tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 23.05.18 05:23:14

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25.08.11 21:11:40 
Poissa
Sisäpiirissä

Ja pitää miettiä, sopiiko oma luonne sijoituskoiran haltijuuteen. Mulla ei sopinut, ei millään ja onneksi kasvin kanssa sovittiin koiran osto mulle omaksi. Kai mä olen jotenkin oudon omistushaluinen, mutta haluan pitää täyden päätäntävallan koirastani, vaikkei sijoituksen sujuvuudessa mitään pulmia ollutkaan.

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.08.11 10:15:59 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

On ollut sijoituskoira ja on parhaillaankin.

Jatkossa otan vain ja ainoastansa koiria omistukseeni, ilman toisia ja kolmansia osapuolia.
Mikäli itsestään tuntuu/tietää, ettei koiralla ole mitään järkeä jatkaa sukua voi sen steriloida.

Eikä tarvitse katsoa vierestä, kun sijoituskoiraa käytetään jalostukseen(mihin sitä ei luonteen/terveyden/tai muun vian takia todellakaan kannattaisi käyttää). (Sijoituskodillahan tähän ei ole mitään sananvaltaa... )

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30.08.11 10:23:08 
Poissa
Sisäpiirissä

Hyvin muotoiltu Krisse!

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Sijoituskoira?
ViestiLähetetty: 19.08.12 21:09:06 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Itse ollut äärimmäisen tyytyväinen sijoituskoiruuksiin ;) Mutta huomioikaa ihanat ihmiset se kun otatte sijoituskoiran niin teillä on velvollisuuksia. Mutta toki oikeuksiakin ;) Ja käyttäkää oikeasti maalaisjärkeä. Yleensä koira joka sijoitetaan on pentueen paras/ lupaavin tai se voi olla ulkomaantuonti johon on satsattu aikaa/vaivaa/rahaa(vierasta verta kasvattajan/omistajan muihin linjoihin) jolla kasvattaja/omistaja mahdollisesti aikoo sukua jatkaa Vaikka sopimukset eivät kaikkea vaadikkaa, niin sijoituskoiraan pitää satsata enemmän kuin sopimukset antavat ymmärtää. Koira täytyy pitää kunnossa fyysisesti/psyykkisesti koko ajan (ainahan koira täytyy kunnossa pitää). Oletteko valmiita viemään oikeasti koiraa näyttelyyn? Vaikka et itse kehässä kävisikään, oletko valmis ajamaan 300km näyttelypaikalle tarvittaessa? (monesti kasvattajakin saattaa hakia näyttelyyn, ei aina) Oletteko valmiita olemaan aktiivisessa yhteistyössä kasvattajan/omistajan kanssa?(monesti kasvatta/omistaja haluaa nähdä koiraa aika ajoin) Entäpä oletteko valmiita tarkkailemaan juoksuja jne.. vaatii myös sijoituskodilta pientä opiskelua...Ei kannata ajatella että saatte halvemmalla koiran...kustannuksia tulee varmasti ;)
Sijoituskoira käy yleensä näyttelyissä, terveystutkitaan tarkemmin(toivottavasti kaikki koirat tutkitaan muutenkin) jne. Syö monesti kasvattajan/omistajan suossittelemaa ruokaa, joka voi olla hintavaa(ja mikä sattuu tietenkin sopimaan koiralle)? Ja sittenkin kun sijoitussopimus on suoritettu niin fiksua olisi edelleen terveystutkia koira (sydän, kilpparit , selkä yms) Koiralle tarvitaan yleensä vakuutus? Koira tarvitsee myös asiallisen kasvatuksen, juu juu kaikki koirat tarvitsevat :) (jotta kasvattaja voi mahdollisesti käyttää jalostukseen) ja koira tarvitsee sosialistaa myöskin. Tottua kaikkeen menoon. Koirasta ei saa tehdä mitään napanuoran päässä olevaa mamman pallukkaa (pentuaikana yleensä kasvattajalla pennutuksessa) Jos haluat napanuoran päässä olevan mamman murun suosittelen suoraan oman ostoa ;) Sijoituksessa koira elää ja asuu sinulla, mutta et omista sitä. Se on toisen omaisuutta siihen asti kun sijoitussopimuksen ehdot täyttyvät :!: Eli oletko valmis uhraamaan pikkuisen ekstraa koiran tulevaisuuteen/kasvattajan tulevaisuuteen.

Kannattaa myös avoimesti puhua entä sitten jos koira ei ole terve(esim.perinnöllinen sairaus) mitäs sitten tehdään? Tai sattuu jokau tapaturma, entäs sitte? (muista vakuutus)tai entä jos koiran luonne on huono(Ja mun mielipide on se että huonoluonteisia koiria on vähän oikeasti. Jos luonnevikaisia on niin yleensä se vika on narun toisessa päässä; summa summarum Oletko oikeasti valmis tekemään töitä koiran kanssa, oletko valmis myöntämään että Per**le menin perse eellä puuhun) Entä jos... lista voisi olla loputon. Miettikää loppuun asti..

Ruokinnasta, terveydestä ja koiran kasvusta sekä muista pitää pystyä juttelemaan kasvattajan/omistajan kanssa. Avoimuus ja rehellisyys säästää monelta harmilta. Ja käyttäkää kennelliiton sopimuksia.

Ja tosiaankin muistettava henkilökemiat kasvattajan/omistajan kanssa.
Parhaimillaan sijoituskoiran ottaminen tuo mukanaan elinikäisen ystävyyden :wink: :vilkuti:

Viimeksi muokannut Alba päivämäärä 22.08.12 13:41:49, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: 20.08.12 18:00:30 
Poissa

Nyt on pitkästä aikaa kommentoitava tännekin että olipa viisaita sanoja Albalta :tsemii:

Poissa vaan ei unohdettu: Donna&Lilla&Kiki&Musu

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.08.12 07:24:42 
Poissa

Tarkoituksena herättää ihmisiä miettimään oikeasti onko sijoitus itselle se sopivin vaihtoehto :) Itselleni se sopii, mutta sopiiko sinulle? Se tuo paljon iloa ja paljon vastuuta. Itse haluan koiran kasvattajalle/omistajalle suoda sen että koira voi hyvin, koira on yhteskuntakelpoinen, hyvä luonteinen ja soisin tietenkin että koira on terve(eli terveystutkimikset jne ) pidän omistajaa ajantasalla, ja olen valmis omasta pussista maksamaan näyttelyitä, ostamaan sen mitä koira tarvitsee(monesti sijoitussopimuksista kuulee tylyyn sävyyn, ei kuulu mulle maksettavaksi...) viemään tarvittaessa eläinlääkäriin. Valmistaudun itse luopumaan pennutuksen ajaksi koirasta ja haluan että koirakin on valmis pennutukseen (toki koiran pitää kasvaa hyvä luonteiseksi, terveeksi ja rodunomaiseksi ulkonäöltään-> kaikista ei kasva valitettavasti jalostusmateriaalia, vaikka pentuna olikin lupaava) Maalaisjärjellä pärjää ja kennelliitonsopimuksilla.

.....miksi ottaa sijoituskoira jos siihen ei ole valmis panostamaan satsaamaan aikaa ja rahaa...siksi koskaa halvalla sai :?: :?

näillä kirjoituksilla en viittaa mihinkään tai kenenkään...omia pohdintoja. Toivottavasti vaan antaa miettimistä muille!

Viimeksi muokannut Alba päivämäärä 21.08.12 12:44:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: 21.08.12 09:12:12 
Poissa
Sisäpiirissä

Luulen tietäväni, ettei Krissen tapauksessa ole kyse siitä, että ei haluttaisi/oltaisi valmiita tekemään panostuksia. Minä voin omalta puoleltani sanoa, että kaikki tutkimukset, näyttelykäynnit, luonnetestit, ruuat, hankinnat ymsymsyms. olen sijoituskoiralle tehnyt omasta pussista ja ajatus oli, että jos Aikoa jalostukseen käytetään, saan tutkimusrahat takaisin sitten aikanaan. Näyttelyissäkin ollaan käyty, tittelirivistöä löytyy ihan riittämiin. Mutta silti: kyseinen koira ei ole jalostusainesta. Luonne on ihana, ulkonäkö ihan jees, mutta luustossa on nyt 3v iässä feelua ja sukurasitusriski erinäisiin sairauksiin liian suuri. Onneksi kasvattaja oli samoilla linjoilla jo silloin, kun koira oli vielä kaikinpuolin terve ja sukurasituksista valtaosa vielä tuntemattomia. Hätäinen olisi paukauttanut jalostukseen haltijan (eli minun) vastusteluista huolimatta ja niin olisi kipeitä koiria maailmaan tuotettu lisää. Mutta kun sen koiran sijoitukseen ottaa, niin et voi tietää, millainen kasvattaja loppuviimeksi on. Moni on fiksu ja malttaa odottaa ja kuunnella haltijaa, kaikki eivät ole. Ja siksi omasta mielestäni ensimmäisen koiran kasvattajalta ei kannata olla sijoituskoira, vaan ehkä vasta toisen tai kolmannen. ja silti voi tulla yllätyksiä henkilökemioissa. Tai erimielisyyksiä koiran soveltumisesta jalostukseen.

Avoimuus molempiin suuntiin auttaa paljon ja haltijana olin valmis lyömään loppusumman pöytään ostaakseni koiran omakseni ja jos asiat olisivat olleet toisin, olisin voinut sitä kasvattajalle aivan hyvin liisata. Ja niin sovittiinkin hyvässä yhteishengessä.

Kares kirjoittaa asiasta aika hyvin kasvattajan puolelta: http://chicchoix.com/blog/?p=999 mutta omasta mielestäni pitäisi myös kuunnella kovinkin tarkkaan sitä sijoituskotia. Ontuiko koira kasvuaikanaan, onko se kasvanut kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, millaiset juoksut/valeraskaudet yms sillä on jne. Ja joskus mietin, miksi sijoituskoirat pitää käyttää niin kovin nuorina. Monet nartut kaksivuotiaina jo ja moni uros käytetään myös häthätää kaksivuotiaana. Kauhulla ajattelen, että kaksivuotiaana Aiko olisi ollut oikeinkin käyttökelpoinen, mutta kun malttoi odottaa vuoden, ehti moni piilevä vika tulla esiin ja estää koiran käytön. Rotumme parhaaksi, vaikkakin minulle henkilökohtaisesti pettymys oli aika helkkarin suuri. Ja ihan takuulla kasvattajalle myös.

En itse halua jatkossa enää sijoituskoiraa, koska riski sille, ettei kasvattaja olisikaan kanssani samalla linjalla hyvästä käyttöiästä ja koiran todellisesta annista rodulle, on liian suuri. Jos koira kasvaa kropaltaan ja mieleltään sellaiseksi, että siitä on rodulle todellista etua, uskon, että liisauksesta on mahdollista päästä yhteisymmärrykseen. Jos on sijoituskoteja, jotka eivät ymmärrä mihin sitoutuvat, niin on myös kasvattajia, jotka eivät sijoituskoteja kuuntele ja edes halua ymmärtää miksi jalostuskäyttö ei ole hyvä ajatus.

Profiili  

ViestiLähetetty: 02.03.13 20:38:42 
Poissa

katjusha kirjoitti:
En itse halua jatkossa enää sijoituskoiraa, koska riski sille, ettei kasvattaja olisikaan kanssani samalla linjalla hyvästä käyttöiästä ja koiran todellisesta annista rodulle, on liian suuri. Jos koira kasvaa kropaltaan ja mieleltään sellaiseksi, että siitä on rodulle todellista etua, uskon, että liisauksesta on mahdollista päästä yhteisymmärrykseen.

Hyvä pointti tämäkin :nyökyti:
Omistajuus sopii toiselle ja toiselle sopii sijoitus ja joillekkin kimppakoiruus.. on vaan löydettävä se oma juttu.

Profiili  

ViestiLähetetty: 06.03.13 11:30:27 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Mulla kans sijotuskoiruus.
Tai noh, omahan se nyt jo on ollu jo hyväsen aikaa.

Mutta joo, Krisse kävi hakemassa omistukseensa saksanmaalta koiruuden joka sitten tuli mulle sijotukseen.
Tää meidän juttu -koiranjalostusmielessä- ei menny ihan ku strömsöössä mut niille asioille ei voinut mitään (harmittaa nii pirkuleesti vieläki, mut toipa krisse mulle hyvän kaverin saksasta :winkuti: ).

Mutta kannattaa tutustua kasvattajaan/sijoittajaan etukäteen, jos mahdollista! Kyllä olis varmasti ollu kamalaa jos sijottaja oliskin ollu kauhee v*ttupää :lol:
Ite kyllä tykkäsin tästä systeemistä. Oli hienoa että toinen, kokeneempi tutustutti kädestä pitäen uuteen rotuun ja auttoi ja neuvoi aina kun tartti tietää jotain pikkujuttuja.
Ja jossainvaiheessa haaveena oliskin sininen pikkumies vielä tähän taloon näyttelykaveriksi samoilla meiningeillä :winkuti:

Tanskandoggi n. Evanesence Vom Napoleonstein; Neela 6/09
Cavalier King Charles Spaniel u. Cavannes Ben's Surprise; Roxy 05/10

Profiili  

ViestiLähetetty: 07.03.13 09:52:39 
Poissa
Pentulaatikossa

Mulla kaikki 4 doggia on olleet sijoitus/kimppakoiria, uroksia kaikki, ja nykyiset kaksi whipukkaa ovat myös toinen sijoitus ja toinen kimppakoira, ja mitään pahaa sanottavaa ei ole kenestäkään "sijoittajasta/kimppaomistajasta", kaikki on mennyt aivan loistavasti, ja olen saanut aivan ihanat koirat ja kaupanpäälle vielä mahtavat ystävät, olen saanut toimia koirieni kanssa just niin kun itse parhaaksi näen eikä kukaan ole missään vaiheessa ollut sanelemassa mitään ehtoja tms, näyttelyissä olen käyttänyt itse koska olen siitä nauttinut.
Mulle tää on sopinut loistavasti, tärkeintä on että henkilökemiat menevät kasvattajien/kimppaomistajien kanssa yksiin :)

Heritage Hill's Dream Machine "Mac"
C'mon On The Top "Nuuni"

Profiili  

ViestiLähetetty: 13.03.13 20:01:07 
Poissa
Pentulaatikossa

Eli sulla on homma natsannu, koska oot saanu tehdä mitä tykkäät :D . Kaikkien sijoituskoirien kohdalla ei ole näin. Harmitus vaan :lol: . Itse en ymmärrä sijoituskoirien ottajia. Alkuunkaan. Itse en ottais. Kuullut niin paljon sydänsuruja et hohhoijaa. Myös surullisia tarinoita mitä stressiä koira (tulevat pennut) käy läpi ihmisen piittaamattomuuden takia.Oma koira maksaa hiukan enemmän ja koira on oma. Kukaan ei ole puuttumassa mihinkään,mut silti kasvattaja on tukena 24/7. Ja pointtina nimenomaan tuo, että kaikki kasvattajat ei näe koiran terveyttä ym jalostuksellisiin tarkoituksiin samalla tavoin kuin sijoitusomistaja. Mut hienoa kuulla et moinen kasvattaja on olemassa :wink: . Narttujen suhteen tilanne voi olla kinkkisempää. Suomalaisten tulis ottaa mallia venäjältä 8) .

Profiili  

ViestiLähetetty: 14.03.13 15:09:39 
Poissa

Minä seurasin aika läheltäkin tuollaista "surullista" sijoitustarinaa mutta siltikin meille tuli osaomistukseen koira. Päivääkään en ole katunut, tutustuin kasvattajaan ennen tätä sopparia ja eipä paremmin voisi kemiat natsata.

Profiili  

ViestiLähetetty: 14.03.13 15:26:58 
Poissa
Sisäsiisti

Meillä on ollut kolme sijoituskoiraa, kaks doggia ja yksi staffi. Kasvattajat ovat olleet todella mukavia. Kaikkien kolmen kasvattajan kanssa ollaan oltu tiiviisti yhteydessä ja homma on toiminut.
Viimeisin oma narttu on liisattu kasvattajalle ja ei ole kyllä ollut valittamista tästäkään. Varmaan tärkeintä on olla samoilla linjoilla kasvattajan kanssa.
Kyllä mä voisin seuraavankin koiran ottaa sijoituskoirana. :wink: Kiitos kaikille ihanille kasveille!!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia