tanskandoggi.takaisin.fi

Keskustelua Tanskandogeista
Tänään on 24.05.18 00:40:11

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 197 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.08.07 23:28:23 
Poissa
Kuola poskella

Minun on pakko kysyä, että miten te itse olette selvinneet siitä, kun koira kiertyy?

Rockyn kiertymästä on pian kaksi viikkoa, mutta tuntuu että siitä on ikuisuus. Millaista oli elämä ennen sitä? Palaako se koskaan takaisin? Tuleeko tämä olemaan jatkuvaa pelkoa tästä eteenpäin? Tulenko aina pomppaamaan pystyyn kauhuissani, kun koiran mahasta kuuluu ääni? Onko elämä koko ajan vain uuden kaasuuntumisen ja kiertymän pahaenteistä odottamista? Millaista muilla on ollut?

Kiertymä oli minulle niin suuri pelko ja lopulta kokemuksena niin traumaattinen, etten oikeastaan osannut kuvitellakaan. Tässä vaiheessa tuntuu, että jaksamisen rajat alkavat tulla vastaan. Toki sekin vaikuttaa, että olen Rockyn kanssa kaksin. Ne on pitkiä yksinäisiä tunteja kotona, kun tuijottaa koiraa ja pelkää. En voi silti velvoittaa esimerkiksi siskoani laittamaan omaa elämäänsä sivuun tämän vuoksi jatkuvasti, yksin minä vastuussa olen ja yksin tämä on kannettava.

Koko ajan käy selvemmäksi, että oletettavasti luovun rakastamastani rodusta tämän jälkeen. Lapsuuden haaveesta, siitä joka lopulta toteutui. Rocky on vastannut kaikkea sitä, mitä dogilta odotin, mutta sen myötä on myös toteutunut se, mitä dogilta eniten pelkäsin. En tiedä, että miksi nimenomaan kiertymä on minulle ollut se painajaisten aihe? Ehkä se on se äkillisyys ja pysäyttämättömyys.

En tiedä, nyt tämä vaan tuntuu niin kauhean raskaalta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.07 07:42:40 
Poissa
Pentulaatikossa

Kyllä mulla oli ihan kamala olo sen jälkeen kun dobberimme kuoli kiertymään. Väkisin sitä syytti itseään, vaikka eihän sille oikeesti kukaan mitään voi. Onneksi näin jälkikäteen ne lääkärin sanat alkaa jo menemään omaan järkeen. Vielä sinä kiertymä päivänä mä syyllistin itseäni ja koitin miettiä mitä mä oon tehny väärin, kun koira ei saanu kuivamuonaa ja liikunnastakin oli useampi tunti. No lääkäri sitä sillon sanoi, että jos kiertymä johtuisi jostain tietystä syystä, niin eihän niitä edes tulisi, kun ne voitaisiin ehkäistä. Vaan että sille ei voi mitään ja se tulee jos on tullakseen, vaikka kuinka tekisi parhaansa sen välttämiseksi. Tän jälkeen mulla kävi mielessä että pitäsikö alkaa ruokkimaan koiria vastedes vielä pienemmissä erissä, vaikka neljä kertaakin päivässä. No onneksi miehellä pysy kaiketi järki paremmin kädessä ja se sitte käskikin rauhottumaan tän asian suhteen. Menettämisen suru ei koskaan kunnolla parane, mutta ehkä sitä osaa jo suhtautua vähemmän hysteerisesti tapahtumaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.07 10:03:10 
Poissa
Kuola poskella

Mac kiertyi helmikuussa, se parani leikkauksesta todella hyvin ja kaikki on mennyt hienosti, ruokinnan suhteen olen aina ollut tarkka mutta kiertymän jälkeen minusta tuli vielä tarkempi, vaikka Macin kiertymä ei johtunut ruokinnasta eikä liikunnasta.. se vaan tuli.. Tänä päivänä annan pojille ruokaa sen 3-4 kertaa päivässä, nyt kuumana aikana Mac ei vaan syö sitä 3-4 kertaa päivässä, se syö ainaostaan aikaisin aamulla ja myöhään illalla, joten ruoan määrää per kerta on ollut pakko kasvattaa hieman.. no pieni pelko persiissä tässä mennään eteenpäin päivä kerrallaan. En kuitenkaan missään tapauksessa kiertymän takia luopuisi tästä rodusta, melkein joka rodussahan on niitä omia ongelmia joten eihän sitä uskaltaisi mitään koiraa sit enää ottaa. Kahdesta ensimmäisestä doggistani olen joutunut ennenaikaisesti luopumaan rotuun liittyvien sairauksien vuoksi, ei kuitenkaan vatsalaukunkiertymiä kummallakaan, ja kyllä harkitsin ja mietin uskallanko doggia enää ottaa, onneksi uskalsin :lol: . Se että näiden kahden (Mac ja Junnu) jälkeen en enää uutta doggia ota, ei liity terveyteen eikä luonteeseen vaan muuttuneeseen ulkonäköön, joka ei vaan minun silmääni miellytä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.07 10:56:52 
Poissa
Etsii "tiikerin kestäviä" leluja

Minä myös olin lähes hysteerinen aluksi kiertymän jälkeen ja vaikutti se minuun koko Oton loppuelämän eli vielä n. 2,5 vuotta kiertymän jälkeen. En uskaltanut vaihtaa erikoisruokaa pois, puruluita ei koskaan enää syöty, en antanut juuri mitään herkkuja tai mitään ruuan lisäksi... Loppua kohti kun vaivoja ja huolia tuli muita, niin ei energia vaan riittänyt enää kiertymän murehtimiseen.

Janosin (oikeasti edelleenkin) kovasti tietoa kiertymästä, kuinka sen voi estää. Sitä tietoa ei tosiaan vaan kenelläkään ole!

Tanskandogeille ominaiset sairaudet ovat erittäin valitettavia. Tästä syystä toivoisinkin kasvattajien kovasti kiinnittävän huomioita koiriensa terveyteen (enkä nyt sano, etteivät sitä tekisi!). "Tavallinen pulliainen" ei voi kuin tehdä valinnan kasvattajan suhteen, perehdyttää itsensä hyvin dogilla esiintyviin sairauksiin, jotta ne osaa tunnistaa ja toivoa, ettei niitä koskaan tarvitse osata tunnistaa.

Mikä on sitten ruokinnan osuus esim. perimän lisäksi niin kiertymässä kuin muissakin sairauksissa olisi mielenkiintoista tietää :?: Nämä on tällaisia ikuisuuskysymyksiä...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.07 11:16:47 
Poissa
Pentulaatikossa

Doggia ei meillekään tule, mutta se ei taas sitten liity pelkästään vatsalaukun kiertymään, vaan siitä että jalostus painottuu nykyään liikaa näyttelytitteleihin, eikä terveystuloksiin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.08.07 14:07:18 
Poissa
Kuola poskella

Minä en olisi yhtään valmis rodustani luopumaan. Jos sen teen, tiedän, että aina tulen olemaan asiasta surullinen. Toisaalta taas tiedän, että aina tulisin myös pelkäämään kiertymää. Olen jo aiemmin ruokkinut Rockyn 3-4 kertaa päivässä, ollut erittäin tarkka liikunnasta ja levosta, olen ottanut käytännössä kaiken huomioon mitä voin. Vaan kun sille ei mahda mitään.

Minä en ole valmis sanomaan, että ennemmin muutama vuosi dogin kanssa, kuin kymmenen vuotta jonkun muun. Ei se ole oikein, ei omistajalle, eikä koiralle. Minulle olisi ihan sama, vaikka doggi pienenisi kaksikymmentä senttiä ja kaikki värit sekoitettaisi, jos vain oikeanlainen dogin luonne pysyisi ja terveys paranisi. En minä tanskandoggia ulkonäön vuoksi ole valinnut, enkä jää ulkonäön perään itkemään. Vaan kun ei ole toista tanskandoggia, pienempää ja terveempää. Yritän vain muistuttaa itselleni, etten koskaan sokeudu rotuni edessä ja ala nähdä oikeana vääriä asioita.

:|

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.08.07 12:24:42 
Poissa
Sai koiran istumaan käskystä

Muistan että kun kerroin Pepin ekasta kiertymästä sain kommentteja että koita jaksaa itsekin. Aluksi niitä ei oikein tajunnut ja vasta jonkun päivän päästä se väsymys puski päälle.

Tottakai se pelko on päällä, mutta ajan kanssa pahin menee kuitenkin ohi. Kun näkee että se koira alkaa toipua, alkaa oma stressi laskea asian suhteen vähitellen laskea. Jollain tasolla minua auttoi se että pystyin olemaan kiitollinen jokaisesta lisäpäivästä jonka leikkaus antoi, tietysti tässä on se ero että Peppi oli kuitenkin jo senioridoggi (vaikka sinänsä ei tämänkään rodun kanssa pitäisi tyytyä siihen että 7 ikävuotta on jo korkea ikä!). En tiedä olisiko asia ollut vaikeampi jos kyse olisi ollut nuoresta koirasta. Toisaalta nuorempi ehkä voi toipuakin paremmin.

Jostain täytyisi kuitenkin löytää se voima päästä tilanteesta yli. Kun nämä rakkaat lemmikit ei joka tapauksessa ole ikuisia vaan se kirvelevä luopuminen on edessä joskus, ennemmin tai myöhemmin. On niin monta muuta asiaa mitä koiralle voi sattua, onnettomuus tai muu sairaus mikä voi viedä lemmikin milloin tahansa, nopeastikin.
Joskus on vaan pakko olla realisti ja hyväksyä se mitä annetaan. Kun tietää että on tehnyt parhaansa koiransa hyväksi, se riittää. (Ja mulla on itselläkin liikkunut monia ajatuksia sen suhteen että mitä tein ja mitä jätin tekemättä sen suhteen että Pepille tuli kiertymä, ei tämä niin helppoa ole ollut)

En osaa oikein pukea nyt ajatuksiani sanoiksi, mutta toivon lala että saat voimia jaksamiseen. Ja ehkä jonain päivänä tuntuu jo paljon helpommalta, eikä rodunvaihto kummittele ajatuksissasi. Olen muuten kanssasi samaa mieltä siitä, että vaikka dogin olemuksessa koko on merkittävä tekijä, on juuri luonne se mikä sai minut lopullisesti rakastumaan tähän rotuun, vaikka muutkin ominaisuudet edelleen painavat vaakakupissa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.08.07 19:44:29 
Poissa
Kuola poskella

Johanna kirjoitti:
Ja ehkä jonain päivänä tuntuu jo paljon helpommalta, eikä rodunvaihto kummittele ajatuksissasi.

Ei se oikeastaan enää kummittele, vaan on muuttunut alkushokin jälkeen ihan hyväksyttäväksi asiaksi. Tavallaan huojentavaksikin, koska aiemmin en ole uskaltanut edes uhrata ajatusta rodun vaihtamiselle, vaikka olen toisaalta kärsinyt paljon tanskandogin terveysongelmien ja lyhytikäisyyden tiedostamisesta. Aika näyttää, että miten käy. Nyt olen vaan onnellinen jokaisesta päivästä Rockyn kanssa.

Ettei menisi aivan ohi aiheen, niin pienenä tilannekatsauksena kerron, että Rocky on toipunut hyvin. Tosin oli melkoinen shokki nähdä vaa'an lukema. 47,5 kiloa. Voitte kuvitella, että kuinka laiha tuo on...No, nyt painoa on tullut pari kiloa lisää ja pikkuhiljaa toivottavasti päästään takaisin alkutilanteeseen. Ulkonäöllä ei ole mitään väliä, mutta alipaino on terveysrasite. Nappulat lahjoitin pois, niitä pönse ei tule enää syömään.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21.08.07 23:07:13 
Poissa
Tikkukarvoja kantapäissä

Hienoa, että Rocky on toipunut hyvin!

Vähän OT mutta mielenkiinnosta haluaisin kysyä kaikilta yhtä asiaa.. Nykyään kun kovin laitetaan teollisen nappularuuan piikkiin yleistyneet kaasuuntumiset/kiertymiset (taisi tästä olla jotain tutkimustuloksiakin) niin onko kenenkään oma koira/tietääkö kukaan kaasuuntunutta/kiertynyttä doggia joka olisi ollut pelkällä kotiruualla? (lähinnä siis jonkinlainen puuroruokinta/barf tms) Olisi kiva tietää jonkinlaista todellista tilastoa kotiruuan/nappularuuan merkityksestä kiertymissä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.08.07 00:44:33 
Poissa
Kuola poskella

Tuosta voisi tehdä ihan erillisen kyselyn/äänestyksen. Tämä ketju on jo pitkä, eivätkä kaikki huomaa lukea tätä. Minuakin kiinnostaisi se, että millaisella ruokinnalla kiertyneet/laajentuneet dogit ovat olleet? Onko kiertymällä ja ruokinnalla ollut selkeä yhteys tapahtumahetkellä? Koiran ikä? Jne.

Eläinlääkärin näkemys oli, että teollinen kuivamuona lisää riskiä ja se on myös oma näkemykseni. Niin ja puhuuhan sen puolesta myös se yksi suuri kiertymätutkimus. Tosin kuivamuonalla ruokkiminen/sekaruokinta on varmasti prosentuaalisesti aika paljon yleisempää kuin puhdas kotiruokinta, joten mitään yleispätevää päätelmää ei ainakaan tämän palstan otannan mukaan voi tehdä, mutta mielenkiintoista on silti tietää.

Siitä tuskin kannattaa tehdä mitään suurempaa kyselyä, että ruokittiinko korotetulta tasolta vai ei, kun tason käyttö tuntuu olevan kyseenalaistamaton automaatio doggien kohdalla. No, voin itse todeta, että Rockylla ei ollut korotettua tasoa, eikä ole nytkään.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.08.07 05:51:13 
Poissa
lähempänä kuin luuletkaan

Tuollahan tuota kyselyä ko. aiheesta on ja pari sivua, sinne vaan lisää perään. :)

http://tanskandoggi.takaisin.fi/viewtopic.php?t=3259

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.08.07 17:02:48 
Poissa

Minä taas puolestani kysyn mielenkiinnosta, että mikä tai mitä tutkimuksia aiheesta on tehty ja mistä ne löytää?

Jos tekee erillisen gallupin siitä, että onko kiertyneet koirat syöneet kuivaruokaa vai ns. kotiruokaa, niin silloin täytyisi tehdä myös gallup siitä, että kuinka yleistä kotiruuan syöttäminen yleensäkin on doggien keskuudessa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22.08.07 20:49:16 
Poissa
Kuola poskella

^^ No katohan! Kiitoksia. Vastailemaan...

Profiili  

Viestin otsikko: ?
ViestiLähetetty: 21.01.08 16:32:20 
Poissa

onkohan kenelläkään tietoa että kuinka yleistä kietymä/ kaasuuntuminen on? :? Onko koskaan tutkittu prosentti määrää.. :BLAH: :?:

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.04.08 11:39:11 
Poissa

mistä parafiiniä saa ja auttaako se samoin tavoin kun cuplaton? voiko sitä antaa esim joka päivä vai vaan silloin kun on tarvis?
Paljon annatte ruokaa kerralla jos esim. meillä syödään riisiä kasvismössöä, raakaa lihaa tai hauhau koiranmakkaraa?joskus leipää ruuan sekaan..
Ruoka annetaan 3krt/vrk.

Mulla on kalenterissa useita lääkäreitä jonne alan soitella jos joskus meidän koiruus kaasuuntuu/kiertyy. Aina kun näitä lukee alkaa itelle stressi pukata päälle. Meillä on vähintään tunnin lepo ennen ja jäälkeen ruuan, lepo meillä tarkoittaa sisällä oloa, makoilua, mutta saa kävellä, mutta ei riekkua.

Kultainennoutaja:
Jermu 05/2002

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 197 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia