tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 26.05.18 00:32:56

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yksinoloon totuttelu..?
ViestiLähetetty: 26.07.07 02:04:13 
Poissa
Pentulaatikossa

Kun hankin tulevan koiruuteni, sen tulee tietenkin pystyä olemaan rauhassa kotona sillä aikaa kun olen itse esim. koulussa, töissä, kaupassa tmv.

Kertokaa kuinka olette kouluttaneet/totuttaneet koiruuden olemaan yksin esim. 6-8 tuntia putkeen (koulu tai työpäivä) ja muutenkin olemaan rauhassa silloin kun itse menee esim. suihkuun tai vessaan...?

Kuin kauan on yksinolemiseen kouluttamisessa/totuttamisessa mennyt jne...?

Kiitos paljon vastaileville!! :wink:

ps. onko kätevää aidata jokin tietty alue, esim. olohuoneesta, keittiöstä tai makuuhuoneesta, ja pistää sinne ns. oma paikka/peti, leluja ja esim. kongi tmv.?

...vai kannattaako koiran antaa vain olla irti koko talossa/kämpässä?

Jotkut sanovat, että ovat kouluttaneet koiransa olemaan nätisti kotona sillä tavalla, että vievät ruoan ja juoksevat äkkiä ulos sen kummempia höpöttelyjä. (en meinaa, että alan höpöttelemään koiralle yms silloin kuin lähden, en siis tee siitä mitään dramaattista asiaa koiran näkökulmasta.)
Niin siis tuosta äsken mainitsemastani koulutusmenetelmästä jäin vähän miettimään, että eikö se koira liitä ruokinnan aina johonkin negatiiviseen, tässä tapauksessa mamman/papan pois lähtemiseen..? tuntuis ainakin, mutta öö... emmie tiijä... :?

Kertokiee työ viisaat immeiset miul tämä asia. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.07.07 10:14:49 
Poissa
Kuola poskella

Sara tuli meille juuri kun mulla alkoi koulusta joululoma, joten oli kolme viikkoa aikaa totuttaa Saraa talon tavoille ennen kuin arki alkoi.

Jätettiin Saraa heti toisesta päivästä alkaen ihan pieniksi hetkiksi yksin. Neljäntenä päivänä se taisi olla jo pari tuntia yksin, kun meillä oli joulupuuro ystävien luona.

Minä en ainakaan käyttäisi tuota ruoka eteen ja menoksi -taktiikkaa, ihan pelkästään siitä syystä, että meillä hotkitaan muutenkin ruoka melko nopeasti. Tällaisella vatsalaukunkiertymään taipuvaisella rodulla en pidä moista menettelyä hyvänä. Ja luita syödessä on mun mielestä myös syytä olla paikalla. Otan "luonnon" luut pois kun lähden kotoa, puristeluita saa järsiä yksinkin. Ehkä olen vainoharhainen, ei koskaan ole mitään ongelmia ollut nimittäin…

Tuo pentuna yksin jättäminen toteutettiin meillä niin, että leikitettiin Saraa ennen kotoa lähtöä. Pissatettiin tietty myös. Leikkimisen jälkeen Sara oli usein väsynyt ja meni omatoimisesti huilaamaan omaan petiin. Siinä käytiin sanomassa moikkat ja annettiin kyllä ymmärtää että ollaan lähdössä. Ihan rauhassa jäi huilaamaan. Koskaan meillä ei ainakaan tuhottu mitään ja mitään ei myöskään siirretty asunnossa pois pennun tulon takia. Mun yhden villatakin Sara otti usein, mutta senkin se vain raahasi omaan petiinsä. Ehkä siinä oli tuttua hajua.

Se, joka väitti, että onnea ei voi ostaa, unohti koiranpennun.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.07.07 18:23:46 
Poissa
Sisäpiirissä

Meillä taasen ei paljoa totuteltu, Rontti tuli meille muistaakseni lauantai-iltana, sunnuntai luonnollisesti oltiin kotona ja heti maanantaina kuuden tunnin työpäivän sai olla yksin.

Ja ei ole tuhonnut mitään muovipussista arvokkaampaa (ei edes pikkupentuna), en ainakaan muista. Eikä hauku eikä tee mitään muutakaan kuin nukkuu ollessaan yksin.

Paskaa sai toki sanomalehdiltä siivota pitemmän aikaa, uskon että Rontin oppiminen sisäsiistiksi saattoi kestää sen takia pitempään (lähestulkoon puolivuotiaaksi) että se tottui olemaan saman tien yksin pitkiä aikoja. Eli sitä ei siis oltu kantamassa pihalle aina kun pissitti, vaan oltiin normaalisti töissä joka päivä alusta lähtien.

Jonkun mielestä voi olla karua jättää pentu heti yksin pitemmäksi aikaa. Mie oon sitä mieltä että se ei siihen kuole kun asunto on käytännössä "vaaraton" ja on vettä tarjolla ja niin edespäin blaa blaa. Ja meillä ainakin oppi pikkupennusta lähtien olemaan, koskaan ei ole yksinolon kanssa ollut ongelmia. Ja painotan tuota sanaa koskaan, eli ei siis vauva-aikana, ei uhmisteluiässä, ei murrosiässä ei tasan missään iässä.

Voihan se olla juu ja onkin että monilla onnistuu koiran opettaminen yksin oloon pikkuhiljaa, mutta miun mielestä riski on kuitenkin silloin suurempi eroahdistukseen. (Tää on vain miun mielipide) Ja miun mielipide on myöskin se että vihoviimeinen virhe on vaikkapa työttömänä/ pitkillä lomilla unohtaa se koiran totuttaminen tai lykätä sitä, silloin eroahdistuskakku on jo melko varmasti leivottu. Ja tääkin tosiaan vain miun mielipide, niinkuin ollaan todettu jo monesti niin tapoja on yhtä monta kuin on tekijääkin. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.07.07 20:43:20 
Poissa
Kuola poskella

Kamu kun tuli meille niin olin yhden viikon kesälomalla, jonka jälkeen menin normaalisti töihin, tosin sisko kävi päästämässä välillä ulos. Kamuoppi aika nopsaan sisäsiistiksi.

Ekana iltana kun Kamu tuli, laitoin sen (väsyneenä) yksin nukkumaan omaan huoneeseen ja ovi kiinni, ja sanoin mennessäni jotain että "nyt kamu nukutaan". Pienen hetken kuunneltiin omasta makkarista itkua, mutta sitten uni vei pikkuisen mennessään. Aamulla sitten aukaisin oven, jäin lukemaan aamulehteä ja odotin että pentu heräsi omine aikoinaan ja sitten vietiin ulos pissille. Joka ilta ensin väsytin sen ja sitten nukkumaan ja ovi kiinni. Näin Kamulle tuli tapa että joka kerta kun ovi laitettiin kiinni se rupesi nukkumaan.

Pari kertaa vanhempana yritti itkeskellä perään (ei vissiin väsyttänyt) mutta mielestäni on viimeinen virhe mennä silloin avaamaan ovi kun toinen itkee sisällä, silloin koira oppii että kun pitää tarpeeks ääntä nii ovi tullaan aukasemaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.07 16:02:18 
Poissa
Pentulaatikossa

Kiitoksia paljon vastauksista!

Kamut :

Melko erikoinen tuo "ovi kiinni ja nukkumaan" - koulutus. En olekaan aikaisemmin kuullut, että joku tekee noin, mutta mitäpä siinä, jos sopii teille. :)

Olen aivan samaa mieltä, että vaikka koira vinkuukin perään, ovi ei silti aukea. Juuri niinhän se sitten ajattelisi, että kun tarpeeksi vinkuu, pääsee aikaisemmin ulos/pois huoneesta tmv.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.07 16:54:21 
Poissa
Kuola poskella

Ei meilläkään enää nukuta ovi kiinni, vaan nykyään on vapaa liikkuminen yöllä. Pentuaikana opetin noin Kamulle, ettei se ole maailmanloppu jos jää oven taakse (ja samalla rajoitin mahdollisia tuhoamis aluetta kämpässä). Lopputulos on, nyt kun Kamulla on ikää 1,5 v, että sen voi huoletta jättää yksin kotiin. Heti kun lähden ulko-ovesta Kamu menee omalle paikalle nukkumaan: ikinä ei oo mitään tuhonnut, eikä jää itkemään perään.

Tää tosiaan toimi meillä Superhyvin ja oon tyytyväinen tulokseen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.12.07 11:12:00 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä yksin olo opettelu alkoi kun vain jätimme danin kotia ja lähdimme töihin ja ruokatunnilla jompikumpi kävi katsomassa.
On ainakin toiminut meillä..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.01.08 19:37:10 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Meillä opetettiin myös yöksi hiljentyminen noin että omaan huoneeseen ja portti kiinni. Ei siis ovi vaan portti. Neiti kun tuli meille vähän päälle puoli vuotiaana niin ei pysynyt huoneessaan/pedissään vaan kolppasi yökaudet. Kuukauden verran kestettiin sitä ja sitten hoksattiin onneksi tuo portti. Voi olla että nykyään nukkuisi muutenkin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.01.08 08:49:32 
Poissa
Kuola poskella

Ulkopuolinenkin kiittää hyvistä vinkeistä ja jatkaa topiikin seuraamista :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.01.08 13:57:43 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Meillä nyt Iso Ongelma!!
Elikkä viime viikon tiistaina tuli uusi perheenjäsen (olin loppuviikon vapaalla)!
Ja onkelma on nyt siis tämän näköinen:
Kun meillä on myöskin se toinenkin doggi (2v).
Pentu on 10viikkonen.
Enkä halua/uskalla jättää niitä vielä kaksistaan kun olen pitkään poissa (6-8h). eli siis töissä.
Nartulla kuitenkin sitä painoa 65kg.. Ettei vaan satu vahingossa mitään!!
Eli pentu on turvaportin takana makuhuoneessa (näkee siis Xaran) ja Xaralla loppuasunto käytössä..

Ja pentu huutaa ku hyena kuulemma puolituntia putkeen ja useita kertoja päivässä!!!
Onneksi on seinä-naapuri joka Rakastaa koiria! Muista en sit tiedäkään..

On jo Dap-panta, leluja, luita yms enemmän ku laki sallii.. :BLAH:

Auttakaa
Mitä mä voin vielä tehdä?
Olen täysin avoin kaikille ehdotuksille!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.01.08 14:13:25 
Poissa
Sisäpiirissä

Tämä voi tietty olla hyvin kraavi ehdotus mutta osta iso häkki, tai sitten muuten järkkää jokin oma pieni tila penskalle. Laita pentu sinne aina nukkumaan yö ajaksi ja esim. päivällä ruokailujen jälkeen, mielellään niin että häkki on vaikka olohuoneessa jossa Xarakin nukkuu yöt. Jokin sellainen tila kuitenkin että sinä et esim. nuku samasssa tilassa öisin. Jolloin pentu oppii että vaikka sua ei nää niin no panic. Eli idealla että pentu oppii että se ei kuole jos sinä katoat näkyvistä ja että se häkki on sille se turva ja tuki, ja näkee toisen koiran myös. Aluksihan se kersa huutaa siellä häkissä varmasti, mutta älä mene vain päästämään huutavana pois, vaan esim ku nukahtaa päiväruuan jälkeen ja ennen kuin heräilee oikeesti niin käyt aukasee häkin oven ja saa tulla sit ku herää itte sieltä pois. Ja jos pentu sammahtaa jonnekkin huusholliin muualle niin käy kantamassa se sinne häkkiin nukkuu, sillo voi jättää ovenkin auki. Ja nopeuttaa vielä ehkä sitä sopeutumista tilaan/häkkiin jos ehdollistat sen johki sanaan, esim nukkumaan/omalle paikalle/tai mitä sit keksitkin. Suosittelen harjoittelemaan myös esim roskien viennin ajaksi ja suihkussa käynnin ajaksi laittamista sinne omaan tilaan, oppii että sinne mennään ja sit sieltä pääsee pois, aluks voi jättää jonkun herkkuluun tms sinne että harhautuu sinne jättämisesstä.

Tää siis vaan yks keino, meillä Myrna oppi tämän noin kahdessa viikossa, eikä huutanut sen jälkeen omassa tilassa,mikä oli onni sillä sen oma tila on mun parvisängyn alunen. Nykyään se menee sinne itse nukkumaan illalla tai päivälläkin jos nukuttaa, se on sen omapaikka. Jos esim tulee liian railakkaita lapsia kylään, menee myrna omaan huusholliinsa turvaan :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.01.08 14:44:56 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

mulla on 5 v kultainen noutaja ja otin muutamia kk sitten tanskandoggin pennun. :P En uskaltanut pitää niitä yhdessä jos pentu roikkuu korvassa koko ajan ja vanhempi hermostuu, eikä tiedä mitä tekee. Niinpä tähänkin päivään saakka vaikka doggi on jo paljon suurempi mitä noutaja, niin doggi on 11,5 neliön huoneessa päivän kun olemme töissä. Huoneessa ei ole ovi kiinni vaan PORTTI, jotta näkee muuallekkin. Sylikaupalla leluja pojalle ja isoja aitoja luita, joista ei hirveämmin paloja lähde :lol: (ns. teko luun hotkasee kerralla naamaan :shock: )

Olemme yrittäneet pitää koiria vapaana yhdessä koko talossa, mutta pentu saa armotonta tuhoa aikaan... :BLAH: :twisted:

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.01.08 14:58:35 
Poissa
Sisäpiirissä

Toi rajattu tila on kyl ihan hyvä keksintö, mä olin aikoinaan sitä vastaan kunnes tuli toi "rajoja kaipaava" otus, eli liian iso tila, esim koko huone teki siitä levottoman, se huusi entistä enempi ja oli levottomampi koska pääsi pyörimään ja hyörimään ympyrää niin paljon, nykyään toi 4 neliöö on ihan jees, ja sen kokone se on ollu pennusta asti. Koira kokee olonsa turvalliseks tai siis on oppinut kokemaan olonsa turvalliseks rajatussa alueessa, Nykyään jos esim häkin kasaa niin se menee sinne makoillee ihan onnessa :BLAH: Vaikka ei ole häkissä koskaan kotona ollutkaan lähinnä vaan hotelleissa. Ja mulla kans alkuaikoina oli kersa erossa isommista sen takia ku sitä koko eroo oli niin mahrottoman paljon...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.01.08 16:55:27 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Lainaa:
mielellään niin että häkki on vaikka olohuoneessa jossa Xarakin nukkuu yöt

Muuten kuullostaa kyllä tosi hyvältä, mutta Xara nukkuu aina makuhuoneessa omalla pedillä..

Elikkä sama paikka mihin pentu jätetään "yksin".

Mittasin huoneen, niin liikkumatilaa pennulle jää noin 8-10 neliöö..
Onko liikaa?
Mitä jos sen vaan sitten antaa olla samassa paikassa vielä vaikka pari päivää ja kattoo alkaako rauhoittua vai tuleeko häätö.??. :BLAH:
Vaiko??

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.01.08 18:07:19 
Poissa
Sisäpiirissä

Voihan sitä tietty jatkaa ja koittaa joskos rauhottuu ajan kanssa. Tavallaan sille kersalle tulis sitä yksin opettelua jos se nukkuis omas paikas yön, pois sun luota, ja mä ainakin ehkä ajattelisin et aluks sille kersalle olis helpompaa et olis sit joku muu, esim toinen koira siinä lähellä. Mut niinku sanoin ei nämä ole mitään kiveen kirjotettuja totuuksia, ihan mun omia reikäpää pähkäilyjä :oops: Ku nythän se opettelee sitä totaalisen yksin oloa ainoastaan sillo ku sä olet poissa. Ei öisin, ei päivisin eikä muulloinkaan ja sillonkin se jää totaali yksin siihen tilaan, sille tulee yli tylsää ja se ehkä on yksinäinen ja rupee kiljumaan tahtoonsa lävitte et pääsis pois...Ja jos se jää siihen tilaan totaali yksin vain sillo ku sä olet poissa, niin sä et pääse nuhtelee sitä kiljumisesta tms. toinen tietty idea on laittaa se sinne makkariin portin taakse esim just ruuan jälkeen tai suihkun ajaks jne et tottuu et sinne laitetaan ja sit ku on hiljaa ja rauhottuu niin pääsee pois...eli varmaan otollisinta harjottelu aikaa on illalla ennen ku menee yöunille...näin mä ehkä ajattelen... :BLAH:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia