tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 27.05.18 14:06:33

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: pentu murisee..
ViestiLähetetty: 29.11.06 16:33:05 
Poissa
Pentulaatikossa

Hei kaikille!
Meillä neljän kuukauden ikäinen doggityttö pakkaa vähän murisemaan eri tilanteissa. Ensimmäisen kerran teki tämän kolmen kuukauden ikäisenä, luunsa päältä koko perheelle ja etenkin meidän 3v lapselle.. Ohjeeksi saimme silloin parantaa tätä johtajuusasetelmaa ja onnistuimmekin niin ettei pentu enää murise meille missään tilanteissa, mutta lapselle jatkaa murisemista, yleensä puruluiden päältä. Hommasimme ison näyttelyhäkin pennulle pesäkoloksi ja turvapaikaksi, missä saa luita rauhassa nakertaa, mutta jatkoa ajatellen kyllä hirvittää mitä tuleman pitää. Tyttö oli aluksi todella dominoiva ja temperamenttinen luonne, nyt yhtäkkiä muuttunut araksi ja varautuneeksi, murisi kerran jopa eräälle vieraalle ihmisille joka aikoi tulla silittämään.. :shock:
Onko tämä normaalia käytöstä vai pitäisikö asiasta huolestua?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.11.06 19:26:23 
Poissa
Sisäpiirissä

Nojaa, viisaimmat vastatkoot miten tuon lapselle murisemisen saisi kitkettyä poies. Niinkun oon jo pari kertaa tässä sanonut niin oon aika kädetön noitten pienten kaksjalkasten kanssa (miten tää pienten kaksjalkasten aihe tulee joka nurkan takaa :shock: Aapuva..). Tai en osaa siis kommentoida siihen mitenkä lapsen tulisi toimia ko. tilanteessa kun ei siis kokemusta moisesta asiasta.

Niinkun oon jo joskus aiemminkin täällä sanonut niin Rontti yritti joskus, oisko ollu kans kolmen kuukauden (?) ikäisenä; murista luustaan. Muistaakseni miulle ja sitten yhdelle kaverille pari kertaa. Kitkeyty ihan sillä pois kun suomeksi sanottuna pistin kova kovaa vastaan ja tehtiin selväksi että jumalauta EI murista KELLEKÄÄN vaikkahan menisin ja työntäisin pään sen ruokakuppiin kesken ruokailun. Ja kaveri (jolle Rontti myös murisi) teki tämän saman asian myöskin. Sillä se kitkeytyi pois. Mutta tiedä sitten taas toimiiko tuommoinen "kova" Hitler-meininki teidän wuhven kohdalla jos se on araksi ja varautuneeksi muuttunut, vaikutushan voi olla vaikka huonompaan suuntaan.. :? Ja sitten taas että mitenkä kolmivuotiaan lapsen tulisi toimia, tuon ikäinen tuskin osaa vielä Hitler- tyylin komentaa, ainakaan kovin vakuuttavasti. :wink:

Toivottavasti ongelma ratkeaa ja kitkeytyy poies, viisaammat neuvokoon paremmin.

Profiili  

Viestin otsikko: Pennun murina!
ViestiLähetetty: 29.11.06 20:48:40 
Poissa
Pentulaatikossa

Heips,

meillä reilu neljän kuukauden ikäinen Leevi poika murisee kaikelle mikä siitä näyttää epäilyttävältä, mikä lienee normaalia pennulle. Meidän 5 vuotiaalle pojalle murisi ensi alkuun, mutta aina kiellettiin sanalla "ei", jonka jo hyvin tietää. Turhat murinat on jääneet pikku hiljaa pois. Kärsivällisyyttä vaan, kyllä pentu pikkuhiljaa kasvaa talon tavoille ja löytää paikkansa laumassa.

T: Sartsa, Taisto ja Leevi

Profiili  

Viestin otsikko: Re: pentu murisee..
ViestiLähetetty: 30.11.06 00:49:57 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Nina-Maria kirjoitti:
Onko tämä normaalia käytöstä vai pitäisikö asiasta huolestua?

sanoisin kyllä molempiin kysymyksiin.. osin normaalia, onhan murina osa koiran kieltä, mutta mielestäni voisi kyllä hieman huolestuakin, koska ei kuulu asiaan että koira murisee ihmiselle, eli tässä tapauksessa mm.puolustaa ruokaansa pieneltä lapselta. Olen himppa eri mieltä Sartsan kanssa, tarvii tehdä töitä asian eteen - ei välttämättä käy niin, että pentu itsestään löytää OIKEAN paikan laumassanne. Hyvällä tuurilla ja tietynlaisella pennun luonteella näin käy, mutta ehkäistäksesi suurempia ongelmia pitäisi pentu saada opetettua mieltämään tämä 3-vuotiaskin ihmiseksi, joka on arvoasteikolla hänen yläpuolellaan ja jota tulee tietyllä tavalla kunnioittaa. Mielestäni näin, mutta kokonaistilannetta tietämättä voi tietysti helposti kommentoida metsäänkin.. onnea matkaan!

t.Minna

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.11.06 17:00:32 
Poissa
Pentulaatikossa

Tässä ei ole mitään neuvoja mihinkään ongelmaan kun en mittään tiiä mutta meidän murinoista juttua :D
Mulla oli Igorin kanssa yhdessä vaiheessa aika iso auktoriteettiongelma. Mm. jos jostain syystä mun piti komentaa häntä niin se ei käynyt, ulkona saatettiin vaan juosta karkuun. Aika usein hän saattoi vaan tulla mun päälle istumaan ja hyvä ettei vyörynyt yli. Ei saanut siirtää ja sellasta pientä millä hän yritti näyttää et olis ylempänä. Ja niinhän hän kai olikin kun mä vaan pallutin mun pientä haukkuvauvaa :oops:
Pahin oli ehkä se kun hän meni muutamaan otteeseen mun paikalle sänkyyn eikä siirtynyt. Kun yritin ottaa häntä pois niin sitten muristiin, näytettiin hampaita ja jopa hyökkäiltiin. Sillon mä tunnustan et jopa vähän pelkäsin yhdessä vaiheessa poikaa... Mutta siitä päästiin niinkin pienellä et en lähtenyt enää riitelemään hänen kanssa. Sanoin vaan jyrkän ein ja siirryin pois huoneesta. Menin sit pojan huoneen ovelle ja komensin omaan sänkyyn. Jos ei tullut niin sit hän sai jäädä yksin sinne mun paikalle odottelemaan. Lopulta hän tuli ihmettelemään miksi mä en tule "tappelemaan ". Sitten kehotin uudelleen menemään omaan sänkyyn ja sinne kanssa mentiin :D Luulin ettei se toimi luupäällä mut hups niin se vaan toimi. Mä olin sitten se joka oli ylempänä eikä mun tarvinnut alkaa taistelemaan :D
Nykyään poika on pehmoista pehmoin ja vaikka päälle istuis niin se ei sitä haittaa :wink: Tuona aikana tuli kyllä kasvattajia piinattua jatkuvilla puheluilla mutta aina sai neuvoja ja ennen kaikkea valittaa kun on niin raskasta :D :wink:
Muuten niin meillä muristaan jatkuvasti ja äänekkäästi kun molemmilla on niin paljon asiaa. Jos jotain halutaan oikein kovaa niin sitten "kirputetaan/louskutellaan" ja kunnon huutoakin kuuluu välillä... Vieraat (ja naapurit) varmaan luulee et he on vihaisia mutta meillä ollaan vaan niin äänekkäitä :D Pihalla joskus hävettää kun leikit on niin rajuja ja äänekkäitä et ohikulkijat varmaan miettii miksi ne antaa niiden tapella :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.11.06 21:57:38 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Meillä on Carlos-koira 6 kk ja Leevi-poika 2 vuotta. Doggimme ei ole ensimmäinen, joten murinat... eivät tulleet yllätyksenä. Meillä on tiukkalinja missä on koiran paikka ja mitä koira saa tehdä. Carlos on murissut ja varmasti viel muriseekin Leeville, mut totuuttelua ja opettelua tämä on kummallekin niin koiralle kuin pojallekin. Välillä sitä joutuu Leeviä komentamaan enemmän kuin Carlosta.

Niin itse ongelmatilanteisiin, jos Carlos murisee Leeville tilanteessa jolle en näe mitään syytä esim. et Leevi ei kiusaa Carlosta vaan murina tulee suoraan koirasta. (Leevi ei saa kusata Carlosta, Carloksella on oma paikka ja siellä hän saa nukkua rauhassa) Puutun tilanteeseen heti "EI". Menen Leeville kaveriksi ja sit vaikka istutaan (siis Leevi istuu) Carloksen "päällä" ja koira ei murise missään välissä. Silitellään, suoristellaan jalkoja (vaihtaen koiran asentoa), pojan käsi suuhun.... Eikä murinoita !! Onneksi näitä "sessiota" ei ole tarvittu montaa. Ole tiukkana !!

Mieheni tapaa sanoa Carlokselle et kohta näkyy "katto lattia, katto lattia..." jos tuo murina ei lopu. Eli käytännössä tarkoitta selätystä lattialle ja sit vaikka päälle maate (onneksi viel ei tähän olla jouduttu menemään, mut edellisen dogin kanssa kylläkin). Käsky ja alistaminen on viel riittänyt. Kuitenkin enemmän olen minäkin tuolla "hitleri-linjalla". Meillä ei neuvotella vaan meillä käsketään, välillä käsky menee perille kerralla ja välillä ei, mut menee kuitenkin.

Mielestäni, kun järjestys laumassa on alusta lähtien selvä on doggi vanhempana kuin unelma. Se pentu/murkku-aika kantaa hedelmää pitkäksi aikaa eteenpäin, kun siihen jaksaa panostaa. Ota tästäkin nyt sit jotain selvää :wink: Tsemppiä !!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.11.06 23:04:02 
Poissa
Sisäpiirissä

Muistuupa mieleeni vuosien takaa kohtaus eka dogin kanssa kun kaverin poika,silloin 6v.,meni koiramme naaman eteen illistelemään ja ääntelemään,niin doggipa otti pikku liikkeen eteenpäin ja haukahti pojan naaman edessä. Muistan kun suutuin pojalle ja sanoin ettei koskaan ikinä saa mennä minkään koiran eteen tuijottamaan ja illistelemään tai voi käydä huonosti ja koira tokaisee!!! Tais mennä oppi perille kun ei enää hillunut koiran edessä vaan teki kuten pyysin eli rapsutteli kaulanahoista ja katseli muualle kun koira tuli tekemään tuttavuutta. Vanhempana kyseinen koira ei välittänyt villeistäkään lapsista vaan itse asiassa oppi olemaan lunkisti vaikka lapset kiljuivat ja juoksivat ympärillä!! :D
Toinen doggi puolestaan on aina tykännyt lapsista ja halunnut olla rapsutettavana! Hyvä niin!
Kolmas jeesustelija (taitaa olla Carloksen veli :wink: )taasen lähtee ajattamaan lapsia jos kyse penistä kiljuvista ja kikattavista juoksijoista :lol: ja minen tykkää yhtään...
Meillä koirilla nyt ikäeroa 6 vuotta ja vanhempi antaa tehdä mitä vaan eli mm.penikka pureksii persuuksista,kaulasta,niskasta...ja vanhempi vaan olla öllöttää ja antelee rauhoittavia signaaleja...joskus "komentaa" pentua päästämällä jonkun örähdyksen tai ottamalla pentua poskinahasta ja siihen kiusaaminen pennulla jää. Ootan kyllä jo murkkuikää kauhunsekaisin tuntein :oops:
Mun "aseet" on vesipyssy,pahaääninen töötti,julma katse ja äänen alentaminen...välillä päästelen tosin ärräpäitäkin suustani :oops:

Tuosta murinasta vielä että muinoin juteltuani mm. koirien käyttäytymiseen perehtyneen eläinlääkärin kanssa sekä tokopuolen kouluttajan kanssa,sain kommenttia että yleensä murinat menevät iän myötä ohi...jos vaikkapa 3kk ikäinen pentu murisee niin se on "normaalia" paikan hakua laumassa. Ruuan,luun tms. päälle muristessa mennään ja otetaan ruoka,luu tms. pois. Ollaan johtajia!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.11.06 23:44:02 
Poissa
Pentulaatikossa

juuh, enhän toki tarkoittanutkaan, että pentu oppii ihan itsekseen yhtään mitään. Selvät säännöt pitää olla ja oppimista kaikki on läpi elämän, niin lapsilla kuin koirilla. Meillä vaan, kun on tuo vanhempi Taisto poika, kaikki säännöt on opittu kuin varkain siinä isomman rinnalla ja tietenkin on ollut opettelua myös meidän 5 vuotiaalle. Kyllä meilläkin välillä on "Katseltu kattoon" kun ei ole muu auttanut. Omat ongelmat on tietenkin tuonut myös se, että Taisto on tullut meille vajaa vuosi sitten ja rakentaa kaiken aikaa sitä omaa luottamustaan meihin. Täällä kasvatetaan aktiivisesti kahta koiraa, joten tiedän,että töitä täytyy tehdä että kaikki ovat tyytyväisiä. Mutta kaikki on sen arvoista...

T Sartsa

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.12.06 01:57:11 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

ulpukka kirjoitti:
jos kyse penistä kiljuvista ja kikattavista juoksijoista :lol: ja minen tykkää yhtään...

Viilataan pilkkua :D :D , mut toi ol aikas hauska :D :D :D . Ei ihme, et Ulpukka ei tykkää yhtään, en minäkään tykkäis jos juoksijat kiljuis p...stä :D :D :D

C´mon Pretty Woman eli Vappu 27.5.04-6.4.13

Menossa mukana:
Jättiläisen Jägermeister "D´won" eli Markku
C´mon Expected Choice eli Lola
personal.inet.fi/koti/dalton

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.12.06 11:32:04 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

dape :lol: :lol:

Tilanteita näkemättä on tietysti vain arvailtava, mutta minäkin olisin veikannut ihan "vaan" pentuiän pörinöiksi, jotka on ihan tavallisia, mutta joihin kyllä silti pitää aina puuttua tilanteen vaatimalla tavalla.

Esim. jos arastelee vierasta ihmistä, niin sitten aletaan kotiintuleville vieraille jakelemaan ulko-ovella nameja ja päästetään vasta sitten tutustumaan pentuun. Vieraasta tulee mieleinen eikä enää ollenkaan niin pelottava :wink: Jopa suorastaan tutustumisen arvoinen. Ja muutenkin voi ihan kädestä pitäen lenkillä "näyttää" pennulle vieraita ihmisiä [mennä juttelemaan ja viedä pentu vieraan luo rauhassa, näyttämällä itse esimerkkiä että "eihän tässä mitään"].

Meiltä Onni kuuluu myös tuohon pidättyväisempään kastiin, mitä tulee lapsiin. Picolle saavat tehdä mitä mielivät - Picon mielestä, ei niinkään sitten Picon Mamman mielestä :P Parikin kertaa on sattunut sisarusteni muksujen kanssa tilanne, että vastoin annettuja ohjeita muksu on mennyt häiritsemään sivummalle nukkumaan vetäytynyttä Onnia. Onni on reagoinut siten, että on ponkaissut ärähtäen pystyyn - ja muksu pyllähtänyt pepulleen ja luonnollisesti vähän säikähtänyt... Mielestäni ihan oikeutettu reaktio, mutta toki sitä on sitten vähän paheksuttu, että "ei noin rajusti". Kyseessä kun on kuitenkin ollut sellanen vasta kävelemään oppinut taapero :roll:

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että koirallakin on tietyissä rajoissa "oikeus" ilmoittaa, milloin riittää. Mutta luiden päältä murinat ja muut ei kuulu kyllä siihen sarjaan vaan ne pitäisi kitkeä pois. :? Joskus olen kuullut käytettävän sellaistakin keinoa, että koira saa luut ym. herkut lapsen kädestä [vanhemman valvoessa]. Ja juuri tuota ompun keinoa, että järjestetään tilanne, jossa lapsi saa valvotusti pallutella koiraa miten mielii [=omalla tavallaan pientä "simputusta"], jos on ollut tarvetta näyttää koiralle lapsen asema siihen itseen nähden. Pieni lapsihan ei itse voi koiran silmissä asemaansa ansaita vielä moneen vuoteen elämänsä alussa, joten jollain tapaa se on koiralle selvitettävä, jotta vältyttäisiin epävarmuudesta [koskien omaa paikkaansa laumassa] johtuvilta turhilta ristiriidoilta ja jopa vaaratilanteilta.

Ja toisaalta taas lapselle on myös opetettava tietyt rajat koiran suhteen eli nukkuvaa ei häiritä, nahoissa ei roikuta eikä muutenkaan illistellä tai härnätä kirsun edessä. :shock: Eikä mielestäni lapsi saa mennä [omineen] ottamaan koiralta luita. Järjestettynä opetustilanteena asia on eri, mutta muuten ainakin meillä se tulee olemaan tiukka ei lapselle. Tosin, meillä luita syödään muutenkin vain valvotusti eikä niitä ole koko ajan tarjolla lattioilla, kun tuppaa varsinkin pakasteluista tulemaan jässiköillä keskenäänkin jo nahinaa :lol:

Yksiselitteisiä ohjeita on paha näihin tilanteisiin antaa. :roll: Ainakin itselläni koiran opettaminen ja kasvattaminen eri tilanteissa menee hyvin pitkälti tilannekohtaisesti koiran reaktioiden mukaan. Eli että koira reagoi jotenkin ja minä vastaan sen reaktioon. Ja nuo omat reaktiot tulee ihan erikseen miettimättä, jostakin selkärangasta... :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.12.06 18:27:11 
Poissa
Pentulaatikossa

Hyviä neuvoja ja vinkkejä oon saanut, kiitosta vaan kaikille!! Mielelläni enemmänki näitä lukisin!
Meillä alko olemaan jo niin huonossa jamassa tää et Ellu vahti koko keittiötä jos sen naput oli tiskipöydällä liossa. Erityisesti pojalta. Ei murissut vaan ravas ees taas ja haukku ja rähjäs.. Voihan olla että ymmärsin koiraa väärin eikä se ollu mitään vahtimista vaan kerjäämistä, mut jotenki haukku oli vähän erilaista. Semmosta varoittavaa. En tiedä teinkö ihan väärin kun menin pojan kanssa yhdessä ja poika anto koiralle sen ruoan. Nyt ainakin pomppii pojan ympärillä tyyliin et "jesjes, pikkumies antaa mulle sen ruoan"..
On muuten ihan uskomatonta tää nälkä mikä meidän pennulla aina on.. Kaiketi se liittyy rotuun ja kasvuun, mut silti... :shock: :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02.12.06 18:20:24 
Poissa
Sisäpiirissä

:oops: :oops: :oops: Sain ihan puhelun asian tiimoilta...juu...sori vaan pieni kirotusvire... :oops: :oops: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.08 10:05:15 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Meillä on pennulla ollut nyt jtn 1-1,5kk semmosta että muristaa ''tyhjälle'' :/ Yhtäkkiä voi sisällä alkaa murista tyhjälle :?
En oikein tiedä mitä tehdä?

Ja hetken kun murissut niin rupee haukkumaan, eikä usko vaikka kuinka kieltää :? :evil:

Mitä pitäs tehä?

Olen kuullut, että tuo ois ns. mörköikä, että olis ohi menevää?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.08 16:59:57 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Meillä auttoi parhaiten ku ei välittänyt mitään. Näin ei tule provosoitua koiraa käyttäytymään enempää höperösti. Ku itse on niinku mitään ei oliskaan niin koirakin aattelee, että ei kait tässä sit mitään olekaan. Ja jos touhu meinas mennä liian hurjaksi niin keksin Ellalle muuta tekemistä. Kiinnitin sen huomion muualle, otin vaikka hieman tokoilua ja annoin palkaksi possunkorvan mitä Ella meni onnessaan syömään ja siihen loppu höpötykset siltä kertaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.11.08 18:26:14 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Mä sain kouluttajalta ohjeeksi tuohon touhuun, että mun ei tarvitse sietää sisällä mitään murinoita ja haukkumisia. Siitä saa ilmoittaa, kun joku oikeasti tulee pihaan/eteiseen, mutta kaikki turhat pörinät pois. Meidän natiainen onneksi uskoo ei-sanaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia