tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 21.02.18 21:22:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.04.11 11:42:53 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Onhan se pitkä aika olla kusematta, mut minäkin kyl tarkkailen sitä et onko kiire ja vinkuuko. Ei oo kiire ollu pissalle täälläkään, ja kun ei näy tosiaan paljo vettä edes litkivän pitkin päivää. Päinvastoin yleensä juo vasta sitten kun on tultu sieltä pissatukselta.

Vaikea sanoa onko tuo mun toimintamalli vaikuttanut tuohon koiraan, ja minkälainen tuo olisi jos olis oikeasti eroahdistuksesta kärsivä. Eihän sitä voi tietää millanen se olisi, jos olis eri tavalla kasvatettu pienestä saakka.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26.04.11 23:12:32 
Poissa
Kuola poskella

Muutamana rauhoittumisvinkkinä, et verhot kii. Yhen sälekaihtimen tai verhon jättää raolleen.
Myös tuuletusikkunat kiinni ja radioon rauhoittava yle puhe =).

Sallittua tuhoamista, putkiluita ja pahvilaatikoita jos aika käy pitkäksi.

Sit täältä myös ääni sitruunapannalle! Toimii..

Myös jos asut maantasol ja saat käydä rauhas takapihal tupakal tai
muuta. Ni läheppä sieltä väärästä ovesta kokeeksi vaik kaupas käymään?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27.04.11 12:31:16 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Se on kans hyvä vinkki, että itse suhtautuu koiraan samalla tavalla, vaikka kävisit vaan roskiksen viemässä, tai postin hakemassa, ku sillon ku tulet töistä. Sama kohtelu molemmilla kerroilla, ei väliä ootko pois 2-3min vai 8-9h.

Itse uskon kyllä aika pitkälti siihen, että se oma käytös vaikuttaa paljon siihen koiraan. Jos aina kun tulee kotiin, ottaa koiran vastaan "voooooi mamin pikku puuubelisduubelis, oliko ikävä, voivoivoivoivoiiih"..niin odottaa voi et koirakin on hössönhössön sillä välin ku mami on töissä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.10.11 17:39:28 
Poissa
Pentulaatikossa

Moikka!

Meilläkin tuntuu olevan "ongelmana" tuo yksin oleminen... Välillä Poju ei meinaa mitään jos sen jättää yksin, mut joskus jää huutamaan aivan mielettömästi :( Se on ollut korkeintaan n. neljä tuntia yksin. Missä menee raja? Poju täyttää maanantaina 10vko:a. Kuinka kauaksi aikaa pennun voi jättää yksin kotiin? Ja kun se jää itkemään :cry: Se ei ole tuhonnut mitään, vielä. :BLAH:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.10.11 21:24:42 
Poissa
Sisäpiirissä

Tiedätkö kuinka kauan se tosiasiassa itkee? Vai huutaako vain hetken? Hyviä vinkkejä on jättää digikamera/ webbikamera kuvaamaan koiran yksinoloa. Ite teen niin pennun kanssa alkuun ihan vain nähdäkseni onko se minkälainen eläjä, ja kertaalleen käytin sitä todetakseni eroahdistuneen koira ahdistuksen "laadun".

Ja yksinoloon, mun mielestä pahin mahdollinen virhe mitä voi tehdä on olla oikeasti jättämättä sitä koiraa yksin pitempiä aikoja. Rontti aikanaan kylmän viileästi heti parin päivää meillä oltuaan jäi jo työpäivän ajaksi yksin. Toki se vaikeutti sisäsiisteysharjoittelua, mutta en ole parempaa koiraa yksinolon suhteen nähnyt kuin tuon, vaikka itse sanonkin. Toki koiran perusluonteen elementit jo edesauttavat tässä.

Nuoremman vekaran kanssa tuli oltua enemmän kun olin työttömänä hetken aikaa, mutta lähestulkoon ensimmäisiä asioita mitä tein sen jälkeen kun se meille tuli, oli se että jätin sen yksin. Ensin toisen koiran kanssa ja heti perään ihan itekseen. Tämänkään yksinolossa ei ole mitään moitteita.

Joten ei tarvitse tosiaan tuosta nelituntisesta murehtia. Mutta se mikä sun kannattaa selvittää, on pennun käytös kaikenkaikkiaan yksinolonsa aikana, niin tiedät kuinka siihen puuttua jos on jotakin puututtavaa. Joten jos vain mahdollista niin kuvaukset käyntiin. :D

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.11.11 08:53:19 
Poissa
Pentulaatikossa

Okei, kiitos! :) Ei tosiaan tiedetä kauanko se itkee, nyt ollaankin sitten väsäämässä kameraa kuntoon :winkuti: Aateltiin ihan samaa, että pakkohan sitä on yksin jättää, ettei ihan kiinni kasva :D eikä varmasti opi ellei sitä yksin jätä. Mutta katsellaan, jahka kamera toimii niin kerron kuin kävi :)

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Yksin oleminen...
ViestiLähetetty: 05.05.12 11:14:10 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä koiria totutettu jäämään kotiin ilman ihmisiä heti alkuunsa kun ovat meille tulleet, kylmän viileästi vaan. Kymmenestä minuutista muutamaan tuntiin, riippuen omista menoista. Toistettu monta kertaa päivässä sitä että lähtee itse ulos ja koira jää sisälle, eli ramppaan edestakas. Mitään huomiota en anna koiralle kun tulen sisään niin kauan kun koira riekkuu ja kerjää huomiota. Jos pentu ollut monta tuntia kotosalla, niin yleensä kyllä vien heti ulos pissalle. Tätä en tee enää kun koira osaa jo pidättää paremmin, olen ajatellut että jos vien koiran heti ulos kun tulen kotiin niin sitten se odottaa sitä aina innoissaan ja riehuu sen takia/ei osaa olla nätisti kotona odottamassa.

Olen tehnyt myös sitä että puen ulkovaatteet päälle, tässä vaiheessa koirat yleensä aina aloittaa hökeltämisen. Mutta en sitten lähdekkään ulos, vaan käyn vaikka sohvalle istumaan ja lukemaan lehteä (juu, talvellakin untuvatakki päällä ja pipo päässä ja hiki virtaa :lol: ) En kiinnitä mitään huomiota koiriin vaikka tulevat tönimään ja tuuppimaan että mennään nyt sinne ulos. Kun ovat rauhoittuneet niin menen itse ulos ja tulen takaisin vasta sitten kun koirat ovat rauhoittuneet. Tai painelen vessaan tms pois koiran näköpiiristä ja tulen takaisin vasta kun ei kuulu ulinaa. Toistoa monta kertaa päivässä. Meillä on tämä ns väsytystaktiikka toiminut. Kärsivällisyyttä ja aikaahan se vaatii, mutta aikaa minulla on kyllä ollut onneksi. Ja omakotitalossa kun asutaan niin ei ole onneksi tarvinnut murehtia mitä naapurit tuumaa jos koira haukkuu tai ulisee. Sitruunapantaa alan kokeilemaan tuossa jossakin vaiheessa. Tarkoituksena että koirat ei hauku yksin jäädessään, helpottaa huomattavasti esim lomareissuun lähtiessä kun koirat otetaan mukaan, saa seinänaapurit olla rauhassa. Tuhoajatyyppisille koirille jotka järsii huonekaluja tms yksin jäädessään ollaan laitettu kuonokoppa kun jää yksin. Kunhan on sopivan kokoinen ja pehmusteet sisäreunoissa niin ei ole koirat niistä kärsineet. Huonekalut/tavarat säästyneet ja mikä vielä tärkeämpi niin ei ole tarvinnut pelätä että koira syö esim jonkin terävän esineen ja siitä sitten johtuvia terveydellisiä ongelmia.

Profiili  

ViestiLähetetty: 15.05.12 13:28:45 
Poissa
Pentulaatikossa

Tähän väliin tungen kokemuksen sitruunapannasta.. Eli mulle dogi tuli vuoden ikäisenä,ja tuo yksinolo-ongelma oli tiedossa koiraa ottaessa. Eroahdistustakin on niin monen sorttista,asteista. Eräs kuuluisa kirjailija sanoo tuon olevan tunnistettavissa niin et " koira joka EI nuku omistajan vieressä ei voi kärsiä eroahdistuksesta." Cesar millan sanoo tuon olevan johtajuuskysymys,ja edellä mainittuun Millan liittää sen et kun koiran tarpeet ON täytetty,energia purettu, ongelma katoaa.("johtaja laittaa lauman kautta koiran tiettyyn paikkaan, paikalleen olemaan vain ja ainoastaan muistuttaakseen kuka on johtaja.") Näissä molemmissa samaa mieltä. Kaikesta päättelen omassa tapauksessa, ettei meillä kyseessä ollut eroahdistus,vaan johtui ed. mainituista ja kouluttamattomuudesta ym. Tarvis vaan napautuksen kuinka sitä ollaan. Eli koira tosissaan yritti tulla mun perään,kahden oven läpi,ensimmäisen tulikin. Elikkäs riehui ja metelöi eteisessä,haukkui ja volis putkeensa ja samalla ryskytti itseään oven läpi mun perään,uudestaan ja uudestaan ja uudestaan,kynsien ovet, ja oven karmit ylhäältä alas syville uurnille.. Yksin jäämistä harjoiteltiin, jos millä kikalla, jopa puhelimitse kokeilin rauhoittuuko kuullessaan mun äänen :nyökyti: ..(Eli oma puh oli mykistyksellä ja kotona oleva ei) Hiljaa -käskyä sillä keinoin ja rauhoittuikin aina 30sek kerrallaan.. Noita hommia en jatkanu,enkä muitakaan,energian purkuu ja hain vuokralle mustista ja mirristä sitruunapannan. Kaulaan se ja ensimmäinen hyppy ovea vasten ja haukahdus,niin johan tuli hiljasta :tsemii: . Eli koira oppi ja ehdollistui tuohon tosi hyvin. Seuraavat kerrat pantaa laittaessa, lähdön yhteydessä, se vaan ties miten olla, ei suinkaan pelännyt tms. toki juos kauemmas ja kävi istumaan korvat luimussa, ei muuta.Sit vaan jäi rauhallisesti odottamaan. Eteisessä nukkuu nykyään kun oon poissa. Jonkun aikaa panta kaulaan lähtiessä,joskus ei ollut päälläkään. Mut pennuille en tiiä lähtisinkö tuota suihkua ujuttaa. Miks ei.

Profiili  

ViestiLähetetty: 16.05.12 16:34:16 
Poissa
Sisäpiirissä

Meillehän tuli myös ongelmia nuoremman doggipojan äänen käytön kanssa hetkeksi.

Murrosikä ja naapuriin (asumme kerrostalossa) muutti kolme uutta koiraa yhteensä pariin eri kämppään (rappukäytävän äänet kuuluvat todella selvästi tässä talossa) jotka sitten laukaisivat Lurjuksella nuoren herran vahtivietin päälle.

Pienestäkin äänestä se lähti muristen tepastelemaan ulko-ovelle mandariinit kainaloissa kuin mikäkin herra ja hidalgo, välillä äityi haukkumaan. Aloin kitkeä tätä heti pois kieltämällä, kielto ei pelkästään riittänyt täysin joten otin vesisuihkepullon avuksi. Tätä pari viikkoa ja teinin pullistelu rauhoittui selvästi. Olin kuitenkin tilannut tässä välissä jo sitruunapannan joten kun se tuli käytin sitäkin. Lurjus vaan ei sitä suihkaisua älyä, vaan pysähtyy vasta parin sekunnin päästä otsa kurtussa miettimään ja nuuhkimaan et mistä tää sitruunan haju tulee.. :lol:

Mutta siis kaikki kiellot ja tuo vesisuihkepullo ihan jo kitkivät tätä meiltä pois. Nykyisin saatan jättää sitruunapannan työpäivän ajaksi tai sitten en, radion jätän päälle että se vähän peittää noita ääniä tuolta rapusta.

Meillä ei tosiaan ongelma edes ollut kovin paha, mutta toki halusin sen itse kitkeä pois koska en itse siedä kotona louskuttavia koiria yhtään. Eniten mua vitutti naapuriin muuttanut nipoämmä, joka ei suoraan valittanut mutta kuulin kuinka ns nurkan takana kitisi asiasta. Hassu juttu oli se, että kun asiasta kysyin KAIKILTA muilta meidän rapussa asuvilta, niin kukaan ei kokenut asiaa millään lailla häiritseväksi.. :BLAH: Postinkantajakin kehui, että hän ei ole koskaan kuullut meiltä mitään ääniä hänen jakaessaan postia, vaikka en asiasta edes häneltä kysynyt. :lol: Sattui vaan tulemaan puheeksi kun pysähtyi koiria ihastelemaan.

rottweiler

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.05.12 21:54:16 
Poissa
Pentulaatikossa

Sellanen juttu radiosta, tuli mieleen, varoituksen sanana, elikkäs jotkut laitteet,kotiteatteri, erillis sarjat, yms sähkökatkoksen yhteydessä, sähköjen palatessa,(kesällä ukkonen kun katkoo sähköjä) räjähtävät tosi tosi kovalle soimaan :lol: . Tuon voi testata pääkatkasijalla kuinka se oma laite käyttäytyy :nyökyti: .

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.05.12 12:20:47 
Poissa
Sisäpiirissä

Meillä on "radiona" telkkari, eli sieltä joku musakanava tms päälle. :) Kotiteatteria en uskaltais jättää päälle just sen takia että jos koira vaikka vahingossa vääntäisi sitä volumenappia niin kuuluisi muuten sen jälkeen bassot naapuripitäjään asti..

rottweiler

Profiili  

ViestiLähetetty: 07.10.12 09:54:08 
Poissa
Pentulaatikossa

Meillä jäi pois tuo itkeminen kun lähdetään kotoa. Mahtia! :tsemii: Nykyään saattaa vähän vinkasta tai muuten vaan häärätä ja mouruta, mutta harvoin. Sitkeys palkitaan :mrgreen: Ei myöskään tuhoa meidän poissaollessa mitään.

Jos meillä on kaihtimet auki, Poju sisällä ja me ulkona niin tyyppiä on pari kertaa rassannut se niin paljon kun näkee meidät eikä pääse itse mukaan, että se on nakertanut ikkunankarmeja, termiitti :D Sitäkin tapahtui vaan ne pari kertaa, onneksi :)

Good things come in small packages, but great things come in huge packages. <3

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia