tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 21.02.18 21:23:45

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07.03.06 09:04:13 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Kiitti Dape linkistä. Mulle ei avannut sivua tosin, mutta selvittelen asiaa, kunhan työkiireet eivät haittaa netissä surffailua.

Vuokko Tienhaara
GSM 040 503 6886
Email vuokko@herdolf.net

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.04.06 22:31:42 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Vau, NobelHerzensbrecher kirjoitti asiasta juuri tismalleen niin kuin meillä asia saatiin muutama vuosi sitten kuntoon. Tosin oppiakseni kaiken tuon menin koirani kanssa "koirapsykologille" ja maksoin itseni kipeäksi. :wink:
Olisipa nämä ohjeet olleet saatavilla näin hienosti netin kautta silloin, kun meillä tilanne oli pahimmillaan.

Tämä kouluttaja opetti meille siis juuri tuon saman logiikan, josta Johanna puhuu. Ja se todella toimi! DAPin kanssa yhteisvaikutus oli mahtava, mutta koulutus vei noin 3-5kk. Olimme aikaisemmin kokeilleet kaikkea mahdollista muuta taivaan ja maan välillä, ja olimme jo epätoivoisia.
Esimerkiksi tämä "Älä tee lähdöstäsi numeroa, äläkä tee paluustasi numeroa vaan suhtaudu koiraan viileästi" -logiikka PAHENSI meillä huomattavasti tilannetta.

Koirapsykologi (en tosiaan muista oikeaa titteliä) selitti sitten asiaa mulle näin: "Jos sulla olisi vähän kurja fiilis kun huomaisit, että Arttur(mieheni) on lähdössä johonkin, eikä aio ottaa sua mukaan, ja huutaisit sille eteiseen, että Arttur, mihin sä oot menossa, eikä se vastais mitään vaan lähtisi vain ovesta ulos, niin olisiko sulla rauhallisempi ja mukavampi olo?

Ja sitten kun olisit ollut huolesta sairaana kotona ja miettinyt, että haluaakohan se jättää mut, niin Arttur tulisikin kotiin. Juoksisit onnellisena sen luo kysymyään, että missä ihmeessä sä olit ja etkö kuullut kun huusin sua lähtiessä, niin se vaan kävelisi sun ohi asuntoon, eikä sanoisi mitään. Kuinka rauhallinen ja onnellinen sitten olisit?"

8) Tätä kun hetken mietin, päätin, että en koskaan enää ignooraa eroahdistuksesta kärsivää koiraani, vaan kerron sille tutulla koodilla, että mä menen nyt, mutta tulen IHAN PIAN takaisin. Ennen kuin sun tarvitsee huolestua.

Ja koodin opetus tapahtui juuri noin, kun Johanna kuvaili.

Vuokko, jos tahdot, mulla on sen (nyt tarkistin: FT Dosentti, käytösneuvoja) Kai Pelkosen kirjoittama muutaman sivun ohje edelleen tallessa, voin lähettää kopion sulle. Pelkosen yhteystiedot sain muistaakseni silloin Kennelliitosta.

Meillä tämä todella toimi 1v 2kk uroksen kanssa mahtavasti. Joskus 1v 8kk paikkeilla eroahdistus oli jo mennyttä, mutta yhä vielä tänäkin päivänä, sanon 4v 4kk ikäiselle pojalle samat litaniat, kun lähden kotoa. Ja se vaan haukottelee patjallaan. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.04.06 22:39:53 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Niin ja lisäys vielä, että meillä koulutusta ei edes aloitettu kotona, vaan ulkona, vieraalla maaperällä. ;) Sisään siirryttiiin tekemään koodiharjoituksia vasta melkoisen määrän ulkoharjoituksia jälkeen. Koiralle opetettiin niin tehokkaasti sitä tiettyä lausetta, että se lopulta lähes kyllästyi juttuun. Mulla on tuossa Pelkosen ohjeessa siis sekuntit ja asekelmäärät ja paikat ja toistot, miten niitä harjoituksia missäkin vaiheessa tehtiin.
Homma vaati uskomatonta kärsivällisyyttä, mutta toimi 100%sesti.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.04.06 22:49:20 
Poissa

Ihan mielenkiinnosta voisin ottaa sen kopion.

Anyways, koira asustelee nykyään toistaiseksi täysin onnellisena kasvattajansa luona (meillä kotona). Ei ole ollut mitään merkkiä eroahdituksesta missään vaiheessa. Mitään ei ole pojalle annettu, jatkettu ihan normaalia elämää kuten ennenkin.

Vuokko Tienhaara
GSM 040 503 6886
Email vuokko@herdolf.net

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.04.06 14:58:18 
Poissa
Kuola poskella

Jep Eerika! Meillä on saman tohtorin ohjeet kotona tallessa ja samat kuviot on tehty. Toimii!! :D Meillä tosin kaikki kävi paljon nopeammin, 3-4 viikkoa ulkoharjoittelua ja olin juuri siirtämässä kuvioita sisälle niin Nestorin ongelmat loppui kuin seinään :D Ja vajaa vuoden vanha pikkumusta opetteli kuviot siinä samalla, vaikkei sillä mitään ongelmaa ollutkaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.04.06 23:07:47 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Olga, hauska kuulla, että teilläkin toimi! :D

Meillä kehitystä hidasti mahdollisesti kouluttajaihmisten ajoittainen laiskuus ja talvipakkaset... ;) mutta pääasia on, että tulosta tuli. :D

Laitan Vuokko sulle sen ohjeen tulemaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.04.06 23:41:15 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Eerika kirjoitti:
Vau, NobelHerzensbrecher kirjoitti asiasta juuri tismalleen niin kuin meillä asia saatiin muutama vuosi sitten kuntoon. Tosin oppiakseni kaiken tuon menin koirani kanssa "koirapsykologille" ja maksoin itseni kipeäksi. :wink:
Olisipa nämä ohjeet olleet saatavilla näin hienosti netin kautta silloin, kun meillä tilanne oli pahimmillaan.

Kiva kuulla että olen osannut tehdä jotain ihan oikeinkin. ;) Minä opin tuon jutun ihan perinteisesti kantapään kautta koirani käytöstä tarkkailemalla ja hieman maalaisjärkeä soveltamalla ja kun löysin jutun joka tuntui koiraa auttavan, jatkoin sen tekemistä. :) Mun järkeeni ei mennyt, miten muka koira voisi rauhoittua ja jäädä yksin hyvillä mielin, jos se pelkää että se hylätään ikuisiksi ajoiksi, eikä kukaan kerro sille ettei tässä ole mitään hätää vaan piipahdetaan hetki poissa ja tullaan kyllä takaisinkin niin pian kuin suinkin.

Eerika kirjoitti:
Koirapsykologi (en tosiaan muista oikeaa titteliä) selitti sitten asiaa mulle näin: "Jos sulla olisi vähän kurja fiilis kun huomaisit, että Arttur(mieheni) on lähdössä johonkin, eikä aio ottaa sua mukaan, ja huutaisit sille eteiseen, että Arttur, mihin sä oot menossa, eikä se vastais mitään vaan lähtisi vain ovesta ulos, niin olisiko sulla rauhallisempi ja mukavampi olo?

Ja sitten kun olisit ollut huolesta sairaana kotona ja miettinyt, että haluaakohan se jättää mut, niin Arttur tulisikin kotiin. Juoksisit onnellisena sen luo kysymyään, että missä ihmeessä sä olit ja etkö kuullut kun huusin sua lähtiessä, niin se vaan kävelisi sun ohi asuntoon, eikä sanoisi mitään. Kuinka rauhallinen ja onnellinen sitten olisit?"

Just hyvin selitetty Eerika tuo esimerkki Artturin lähdöstä ja paluusta!! :D Just mitä minä ajattelin siinä koirani eroahdistuksen kanssa painiskellessani, ettei se ainakaan mun mieltäni rauhoittaisi ettei kerrota mistä on kyse, vaan minä vähintäänkin sinkoilisin seinille jos mulle kävisi noin! :D Ja ihan varmaan siivoaisin kuin viimeistä päivää ja sisustaisin kämpän uuteen uskoon ja söisin suklaatkin kaapista, ja sitten parkuisin loppupäivän. 8)

"People have been asking me if I was going to have kids, and I had puppies instead."
-Kate Jackson-

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.04.06 10:59:44 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

NobelHerzensbrecher kirjoitti:
Lainaa:
Just hyvin selitetty Eerika tuo esimerkki Artturin lähdöstä ja paluusta!! :D Just mitä minä ajattelin siinä koirani eroahdistuksen kanssa painiskellessani, ettei se ainakaan mun mieltäni rauhoittaisi ettei kerrota mistä on kyse, vaan minä vähintäänkin sinkoilisin seinille jos mulle kävisi noin! :D Ja ihan varmaan siivoaisin kuin viimeistä päivää ja sisustaisin kämpän uuteen uskoon ja söisin suklaatkin kaapista, ja sitten parkuisin loppupäivän. 8)

Hehhehhehh, juuri noin mäkin tekisin. :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.08.06 18:20:03 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Mun on nyt ihan pakko varovaisesti hehkuttaa :D Nasuhan tuli meille viime marraskuussa, avioerolapsena. Meille toki tehtiin heti selväksi että Nasulla on ollut edellisessä kodissa lievää eroahdistusta, ja tiedostettiin seki ettei se kodinvaihto oo pakosta mikään ongelmaton tapahtuma. Mutta kuitenki me yllätyttiin, Nasu oli kaks tuntia kotona meidän muiden koirien kans (Iita-Ilona, Mini ja Macy) ja ovesta oli pyritty ulos- kuolaa oli ihan lammikko oven edessä ja ikkunoiden alla- vettä oli juotu neljä litraa ja koira läähätti ihan paniikissa :shock:
Meillä kokeiltiin dapit ja clomicalmit. Ja sitten helmikuussa Hissan Paula tuli meillä käymään ja antoi ohjeistusta. Aloitettiin Nasun kanssa ihan alusta, mentiin kuistille ja tultiin takasi. Harjoituksia tehtiin niin paljon että koira jo ihan turtui niihin :wink: Nasu jäi "yksin" vain harjoitusten ajaksi, muuten se kulki autossa mukana kun me oltiin töissä. Ollaan siitä onnellises asemas että ollaan maatalouslomittajia molemmat, ei olla yhtäjaksoisesti koko päivää töissä. Viiden kuukauden harjoittelun jälkeen meillä on koirat kotona kun ollaan töissä :D Toki sitä koko ajan odottaa vielä että koska se takapakki tulee, mutta toistaiseksi kaikki on mennyt hienosti- 6 vkon ajan 8) Toki täällä on lähes joka kerta jotain pikkusta jäynää tehty, Iita-Ilona vetää pöydiltä tavaraa :evil: Mutta se onki sitte seuraavana työstämis kohteena :roll: :wink: :lol:

Mini ja Macy 02/97- 08/11

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.04.10 12:23:57 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä Tahvo nyt 3kk eli aivan rääpäle vielä.. Soittivat tänään taloyhtiöstä ja valittivat kuinka yksin ollessaan vinkuu niin että rapun muun koirat yhtyvät mukaan. Seinänaapurin kanssa kuitenkin jutellaan joka päivä, ja häneltä kysyn onko vielä vinkunut paljoa ja rouva aina kertoo kuinka välillä tulee pätkiä millon itkee mutta suurimman osan päivästä nukkuu ihan kiltisti. Rapussa on tuolla kyseisellä rouvalla itsellään koira joka ei varmasti lähde mukaan vinkumiseen tms, ja ainoat muut koirat rapussa ovat ylempänä olevat 4kpl kääpiösnautsereita jotka ainakin keskenään tykkäävät mekkaloida silloin tällöin.

Ehkä valituksen on pistänyt eräs kääkkä joka meidät ensi kertaa nähdessään haukkui kaikki maailman koirat lyttyyn ja kuinka on eläinrääkkäystä ottaa koira kerrostaloon.....

Saimpas vuodatettua :x

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.04.10 13:46:05 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Katos vaan tää ketju :D Noi asiat unohtuu niin helposti, nyt tuskin muistaa että koskaan ois vaikeaa ollutkaan :wink:

Mini ja Macy 02/97- 08/11

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28.04.10 14:47:56 
Poissa
Sisäsiisti

Marsipaanih, meillä on ollut samanlainen tilanne kun asuttiin rivitalossa. Seinänaapuri valitti että koirat metelöi (vaikka olin itse lähes aina kotona, ja tiesin että koirat eivät hauku tms.) mutta muut naapurit eivät koskaan valittaneet, vaikka kysyttiin että kuuluko meiltä koiran ääniä :D

Nää valittajat on ilmeisesti niitä jotka vihaa eläimiä, tai sitten sellasia joilla on pakkomielle valittaa kaikesta :(

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.04.11 08:46:16 
Poissa
Pentulaatikossa

Luin jostain, että kun pentu jää yksin kotia. Kun tulet sitten jossain vaiheessa kotiin niin älä anna heti huomiota, kun astut ovesta sisään! Vaan ''riisu'' rauhassa (ulko)vaatteesi, mahd. pura kauppakassi ja sitten kun pentu on rauhallinen niin sitte vasta huomiota voit antaa. Sitä ennen ole kuin pentua ei olisi.
Jos teet päin vastoin: eli heti annat huomiota kun tulet kotiin - pentu alkaa odottamaan tuloasi, kuulemma ''hermostuu'' hieman kun et tulekkaan heti kun pentu näin olettaa ja purkautuu kuulemma pikku hiljaa eroahdistuksena.

Ite mietin tätä, loogistahan se toisaalta on. Kun yksin olo pitää olla normaalielämää - ei mikään ''tehtävä''.

Marsipaanih: Voi rähmä! Ikävä tilanne, ystävälläni oli/on saman tapanen tilanne. Naapurin mummo valittaa talonyhtiölle koko aika, että ystäväni tanskandoggi muka haukkuu ja ulisee, jopa silloin kun ystäväni on kotona :? Ystäväni naureskeli, että ihme hommaa kun hän ei sitä kuule. Hän keräsikin adressin rappukäytän ihmisiltä, että ei ole koira haukkunut/ulissut aamusta aamuun todellakaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.04.11 10:06:13 
Poissa

Meillä olen toiminut Rambon kanssa aina noin, ihan senkin takia, että yleensä kauppakassissa on töistä tullessa pakasteita, jotka pitää saada mahd.nop. pakastimeen, joten ei ole aikaa jäädä ensin koiraa paijaamaan. Koira hyörii kyllä jaloissa, käsken sen pois, puran kassin ja saatan käydä vielä vessassakin, ja sitten vasta kutsun koiran paijattavaksi, ja sen jälkeen lähdetään pissalle. Ei siis niin, että heti kun tulen kotiin, koira narunjatkoksi, ja pissalle. Nyt parivuotiaana tuo on jo tottunut siihen niin, että luultavasti nukkuu aivan koko päivän, ottaa rennosti. Ei ole ainakaan minkäänlaisia jälkiä olemassa että tekisi mitään muuta päivän mittaan. Jopa ruoka saattaa odottaa kupissa koko päivän, jos Rambo ei ennätä syödä sitä kuppia tyhjäksi aamulla mun kotona ollessa. Vesikuppikaan ei paljoa päivän mittaan tyhjene, ja siitä päättelen, että koira luultavasti makaa jalat kohti kattoa ja nauttii hiljaisuudesta. :P

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.04.11 10:52:25 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

nnanna kirjoitti:
Luin jostain, että kun pentu jää yksin kotia. Kun tulet sitten jossain vaiheessa kotiin niin älä anna heti huomiota, kun astut ovesta sisään! Vaan ''riisu'' rauhassa (ulko)vaatteesi, mahd. pura kauppakassi ja sitten kun pentu on rauhallinen niin sitte vasta huomiota voit antaa. Sitä ennen ole kuin pentua ei olisi.
Jos teet päin vastoin: eli heti annat huomiota kun tulet kotiin - pentu alkaa odottamaan tuloasi, kuulemma ''hermostuu'' hieman kun et tulekkaan heti kun pentu näin olettaa ja purkautuu kuulemma pikku hiljaa eroahdistuksena.

taitaa olla hyvinkin yksilöllistä, mulla ei oo ollut yhtään eroahdistuskoiraa....

ite en töistä tullessa ees pura mahdollista kauppakassia tai tee mitään
muutakaan......moikkaan ihan kunnolla ja otan heti hihnan ja koiran
kanssa samantien pihalle......
mä oon aina ajatellu/sanonu, et oo ite 10h kusematta, ei taitas ihan
helppoa olla, vaik ei tuolla oikeestaan ees oo kovin kiire ulos asioille.

aamusin duuniin lähteissä rapsutan, annan suukon tms. ja kerron, et
mamma lähtee töihin, oleppa kiltisti (taas kaikkien oppaitten vastaisesti)
ja sama viikonloppuisin, jos lähen kauppaan, mamma käy kaupassa jne...

jos duunin jälkeen illalla lähen viel johonki laukkaamaan, sit neito saattaa
pienen hetken piipittää oven takana, mut hijenee, kun kuulee hissin oven
käyvän, harvoin mihkään lähenkään ilman koiraa :wink:

ei meillä kai varsinaisesti odoteta mun töistä tuloa, päättelen siitä, et jos
satun tulemaan etuajassa kotiin, likka vetelee hirsiä ja kattoo vaan, ai
sä tulit jo, mut jos joskus tuun vajaan tunnin myöhässä normista, sit on
ovella heti kun kuulee avaimen kääntyvän lukossa :P

jokainen taplaa tyylillää, meillä tää on toiminut yhtä kauan ku noita doggeja on ollut :wink:

Rakkaissa muistoissani :ihku:
Grandinas Karmela, ke 1.11-87-2.5-00
Good Works Stunning Gift, mu 15.4-92-27.2-98
Everybody´s Love Dekeleia, ha 13.1-98-28.11-06

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia