tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 22.05.18 19:43:21

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 21.12.12 21:16:43 
Poissa
Pentulaatikossa

Niin lähti Fuuga enkeliksi.. Tässä meidän tarinaa:

Kesäkuussa 2012 vein Fuugaa steriloitavaksi, koska neiti puski valeraskautta joka juoksun perään ja elämä alkoi tuntua värkkien kanssa hankalalta, varsinkin kun neitiä ei ollut tarkoitus ikinä astuttaa, ihan jo värinsä puolesta. Lisäksi samassa taloudessa asuu uros ja erottamiset alkoivat kiristää pinnaa.. Fuuga meinasi leikkauspöydällä jo lähteä ikiunille ja lekuri kehoitti vakaasti tutkimaan sydämen, koska Fuuga ei jostain syystä kestänyt anestesiaa. Steriloinnit siis jäi, mutta sysäyksenä kiirehdin siis varaamaan sydänultraa. Viikon päästä sydänultrassa todettiin DCM, ja vasen eteinen oli jo laajentunut. Syke oli tuollin vielä normaali ilman sivuääniä, kuitenkin jo lokakuun kontrollissa oli ilmestynyt eteisvärinä.. Lääkärin mielestä Fuugan elämä oli kuitenkin vielä ammatillisesta näkökulmasta elämisen arvoista ja niin minustakin, niin kauan kuin lääkkeillä pärjättiin ja Fuuga sai elää Fuugamaista hönöeloa korvat lepattaen kun siltä tuntui, niillä mentiin.. Jo tuolloin kuitenkin lääkäri päästi suustaan lauseen "toivottavasti ei ikinä tule märkäkohtua tai kiertymää, koska Fuugan kohdalla leikkaus ei ole mahdollinen.."

Niimpä koitti keskiviikkoaamu, kun heräsin ja lähdin ensitöikseni viemään koiria pihalle. Fuuga kyhjötti sohvan pohjalla ja moneen kertaan sain pyytää että joko mennään -yleensä kun ei tarvitse kuin takki laittaa niskaan niin on mukaanlähtijöitä..Fuuga nousi, tajusin katsoa vatsaa ja turpealtahan se näytti.. Fuuga käveli kumarassa ja vaikean näköisesti, pihalla kävi pissalla ja kakalla ja takaisin sisään päästyään oksensi valkoista vaahtoa. Siltä istumalta tajusin että nyt on kiire.

Lääkärissä röntgen ja vatsalaukku oli selkeästi laajentunut, ei kuitenkaan vielä kiertynyt. Papatin suu vaahdossa siitä sydämestä ja että rauhoituksen kanssa pitää olla varovainen -rauhoittivat ja yrittivät letkuttaa. Kuitenkin hetken päästä lääkäri tuli kertomaan että nyt kiertymä on ilmeisesti kerennyt tulemaan, koska mikään letku ei mene sisään, pyörittivät koiraa miten tahansa. Lääkäri kertoi hienoilla nimillä (jotka minulta meni ihan ohi vollotuksen lomassa..) kuinka leikkaus on sydämelle raskas toimenpide. Vaikka Fuuga tuurilla selviäisi itse laikkauksesta, on suuri riski että sydän pettää parin vrkn sisällä leikkauksesta ja nukkuisi kotona pois. Perna olisi pitänyt poistaa ja vatsalaukku kiinnittää, jotta minimoitaisiin tulevan kiertymän riski, kun kertaalleen on jo kerta mennyt.. Ja leikkaus olisi ollut ainoa vaihtoehto. Sain hetken aikaa olla yksin ja tein raskaan päätöksen -viimeinen piikki ja kipu ja kärsimys pois. Liian monta riskiä palaa tässä palapelissä ja en koe oikeudekseni lähteä kokeilemaan, jos kyseessä olisi ollut terve koira, en olisi miettinyt hetkeäkään, mutta sydän on kuitenkin koko elämän elinehto.

Eniten mietityttää, miksi kiertymä tuli -luita ei oltu syöty eikä ruokaa ennen eikä jälkeen liikuttu. Ruuan Fuuga sai illalla kymmenen aikaan ja pissalla käytiin vielä yöllä kahden aikaan, tuolloin en huomannut mitään kummallista. Lääkäri tuumasi, jotta kyseessä voi olla vaikka hetkellinen vatsan toimintahäiriö ja ropaus paskaa tuuria ja vatsa pääsee kaasuuntumaan. Oliko sitten näin, tuli kun tuli.. Mutta miksi vasta aamulla, miksei ruuan jälkeen?

Fuuga sai ikiuneen saattavat lääkkeet ja minä paijasin ja suukotin.. Fuuga tulee sitten tuhkana kotiin tammikuussa.. Jotakuta ehkä ihmetyttää koko tarinan kertominen, mutta koen tämän auttavan jotenkin itseänikin asian puimisessa ja surutyössä..

Fuuga oli minun ensimmäinen iki-ikioma koiruus, ensimmäinen doggi ja aina se rakkain ja ykkönen -yksi ylitse muiden. Vaikka elämä täällä maalla jäi lyhyeksi, tuntuu minusta kuitenkin että Fuugan tarina oli jokseenkin tähtiin kirjoitettu. Nyt saa kirmata ja rallata ilman, että rikkinäinen polvi tai sairas sydän hidastaa menoa <3 Tiedän että Fuuga katselee minua pilven reunalta, suojelee mua pieniltä vihreiltä miehiltä kuten aina ennenkin, toivottavasti joskus tulee vaikka nukkumaan jalkopäätyyn varpaita lämmittämään <3

Nuku rauhassa rakas, minun sydämessä tulee aina olemaan Fuugan kokoinen sopukka <3

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

Ikuisesti muistoissani,
PiiStar Hemera "Fuuga" 13.11.2009- 19.12.2012

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.12.12 21:58:54 
Poissa
Omituinen höpöttäjä

Otan osaa suureen suureen suruusi.

Vaikka emme tunne, tunnen kuitenkin suuren rakkautesi koiraasi kohtaan.
Vatsalaukun kiertymä on pelätty peikko doggien rinnalla, aina ei tiedetä syytä miksi tulee,
stressi, kiputila, jotkut oudot ruuat, vatsan entsyymit jne... ihan mikä vain sen voi
aiheuttaa, että alkaa kertyä kaasua, joka yleensä aiheuttaa sitten kiertymän, vatsa on
kuin ilmapallo joka on kevyt ja menee helposti ympäri.

Mielestäni teit oikean päätöksen ja osoitit rakkautesi hänelle.

Voimia ja kiitos kun kerrot tarinasi, vaikka se olikin ikävä...

Rauhaisaa Joulun aikaa sinulle ja muille perheenjäsenillesi.

Ystävällisin pakkasterveisin Sari ja Lilli & Nita

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.12.12 23:48:31 
Poissa
Pentulaatikossa

Lemmikinomistajan inhottavin osuus tuo luopuminen.

Aivan hurjan paljon voimia teille ja Fuugalle rauhaisaa lepoa. :(

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.12.12 10:41:10 
Poissa
Sisäsiisti

Raskaan, mutta varmasti oikean päätöksen olet tehnyt. Osanotto ja voimia Fuugan taustajoukoille! :cry:

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.12.12 13:12:46 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Osanotto ja voimia suuressa surussa. :cry:

In loving memory;
Wilhellmiinan Ör-Wökki "Jojo" s. 9.6.2005-17.2.2012

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.12.12 16:22:20 
Poissa
Pentulaatikossa

Osanotto suureen suruusi :(

Muistoissa
Hidehos Pegasos 6.8.2002-23.4.2009
Henevaz Papageno 3.4.2005-18.10.2006

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.12.12 16:54:22 
Poissa
Sisäpiirissä

Osanottomme suunnattomaan suruun ja halaus siihen kamalan tyhjään tunteeseen. Itse olen kokenut tuon kiertymän äkillisen todellisuuden. Voimia sen surun ja tuskan kokemiseen mitä tuo paskaakin paskempi tauti heittää naamalla, aivan yht'äkkiä. Ilman minkäänlaista varoitusta ja mahdollisuutta ennakointiin. Kiertymään ei aina löydy syytä, mikään mitä teit tai jätit tekemättä ei olisi voinut sitä estää. Itsesyytös siitä mitä jäi huomaamatta tai olisiko voinut tehdä jotain toisin raastaa ainoastaan ihmistä itseään. Mitään et olisi pystynyt tekemään toisin etkä erilailla! Voimia surussa!

Profiili  

ViestiLähetetty: 23.12.12 21:13:57 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Lämmin osanotto suureen suruun:(

Mielestäni teit juuri oikean päätöksen.
Voimia.

Profiili  

ViestiLähetetty: 25.12.12 16:04:44 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Otan osaa. :(

Minäkin olen yhden dogin kiertymälle menettänyt, eka leikkaus antoi 7kk jatkoaikaa ja sitten se uusi. Teit varmasti oikean päätöksen, meidän Peppi leikattiin kerran ja toipuminen oli todella raskasta. Se on koiralle rankka kokemus, joten ainakin tällä tiedolla harkitsen kovasti yrittäisinkö leikkausta vai en, jos kohdalla taas osuu. Riippuu varmasti koiran iästä ja muista mahdollisista vaivoista.

Hyvä kun kerroit tarinanne, vaikka oli varmasti raskasta kirjoittaa. Tämänkin vaivan kanssa avoimuus on varmasti paras juttu, kun koko rotua ajatellaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: 26.12.12 21:42:16 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Osanottomme suureen suruunne.. Vatsalaukunkiertymä on inhottava peikko rotumme kohdalla, olisi jotenkin helpompi elää sen riskin kanssa jos olisi joku syy ja seuraus miten se tulee ja miten sen voi välttää. Omalla kohdallanikin kiertymiä on ollut kolme ja vain yhteen selvä syy ja seuraus (koiralla paha vika lonkassa - E asteinen nivelrikko, todennäköisesti tämän kivun ja stressin aiheuttamana kiertymä).. Teit mielestäni aivan oikein, tuo on sitä suurinta rakkautta mitä lemmikilleen voi osoittaa... Laitan sinulle runon jonka itse sain kun rakkaan Helmin kohdalla piti tehdä tuo sama päätös. Vieläkään tätä runoa ei voi lukea kuivin silmin, mutta toivottavasti se lohduttaa myös teitä suuressa surussanne...

Jos niin käy, että minusta tulee hauras ja heikko
ja kivut häiritsevät untani,
niin sinun on tehtävä mitä on tehtävä
sillä viimeistä matkaa ei kukaan ole estävä.

Sinä tulet surulliseksi - minä ymmärrän.
Älä anna surusi estää sinua,
sillä tänä päivänä, enemmän kuin koskaan ennen,
rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan.

Meillä on ollut niin monta hyvää vuotta.
Tulevaa ei kannata surra.
Et haluaisi minun kärsivän,
kun aika koittaa, anna minun mennä.

Vie minut sinne missä he auttavat minua,
mutta, pysy luonani loppuun.
Ja pidä minua lujasti ja puhu minulle,
kunnes silmäni ovat sulkeutuneet.

Tiedän, että aikanaan, sinäkin huomaat,
se on ystävyyttä, jota minulle osoitat.
Vaikka häntäni on viimeisen kerran heilahtanut,
niin kivulta ja kärsimykseltä olen säästynyt.

Älä sure sitä että sen täytyy olla sinä,
jonka täytyy tehdä päätös.
Olemme olleet niin läheisiä - me kaksi näinä vuosina,
älä anna turhaan sydämesi itkeä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.12.12 08:55:11 
Poissa
Sisäpiirissä

Lämmin osanotto suureen suruusi :cry:

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili