tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 22.04.18 00:45:35

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sijoituskoira?
ViestiLähetetty: 14.07.11 18:39:35 
Poissa
Pentulaatikossa

Millaista on omistaa (onko oikea termi?) sijoituskoira? Varmaan riippuu aika paljon koiran kasvattajasta että kuinka paljon asetetaan ehtoja/vaatimuksia/toiveita. Käytännön kokemuksia ois kiva kuulla!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.07.11 19:36:10 
Poissa
Kuola poskella

täällä eka sijotuskoira, joka reilu 1v ja hyvin mennyt tähän asti. Totta tosiaan on et varmasti riippuu millanen kasvattaja kyseessä ja kui pelaa kemiat jne. meillä asiaa "auttanee" varmaan se et olen ite toisen jättirodun (en kasvata ko. rotua enää) kasvattaja ja tiedän tasan tarkkaa miten ja mitä tulee kasville ilmottaa...sekä miten pykälät menee...ja miten jätit tulee "kasvattaa" ;)

Meillä aivan ihana kasvattaja/sijoittaja(ko. sijoittaja ei ole pennun kasvattaja..kasvattajan kanssa pidetään myös yhteyttä ) kyseessä joka luottaa kasvatustapoihini ja taitoihini täysin, on siis antanut mulle vapaat kädet neidin kasvatuksen, ruokinnan jne suhteen :)

Ko. rodun parissa olen ollut vasta muutamia vuosia ja narttu 2. ko. rotua meitin taloudessa.

Yhteyttä pidetään puolin sun toisin puhelimitse ja fb:n kautta..sijoittajan kanssa kun välimatkaa varmaan n. 600km. Kertaakaan ei olla livenä viel tavattu, mut luotamme toisiimme täysin ja uskon että tavataankin tässä kesän aikana :)

Sijotuskoiran omistaminen, ainakin meillä on mennyt siten, et koira on periaatteessa täysin oma, kuhan muistaa ilmotella kasville juoksut ja muut tärkeät koiraan ja sen hyvinvointiin liittyvät asiat. Itse etsinkin näyttely koiraa joten sensuhteen meillä ei ongelmia..mitään vaatimuksia sijoittaja ei näyttelyiden suhteen esittänytkään..

tässä nyt jotain..hieman väsyneenä,joten ei kauheen kattavasti..mut kyselehän lisää ja vähä tarkemmin ni tierän millai vastailla :)

Heart Hunter's Ace Ventura "JHÖRDIS" s. -13
Love Dane's Jazz up Life s. -13

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.07.11 19:42:45 
Poissa
Pentulaatikossa

Pentua myydessään kasvattaja suosittelee tiettyjä ruokia, saako sijoituskoiralle syöttää mitä itse haluaa? Tietysti eri asia jos allergioita tulee mut mun järjen mukaan semmosella koiralla ei pitäis sukua jatkaa. :?
Entäs näyttelyttäminen, välimatkat?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.07.11 20:09:31 
Poissa
Sisäpiirissä

Mä olen sijoitusnarttujani käyttänyt omalla kustannuksella näyttelyissä (periaatteella että jos itse vien, niin itse maksan), tosin tämän nuorimman kohdalla kasvattaja maksoi muutaman näyttelyn vaikka vein itse. Yhteen näyttelyyn kasvattaja vei ja maksoi itse.

Ruokinnasta sen verran, että periaatteessa kai saa syöttää mitä haluaa, kunhan se on kunnon ravintoa eikä mitään koiralle sopimatonta. Meillä oli koiralle kasvattaja antanut suosituksen, mutta koiralle se ruoka ei valitettavasti sopinut, vaan koiralla oli korvat täys töhnää ja kakkaa tuli aivan tolkuton määrä. Doggin kohdalla on kuitenkin todella hyvä ottaa selvää minkälainen ruoka pennulle sopii, jos se ruoka mitä kasvattaja suosittelee, ei satukaan olemaan hyvää.

Luulen että tämä oli nyt viimeinen sijoitusnarttuni ns. entuudestaan tuntemattomalta kasvattajalta. Ei siis sillä että tässä doggini kasvattajassa olisi mitään vikaa ollut, vaan se että tästedes ostan nartut omiksi. Tosin yhdestä nartusta on ollut jo puhetta tutun kasvattajan kanssa (eri rotu) mutten vielä ole varma tuleeko yhteisomistukseen vai sijoitukseen vain. Mutta eiköhän nää nyt muuten ollut tässä. Ja siis mulla on ollut peräti neljä narttua sijoituksessa, kolme koiraa mulla on tällä hetkellä yhteisomistuksessa (eivät asu mun luona). Onpas sekavaa :lol: Mutta mulla ei ole kyllä koskaan ollut sijoitussopimuksen aikana ongelmia kasvattajan kanssa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.07.11 20:45:12 
Poissa
Pentulaatikossa

Mulla on 2 narttua sijoituksessa ja kolmas tulossa, eikä ole mitään pahaa sanottavaa sijoituksesta :D
Kyllähän ne välit kasvattajan kanssa tärkeät ovat, mutta sitten taas toisaalta, eihän siihen kasvattajaan ole pakko joka päivä olla yhteydessä, niin että ei se mitään sydänystävyyttä vaadi (tähän väliin pakko todeta että itse olen kasvattajaan viikottain yhteydessä ja tulemme hyvin juttuun) mutta toki esim nartun synnyttämään lähtö sujuu varmasti itsellekin mukavammin kun tietää mihin ja kenen hoitoon se läks :wink:
Itse alunperin halusin sijoitusnarttuja koska halusin HYVIÄ (joo, ei ne loputkaan ole huonoja, älkää ymmärtäkö väärin! :wink: mutta jos joskus innostuisi vaikka kasvattamaan tms) koiria ja yleensä ne sijoitetut koirat ovat pentueensa parhaimmistoa, ja toki myönnän auliisti että se hintakin houkutti kun kaksi otin kerralla.
Kasvattajahan on koiran virallinen omistaja niin kauan kunnes sijoitussopimuksen ehdot täyttyvät (esim meillä 1 pentue/koira tai jos sitä ennen tulee 4 vuotta ikää täyteen). Vasta tämän jälkeen koira on virallisesti minun, mutta sitä ennen koira on kyllä kaikilla muilla tavoilla kuin omani, minä päätän koiran päivittäisestä elämästä (tietenkin tietyin rajoituksin, en voi esim myydä tai kastroida koiraa), ruokinnasta, näyttelyistä yms. Koirien lonkkakuvat maksaa kasvattaja mutta muuten koirien vakuuttaminen, eläinlääkärikulut ja päivittäiset kulut noin muuten kuuluvat minulle. Yksinkertaisesti siis päivittäisessä elämässä koirat ovat minun, virallisesti kasvattajan. Sijoitukseen ottaessani sitouduin pitämään koirista mahdollisimman hyvää huolta, vakuuttamaan ne ja ilmoittamaan juoksut kasvattajalle.
Ja nämä sijoitetut lapset ovat aivan yhtä rakkaita kuin "omat" :ihku:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.07.11 11:36:57 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Nadja85 kirjoitti:
Pentua myydessään kasvattaja suosittelee tiettyjä ruokia, saako sijoituskoiralle syöttää mitä itse haluaa? Tietysti eri asia jos allergioita tulee mut mun järjen mukaan semmosella koiralla ei pitäis sukua jatkaa. :?
Entäs näyttelyttäminen, välimatkat?

11. Luovuttajan oikeus purkaa sopimus ja koiran takaisin saaminen. Luovuttajalla on oikeus purkaa sopimus ja saada koira takaisin vakuusmaksua palauttamatta, jos vastaanottaja rikkoo olennaisesti tämän sopimuksen ehtoja tai toimii eläinsuojelusäännösten vastaisesti. Luovuttajalla ei ole oikeutta ottaa itse koiraa takaisin ilman vastaanottajan suostumusta. Jos vastaanottaja ei luovuta koiraa vapaaehtoisesti, luovuttajan on turvauduttava viranomaisen apuun oikeuksiensa toteuttamiseksi.
Luovuttajalla on oikeus purkaa sopimus ja saada koira takaisin jäljellä olevan vakuusmaksun palauttamalla, jos hänen mahdollisuutensa käyttää koiraa sopimuksen mukaisesti jalostukseen olennaisesti heikentyvät vastaanottajan menettelyn, esim. luovuttajan antamien hoito- ja ruokintaohjeiden olennaisen noudattamatta jättämisen vuoksi. Luovuttaja antaa vastaanottajalle koiran hoito- ja ruokintaohjeet kirjallisesti.

Tuo siis nartun skl:n sijoitussopparista.

http://www.freewebs.com/perfectsunshines/index.htm

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.07.11 11:35:44 
Poissa
Sisäsiisti

^ :peukku: :nyökyti:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.07.11 11:56:41 
Poissa
Sisäpiirissä

Nadja85 kirjoitti:
Pentua myydessään kasvattaja suosittelee tiettyjä ruokia, saako sijoituskoiralle syöttää mitä itse haluaa?

Vaikkei sijoituksesta ookaan itellä omakohtaista kokemusta (tosin aika paljon tekemisissä eri kasvattajien ja sijoituskoirien "omistajien" kanssa), niin nimenomaan ei voi syöttää ihan mitä itte huvittaa. MUTTA mun mielestä pitää olla oikeesti aika nihilistikasvattaja/ -sijoittaja jos määrätään ehdotonta sitä tai tätä eikä mitään muuta. Oletetaan vaik tilanne että susta tuntuis että ei ehkä oo ihan paras mahdollinen ruoka tällä hetkellä (koska kaikki ei tosiaan sovi kaikille) niin silloin ota yhteys koiran sijoittajaan ja keskustele hänen kanssaan eri vaihtoehdoista ja ehdota omaa näkemystäsi, koska sinä olet kuitenkin se joka on koiran kanssa joka päivä tekemisissä. Näin se homma yleensä toimii ja pointti on siis siinä, että varmasti saat aika vapaat kädet koiran kanssa, mutta älä tee mitään ominpäin kertomatta asiasta tai keskustelematta siitä. Eli se yhteistyö on varmasti kaiken A ja O näissä asioissa, ja jos olet itse yhteistyökykyinen niin varmasti saat myös vapaita käsiä toimia kuten itse näet koiran parhaaksi. Näin osoitat siis olevasi tän luottamuksen arvoinen, että koira on sijoitettu juuri sinulle.

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.07.11 17:40:00 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Jeps, jos ongelmia ruoan kanssa tulee niin yhteys luovuttajaan ja sit mietitte yhdessä uuden ruoan. Kaikki ei tietenkään sovi kaikille :)

http://www.freewebs.com/perfectsunshines/index.htm

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.07.11 09:47:06 
Poissa
Kuola poskella

Hei vain! Täällä yksi uroksen omistaja, sijoitussopimus on tosin jo päättynyt kun a) kaksi vuotta tuli täyteen ja kun b) maksoin koirasta sovitun hinnan, ja tätä nykyään koira on myös paperillisesti minun, eikä kasvattaja voi enää puuttua elämäämme (olipas rumasti kirjoitettu, mutta tajusit pointin?), - mutta meillä on kyllä kasvattajan kanssa edelleen erittäin hyvät välit, välimatkaa meilläkin on liki 500-600km, eli yhteydessä ollaan puhelimella / fb:n kautta, tarkoitus oli päästä treffautumaan tänä kesänä, mutta saas nähdä onnistuuko :)

Tuohon ruokintaan, kasvimamma suositteli jatkamaan J&V ruokaa, ja sillä mennään edelleen, koska se on hyväksi todettu, ainoastaan vahvuutta olen muuttanut em. ruuassa. Näyttelyihin kasvimamma maksoi puolet, mutta minun asiakseni olisi ollut viedä (koskaan vain en päässyt näyttelyihin, aina tuli jotain estettä...).
Itse olen edelleen yhteydessä jos esim. ruuan suhteen on jotain kysyttävää, ja otankin mielelläni neuvoja vastaan, mutta kuten kasvattaja on sanonut; itsehän minä loppupelissä päätän mitä koiralleni syötän ja ennenkaikkea mihin rahkeeni riittävät. Olenkin siis ollut erittäin otettu siitä, että kasvimamma ei tuputtanut jotain ruokaa tai ole kertaakaan ollut periaatteella "oli sulla varaa tai ei niin teet silti näin ja näin ja noin..." vaan aika pitkälti ollaan otettu huomioon myös muut menot elämässä :)

Mie olin tyytyväinen sijoitussoppariin, mutta kuten muutama onkin jo kirjoittanut, se on ihan kasvattajasta(kin) kiinni kuinka homma toimii, ja nartun kohdalla on hieman eri periaatteet ja jopa säännöt.

Onhan sijoituskoiran ottaminen(?) halvempi "vaihtoehto", mutta se sisältää myös sääntönsä joita sinun tulee noudattaa... :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.07.11 07:39:40 
Poissa
Sisäsiisti

emminemmi kirjoitti:
Onhan sijoituskoiran ottaminen(?) halvempi "vaihtoehto", mutta se sisältää myös sääntönsä joita sinun tulee noudattaa... :)

Muistakaa että jos otatte sijoituskoiran, niin ne sopimukset ja säännöt eivät ole ihan turhaan keksittyjä, niitä tulisi myös noudattaa!
Itsestäni sen verran että yksi sijoitusnarttu löytyy, oikein hyvin mennyt ja kasvattajan kanssa tullaan tosi hyvin juttuun.
Mulle henkilökohtasesti sijotussopimuksen säännöt eivät koskaan ole olleet mikään ongelma :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.07.11 14:23:04 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Yleensäkin kun noudatetaan Kennelliiton suosittelemia ehtoja sijoituksessa, niin harvemmin taitaa tulla ongelmia jos vain molemmat osapuolet ymmärtävät ja hyväksyvät ehdot. Ehdot on toki hyvä käydä yhdessä kasvattajan kanssa tarkasti läpi jo paljon ennen pennun muuttoa uuteen kotiin, jotta myöhemmin ei tulisi epäselvyyksiä asioista. Kuka maksaa ja mitä ja milloin ja missä tapauksissa, mitä ovat esim. ne eläinlääkärikuluissa muut kulut jotka puolitetaan? Kenellä on mitäkin oikeuksia koiran suhteen, jne. Muistuttaisin että myös koiran haltijalla eli vastaanottajalla on oikeuksia koiraan, vaikkakin virallinen omistajuus siirtyy vasta sopimuksen rauettua. Mutta siis että ei se kasvattajakaan nyt ihan mitä sattuu voi ladella ja näitä kohtuuttomia soppareita et ceteraa vaikka sun mitähän mahtuu rotuun kuin rotuun... Siitähän voi lukea vaikka viime vai toissa Koiramme-lehdestä :) Mieluummin soppariin pikkutarkasti liikaa asiaa kuin liian vähän mitä sitten tulkitaan jälkikäteen.

Itsellä nyt vihreänä vasta vähän kokemusta sijoituksesta sekä sijoittajana ja vastaanottajana ja tähänkin jo mahtuu molemmin puolin ainakin toistaiseksi erittäin onnistunut yhteistyö ja selkeys asioissa ja sitten jotain ihan muuta tapaus.

Miten muuten, ymmärtääkseni sijoitussoppari itsessään on erikoissoppari kun käytetään yleensä vain koirissa (ja kissoissa) mutta myös että noissa muissa maissa vierahissa tällainen käytäntö olisi harvinaisempi?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 29.07.11 07:29:07 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Paperiin vaan paljon tavaraa ylös, niin toivottavasti vältytään epäselvyyksiltä.

Meillä meni minusta hienosti, kun eka koira oli ihan oma ja toisen kohdalla sitten osaomistajuus, johon kuuluu sijoitustyyppisiä vastuita.

Kirjoitettu soppari on tärkeä, mutta vielä tärkeämpää on kasvattajan ja sijoituskodin välinen yhteisymmärrys ja voisin sanoa omassa tapauksessa jopa "maailmankatsomus"... Eli helpottaa kovasti, jos ollaan suunnilleen samalla sivulla perusasioiden suhteen (ruokinta, kasvatus/koulutus, harrastusaktiivisuus). Tuollaisia asioita voi olla vaikeaa linjata etukäteen ensimmäistä koiraa ottaessa, kun ne mieltymykset voi vaihtua siitä mitä luuli (nimimerkillä, en varmasti ainakaan ala koiranäyttelyitä harrastaa, hehheh!).

Rakkaissa muistoissa:
Euro Power Bora Bora "Bora" (26012007-25092011)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.08.11 11:28:48 
Poissa
Pentulaatikossa

Itselläkin ollut sijoituskoira, jonka myöhemmin ostin kokonaan omaksi.
Mietin tässä, että kun sijoituskoira on kyseessä niin kasvattajahan haluaa yleisesti ottaen teettää pennut sillä.
Saa näin ollen sen hyödyn lunastettua itselleen minkä menetti kun hintaa tiputettiin ja käyttää jalostuksessa sellaista koiraa kuin haluaa.

Mutta mutta.
Kuinka moni kasvattaja luopuu tykkänään ajatuksesta jos sijoitettu koira ei olekaan kelpo yksilö jalostuksenkannalta?!
Esim luonne voi alla huono, mutta paperilla ja silmillä katsottuna koira näyttää hyvältä.
Varmaan aikamoinen kiusaus teettää siltikin pennut, koska koirahan on ollut sijoitettuna ja yksi pentue niin sijoitussopimus on ohi..

Toivottavasti sain selitettyä mietintäni se on eriasia saiko kukaan juonesta kiini :lol:
Itsellä oli aivan mainio koira luonteeltaan, mutta näin jälkiviisaana ajateltuna onneksi sillä ei pentuja tehty.
Luonne oli kyllä koiralla hyvä, mutta ei se olisi antanut rodulle "mitään" ulkonäkönsä puolesta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.08.11 12:16:30 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

juteli kirjoitti:
emminemmi kirjoitti:

Muistakaa että jos otatte sijoituskoiran, niin ne sopimukset ja säännöt eivät ole ihan turhaan keksittyjä, niitä tulisi myös noudattaa!
Itsestäni sen verran että yksi sijoitusnarttu löytyy, oikein hyvin mennyt ja kasvattajan kanssa tullaan tosi hyvin juttuun.
Mulle henkilökohtasesti sijotussopimuksen säännöt eivät koskaan ole olleet mikään ongelma :wink:

SAMAA mieltä! Itsellä elämäni ensimmäinen sijoitusuros. Ja voin sanoa attä hienosti on mennyt! :wink: Mutta se on todellakin hyvin paljon kiinni sitten ITSESTÄ ja tietysti kasvattajasta! Luottoa ja joustoa pitäisi löytyä kumpaankin suuntaan. Mutta sijoitussopimuksessa erikseen mainittuja kohtia on kyllä syytä todellakin noudattaa. Ne on tehty koiran etua ajattellen. :tsemii: Varsinkin juuri nuo ruokintaa yms koskevat jutut. Kasvattajilla kun on yleensä asioista jo kokemusta, niin sillä osaavat sitten suositella rodulle sopivia vaihtoehtoja.

Yksi asia kumminkin, mikä minulle tuli (kaikesta huolimatta) yllätykseksi kun tähän ISOON rotuu sitouduin, oli se miten paljon kaikki maksaa! Kun lääke annokset ja rokotukset jne, menevät koiran koon mukaan. Ja jopa se että miten paljon sitä ruokaa oikeasti menee kuukausittain! :shock: Nyt tähän on jo tottunut.. Mutta vieläkin hymyilyttää kun jotkut "sylififien" omistajat voivottelee kaupassa kun tuo 2kg säkkikin maksaa niin hirviästi.. Juupa, ostappa 30-45kg kerralla! :lol: Mutta JOO, pointti oli siis tässä kaikessa se, että JOS olet ottamassa ekaa tanskandoggia. Niin varaudu kaikkeen.. x10!

Ja sijoitusjuttuun sitten vielä.. Se on niin "tuurista" kiinni. Mieti tarkkaan haluatko sitoa itsesi ja koirasi (tai siis sijoituskoirahan on kasvattajan) mahdollisesti moneksi vuodeksi lähes tuntemattomaan henkilöön? :? Mietin vain että vaikka minulla kävikin tuuri ja kaikki on mennyt hyvin.. En silti taida lähteä tähän toiste.. Ehkä? :BLAH:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia