naksutin käytössä, nuorin&vanhin ei tajua siitä mitään eivätkä omaa minkäänlaista "draivia" koulutukseen mutta ovat muuten leppoisia kavereita.
Nämäkin tapaukset kuitenkin saattavat innostuessaan vetää jolloin sama rituaali toistuu mutta ilman naksutinta, pelkästään namia käyttämällä.

Koirani kuitenkin tietävät myös "ei vedä"-komennon merkityksen, joka kuitenkin lausutaan normaalilla tai vain hiukan tiukemmalla äänellä, ei siis karjumalla tai muuten komentamalla.

Pakko vielä mainita että kovin usein näkee koiraa komennettavan pelkällä "EI!"-sanalla ja hihnasta nykimällä. Mitä informaatiota "EI" sisältää? Tommy Wiren esittikin asian "Hienosti Hihnassa"-ohjelmassaan, jossa juontaja kysyi että miksi (naapurin pihaan karkaavalle) koiralle ei voi vain sanoa "EI"? Ja Tommy sanoi juontajalle "Istu" --> juontaja istui. "Seiso" --> juontaja seisoi. "EI" --> juontaja ei voinut tehdä mitään, koska sana ei sisällä mitään käskyä. "EI, mutta EI mitä?" :wink:

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 17:33:19 
Poissa
Pentulaatikossa

sen takia nyppäistään samaan aikaan kun sanotaan EI, koira ymmärtää sen että "ei TÄMÄ (nyppäisy)". todistetusti hyvin tehokas tapa, osa koirista saattaa ymmärtää yskän jo parin nyppäisyn jälkeen ja yhdistää pannasta tulevan kilauksen ei-sanaan. tämä edellyttää sitä että hihnaa ei koskaan muuten omistajan toimesta nyitä missään tilanteessa, vaan koira on hallittava tilanteessa kuin tilanteessa muulla kun fyysisellä voimalla 8) en väitä etteikö olisi muitakin tapoja, hienoa jos ipanan koirat toimivat tuolla tavalla :nyökyti: jokainen löytäköön itselleen ja koiralleen sopivan tavan. kerroin vain omasta kokemuksestani :)

ja EI tarkoittaa tilanteessa kuin tilanteessa "lopeta se mitä juuri nyt olet tekemässä" ja sen jälkeen kun koira reagoi sanaan, sille voidaan antaa "jatko-ohje" esim "tänne". mun ajatusmaailmaan ei mahdu se että koiraa ei saisi kieltää mistään :) ja toki minäkin käytän "ei":n yhteydessä muuta sanaa esim juuri "ei vedä" tai "ei mene" tai "ei ota". mutta EI on yleispätevä sana tilanteeseen kuin tilanteeseen joka meillä ainakin toimii sillä koirat tietävät että ei on ei ja siitä ei neuvotella.

MUTTA korostan että kenenkään ei tule lähteä itsekseen nyppäisemään yhtään mitään jos ei tiedä mitä tekee. silloin on mahdollista saada koiralta esim niskat nurin näin kärjistettynä... kouluttajalle mars :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 18:33:13 
Poissa
Pentulaatikossa

juuh, tuo nyppäys... ymmärrän ; nyppäys- ei tempaus. Eiks ni?
Nyppästään nopeasti ja terävästi mutta ei niin että pää pyörähtää kuin pöllöllä. :wink:
Tätäkin kokeiltu ja saan kyllä koiran huomion hetkeksi mutta sama meno jatkuu kohta. Itsestäni tuntuu ett koira keskittyy omaan maailmaansa ja unohtaa ettei olekaan lenkillä yksin.
Sen olen huomannut että kohnotukseen vaikuttaa suurelta osin oma fiilis. Jos ajattelen lenkille lähdettäessä, että tänään otetaan ihan hissuttelulenkki- meni aikaa sitte kuinka paljon tahansa, ja nautitaan vaan luonnosta. Niin vetämistä tapahtuu paljon vähemmän. Toisaalta taas jos tiedän päiväni olevan buukattu tekemistä täyteen ja vaikka aikaa olen varannut lenkkiin sen tunnin, niin kävely on yhtä tuskaa vetämisen takia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.10.11 18:44:27 
Poissa
Pentulaatikossa

jos koira on jo "kuuro" omistajalle eikä kunnioita omistajaa, voi olla hankala lähteä kylmiltään opettamaan hihnakävelyä. tosin sun ipana on niin nuori vielä että sen pitäis mennä suht helposti perille vielä :) ja siis se todella on tekniikkalaji, tavallisella pannalla ei ikinä saisi nyppiä koska se ei jousta. eli kun on oikeat välineet ja oikea tekniikka, koiran kuin koiran saa opetettua kyseisellä tekniikalla... se ei siis ole voimalaji :wink: en ole tavannut vielä yhtään koiraa jolla kyseinen tekniikka ei toimisi 8)

laitoin sulle yksäriä kopukka :P

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia