tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 19.02.18 08:12:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.11.09 20:57:14 
Poissa
Osaa väistellä kuolaroiskeita

Juu mulla oli se Skutin kuitti siitä kuvauskerrasta missä luki se spondyloosi tulos, mut siinähän ei ollu allekirjotusta ni soitin sinne ja pyysin viel et ne lähettäis saman kuitin Kaitsun allekirjotuksella. Se oli niillä koneella tallella.

Lukeeko sulla siinä kuitissa selästä mitään? Jos pyytäisit siitä kanssa allekirjotuksellisen version? Yleensähän ne kirjaa kyllä kaikki mitä tutkittu.. Joten vois löytyä edelleen niiden koneelta?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.11.09 21:00:59 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

ei oo kuittii tallella, oon aika hyvä hävittämään kaiken, mitä oletan,
etten tuu enää tarvitsemaan :P

muistaakseni siin ei kyl ollu ku maininta selkäkuvasta, et on otettu,
ei muuta :?

Rakkaissa muistoissani :ihku:
Grandinas Karmela, ke 1.11-87-2.5-00
Good Works Stunning Gift, mu 15.4-92-27.2-98
Everybody´s Love Dekeleia, ha 13.1-98-28.11-06

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20.11.09 21:16:11 
Poissa

Soitappa maanantaina sinne, niillä on kyllä koneella se varmastikin tallella :wink: Ei tarvii sit uutta selkäkuvaa turhaan maksaa..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.11.09 11:18:49 
Poissa
Luppakorvat tötteröllä

Mäkin olen vuosien varrella tullut todella skeptiseksi joitakin eläinlääkäreitä kuten myös ihmislääkäreitä kohtaan. Tuntuu, että kiireessä tehdään sellaisia nopeita diagnooseja ilman mitään tutkimuspohjaa. Meidän perheessä on kokemusta tästä monen tarinan verran.

Muistuipa mieleeni, kun nyt juuri veteraani-iän 8 vuotta saavuttanut Bombur nuorena poikana niksautti niskansa puistoleikissä. Vietiin lääkäriin ja niska kuvattiin. Siellä oli pienen pieni välilevyn pullistuma. Lääkäri kirjoitti diagnoosiksi Wobblerin syndrooma.

Olin kauhuissani, sillä en tiennyt muuta kuin että kivulias sairaus johtaa kuolemaan. Onneksi tässä kohtaa kuvaan astui kokenut kasvattaja, ja sanoi, että jotta se nyt on *kele, että ilman mitään tutkimuksia annetaan tällainen diagnoosi.

Loppujen lopuksi lääkäri perui diagnoosinsa ja se vedettiin siitä mun lapusta yli. :BLAH:

No, eihän Beellä tietenkään mitään wobbleria ollut, yhä porskuttaa häntä heiluen ja leikkii nuorempiensa kanssa.

Kannatan sitä, että tietyt asiat keskitettäisiin lisäkoulutettaville lääkäreille.
Tosin joillekin tutkimuksille voisi kennelliitto määrätä hinnat, jotta nämä monopoliaseman saaneet ell-asemat eivät voisi nostaa hintoja liian korkeiksi.

Tällä hetkellä olen todella tyytyväinen, että olen saanut Fionan lääkäriksi ihanan alansa opettajan ja spesialistin Viikin eläinsairaalasta. Kun hän ei ole varma jostain, hän tutkii lisää, mutta ei aina laskuta lisää. Ja lähettää tuloksia muiden alojen spesialisteille arvioitavaksi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.11.09 21:52:53 
Poissa
Sisäpiirissä

Sohitaanpa lisää :twisted: Addison-testi?

Rakkaissa muistoissa meidän maailman paras smurffimme
Saradane's Invincible Love (Mila) 28.2.2007-6.8.2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.09 12:39:41 
Poissa
Sisäpiirissä

Tää keskustelu on jo jonkun verran rönsyillyt itse kilppariaiheesta joten kannanpa minäkin vielä korteni kekoon. Todella hyvää keskustelua ja en voisi olla enempää samaa mieltä jo tulleissa kommenteissa jalostusmateriaalin liian vähäisistä tutkimuksista. Ja ehdottomasti pitäisi saada julki kaikki terveystutkimusten tulokset, mutta tämä lienee mahdotonta, niitäkin kun löytyy jotka pimittävät tietoja tarkoituksellisesti. Tosin tämä kuuluukin sitten jo kastiin, kasvattajat joilla vippaa vähän nupissa.. Valitettavasti näitäkin on nähty.

Mutta asiasta kukkaruukkuun, jos puhutaan koirasta jota EI tulla käyttämään jalostukseen ja niiden tutkimisesta. Omalla kohdallani Rontin sydäntähän on kuunneltu, ja ensi keväänä on tarkoitus viedä se sydänultraan, ikää kun alkaa olemaan viitisen vuotta. Seuraavasta mua voidaan kritisoida, mutta lähinnä halusinkin mielipiteitä [joten ei pelkoa että herneitä vetäisin nenään :lol: ]; en aio Rontin lonkkia enkä kyynäriä kuvauttaa ollenkaan, vaikka tutkimusten perään itse kuulutankin. Syy tähän on ensinnäkin se, että Rontti ei ole jalostusmateriaalia, ja toisekseen se, että mikäli ne alkavat jossain vaiheessa elämää vaivaamaan niin nehän kuvattaisiin tai ultrattaisiin siinä vaiheessa joka tapauksessa uudestaan, oli ne aiemmin kuvattu tai ei. Tilanne olisi ehkä toinen jos Rontilla olisi ikää vaikkapa vuosikin vähemmän, niin saattaisin miettiä kuvausta, mutta koska niitä nyt vain ei ole tullut kuvattua niin ei näe enää järkeä tässä vaiheessa lähteä kuvauttamaan koska koira on terve kuin pukki [*koputtaa puuta*], ja jos jossain elämän vaiheessa oireita alkaisi tulla niin silloin jouduttaisiin tutkimaan joka tapauksessa. Eli tavallaan yksi nukutus vähemmän ulkoisesti täysin terveelle koiralle. Lähinnä olen itse ristiriidassa tässä sen suhteen, että koiria pitäisi tutkia mielestäni jo ennaltaehkäisevästi [myös kotikoiria] mutta itse sitä en tee oman koirani lonkkien ja kyynärien osalta ylläolevaan perusteluuni pohjautuen.

Kilppareiden osalta; kuten monet tietää oli Rontille nuorempana "kroonista" [toistuvaa] virtsatientulehdusta joka aiheutti virtsakivikiteitä [kiteet johtuivat siis itse tulehduksesta pissan pH:n ollessa niin korkea]. Iho-ongelmat seurasivat vasta myöhemmin, ja pari kertaa koira veti itsensä puoliksi kaljuksi. Mulla ei juolahtanut missään vaiheessa mikään allergia mieleen, kunnes tämä viimeisin lekuri sen väläytti ja ehdotti täydellistä ruokaremonttia eikä missään nimessä enää lisää antibiootteja tai muitakaan lääkkeitä koiraan. Jos tämä ei tehoaisi siirryttäisiin kilppariosastolle. No, kilpparitestiä ei koskaan lähdetty ottamaan, koska ruuasta tiputin kaiken viljahöttösen ja soijan pois ja koira on siitä lähtien ollut niin terve kaikinpuolin kuin voi koira olla. Tiedän että mua on kritisoitu tästäkin että ei kilppareita katottu silloin, mutta miksi minä niitä kattomaan kun koiruus on täydessä iskussa? Ja jos olisi pienikin epäilys jäänyt kytemään niin tutkittaisiin, miksi hitossa olisin muuten upottanut eläinlääkärikäynteihin satoja ja taas satoja euroja?

Kyllä sitä näin kotikoirapuolellakin osataan kritisoida ja arvostella, toki sekin johtuu varmaan siitä että on edes jollain tapaa näkyvissä koiraharrastuspuolella. Ja myöhän käydään näyttelyissä, ja lähinnä koska se on mun harrastus, ei Rontin. :lol:

rottweiler
*LV, EE JMVA Chameur "Ketku" 03/2012

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.09 14:37:32 
Poissa

Mä kyllä kannatan Addisonin tutkimista, JOS sitä on suvussa ilmentynyt. Onneksi se lienee kohtalaisen harvinainen koirilla oleva sairaus on. Tokikaan on hankala sanoa kuinka yleinen se lienee, kun diagnosoiminen on hankalaa.

Toi JOS sen takia, mitä edellä jo mainitsin.. -> kohta vaaditaan tutkittavaksi kaikki mahdollinen siitosparilta? Tässä pitäisi minusta miettiä tarkkaan kuitenkin, mitä vaaditaan.

Välinpitämättömien kasvattajien takia myös ne välittävät pulittavat isoja rahoja tutkimuksista.. ? En tarkoita, että ei tutkimuspakkoa, mutta mitä vaaditaan on syytä miettiä. Mihin perustuu esim. kyynärkuvaus"pakko" tulevassa Pevisassa? Meillä on niitä iän ja ajan kuvattu ja aika upeasti lähes jokaisella kuvatulla on puhtaat kyynärät. Siellä täällä muutamalla toinen kyynärä 1, mutta ONNEKSI todella harvalla 2 tai 3. Ok, mä ymmärrän että näin estetään näitä välinpitämättömiä käyttämästä 2 tai 3 kyynäräisiä, mutta onko tämä oikeasti meidän rodussa ongelma? Aika harvinainen sellainen ONNEKSI sentään :)

Onko meillä väreittäin erilaisia ongelmia -> pitäisikö väreittän (siis väriryhmittäin) keskittyä niihin vakavimpiin ongelmiin? Onko vaatimukset silti väriryhmittäin samat?

Tuotakaan mä en ymmärrä, miksi Jalostustoimikunnalle ei kelpaa eläinlääkärin lausunnot yms viralliset dokumentit kun kuitenkin samaan aikaa laitellaan omistajille kyselyitä yms... On huomattavasti helpompaa valehdella ummet ja lammet niihin kyselyihin kuin eläinlääkärin lausuntoihin niin halutessaan ;) Ei meillä vaan koskaan mitään ongelmia ole.. Jokaisella kasvattajalla on jotain ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.09 17:16:17 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

maika kirjoitti:
Tuotakaan mä en ymmärrä, miksi Jalostustoimikunnalle ei kelpaa eläinlääkärin lausunnot yms viralliset dokumentit

tottahan jalostustoimikunnalle kaikki VIRALLISET eläinlääkärin
allekirjoittamat dokumentit kelpaa ja mielellään ottavatkin niitä vastaan :wink:

HUOM! minullahan ei ole sitä VIRALLISTA ja allekirjoitettua lausuntoa
wempun selästä, vaan pelkkä kuva ja tieto skutin kertomana, et wempun
ruoto on kondiksessa...........juuri yrittelen soittaa ko. klinikalle ja kysästä,
miten mun kannattas asiassa edetä, toistaseks tuuttaa varattua, kiireinen
paikka kun on..........

noista kyynär ja lonkkakuvista :wink:
ite oon sitä mieltä, et kuvautan aina koirani molemmista päistä, ihan jo
sen takia, et hiukan pystyy jo ennakoimaan mahdollista tulevaa vanhuutta,
myös siksi, että nuo tulokset ovat äärettömän arvokasta tietoa kasvatta-
jalle jatkoa ajatellen........ei meinaan anna kovinkaan paljoo tietoa, jos
esim. 8-10 pennun pesueesta on vain 1-3 kuvattu.

minusta kyynärten kuvaus on jopa tärkeämpää kuin lonkkien, kyynärät
kun rampauttavan koiran herkemmin kuin esim. D:n lonkat, jos kyseessä
on vain löysyys tai matala lonkkamalja ilman nivelrikkoa.

niin ja sohvachamppiooni täälki asustaa, joskus käydään näyttelyssä,
ihan vaan huvin vuoksi, kun tuo ny jollain asteikolla on himpan pärjännytkin :P

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.09 17:28:23 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

marille kiitos neuvosta, kuitissa lukee selkä ok ja lähettävät
sen postissa, joten asia meidän osalta hoidettu :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.09 19:42:51 
Poissa
Sisäpiirissä

Aloitin muinoin tän ketjun eli ekassa viestissäni käy ilmi edesmenneen koirani kilpparin tila.
Addisonista sen verran että suvussa sitä on ja itsekin epäilin sitä aikoinani...lääkärin mielestä testiin oli turha ryhtyä kun hänen mielestään oireet eivät suoranaisesti olleet addisoniin viittaavia... :?

http://www.kolumbus.fi/kim.florstrom/Do ... on_fi.html

Tuossapa linksu oireineen jne. Ihan hetken testihän tuo ACTH ei ole, vaan aikaa menee...

Ihmettelen itse tietokantaa tiiraillessa että kyynärtulokset ovat alkaneet "huonontua" hieman...vai johtuuko se vain siitä kun niitä on alettu kuvata enemmän...???

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23.11.09 21:45:50 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

Tänään saatiin T4V vastaus
T4V 21.9 (viitearvot 9-40) eli ihan normaali
TGAA on otettu Markulta ja se on negatiivinen
Ihan kaik ei mun mielestä stemmaa kilpparin vajaatoimintaa ajatellen ja Markun oireetkin on olemattomat (ajoittain siis korvatulehduksia, silmäoireita, mut esim. rupia poskissa ei ole ollut puoleentoista vuoteen)

Markun tulokset:
T4 10.8 (17-53) Alhainen
TSH 0.46 (<0.50) Normaali
T4/TSH-suhde 22.4 (>30) alhainen
T4V 21.9 (9-40) Normaali
TGAA negatiivinen Normaali

joku tässä ei nyt stemmaa. vaiks oman ammattini puolesta pitäis tästä asiasta jotain tietää/ymmärtää, niin osaiskos joku mulle nyt sitten selittää tän. Periaatteessa en saa Markulle kilpparinvajaatoimintaa näistä arvoista. Vai enkö halua nähdä.

C´mon Pretty Woman eli Vappu 27.5.04-6.4.13

Menossa mukana:
Jättiläisen Jägermeister "D´won" eli Markku
C´mon Expected Choice eli Lola
personal.inet.fi/koti/dalton

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.11.09 07:41:13 
Poissa
Sisäpiirissä

Mikä mulle vois tulla omasta kokemuksesta mieleen on noi ruoka-aineyliherkkyydet? Mitä Markku syö? Voi olla hakuammuntaakin, mutta esim. Rontissa sen huomaa välittömästi. Hyvänä esimerkkinä oli ruoka X [en enää muista mitä se oli, samaa sarjaa kuitenkin] ja ProFormancen vihreä säkki, erona oli maissijauho. Ja maissi on yksi näitä mitä Rontilta raakkasin pois. Samantien ihosta irtosi kaksi länttiä karvoineen, ja näin vielä useiden kuukausien jälkeen sen kyljistä näkee aavistuksen missä kohtaa nää peukalonpään kokoiset kaljut läntit sijaitsivat. Ihonlaatuhan vaikuttaa aika paljon myöskin paranemisprosessiin, mutta meillä kun on noita herkkyyksiä todistettavasti niin voisin olettaa ihonkin olevan lievän atooppinen, jolloin paraneminen on hitaampaa. Tätä kyseistä ruokaa en antanut enää kertaakaan sen jälkeen kun sitä parina päivänä ehdin antaa, ja iho-oireilut loppuivat kuin seinään.

rottweiler

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.11.09 07:58:51 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

Noita allergioitakin on funtsattu moneen otteeseen ja tehty jos jonniin näköisiä allergiatestejä ja otettu kaikkia raapenäytteitäkin, pistetty myös Ivomecia, ettei olisi esim kapia, koska meidän pelloilla juoksentelee kettuja->kaikki negatiivisia. Kävin myös Viikissä Saijonmaa-Koulumiehellä (jonkinlainen guru ihosairauksien saralla)->ehdotti eliminaatiodiettiä, mutta mun mielestä kaikki oireet ei allergiaan sovi, koska ovat liittyviä vuodenaikoihin. Ongelmat alkoi, kun syötin yhden säkin Royal Caninin doggisapuskaa. Markku söi pitkään (pentuajan jälkeen aloi syöttämään) Nutro Choicea. Kun tehdas muutti Unkariin, ei Markulle enää maistunut tuo sapuska "uuden paremman koostumuksen" takia. Vaihdoin Eaglen adultiin (sininen säkki). Vajaan vuoden Markku on syönyt Eaglen Poweria (oranssi säkki), koska juoksee useita kertoja viikossa lenkkiä 6-7km. Markun korva ja silmäturv. oireet ovat liittyneet jännästi kevääseen ja syksyyn, jolloin on kylmää, kosteaa ja märkää (ulkoilee paljon myös aitauksessa). Kesällä ja talvella (jos lunta ja pakkasta) oireet on poissa. Yksi mitä oon miettiny, että onko Eaglen Poweri liian "rasvaista" ja oireet johtuisivat siitä. Tällä hetkellä Markulla ei siis mitään silmä, korva, iho-oireita ole. Ainoa mikä ajoittain vaivaa ovat punoittavat takatassujen välit.

Menossa mukana:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.11.09 08:12:05 
Poissa
Harkitsee isompaa autoa

Ja lisätääs vielä, että Markulla kaikki muut arvot (maksa, munuais, kalium, natrium, tulehdusarvot, kortisoli ym) täysin normaalit 3 vko:a sitten otetuissa kokeissa

Menossa mukana:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24.11.09 08:41:23 
Poissa
Sisäpiirissä

Eagle Power:
Raaka-aineet: kana, täysjyvämaissi, tummatäysjyväriisi, porsas, maissialkio, sokerijuurikas, kananrasva (säilötty tokoferolilla ja sitruunahapolla), anjovis, sardiini, panimohiiva, kananmuna, pellavansiemen, suola, kalium ”Wellness For Life” ® lisäravinteet: glukosamiinihydrokloriini, rosmariini, Aqua-C® , merilevä, DFMs/probiootit, inuliini/prebiootit, yucca, Omega-Health®, antioksidantit, SQM®, tasapainotetut vitamiinit ja hivenaineet.

Eagle Adult:
Raaka-aineet: porsas, täysjyvämaissi, tummatäysjyväriisi, kana, kaurapuuro, kananrasva (säilötty tokoferolilla ja sitruunahapolla), sokerijuurikas, anjovis, sardiini, panimohiiva, kananmuna, pellavansiemen, suola, kalium, herne, porkkana, ”Wellness For Life” ® lisäravinteet: rosmariini, Aqua-C® , merilevä, DFMs/probiootit, prebiootit, yucca, Omega-Health®, antioksidantit, SQM® tasapainotetut vitamiinit ja hivenaineet.

Nutroon on vaikea sanoa mitään koska en tiedä mitä se koostumus on sitten joskus ollut, nykyisellään tuolla näyttäisi olevan maissiproteiinia, mutta lihana ainoastaan kanaa.

Tuossa tummensin nuo mitkä pisti miulle silmään, en tosiaan sinällään oo mikään ruoka-aineallergiaexpertti koska ihan "ei-systemaattisella" eliminaatiodieetillä oon Rontilta skipannu noita poies. Possu ja nautahan ovat lihoista eniten yliherkkyyksiä aiheuttavia ja sitten tuota maissiahan on todella monissa ruuissa jos missä muodossa nykyään, mutta allergisilla koirilla on melko usein yksi syypää. Vaalea riisikin on kuulema sellainen mille moni koira reagoi, ja sitten tietty vehnä, soija. Vehnän olisin olettanut olevan meillä se suurin syy kun siitä niin vaahdotaan nykypäivänä barffauksen ym ohella, että ei ole ihme jos koiria kutkuttaa koska se ei ole luontaista ravintoa koiralle. No, totta tuokin, mutta itseasiassa tuo vehnä aiheuttaa kaikista vähiten oireiluja meillä. Pyrkinyt kuitenkin pysymään siitäkin erossa.

Ja oireiluista, meillä tosiaan myöskin korvat töhnii, suoranaisesta tulehduksesta ei voida tosin puhua. Rähmimisestäkään en oikein osaa sanoa onko se ollut koskaan rajumpaa vai ei, tai voihan se olla että se on jäänyt sitten vähemmälle huomiolle rajuimpien oireiden ollessa päällä. Mutta tassujen välin punoitus kuulostaa hyvinkin tutulta.

Myöhän päästiin tästä kierteestä eroon sillä, että saatiin ensinnäkin iholle Malaseb- nimistä shampoota. Ja tassujen punoitukseen myöskin oivaa litkua hangata, tosin tassujen välithän sillä pitäisi pestä monesti päivässä että se hyöty näkyisi, tuppaa olemaan sen verran hankalempi paikka. Utriaisen Katja myös silloin suositteli mulle Allermylel? [tai jotain sinnepäin, en muista enään] nimistä shampoota mutta silloin en löytänyt sitä apteekista. Malaseb käsittääkseni on eläinlääkärin hyllystä tai respalla. Tää K-Hex shampoo taas oli ihan paskaa näin suomeksi sanottuna mitä saa suoraan apteekin hyllystä, en voi suositella ainakaan oman kokemukseni perusteella.

Ja sitten saatiin tosiaan kortisoonisuihketta.

Mutta mitään suun kautta nautittavia lääkkeitä tai mitään antibiootteja ei tulehduksiin enää tää viimeisin eläinlääkäri halunnut antaa vaan oli jyrkästi tätä vastaan. Sanoi että voi jopa pahentaa asiaa entisestään. Pestiin vaan koiraa ja tassujen väliä ahkeraan ja ulkoisesti hoidettiin tulehtuneita alueita.

Mutta ennenkaikkea paraneminen lähti käyntiin sillä, kun lekuri antoi ohjeeksi syöttää jonkun aikaa vain ja ainoastaan lihaa ja vihanneksia. Sitä sitten syötiin jonkun aikaa [muistaakseni annoin jonkun viikon Tehobaktia siihen kylkeen, ja taisin antaa merileväjauhettakin] ja siitä se sitten lähti.. Sen jälkeen kun palailtiin takaisin nappulan pariin valitsin suoraan nappulan mikä oli hypoallergista ruokaa ja siinä ei ollut vehnää, maissia, soijaa jne. Nyt sitten ollaan menty viime ajat ns. puolibarffauksella, ja sillä jatketaan. Eli n. 2/3 osaa ruuasta on lihoja, mahoja ja rasvoja.

Koirathan on jokainen yksilöitä, mutta taas oman kokemukseni perusteella en jaksaisi uskoa tuohon rasvaisuusteoriaan. Ite oon syöttänyt vielä tuosta tujumpaa sapuskaa (35/23) ja olisi ollut muuten passeli mutta nyt en ole sitä taas hakenut koska siinä on vehnää. Sopi itseasiassa Rontille ihan ok muuten, mutta voi olla että tulee lieviä oireiluja. "Voi olla" sen takia että mie saatan jo kuvitellakin sen. :lol: Mutta pyrin tosiaan pysymään tuosta vehnästäkin erossa.

Toivottavasti Markun vaiva selviäisi mutta hieno juttuhan se olisi, jos ei kilppariin liittyvää sairautta olisikaan!

rottweiler

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia