tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 25.05.18 01:08:59

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.02.11 20:38:31 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Meidän Bomburilla todettiin alkava, oireeton dilatoiva kardiomyopatia vuosi sitten maaliskuussa, kun vein koiran "huvikseni" sydänultraan. Tuolloin aloitettiin Fortekor.
Poika meni elokuussa kesähelteillä yhtäkkiä kivuliaan oloiseksi, vanha niskakipu vaivasi ja veimme koiran uuteen tarkastukseen. Tuolloin supistuvuus oli enää 13%, joten aloitimme Vetmedinin. Nestettä ei ollut kertynyt eikä seinämät ohentuneet, joten muuta lääkitystä ei tullut. Kuukausi myöhemmin, alkusyksystä menimme valtavasti piristyneen koiran kanssa uuteen tarkastukseen. Supistuvuus oli parantunut huomattavasti, olisikohan ollut muistaakseni 19% luokkaa ja koira oli pirteä kuin peipponen.
Nyt olemme menneet pirteän vanhuksen kanssa sieltä alkusyksystä tänne helmikuun loppuun saakka. Lääkityksenä on aamuin Fortekor ja aamuin illoin 3x Vetmedin.

Fortekor on selkeästi ollut meidän kohdalla se syy, miksi tauti ei ole vielä vienyt herraa. Nyt siis vuosi menty lääkkeillä ja koira on edelleen oireeton, ikää 9 vuotta 3 kuukautta.

Meidän lääkärimme on aivan huippukardiologi Maria Wiberg. Hän on siis opettava kardiologian tohtori Yliopistollisessa eläinsairaalassa. Opettaa myös ulkomailla eläinlääkäreitä. Suosittelen lämpimästi Mariaa. Hänellä on myös aina alan viimeisin tutkimustieto käytössään.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.06.11 09:27:40 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Haluan vielä lisätä, että nyt kun Bombur eilen lähti luotamme, ei syynä ollut sydän vaan muut vanhuuden vaivat. Lääkkeet olivat siis tosi tehokkaita tämän koiran kohdalla, kun lääkitys aloitettiin todella varhaisessa vaiheessa.
Ultratkaa vanhuksianne, vaikka ei olisi mitään oiretta - voitte saada jopa yli vuoden lisäaikaa yhdessä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.08.11 15:40:55 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

muoks

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.08.11 23:47:53 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

^ ? miks poistit kirjoittamasi Chevyn dilat. kardiom. sairauskertomuksen ihmettelen vaan ..

Jos jotai on todettu eiks se ole parempi et muutkin tietää..
Niin ei me kasvattajat välttämättä itse huomata kaikilta kysyä esim. kun yhdistelmiä suunnittelemme, mut tää palsta ollut hyvä tiedonvälitykseen.

Ei ketään ammuta suorilta jaloilta eikä se kenenkään vika yleensä ole, jos koiran sydän sairastuu. Kaikki koitetaan välttää sitä..

Voimia sinulle ja koirallesi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 08:17:32 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Lisään vielä tuohon Eerikan kirjoitukseen että ULTRATKAA myös nuorempia koiria!! Oireettomiakin!
Meillä lisäaikaa tuli yli 7.v ekan epäilyn ja oireilun jälkeen aloitettu nopea lääkitys vasta piilevässä vaiheessa mutta taudin jo kuitenkin ollessa olemassa!!! Ja koiralla oli ikää silloin vasta 2,5.v !!!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 08:40:05 
Poissa
Sisäpiirissä

Meillä turjat käy vuosittain ultrassa, jalostuskäyttöä tai ei, juurikin ym syystä :P

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 09:41:08 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Poistin edellisen kommentin kun halusin sittenkin miettiä kaikkea tapahtunutta vielä rauhassa.. Ei ole syytä salailuun. Tiedän. Lääkärikin sanoi että vika ei voi olla missään mitä minä olisin tehnyt tai jättänyt tekemättä. :cry: Ja parhaani olen Chevyn kanssa tehnyt, joten koitan olla syyttämättä itseäni.

Lausunto kuuluu seuraavasti :
Chevyllä (PS. CallMe Casanova) Sytolinen sivuääni kuuluu, aste 2/6. Ultrassa havaittiin vasemman kammion laajentuma, seinämien ohentuminen ja supistumiskyvyn huononeminen. Vasen eteinen selvästi laajentunut, vasemman eteiskammioläpän seurauksena. Lääkityksenä digoxin. Eläinklinikka Tähti oy, Anu Kaistinen.

Virtaus oli (FS) 16% luokkaa.. Mutta Chevy on oireeton ja edelleen aktiivinen ja iloinen poika. Eli siis täysin oireeton! Menin vain ottamaan virallisen sydänkuuntelun kun viimeksi sydän on kuunneltu 2v selkä ja lonkkakuvien yhteydessä ja 18.2.11 rokotusten yhteydessä. Ja noissa ei siis kuulunut mitään hälyttävää. Mutta virallinen tieto siis puuttui, ja siellä sitten jo sivuääniä ja rytmihäiriöitä todettiin. Joten ÄKKIÄ tämä tilanne muuttui. :cry:

Onni onnettomuudessa on silti se että tämä kaikki havaittiin näinkin ajoissa, ja lääkärin mukaan Chevy on fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa, joten sikäli on hyvät mahdollisuudet ettei oirehdi vielä pitkään aikaan. "Toivottavasti"! Mitään lääkäri ei tietenkään luvata voi.. Joten tässä mennään nyt sitten päivä kerrallaan.

Olisin niitä ruokavinkkejä teiltä kokeneemmilta toivonut! Olen nyt saanut netistä lukea että jauheliha/kana ja riisi/makrooni ruoka ilman suolaa tietenkin. Mutta onko jotakin "valmisruokaa" jota voisi käytää siinä sivussa joka olisi erittäin hyvä siis sydämmelle tai valmistettu juuri tälläiseen tarpeeseen?

Ja muutkin vinkit ja kokemukset siitä miten tämän asian kanssa voisi oppia elämään, ilman että sitä miettiin KOKO ajan? :cry: Ja miten teillä on oireet alkaneet näkymään, vaikka olenkin siis saanut tietoja jo lääkäriltä. Mutta haluisin kuulla teiltä jotka olette tämän saman rodun kanssa tekemisissä, ja kokeneet tämän kaiken. Nyt sätkin jokaista poikkeavaa ääntä ja liikehdintään.. :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 10:15:45 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Vet Caren maahantuoma CARNIKING L...CDM tueksi sydämen toimintaan, joilalkin roduilla toiminut niiden sydänjutuissa hyvin (tutkimustuloksia)

Ehdottomasti parhaat Omegat lisänä, eli kalaöljy ja niissä on sitten kanssa eroja....

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 10:48:24 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Omega-tuotteet hirven hyviä, mutta lisäävät vuotoherkkyyttä. Tämä juuri tullut ihmispuolella tietouteen, joten jos huomioisi en myös.

www.facebook.com/tellus.danes

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 11:47:40 
Poissa

Karnitiinia myös millä tahansa kauppanimellä perääkuulutan,kallista tosin,mutta.. Jotkut el.lääkärit ovat sitä mieltä että sydämen kasvavaiheessa on vain hyötyä mutta esim.. Lambergin Seppo joka yksi parhaita sydän asioissa, sanoo että joillekin on hyötyä aikuisenakin,joillekin ei. Itse syötin sitä pari vuotta diagnoosin jälkeen,sitä auttoiko,on vaikea sanoa. Huono ei lopputulos ainakaan ollut!
Suosittelen viemään Sepolle ultrattavaksi, Anun kokemus sydänasioissa huomattavasti on alhaisempi! Lääkityskin kuulostaa oireilevalle koiralle aika köykäiseltä, mm. nesteenpoistolääkitys usein aloitetaan vaikkei vaajatoiminnan oireita VIELÄ olekaan. Sivuääni kuitenkin on olemassa ja siis sairauskin.
Normi laadukas eläinkauapna ruoka on hyvä,myös eläinlääkärit myyvät sydänvikaisten ruokia jotka tosin törkeän kalliita dogille!
Ei sen kanssa voikaan elää niin ettei sitä mieti koko ajan.. :cry: Jotenkin vaan koitettava elää ja suunnitella mm. lenkit niin että jos kupsahtaa metsässä että saa kuljetettua pois ym.. Kuumat tilat ei onnistu..vettä kuluu paljon kun vajaatoiminta etenee. Lenkit lyhenee, vaaditaan malttia ja koiran tahtiin liikkumista. Muutenhan elämän kannattaa antaa jatkua entisellään,äkkikuoleman riski tietty on aina läsnä..mutta itse en koskaan rajoittanut esim.leikkejä toisten kanssa sillä varauksella että jos vaikka pumppu tilttaa. Olisipa ainakin elänyt.
Tsempit! Itse menisin Lahteen tarkistuttamaan lääkityksen riittävyyden ja siellä myös ultra(-aja) on tarkempia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 14:01:01 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

Samaa mieltä ehdottomasti Hassunasun kanssa: Jos sulla mitenkään on mahdollisuuksia, pyydä Lambergin Sepolta ns. sekond opinion. Itse en luota yhteenkään muuhun elukkatohtoriin sydänasioissa kuin Seppoon! Ja hän kertoo mielellään, kun vain kysyy. Äärimmäisen ammattitaitoinen ihminen.
Carniking maksaa n. 70e apteekissa purkki. En muista paljon siinä on (villi veikkaus 250g) ja kestää noin 3-4 viikkoa purkki (näin olen kuullut).
Kaikki tsempit sulle ja Chevylle!!!!!

C´mon Pretty Woman eli Vappu 27.5.04-6.4.13

Menossa mukana:
Jättiläisen Jägermeister "D´won" eli Markku
C´mon Expected Choice eli Lola
personal.inet.fi/koti/dalton

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.08.11 15:54:08 
Poissa
Melkein sisäsiisti

Carniking purkki on 200g, annostus isolle koiralla 2g/kerta, 2-3krt/vrk.
Eli purkki kestää 33-50vrk. Edullisemmin saa esim. täältä:
http://www.verkkosivuapteekki.fi/Carniking-jauhe-200-g

Mitenhän koirilla toimii nuo urheilijoiden L-Karnitiinivalmisteet...?

Big Shadows Bourbon 28.06.1998 - 02.06.2009

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.08.11 19:03:58 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Chevyllä on kasvanu ruokahalu lääkityksen aloittamisen jälkeen ihan mahottomaksi! :shock: Vai liekkö tuo sitten helpottanut, kun helteet on loppu? Joka tapauksessa, hyvä kun ei hyökkää ruokakipon kimppuun ennenkuin se on paikallaan. Eipä oo moista ennen tapahtunut.. Kyllä se ruokansa ennekin on syöny, mutta nyt se tuntuu olevan koko aika kuin ei olis ikinä ruokaa nähny. Ja nukkuu ihan rauhassa yönsä, kun ennen se nousi monta kertaa pyörimään yms. En ennen ollu moiseen kiinnittänyt edes huomiota.. Kun luulin kaiken olevan kunnossa. Mutta ehkä sillä sittenkin oli hienoisia oireita? Enkä vain ollut niitä huomannut? Tai laitoin ne helteen tai jonkun muun piikkiin.. :? Niin tai näin, niin poika vaikuttaa juuri nyt entistä ehommalta, vaikea uskoa että sitä mikään vaivasi. :( Minua enemmänkin kun vahtaan sitä haukkana.. Ja kuuntelen joka rapsahdusta. Mutta kaippa tämä tästä, päivä kerrallaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.08.11 21:27:42 
Poissa

Jeps kuten Ria jo totesikin, ei tässä kenelläkään ole aikomusta salailla yhtään mitään. Uskoisin, että tiedossa on etten salaile vikoja tai sairauksia jos ja kun niitä ilmenee. Tuon ne kyllä julki. Niinkuin varmasti kaikki muutkin tekevät.

Tässä tilanteessa MINÄ pyysin Riaa poistamaan kirjoituksen, kun en ollut itse saanut vielä lausuntoa käsiini. Välillä joku saattaa ymmärtää jotain väärin, ja viidakkorummut hoitavat lopun tiedottamisen mahdollisesti väärillä tiedoilla eteenpäin. Niitä onkin sitten hankalampi pysäyttää... Halusin itse tuoda asian julki juuri niinkuin se lausunnossakin luki, koiran omistaja kun toistaiseksi vielä olen.

Tää on enemmän kuin harmillinen juttu, kaikkien kannalta. Asialle ei kuitenkaan mitään voi, pitää vaan elää sen kanssa ja hyväksyä se. Elää koiran kanssa niinkuin viimeistä päivää!

Kovasti toivon voimia Rialle, perheelle ja kaikille muillekin ketä asia koskettaa... pahoittelen, muuta en voi. :(

http://www.freewebs.com/perfectsunshines/index.htm

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19.08.11 07:52:21 
Poissa
Sisäpiirissä

Anna ja Ria: :rispektii: En tiedä, kauanko diagnoosin saamisesta meni siihen, että Annan naamakirjaprofiilissa se jo luki, mutta varmaankaan ei puhuta edes tunneista.

semi-OT: Mä uskon, että avoimesti vioista ja sairauksista puhuminen ja niiden seulominen/tutkiminen on ainoa tapa säilyttää rotu. Koiramme-lehden uutisoima Suomen pystykorvien päätös julkistaa kaikkien koirien terveys/sairaustiedot oli käsittämättömän rohkea teko, saa nähdä, milloin ja mikä rotujärjestö uskaltaa seurata sitä, vai uskaltaako mikään. Kyseessä kun ei siinäkään ole syyllisten etsintä vaan yritys olla toistamatta tehtyjä virheitä... Ja tutkimattomat koirathan on aina niitä terveimpiä, mitä silmät ei näe, sitähän ei tunnetusti ole. :twisted:

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia