tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 24.05.18 00:34:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.11 11:21:26 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Mä olen myös korjannut oman vetävän koirani ohjaajan ja nyppäisytekniikan avulla. 2 vuotta remmissä nykinyt koira oppi homman yhden lenkin aikana. Kuvioon kuului remmitekniikan lisäksi myös johdonmukaisen johtajuuden opetteleminen (korostetaan nyt, että ihminen opetteli johtamaan koiraa :lol: ). Meillä ohjaajasta oli se apu, että hän tulkkasi koira-suomi-koiraa ja kertoi selkeästi, missä asiassa tein väärin. Tämä innosti minua valtavasti opettelemaan koirien kieltä, joskin sillä taipaleella ollaan vielä alussa.

Mutta tyylejähän on niin monta kun on koiranomistajaakin, ja sehän tässä koirahommassa hienoa onkin. ;)

Meidän nuoren neidin kanssa lähdin siitä, että en edes päästä sitä vetämään. Meillä käytetään ei vedä-komennusta, ja yleensä vielä rauhoitan päälle. Eli kielto, rauhoitus (pysähdyn tai hiljennän tahtia, ja odotan, että koira asettuu rauhallisen alistuvaan tilaan ja on yhteistyökykyinen ja odottaa mitä teen seuraavaksi, tähän ei meillä liity mitää istumisia eikä sen sellaisia) ja palkkana on eteenpäin jatkaminen. Jo pientä pentua voi kieltää vetämästä - ja kieltää muutenkin, jos on aihetta. Mutta helpommallahan se menee, jos koira pureskelee lempparikorkkaria, että sanoo ei, nappaa koiralta kengän pois, ja antaa luun tilalle. Vaikkei pentu näitä juttuja vielä täysin ymmärtäisi, niin kieltoja(kin) on hyvä opetella pienestä pitäen, ettei se tule yllätyksenä murkkuiässä. Ohjaahan koiraemokin pentujaan pienestä pitäen, ja antaa siten parhaat eväät maailmalla tallaamiseen. Ja itse olen ottanut sen linjan, että jos joskus menen kieltämään, niin vien kiellon loppuun asti, eli ei lepsuilla. Se on sitten eri juttu miten usein ja missä tilanteissa kukakin kieltoja käyttää.

Vetämisestä vielä, että suunnanvaihto on kans aika yleisesti käytetty tekniikka, mutta helposti kiihtyvälle koiralle voi olla vaikea, koska suunnan vaihtaminen saattaa myös kiihdyttää koiraa entisestään. Tätä yritin vanhemman kohdalla, ja ei meillä toiminut. Toisilla tosin saattaa toimia todella hyvin, että eihän se siitä kerro. Kannattaa kokeilla ja etsiä se oma tyyli.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.11 12:18:19 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

ja minä taas olen kouluttanut koiralleni kuinka sen tulisi kävellä, tehnyt hihnassa vetämisen kannattamattomaksi ja mahdollisen hihnan kiristymisen merkiksi ottaa kontakti hihnan toiseen päähän. Mitään käskyjä eikä nyppäisyjä tarvita ja lenkkeily on mukavaa :wink:

Johtajuudella ei ole minkäänlaista merkitystä. Se, joka hallitsee vahvisteet, hallitsee koiran.

Tulipahan taas sanottua :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.11 12:33:32 
Poissa
Pentulaatikossa

mikä on se oikea paikka koiran kävellä? pää reiden kohdalla vai jotain aivan muuta? Vai makukysymys?
Tänään tehtiin taas sellanen "lepsulenkki"- siis kävelin sopivan hiljaista vauhtia ja oli pätkiä jolloin koira käveli rinnalla tosin metrin päässä sivulla mutta vetämättä kuitenkin.
Paluumatkalla veto alkoi (yleensäkin). "eivedä"nykäys ja pysähdys, odotan kunnes koira itse korjaa remmin löysäksi astumalla taaksepäin, sitten taas liikun(vain pari askelta) kunnes sama tapahtuu 3-4krt. Tämän jälkeen ehkä voimme kävellä yhden 10-20 m sulassa sovussa ja taas...
jos en osaa vaan saada hommaa järjestykseen, niin ei kai siinä auta marista . :evil:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.10.11 19:20:03 
Poissa
Pentulaatikossa

Mulla koirat saa kävellä edellä kunhan hihna ei kiristy ja saavat rentoina haistella hajuja. Jos koiran pakottaa kulkemaan sivulla tai takana A. sitä on vaikea lukea että mitä sen päässä liikkuu, edessä se on tavallaan meidän valvovan silmän alla B. usein koira on ikäänkuin käskyn alla koko ajan kun sen pitää keskittyä pysymään tietyssä paikassa (poikkeuksena koirat jotka itse hakeutuvat sivulle tai taakse kävelemään).

Noh, mä en sano taas mitään tähän johtajuushommaan, se on ikuinen kiistelyn aihe.. mulle johtajuus tarkoittaa sitä, että kun minä koiralta jotain vaadin, sitä on toteltava. eli minä päätän, ei koira. ei siinä mitään ihmeellisiä johtajuusrituaaleja tarvita niinkuin monet luulevat joilla tuo johtajuus-sana nostaa karvat pystyyn.. ei meilläkään ole mitään väliä kumpi syö ekana ihminen vai koira tai kuka kulkee ovesta ekana, se suhde luodaan ihan muilla keinoin... veikkaan että melkein jokainen täällä on periaatteessa samoilla linjoilla asian suhteen mutta puhutaan vaan samasta asiasta eri nimillä. joku puhuu itsestään äitinä, joku johtajana, joku omistajana :BLAH: turha siitä on alkaa kiistelemään :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.10.11 10:13:01 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

muuli kirjoitti:
Noh, mä en sano taas mitään tähän johtajuushommaan, se on ikuinen kiistelyn aihe.. mulle johtajuus tarkoittaa sitä, että kun minä koiralta jotain vaadin, sitä on toteltava. eli minä päätän, ei koira. ei siinä mitään ihmeellisiä johtajuusrituaaleja tarvita niinkuin monet luulevat joilla tuo johtajuus-sana nostaa karvat pystyyn.. ei meilläkään ole mitään väliä kumpi syö ekana ihminen vai koira tai kuka kulkee ovesta ekana, se suhde luodaan ihan muilla keinoin... veikkaan että melkein jokainen täällä on periaatteessa samoilla linjoilla asian suhteen mutta puhutaan vaan samasta asiasta eri nimillä. joku puhuu itsestään äitinä, joku johtajana, joku omistajana :BLAH: turha siitä on alkaa kiistelemään :)

Aamen, tismalleen samaa mieltä. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.10.11 11:21:20 
Poissa
Pentulaatikossa

no, ny helpottaa. :lol:
Ajattelinkin, jotta taian olla tosi onneton koiranomistaja kun en saa sitä kulkemaan vierellä niinkuin joskus näkee niitten menevän.
Taitaa olla sitä rotuominaisuutta :BLAH: ( vaikka onhan niitä poikkeuksiakin).
Eli en ota stressiä tästä?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia