tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 21.05.18 14:29:55

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: räyhäävä doggi
ViestiLähetetty: 08.12.05 09:14:17 
Poissa
Pentulaatikossa

Kertokaa hyviä vinkkejä mitä pitäisi tehdä kun 9 kuukauden ikäinen doggineiti on ruvennut räyhäämään toisille koirille. Muutettiin 2 kk:tta sitten uudelle pienelle paikkakunnalle ja räyhääminen alkoi n.kk sen jälkeen. Epäilen että sillä on ollut vaikutusta kun täällä vastaantulevat (joita ei paljon kyllä ole) koirat ovat kaikki rähisseet koirani nähdessään ja aluksi koirani ei niihin mitenkään reagoinut. Ei siis ole päässyt näiden koirien tykö l.ei huonoja kokemuksia esim.hyökkäyksistä kimppuun. Tosin ilm.uhmaikäkin saattaisi vaikuttaa..? Mutta kun räyhääminen alkaa vaikka vieras koira olisi 50 metrin päässä. Hyvällä ja pahalla on yritetty mutta koira on niin kiihdyksissään ettei reagoi makupaloihin. Pentuna kulkenut mukana aina kaikenlaisissa paikoissa ja muutama kaverikoira on joiden kanssa kaikki toimii hyvin. Muuten pehmeä ja kiltti koira eikä ole muita ongelmia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.12.05 10:23:54 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Tuolta löytyy hyviä kirjoituksia ja vinkkejä :) mm. "Miksi koira räyhää lenkillä?"
http://www.kumikana.org/koulutus/

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 08.12.05 13:09:07 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä on sohvalla makoilemassa juuri tällainen "oppikirja-tapaus": ensimmäisen juoksun hormoonimylläkän aikoihin sattuneet irtokoirien ikävät päällekarkaukset saivat aikaan sen että koira rupesi saamaan hirmuisia "huuto- ja paniikki-kohtauksia" kohdatessaan muita koiria lenkillä. Minä osaamattomana ja ymmärtämättömänä toisaalta aloin välttelemään näitä hankalia ohituksia ja kun muutenkaan ei ollut paikkakunnalla kuin 2 leikkikaveria eli kaikenlaisen koiramaisen kanssakäymisen harjoittelu jäi näyttelyalueelle niin eipä pahemmin kehitystä hyvään tapahtunut. Edelleen saadaan pari kertaa vuodessa irtonaisina pihallaan reviiriään vahtivat (tms.) urokset kaulalle rähisemään - elämää maalaiskaupungissa.... Nyt sitten ohitetaan chihun pentukin hyppien ja mölisten, eipähän varmasti kuvittele mitään itsestään, kun jo heti kättelyssä pelotellaan... :oops:

Oman kokemuksen perusteella suosittelen lämpimästi etsimään nuorelle koiralle koirakavereita vaikka vähän kauempaakin ja kaikkien kivien alta ;), sellaisia joiden kanssa voi tutustua ja harjoitella rauhassa ja mielellään ilman talutinta.

Tuossa "kumikana"-linkissä oli paljon asiaa, olisinpa saanut sen jo silloin aikaisemmin luettavaksi.

Oppia ikä kaikki.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 02:51:19 
Poissa
Pentulaatikossa

Kiinnostais tietää, että tei joiden dogginne räyhää lenkillä ni miten saatte pidettyä sen hallinnassa? auttaako kuonopanta niin paljo et sen saa pidettyä? :? doggia olen kauan harkinnut ja ainoo asia mikä vielä mietityttää on et jos pian tulee remmirähinää nii miten sen muka saa pidettyä (kun koulutus vielä kesken JOS sitä tulisi)..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 08:10:49 
Poissa
Sisäpiirissä

Kuonopanta tai vedonestovaljaat varmasti auttavat hallinnassa jos doggi samalla repii hihnaa. Sillon kun mä elämäni ekan doggin kanssa ulkoilin, sen päälle hyökkäsi yhtäkkiä saksanpaimenkoira ja tää doggi kehitti itselleen tästä sakuvihan ja aina sellaisen nähdessään aloitti kauhean rähinän, mutta ei se kyllä hihnaa riuhtonut yhtään, mölisi vaan ja hyppi ylöspäin. Mitenhän mä olisinkaan 11-12vuotiaana hallinnut aikuista doggia jos se olis tosiaan joskus vetänyt tosissaan :lol: Sillä ei siis ollut muuta kun tavallinen panta ja hihna.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 09:42:48 
Poissa
Sisäpiirissä

Koulutuksella vain tuosta yli pääsee, jos koiralla on kokoa ja menointoa enemmän kuin laki sallii :lol: Meidän neidillä oli tässä korjaamon jälkimainigeissa vielä "kiva" tapa rempaista just ohitettujen koirien perään ja ketjupannallakin oli koirassa pitelemistä. Kuonari meillä lähti kiertoon, mutta sen kanssa ei niinkään vedetty höyryjunana vaan pompittiin kaksi metriä ilmaan-pomppuja. Käytös ei siis sillä korjaantunut, eikä se koira tuntunut olevan lapasessakaan yhtään entistä paremmin. Siihen remuamiseen auttoi vaan tiukka ei ja jo oikeassa vaiheessa, eli siinä tuijottelu-vaiheessa. Ja kaikkinainen johtajuuden palautus muutenkin. Kyllähän koirasta kiinni saa pidettyä, mutta joskus tulee persraahauduttua perässä metri-pari :BLAH:
Mä tein omani kanssa heti alkuun sen virheen, että problematisoin ohituksia ihan liikaa. Seuraavan kanssa mennään ihan kylmänviileesti nokka pystyssä ohi vaan ja lihapullat syödään muissa jutuissa. Ei remmissä tutustuta kehenkään ja kaikki iholle punkevat koirat ajetaan huisin nevadaan. Nih. :mä_tiiän_paremmin:
Metsässä remutaan tarkkaan valittujen kavereiden (pinna kestää ton kuulapääkakaran kanssa) kanssa reikä päässä sitten ihan luvan kanssa. Remmissä moinen saisi kaikkien jalat poikki alta aikayksikön, sen verran vauhtia aina mukana 8)
Eikä meilläkään siis oltu tutustuttu kehenkään remmissä tai ollut ollut huonoja kokemuksia ennen remmirähinää, kunhan olin omalla typerällä käytökselläni nostanut kakaran kalifin paikalle :?

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 13:31:35 
Poissa
Pentulaatikossa

katjusha, jos saa kysyä ni mitä sä sit teit väärin näissä ohitustilanteissa et siitä tuli rähjä? ja johtaja(ko)?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 14:29:03 
Poissa
Sisäpiirissä

Menin Kaimion oppien mukaan: "tarjoa koiralle jotain niin kivaa tekemistä / herkullista syötävää, ettei ohitettava koira sitä kiinnosta". Sellaista ei oikein ollut... Ei-sanaa ei käytetty ollenkaan varmaan missään ensimmäiseen 10 kuukauteen, koiraa lällytettiin 24/7, sen annettiin seurata mua (ja muita) koko ajan kotosalla, vain ja ainoastaan positiivisella vahvistamisella mentiin jne tyypillisiä ekan koiran omistajan "aina pitää olla koiralla kivaa ja hyvä mieli"-juttuja.

Nyt jotkut asiat kuten ohitettavien koirien tuijottelu (aina räyhää edeltävä vaihe todnäk jokaisella remmirähjällä) on kiellettyjä ja ne loppuu joko EI:n tai murahduksen jälkeen. Ja koira kutsutaan luo lällytettäväksi ja sellaisia suurimmalta osalta ihmisiä ihan luonnostaan tulevia perusjuttuja. Jotkut vaan menee kantapään kautta jakeluun joskus meille puupäille... Koiralle siis tarjoamalla tarjottiin sitä johtajan paikkaa ja se ihan selvästi on nyt helpottunut ja rela (nojoo, siis höslä kavereiden läsnäollessa jne, mutta noin periaatteessa), kun sen ei tarvitse olla johtaja enää. Se on tuollainen pehmopossu, niin ei siitä johtajaksi olisi ollutkaan... ja se siis sikaili pomona juurikin remmirähjäämällä, vetämällä kuin hirvi (tekee tuota vieläkin joskus), karkailemalla omille teilleen metsässä ja pihalla, olematta tulemati luo ekalla käskyllä, nirsoilemalla (vaikka sitten itsensä hengiltä) ymsymsyms. Ei tee noista enää muuta, kuin saattaa nykäistä mut persliukuun märällä nurtsilla, jos viiden metrin päässä menee hyvä kaveri hänestä poispäin. Ja se ei musta ole niinkään sikailua, vaan tuo ei vaan malta muistaa, et se mamma on siellä piuhan toisessa päässä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 17:43:22 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Ja sikälimikäli johtajuus ulkoillessa on vielä epävarma, ei vahvisteta koiran johtajan asemaa kiristämällä hihnaa "varuilta" kun nähdään vastaan tuleva koirakko, dominoiva koira voi tulkita varuilta vetämisen ulkoiluttajan tavaksi pyytää "suojelusta" uhkaavassa tilanteessa, ja kehottaa koiraa räyhäämään ja hyökkäämään, siis puolustamaan omistajaa..

Meillä nimittäin tuo rotikka oli isännän hallinnassa sellainen, aivan mahdoton..

Joka kerta kun koirakko tuli kohti, koira pistettiin istumaan vierelle, ilman kummempia, ja käskyä vahvistettiin usein. Ja räyhäämättömästä suorituksesta palkittiin kehuilla. MonienmonienMONIEN toistojen jälkeen nyt päästään liikkeessä ohi kiinnittämällä koiran huomio ohjaajaan ohituksen ajaksi, mikäli huomio herpaantuu koirakkoon, oma koira jätetään ohituksen jälkeen huomioimatta, mikäli onnistuu, kiitellään taas. Pian päästään vaiheeseen jossa koira saa kulkea vapaasti vierellä, hihna löysällä ja koiraa muistutetaan ohjaajan olemassa olosta ohituksen ajan, seuraavassa vaiheessa toivottavasti ohittaminen sujuu jo ilman muistuttelua, hihna löysällä, koira oikealla paikalla :lol:

Vaikeinta oli saada isäntä tajuamaan että hihnaa ei kiristetä "varmuuden vuoksi", vain jos siihen on tarvetta.. :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.06.08 23:28:45 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Minä oon positiivisen vahvistamisen kannattaja, mutta kyllä meillä koirille "ei" on opetettu. Tuo Kaimion oppi kuullostaa menevän liiallisuuksiin..
Ja meillä remmiräyhäys saatiin pois namien avulla ja ne kiinnosti koiraa ku kierrettiin vaan tarpeeksi kaukaa ensin. Räyhääjä oli 4 kk pentu joka pelkäs ja ihan silkasta epävarmuudesta mölisi.
Että ihan peeksi en positiivista vahvistamista tuomitsisi :) Se riippuu niin syystä miksi koira räyhää siinä remmissä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.06.08 08:43:02 
Poissa
Sisäpiirissä

Kompskomps, samaa mieltä minäkin. Eli siis positiivisella vahvistamisella menee moni asia paremmin kuin hyvin, tuo remmirähjäys meillä vaan oli sellainen, etten selvästi osannut palkita oikeasta kohdasta ja olen jälkikäteen sitä mieltä, että todnäk palkitsin koiraa esmes tuijotuksesta "kun eihän se siinä kohtaa vielä rähjää". Kun itse luulin palkkaavani sitä kontaktista (vilkaisi mua). Mä päsilö luulin, että se seuraa :shock: Ja siis kontaktin rakennus on uudelleen käynnissä ja toiveissa on, että me JOSKUS osattaisiin monta askelta olla unelma-seuraamis-kontaktissa... Nyt osataan lähteä liikkeelle hyvässä kontaktissa ja kohta aletaan lisäämään vihjesanaa kehiin. Hitaasti hyvä tulee. Huippuseuraajilta ottaisin enemmän kuin mieluusti vastaan vinkkejä, lähden ensin kuitenkin sukeltamaan haulla, mitä palstalla aiheesta on jo valmiiksi...
Meidän rähjä oli ehtinyt jo 8kk:n kypsään ikään ja sitä ei paljoa namit siinä kohtaa napanneet. Täällä meidän asuinalueella väistö tarkoittaa melkein aina jonkun pihaan hyppäämistä, eikä 99% ohitettavista osaa olla rähjäämättä, eli meidän oli mentävä ongelmakoirakorjaajalle, mun hermo ei meinannut kestää enempiä. Ja kun eka koira vielä kyseessä, niin jälkikäteen aatellen ois voinut olla hyvä idea käydä korjaajan juttusilla jo heti alkuun, niin olis päässyt alusta asti oikealle uralle...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.06.08 19:46:04 
Poissa
Kuola poskella

Tuolla meidän sivuilla on juttua tuosta johtajuudesta sellaisena kun itse asiaa noudatamme. Itse olen käynyt läpi remmirähjän Diin kanssa joka tätä nykyään on hallinnassa. Ongelmat johtuivat omasta toiminnastani.

Kuitenkin jos tunnustaa, että oireet alkavat menemään pahemmaksi jo pentuvaiheessa (esim.) eikä omat taidot riitä tai on epävarma miten toimia, suosittelisin aina kouluttajalle menoa sikäli, että se säästää kaikkien hermoja (eritoten omia) :BLAH:
Ja ennen kaikkea: Pitäisi aina ensin lähteä siitä koiran luonteesta ja syystä liikkeelle jotta tekee asiat oikein. Pehmonallelle ei sovi samat keinot kun kovemmalle koiralle ja epävarmuudesta rähjääminen on eri asia kun johtajuudesta riippuva rähjääminen.

Omasta mielestäni ihmiset monesti osaavat ottaa huomioon rähjäämisen (tai minkä tahansa muun huonon käytöksen) syyn, mutta monet unohtavat täysin ottaa selvää koiransa luonteesta tai tulkitsevat yksinkertaisesti asian väärin. Olen tavannut monta omistajaa joiden mielestä hiedän koiransa on arka, kun tosiasiassa se on ollut kaikkea muuta paitsi arka, mutta hermot riekaleina koska on ollut johtajan pallilla vaikkei pää kestä.

Siksi mun mielestä olis todella hyvä käydä kouluttajalla joka osaa arvoida koiran luonteen ja testata koiran ja omistajan välisen suhteen. Monesti olen myös hiljaa toivonut että kasvattajat tekisivät enemmän pentutestausta jotta koiran ja omistajan luonteet täsmäisivät alunperinkin toisiinsa, ettei käy niin että pehmeällä omistajalla on kova koira tai päinvastoin, koska siinä monesti molemmat kärsivät enemmän tai vähemmän..

Viimeksi muokannut vöntti päivämäärä 05.03.10 22:41:30, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.06.08 20:44:17 
Poissa
Kuola poskella

Onko remmissä räyhääminen nuorilla tanskandogeilla kovinkin yleinen tapa? Jotenkin kun näitä lukee niin tuntuu kovasti olevan aiheeseen liittyviä kysymyksiä joka puolella :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.06.08 21:57:44 
Poissa
Kuola poskella

Itse sanoisin että se on kovin yleistä yleensäkkin koirilla - ei ainoastaan dogeilla. Dogeilla vaan sattuu tuota kokoa olemaan sen verran ettei ongelmasta voi olla välittämättä. Jos remmin päässä on pieni tirri se monesti nostetaan vaikka ilmaan tai syliin eikä itse ongelmaa hoideta. Koitappa tehdä sama dogille :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.06.08 08:06:45 
Poissa
Kuola poskella

^ Olet kyllä varmasti varsin oikeassa :lol:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia